Magyar Internetes Agrárinformatikai Újság No 04 HU ISSN 1419-1652

<SZÖVEGES NAVIGÁCIÓ> <NAVIGATION WITHOUT GRAPHICS>

<IMPRESSZUM> <AKTUÁLIS> <ARCHÍVUM> <HAZAI TÉMÁK>
<NEMZETKÖZI ROVAT> <SZOLGÁLTATÁSOK>


aron.inc
Szakértői rendszerrel feltöltött Monte-Carlo-Módszerrel támogatott takarmányadag optimalizálás alkalmazásának lehetőségei a mezőgazdasági szaktanácsadásban

(Expertsystem for Parametersetting and MCM
for Optimizing of Fooderration in field of Extension Systems)

Kese-Nemes Áron, Csíkszeredai képzés, V. évfolyam,
GATE GTK. Gazdasági Informatika Tanszék


 


1 Bevezetés *

2 Mezőgazdaság és információ *

2.1 Az információs társadalom *

2.2 Az ember, a gazda helye az információs társadalomban *

2.2.1 A parasztság jellemzői az információs társadalom kezdetén *

2.2.2 A paraszttól a gazdáig *

3 A mezőgazdaság néhány aspektusa Romániában az 1989-es változások után *

4 Mezőgazdasági szaktanácsadás *

4.1 Tanácsadás – Döntéshozatal *

4.2 Oktatás – Intuitív problémamegoldás *

4.2.1 MIIR.-ek NGO. és kormányzati szinten *

4.2.1.1 A Dán model (alulról kezdeményezett miir) *

4.2.1.2 Az Ír modell (felülről kezdeményezett miir) *

4.2.1.3 MIIR Romániában *

5 Szakértői rendszerek * 5.1 Mesterséges Intelligencia *

5.2 Szakértői rendszerek *

5.2.1 Szakértői rendszerek felépítése *

5.2.2 A szakértői rendszerek létrehozása *

5.2.3 Szakértői rendszerek felhasználási területei *

5.3 Szakértői rendszer és a MonteCarlo *

6 Szakértői rendszerek a MIIR-en belül * 6.1 Szakértői rendszerek alkalmazása a mezőgazdasági információszolgáltatásban *

6.2 Szakértői rendszerek helye szaktanácsadó rendszerekben *

7 Esettanulmány * 7.1 Bevezetés *

7.2 Fejlesztő eszközök *

7.3 A rendszer felépítése *

7.4 A rendszer működése *

7.4.1 Szakértői rendszer *

7.4.2 Megoldáskereső alrendszer *
 
 

  1. Bevezetés
Dolgozatom három fő részre tagolható: Az első két fejezetben megpróbálok képet alkotni egyrészt arról, hogy mi is az információ a mezőgazdaságban, hogyan él(het) és él-e ezzel a mai gazdálkodó, másrészt pedig arról, hogy Románia mai mezőgazdasága milyen szinten áll milyen a kis és közép gazdálkodók helyzete, gazdatársadalma megérett-e egy ismereti és információs rendszer hatékony használatára. A második rész célja képet alkotni a mezőgazdasági szaktanácsadásról és a szakértői rendszerek alkalmazásának lehetőségeiről a szaktanácsadásban.

A negyedik fejezetben a mezőgazdasági szaktanácsadásról lesz szó, bemutatva Románia Mezőgazdasági Ismereti és Információs Rendszerét, összevetve a mezőgazdasági szaktanácsadás (nemzetközi gyakorlatban) legismertebb stratégiáival, módszereivel.

Az ötödik fejezettben a szakértői rendszereket mutatom be ismertetve néhány klasszikus alkalmazási területét hazai viszonylatban is.

A hatodik fejezet összefogja az előző kettőt, rámutatva a szakértői rendszerek létjogosultságára a MIIR-en belül.
 

A harmadik rész egy esettanulmány. Itt egy általam készített szakértői rendszert ismertetek. A rendszer a szaktanácsadók munkáját hívatott segíteni a szarvasmarha takarmányozás területén.
  1. Mezőgazdaság és információ

  2.  

     

    “Az adat, az információ és a tudás az informatika (az agárinformatika) alapfogalmai.” (Pitlik 1996). Más szóval az informatika az információ tudománya, vizsgálja, feldolgozza, rendszerezi azt.

    E fejezet célja rendet tenni e fogalmak között, és elhelyezni összetett társadalmunk sokrétűségében a mezőgazdasági dolgozót, vállalkozót: a gazdát.
     

    1. Az információs társadalom

    2.  

       

      Minden kornak meg van a maga állandó jellemzője: a “hit korszaka”, az “ész korszaka”, a “felfedezések kora” stb. A XX század az “információ korszaka” nevet kapta. Az információs társadalom 1956-57-ben vette kezdetét, ekkor haladta meg a műszaki, vezetői, adminisztratív dolgozók száma a fizikai dolgozóékét a USA-ban, ekkor jött létre az Atlanti-óceán alatt a telefonösszeköttetés stb. A Harvard Egyetem szociológusa, Daniel Bell akkor jobb híján poszt-indusztriálisnak nevezte el a jövő társadalmát, ahol a szolgáltatás lesz a vezető gazdasági ág.

      Az agrártársadalom fő jellemzője az ember és természet kapcsolata, az iparinál az ember és a mesterséges természet, az információsban (posztindusztriális) az ember és ember közötti viszony. Az agrártársadalomban a tudás iránya a múltba mutatott (az elmúlt generációk tapasztalatai), az ipari társadalom jelen irányultságú (legfrissebb felfedezések hasznosítása), az információs társadalom a jövőt tekinti referenciapontnak: meg kell próbálni a jövő fejlődési irányait ki találni (előre jelezni) és erre építeni a jelent. A ma már iparszerűen előállított információk képzik társadalmunk alapját, ez az ismeretanyag válik a gazdaság motorjává. Az ismeretekre (információ) nem vonatkozik a megmaradás elve (csak a megfelelő idődimenzióban van gazdasági értéke), viszont fokozottan érvényes rá a szinergia (az egész több mint az alkotórészek összessége).
       

    3. Az ember, a gazda helye az információs társadalomban
Korunkra jellemző a “Homo informationicus”, az állandó tájékozódásra kényszeríttet ember. Amíg a pedagógia az ember szellemi építésével foglalkozik, addig az informatika az emberi átépítés tudománya. Az információkat az ember részben személyiségének átépítésére, részben pedig élvezeti cikként hasznosítja. A fogyasztó típusú emberrel a közléstudomány, az önmagát építő és a fogyasztás mellett újabb információkat termelő emberrel az informatika foglalkozik.

Az információtól való félelem legalább olyan fontos része az információs világnak, mint a közlésáradat. Fridrich Heer szerint: “ … az emberek nem akarnak tudomásul venni bizonyos tényeket, aggodalom fogja el őket az információtól, nem akarják vállalni az igazsággal való szembenézést”. A rohamos gazdasági és technikai fejlődés a tudat fejlődése aggasztóan lemarad. Richard Saul Wurman (“information anxxienty”) c. könyvében azt írja, hogy amit átélünk, az nem információ, hanem adatrobbanás. Az adatok se tisztánlátást, sem tudást nem adnak, valójában az “access to eccess” jelenségről van szó, olyan értéktelen és felesleges információkhoz való hozzáférésről, amit az emberek úgysem tudnak felhasználni. Ez az a jelenség, ami fokozottan fellép a mezőgazdasággal foglalkozók körében! Ennek a jobb átvilágítása érdekében tisztáznék néhány fogalmat.

Adat: a valós objektumok és személyek, valamint az üzemi valóság egyéb vetületeinek, állapotainak leírására alkalmas, önmagukban jelentéssel nem bíró jelek, jelsorozatok, melyek csak az által válnak a valóság hasonmásává (egy a valóságot jellemző modellé), ha jelentésük és a közöttük meglévő kapcsolatok ismertek.

Információ: “a jelentéssel felruházott adat”. Olyan adat, adatsor, ahol ismerjük az illető adat, adatok jelentését, vagy másként fogalmazva ismerjük az adatok közti kapcsolatot.

Tudás: A tudást három gondolat mentén jellemezhetjük:

Informatika: Az információ terjedésével, keletkezésével foglalkozó tudomány.

Nos az előzőekben megadott fogalmakkal, azt akartam megvilágítani, hogy egy általános iskolával rendelkező gazda számára miért nem információ értékű az őt érő – az ő szemszögéből vett – adatáramlat. Így az igen csak számos gazdafüzet, meg más hasonló kiadvány nem tudja azt nyújtani a gazdának, amit hivatott, de erre és ennek okozataira, vetületeire még visszatérek.

      1. A parasztság jellemzői az információs társadalom kezdetén
Csajanov, Wolf, Foster homogenitási elmélete szerint a 60-70-es évek paraszttársadalomról a következőket mondhatjuk el:
  1. Szegények. A parasztok két értelemben is szegények: abszolút értelemben (ami azt jelenti, hogy keveset képesek megtakarítani a rosszabb időkre), és relatív értelemben (tehát ugyanazon társadalomban a nem-parasztok közül sokan gazdagabbak, mint a parasztok).
  2. Alávetettek. A parasztok politikailag és gazdaságilag gyengébbek, mint társadalmuk városi szektorai, sok társadalomban pedig kulturális hagyományaikat is alábbvalónak tekintik a városiakhoz képest.
  3. Önmegvalósítók (autonómok). A parasztok a saját fogyasztásuknak igen nagy részét maguk állítják elő (különösen élelmiszerből), s ennél fogva képesek megszakítani kapcsolataikat a domináns szektorokkal, lecsökkenteni függőségüket a piacoktól. A közösségeken belül a családok hajlamosak független termelő egységekként működni.
  4. Izoláltak. A parasztok két értelemben is elszigeteltek. Először alávetettségük révén földrajzilag elkülönülnek és gyakran politikailag, gazdaságilag, nyelvileg sem kötődnek a társadalom domináns városi szektoraihoz. Másodszor, önmegvalósításukra tekintettel a tágabb társadalomhoz kapcsolódó kötelékeik gyengék, ami azt jelenti, hogy ezek a kötelékek nem diktálják a mindennapi élet eseményeit.
  5. Homogének. Olyan kulturális jegyekkel rendelkeznek, amik nyomást gyakorolnak a homogenitás irányában, beleértve olyan rituális gyakorlatokat, a gazdagság redisztribúcióit és olyan jellegű beruházásokat is, amik megakadályozzák a gazdagság akkumulációját; olyan hitrendszereket, amik negatív szankciókat vonnak maguk után a gazdagságukkal büszkélkedőkkel szemben. Az ilyen jellemzőket gyakran a szegénységhez történő adaptációként, a “megosztott szegénység” normáiként értékelik.
  6. Korporációsak (kötöttek).A tagságnak világos határvonalai vannak, beleértve a közös (pl. rituális) felelősségeket, a közös erőforrásokat (pl. föld), amik radikálisan elkülönítik a kívülállókat és a tagokat.
  7. Ellenállnak a változtatási programoknak. A nem-parasztok által összeállított gazdasági tervek gyakran találnak elutasításra. Ez a fentebb sorolt kulturális jellemzőkből is származhat, de a programok haszontalanságára vonatkozó paraszti realizmusból is.
  8. Társadalmilag intenzívek. A társadalmi viszonyok a közösség tagjai között intenzívek, de a megfigyelők az ilyen interperszonális kapcsolatok minőségében már nem értenek egyet. A parasztokat gyakran ábrázolják versengőnek és kíméletleneknek, néha pedig együttműködőknek. Nehéz megmondani, hogy a különböző jellemzések elsősorban a megfigyelők eltérő megközelítéseiből származnak-e, vagy pedig a különböző helyen, időben megvizsgált paraszti közösségek eltérő viselkedéséből.
      1. A paraszttól a gazdáig
Ebben a korszakban (60-70-es évek) vette kezdet a posztindusztriális vagy információs társadalom. Dolgozatomnak nem célja vizsgálni az információs társadalom hatását a parasztságra, ennek csupán néhány jellemző mozzanatát fogom kiragadni, megvizsgálom, hogy a Csajnov – féle parasztból hogyan lett (lett-e egyáltalán) gazda.

Mit is értünk gazdán? A szakirodalmat megvizsgálva, talán legkézzelfoghatóbb a Runciman, W. G. (1990, Sociology, 24) által adott leírás:

“A gazda tevékenységének motivációrendszerében az első helyek egyikét a gazdaságosság, hatékonyság foglalja el.”

Így a gazdáról elmondhatjuk – a paraszttal ellentétben (őstermelő) – hogy ténykedéseit gazdaságossági megfontolások irányítják, egyre inkább háttérbe szorul a hagyomány vezető hatása, oldódik izoláltságuk, homogenitásuk, sőt egyes esetekben beszélhetünk egy fajta polgáriasodásról (Peter Flora: “Növekedés a határokig”). Ez utóbbi különösen jellemző vidékünkre, ahol a gazdák jelentős hányadát adja a városról faura visszatért munkás, aki visszakapta földjét, de nem volt sem tudása, sem eszköze annak megműveléséhez.

A gazda státuszt nyert paraszt egy potenciális információfogyasztó! Szüksége van tudásra – és ezt be is látja – ahhoz, hogy hatékony tudjon lenni. A továbbiakban még szó arról, hogy hogyan, honnan jut a gazda információkhoz, hogyan illeszkedik ez a státusz a Romániában kialakulóban lévő Mezőgazdasági Ismereti és Információs Rendszerhez (MIIR).

  1. A mezőgazdaság néhány aspektusa Romániában az 1989-es változások után

  2. Ebben a fejezetben a román mezőgazdaság egyes aspektusait akarom megvilágítani különösebb hangsúlyt fektetve a föld-tulajdon viszonyokra, valamint az állattenyésztésre, ezen belül pedig a szarvasmarha-tenyésztésre,

    Romániában a magántulajdon fogalma nem szerepelt a gazdasági kimutatásokban, így a 89 előtti helyzetről nem tudok valós képet alkotni. Egy tény: a kis zöldségesen és néhány háziállaton kívül a 89 előtti paraszt mással nem rendelkezett.

    “A 90-es évek eleje a szabadrablás időszaka volt a román mezőgazdaságban.” – írja a Románia Libera munkatársa (P.M. Bacanu: “Mezőgazdaság és privatizáció”, România Liberă, LLXVII, 5 old. 1996). E kijelentés mögött két dolog húzódik: a kollektív gazdaságok felosztásából magánkézbe került földek nem mindig a megfelelő kézbe kerültek; egyes kollektívek, állami gépfarmok, állami gazdaságok privatizálásakor a licitálók esélyegyenlőtlenségéből fakadóan egyes társaságok jelentős vagyonhoz jutottak, nem egészen tiszta eszközökkel. Nem célom taglalni tovább a módozatokat és az okokat, amelyek jelen helyzet kialakulásához vezettek, inkább a számok tükrében megpróbálom vázolni a román mezőgazdaság jelen állapotát, tulajdonviszonyait.

    1990 második felében megkezdődött az amúgy sem működő mezőgazdasági struktúra szétrobbantása. Az első lépés a kollektív gazdaságok vagyonának a szétosztása volt (ebbe még nincs benne a földek szétosztása). Erre a lépésre 1990 tavaszán került sor, amikor (a háromszéki falvak 80%-ban) a volt rendszerrel szembeni gyűlöletét kifejezve, a parasztság még a kollektív gazdaságok istállóit is szétszedte! Országos szinten ez a szarvasmarha-állomány jelentős csökkenésével járt:

    Itt a számbeli csökkenés mellett meg kell említeni az állomány minőségi leromlását is. A kollektív gazdaságoknak nem volt pénzük egy minőségi állomány fenntartására, az egyes egyedek eredete nem volt követhető, így a gazdaságok vagyonának szétosztásakor a szarvasmarhák értékét súlyban és évben (ahol lehetett) mérték!

    1990 volt az az év, amikor a földek még nem kerültek szétosztásra (vagy csak részben) így a parasztok nem volt, amit kezdjenek az amúgy is rossz bőrben levő jószágokkal, így amint az a mellékelt grafikonon is látszik nagy létszámcsökkenés következett be. A következő év tavaszára már részben rendeződtek a földviszonyok, megindult a mezőgazdaság talpra állása, felépülése. Ez a folyamat a szarvasmarha-állományon is látszik, egy enyhe növekedés állt be, ami mai napig is tart. Ez a növekedés az ágazat jövedelmezőségét mutatja, más ágazatokkal szemben: a sertéstenyésztés folytonos hanyatlást mutat, a baromfitenyésztés pedig a tavalyi év közepén kezdett kilábalni hosszan tartó kríziséből.

    Visszatérve a 90-es évek eleje mezőgazdaságának elemzéséhez a következőkben megvizsgálom a földek szétosztása (visszaadása) utáni tulajdonviszonyt, termelékenységet, ágazati méretet.

    90 előtt a mezőgazdaság része a nemzetgazdaságon belül 12-13%-ra volt tehető. A változásokat követő években egy enyhe növekedés volt észlelhető.

    Ez a növekedés korrelál a munkaerő megoszlásával a gazdaság különböző szektoraiban. Egy nagyfokú munkaerő-átcsoportosulást észlelhetünk 92-vel kezdődően, ami egyrészt a gyenge gazdasági évnek másrészt pedig a földhöz jutott faluról elvándorolt fiatalok viasztérésének tudható be.
     


    A munkaerő szerkezetét tanulmányozva a fennebb vázolt jelenség legjobban az iparban dolgozók és a mezőgazdaságban dolgozók számának összehasonlításából világlik ki:

    Ez a csökkenés persze nem csak a mezőgazdaságban dolgozók számának a növekedéséből fakad, hanem az ipar különböző területeiről elbocsátott dolgozók is nagy hatással vannak a fent bemutatott adatokra! További adatokat megvizsgálva elmondhatjuk, hogy az iparból elbocsátottak átlagosan 14.3%-a a mezőgazdaságban keresett megélhetést (földek visszaadása). Így a mezőgazdaságban dolgozók nem csak számukat tekintve változtak, hanem iskolázottsági szintűk is nőtt! Egy – a munkaügyi hivatal által használt – mutatószám szerint (SpR) az iskolázottsági szint az ágazaton belül 14-ről 17-re nőtt, vagyis a mezőgazdaságban dolgozók átlagvégzettsége 9,4 osztály! Ez megyénkben eléri a 11,2 osztályt.
     

  3. Mezőgazdasági szaktanácsadás

  4. A mezőgazdasági szaktanácsadással kapcsolatos alapirodalom áttanulmányozása során a szaktanácsadás definíciójának számos változatával találkozunk, amelyek végigolvasásából kiderül, hogy nem alakult ki egy egységes kép a szaktanácsadó tevékenységéről, a szaktanácsadás fogalomköréről. A különböző definíciók ismertetése helyett inkább néhány közös elemet emelnék ki. A leggyakrabban előforduló fogalmak a következők: oktatás, tanácsadás, befolyásolás, fejlesztés, életszínvonal javítás, hatékonyság, adoptáció – e fogalmak mentén talán le is lehetne írni a szaktanácsadást – így a teljes körű meghatározás igénye nélkül a következőképpen lehetne megadni a szaktanácsadás fogalomkörét:

    “A Mezőgazdasági Szaktanácsadás olyan szolgáltatás vagy rendszer, amely alapvetően oktatási módszerekkel segíti a gazdálkodókat a gazdálkodás és technológiai folyamatok fejlesztésében, elősegítve ezzel a gazdálkodók életszínvonalának növelését.”

    E meghatározáson felül van két olyan kérdés, amelyben a különböző kutatók véleménye eltér egymástól:
     

    1. Tanácsadás – Döntéshozatal

    2. Egy szakértő sem állítja azt, hogy a tanácsadónak kellene döntést hoznia a gazdálkodó helyett (kockázatátvállalás) de eltérő vélemények alakultak ki a tekintetben, hogy a tanácsadó az objektív valóság ismertetésén felül milyen mértékben nyilváníthat személyes (szubjektív) véleményt, milyen mértékben foljásolhatja be a döntéshozót. Egyes szakemberek szerint (Paphegyi G. 1983 “A korszerű szaktanácsadás”) a tanácsadó döntésbefolyásolásának mértéke fordított arányban kell álljon a problémával rendelkező személy tudásszintjével, életszínvonalával. Egy másit tábor véleményét talán legrelevánsabban fogalmazza meg Pitlik (1997): A tanácsadó felelőssége abban rejlik, hogy mennyire pontos és részletes következményképet fest az egyes cselekvési alternatívákról. A tanácsadó tehát nem a döntés helyességéért, hanem a megoldási alternatívákhoz tartozó következmények előrejelzési pontosságáért kell hogy felelősséget vállaljon.
       

    3. Oktatás – Intuitív problémamegoldás

    4. Egy másik terület, ahol eltér a különböző országok szaktanácsadó rendszereinek a gyakorlata, az oktatás-problémamegoldás kérdésköre. Egyes (elsősorban) országokban a szaktanácsadó programok sokkal inkább képzés, oktatás alapúak, míg máshol a közvetlen problémamegoldás áll a középpontban. A szakemberek véleménye megegyezik a tekintetben, hogy egyik módszer sem létezhet a másik nélkül, de hogy egy társadalomnak éppen melyikre lenne nagyobb szüksége azt nem kis feladat eldönteni.

      Vidékünkön egy ezelőtt egy évvel végzett közvélemény-kutatás világosan mutatja, hogy a gazdák sokkal inkább a problémamegoldó, direkt segítséget nyújtó tanácsadást igénylik. A kutatók elkülönítettek három determináns faktort, ami a gazdákat a problémamegoldó tanácsadás irányába tereli. Az első – és talán a legfontosabb – a gazdák alacsony képzettsége. A második a gazdák alacsony tudatod-tudás szintjével inkompatibilis képzés, ami a gazdák számára érthetetlené, haszontalanná tette az előadásokat A harmadik faktor a kommunista központosított tervgazdálkodásos rendszerből visszamaradt mentalitás. Ott az emberek irányítva voltak megmondták, hogy mit kell tenni, ez kiölte a kezdeményezőkészséget, a gazdák félnek a felelősségtől, a kockázatvállalástól. Ezt a stresszes helyzetet oldja egy tanácsadó, aki csökkentheti a kockázatot, a gazda szemszögéből nézve oszlik a felelősség.

      Nos ezek az eredmények (a problémamegoldó szaktanácsadás nagyobb fokú preferáltsága) nem azt jelentik, hogy ez is a járandó út ugyanis sokkal nagyobb súllyal bírnak az okok, mint az okozatok, vagyis azt kell elemezni, hogy miért preferálja a többség a problémamegoldást. Valószínűnek tűnik, hogy a gazdák tudatos-tudás szintjének növelésével lehet a gazda bizonytalanságát csökkenteni, ezáltal kezdeményezőkészségét, kockázatvállalását növelni. Ennek eredménye lehet egy csökkenő igény a személyes tanácsadás irányába, ami az alapítvány szemszögéből kívánatos, ugyanis a képzés-oktatásnak mindig kisebb a költségvonzata, mint a személyes tanácsadásnak.

      Mintegy végszóként elmondható, hogy – habár nagyon nehéz feladat – a gazdák tudatos-tudás szintjének emelése mindig fontos elvárás egy ország szaktanácsadó rendszerével szemben. Mindig meg kell találni az egyensúlyt a személyes tanácsadás és a képzés között.
       

      1. MIIR.-ek NGO. és kormányzati szinten

      2. Az 1989-es változások után a román mezőgazdaság egésze nagy átalakuláson ment keresztül. A múlt rendszer tervgazdaságát egy – rövid idő alatt fejetlenül szétrobbantott – piacgazdaság vette át. A volt kollektív gazdaságokat felosztották, a földek, állatok magán kézbe kerültek.

        1990-91-et egy nagy fokú káosz jellemezte, ami a mezőgazdasági termelést illeti. Az államnak nem volt belelátása a folyamatokba, a friss földtulajdonosok – akik megszokták, hogy majd fentről megmondják, mit kell tenni – egy újszerű, szokatlan helyzet elé voltak állítva: ők kellett gondolkozzanak, azon, hogy mit és hogyan termeljenek.

        1992 volt az az év, amikor a megyei tanácsokon belül újraalakították a mezőgazdasági igazgatóságokat, ezek fennhatósága alá helyezték a még meglévő állami gazdaságokat, a kísérleti, kutató állomásokat. 1993-ban létrehozták a szaktanácsadási osztályt.

        Ezzel párhuzamosan a fejlődőben lévő NGO szférában (1992-végén a társasági törvény módosítása révén különálló jogi személyiséget nyerhettek az alapítványok, szervezetek) is kezdtek megjelenni a mezőgazdaságot támogatni hivatott szervezetek, alapítványok. Románia szinten jelenleg 254 alapítvány van bejegyezve a Mezőgazdasági Minésztériumnál. Ebből 40-45 folytat számottevő tevékenységet a szaktanácsadás, képzés területén.

        Vidékünkön különös jelentőséggel bír a LAM alapítvány. Az alapítvány 1993-ban kezdte el képzéssorozatát, amit napjainkban is folytat. E mellett területi szaktanácsadókat fizet, akik 3-4 községet és a hozzá tartozó falvakat látják el tanáccsal.

        Ez a szektor lehet a jövőben a dominánsabb a MIIR kialakításában, viszont működése, eredményessége nem képzelhető el jelentő állami támogatás nélkül!

        A következőkben bemutatok néhány modell értékű MIIR-t, majd ezek tükrében néhány szót szólok a romániai MIIR jelenlegi állapotáról, fejlődési irányairól.
         

        1. A Dán model (alulról kezdeményezett miir)

        2. A Dán szaktanácsadási rendszer jó példája az alulról kezdeményezett MIIR-nek. Dániában jelenleg is két farmerszervezet: a Dán Farmerek Uniója és a Dán Családi Farmerek Szövetsége az egész országra kiterjedő szövetséget működtet.
           

        3. Az Ír modell (felülről kezdeményezett miir)

        4. A szakirodalom az ír modellt, mint a felülről kezdeményezett szaktanácsadási rendszer tipikus példáját emlegeti. 1982-ig a szaktanácsadó szolgálatot a Megyei Tanácsokon belül a Megyei Bizottságok igazgatták (Romániában még mindig így megy!). Ezt követően létrehozták az ACOT nevű szervezetet, amely azon felül, hogy az országban megszervezte a szaktanácsadást, meg négy állami és hét magán egyetemen koordinálta a mezőgazdasági képzést. 1988-ban a TEGASC (Mezőgazdasági Élelmezési és Fejlesztési hivatal) megalakításával az Ír MIIR egy minőségi ugráson ment keresztül: egyesítette a kutatást az oktatással és szaktanácsadással.
           
           

        5. MIIR Romániában
    Románia MIIR-ét vizsgálva a mai napon egyértelmű, hogy itt nem beszélhetünk sem alulról sem pedig fülről kezdeményezett MIIR-röl! A két irányvonal egyszerre indult fejlődésnek, viszont a gazdálkodók állami szervekkel szembeni negatív megítéléséből adódóan az NGO-k szintjén működő tanácsadás nagyobb teret hódított. Ezzel szemben a kutatás, oktatás még mindig nagyrészt állami irányítás alatt van. Jelen helyzetből kiindulva egy vegyes, integrált MIIR képzelhető el, ahol a képzés, kutatás megmarad állami kézben, a tanácsadás meg NGO szinten, viszont ezeknek létrejön egy közös koordináló szervük.

    Egy ilyen irányú fejlesztésre találunk utalást a Román Kormány és az EU által szerkesztett “Carta Verde”-ben, ahol a regionális fejlesztési politika szerves részeként említik a Regionális Mezőgazdasági Tanácsadó Központokat és ezek koordináló testületét a Nemzeti Információs Központot.
     

  5. Szakértői rendszerek
    1. Mesterséges Intelligencia
Lévén, hogy a szakértői rendszerek “mesterséges intelligenciáknak” tekinthetőek a teljesség igénye nélkül néhány szóban vázolom a MI tevékenységi területét: A valóságban az MI keretében folyó munkák tehát nem elvont célokat követnek, hanem csak azt akarják a gépekkel automatizáltan végrehajtatni, amit mi emberek nap, mint nap megtenni kényszerülünk. (Pitlik, 1996)

Mesterséges Intelligenciára nehéz helytálló meghatározást adni, mivel az intelligencia fogalomköre sem igazán elhatárolható. A szakirodalmat tanulmányozva talán legelfogadhatóbb a következő meghatározás: Intelligens mindaz, ami annak tűnik, annak látszik, illetőleg amit mi emberek intelligensnek tartunk. Ezek után már nem lesz nehéz az MI-t leírni:

“A MI mindaz, ami a számítógépet képessé teszi olyan tevékenységek ellátására, melyet addig csak az ember volt képes elvégezni. Következésképpen az MI a kutatási eredmények folytonos halmozásával egy dinamikusan változó tématerület.”

A MI mint új paradigma, a régebben más módszerekkel megoldott problémák számára új (hatékonyabb, könnyebb, gyorsabb, egyszerűbb) megoldási lehetőségeket kínál; eddig esetleg megoldatlanul álló problémák megoldását teszi lehetővé vagy visz közelebb azokhoz. Ezen kívül egy új paradigma egészen új gondolkodásmód (ki)fejlődéséhez járulhat hozzá.

Dolgozatom utolsó részében egy ilyen újszerű – a MI kutatásterületéhez tarozó – rendszert fogok bemutatni.

    1. Szakértői rendszerek
Mint sok más esetben az informatika területén (a tudomány dinamikus fejődéséből adódóan) itt sem tudunk egy kézzelfogható, minden szempontból megfelelőnek mondható meghatározást adni, ezért két a szakirodalomban használatos körülírást fogok adni: Pitlik Agrárinformatika (1996) – ban a következő paradigmatikus definíciót javasolja:

“A szakértői rendszer olyan eljárás, amely lehetővé teszi tetszőleges tényező kapcsolataihoz (állapot-kombinációkhoz) tartozó következmények összefüggés-rendszerének számítógépes formában történő kezelését.”

Ehhez még más következtető rendszerektől való megkülönböztetése végett hozzáteszi:

“A SZR tehát szabályelvű, azaz alapvetően logikai műveletekre támaszkodik és alapvetően nem metrikus skálák adatait (tényezők opcióit, pl. színek, rangsorok) kezeli.

      1. Szakértői rendszerek felépítése

      2. Az alábbi ábra általánosságokban jól ábrázolja egy szakértői rendszer felépítését, viszont egy-egy adott esetben – mint ahogy a későbbiekben kiderül – nem feltétlenül szolgálhat kiindulási alapként a rendszer megépítésénél.

        Szakértői rendszerek felépítésének sémája (Forrás: Kovács G.)


         


      3. A szakértői rendszerek létrehozása
A rendszer alkotásánál kulcsfontosságú fogalom a tudás tudatosítása! A szakértői rendszerek egy vagy több szakértő tudásának modellezéséből (ismeretábrázolás) jönnek létre. Ez különböző problémák esetében különböző módon történhet:
Logika
 
Szabályok,
Szemantikus hálók
Frames
Objektumorientált
OAÉ-hármasok
 
Programozás
DIF
 
PIF
Deklaratívnak akkor nevezzük a tudást, ha egy adott problémára vonatkozó tények statikus halmazáról van szó. A deklaratív tudás semmit nem mond arról, hogy ezeket a statikus tudáselemeket, milyen módon (mely eljárás szerint) kell a problémamegoldás során felhasználni (vö. adatbázis).

A procedurális tudás ennek megfelelően nem más, mint valami kivitelezésének, végrehajtásának mibenléte (vö. algoritmus).
 

A fenti két csoportosítás nem szorul különösebb magyarázatra, ismertetésük csupán a második részben bemutatásra kerülő esettanulmány szakértői rendszerekbe való elhelyezését szolgálja.

A következtetés Kurbel nyomán négy stratégia szerint történhet:

Pitlik szerint ezekből a stratégiákból egy szakértői rendszer csak deduktívval hozható kapcsolatba. Ezt a kijelentést elfogadva az esettanulmányon belül lesz egy szakértői rendszer és egy következtető-problémamegoldó alrendszer!

Egy másik általános megközelítési mód a tudás monoton és nem monoton dinamikája szerint osztja fel a lehetséges stratégiákat:

A SZR a monoton megközelítésre támaszkodik, kísérleti szinten azonban már a nem monoton stratégia alkalmazása is létezik példa. A nem monoton stratégiára jellemző megoldások szimulálása több monoton futtatás (mi lenne, ha) eredménye alapján lehetséges.

A harmadik általános megközelítési mód, melyet a következtetésekkel kapcsolatban meg kell ismerni a metatudás fogalmához kötődik. A metatudás a tudásról szóló tudás, mely olyan kérdésekre ad választ, hogyan kell az eddig egyenrangúnak feltételezett szabályok közül a leghasznosabbakat (a rutinos szakértő által is preferáltakat) kezelni szemben a kevésbé fontos (a kezdő szakértőkre jellemző) szabályokkal. A metatudás feladta a számítógépes kompetencia (ezt még tudom, azt azonban már nem) szimulálása. Mindezen tulajdonságok gyakorlatba való realizálása azonban még rengeteg kutatást igényel.

      1. Szakértői rendszerek felhasználási területei
A szakértői rendszerek minden tudományterületen létjogosultságot nyertek. Gyakorlati megvalósításokkal is gyakran találkozunk a mezőgazdaság, a rendszertan, az orvostudomány, a közgazdaságtan és a menedzsment területén. Ezek közül kiemelném a: Ugyan a döntéstámogató rendszerek átfogóbb fogalmat képeznek, mégis az ott kezelt problémák egyszerűbbek lehetnek, célrendszerük egyértelműségéből fakadóan.

Más területekről inkább példaszerűen említenék meg néhányat:

    1. Szakértői rendszer és a MonteCarlo
    2. A MonteCarlo (továbbiakban MC) egy – a véletlenszerűséggel rokon –általánosan használt fogalom; általában az algoritmikusság ellentéteként használatos. A tiszta MC egy végtelen keresési térben az eredményeket véletlenszerűen generálja, majd megvizsgálja, hogy egy adott jósági kritérium szerint ez jobb-e mint az előző, ha igen megtartja, ha nem elveti. A számítástechnikában használatos szinonimája a “BruteForce” (brutális(an nagy) erő), amely létjogosultságot a nagy kapacitású, több multiprocesszoros számítógépből álló rendszerek kifejlesztésével nyert.

      A MC jellegű algoritmusokat ritkán használják “tisztán”, általában valamilyen algoritmikusságot visznek be a keresésbe, ami úgy is felfogható, mint a “véletlen befolyásolása vagy irányítása” (Dragulescu I. 1992).

      A MC ily módon felfogható egy megoldáskereső rendszerként, amely gyakran új perspektívákat nyit a hagyományos módszerek alkalmazásában, másrészt pedig olyan problémákat oldhatunk meg vele, amelyek az eddig használatos módszerek (gondolok itt az LP-re és társaira) segítségével nem voltak megoldhatóak.

      A szakértői rendszerek integrálása különböző megoldáskereső rendszerekkel igen hatékonynak bizonyul! (Dragulescu I. 1992). Itt a szakértői rendszer szolgáltatja a megfelelő információt a megoldáskereső alrendszernek, más szavakká paraméterezi, belövi azt. Ha a megoldáskereső rendszer nem jut eredményhez (vagy részleges esetleg ellentmondásba ütköző eredményt ad) a megadott adatok alapján, úgy a szakértői rendszer újabb pótlólagos információkat szolgáltathat.
       

      1. Szakértői rendszerek a MIIR-en belül
      2. A mezőgazdasági szaktanácsadás egy olyan terület, ahol a bizalom, megbízhatóság kulcsfontosságú fogalomnak mutatkozik. A szaktanácsadó hivatott megmondani, hogy amit a gazdálkodó elképzelt az úgy történik-e, vagy sem – más szóval – hogy egy meghatározott eseménysorozat végeredménye mi lesz! A tanácsadás ezen területét meg szokás tervezési előrejelző tanácsadásnak is nevezni és ez az a terület, ahol a számítógép esetenként szakmai kompetencia szempontjából átveheti az ember helyét.

        Egy 1996-ban a LAM alapítvány tevékenységéről készült felmérés adatai szerint a gazdálkodók meg vannak elégedve a tanácsadók tevékenységével. A felmérésből még kiderül, hogy elégtelennek tartják a háromhavi konzultációt, több képzést igényelnek! Arra a kérdésre, hogy milyen jellegű információkra van még szükségük, a gazdák 20%-a a takarmányozást, takarmányadag optimalizálást igényelte. Egy ilyen jellegű tanács ad-hoc módon nem nyújtható, mivel meglehetősen komplex feladat egy adott környezethez igazítottan ilyen jellegű

        számolásokat végezni!

        Ez a felmérés már egymagában is létjogosultságot ad a szakértői rendszereknek a mezőgazdasági szaktanácsadás területén.
         

        1. Szakértői rendszerek alkalmazása a mezőgazdasági információszolgáltatásban

        2.  
      A mezőgazdasági információszolgáltatás területe egy a gazdálkodók igényei szerint és azok kielégítését célzandó felépített rendszer. Ebből adódóan a vállaltokon belül lévő döntéstámogató illetve menedzsment információs rendszerek itt egy más megközelítésben ugyan de itt is értelmezendőek. Ezek a rendszerek a szaktanácsadók tudásának modellezése utján épülnek fel. Néhány ilyen jellegű alkalmazás lehet a:
       
       
        1. Szakértői rendszerek helye szaktanácsadó rendszerekben

        A szakértői rendszereket a Mezőgazdasági Szaktanácsadásban eddig országunkban csak kísérleti szinten próbálták alkalmazni. A nagyobb gazdaságok saját döntési mechanizmusukat próbálták modellezni és kialakítani egy szakértői rendszert, amely a későbbiekben elősegíti majd a mezőgazdasági regionális stratégiákat kialakító döntéseiket. Ezt a fajta rendszert az irodalom MIS (Menedzsment Information Systems)-ként emlegeti, ez esetben viszont egy menedzsment információs rendszer alapján megépítet döntéstámogató rendszer lenne a helyes megfogalmazás. 1997 tavaszán a Kovászna Megyei Mezőgazdasági Igazgatóság megvásárolta a még kísérleti stádiumban lévő programot, amit tovább fejlesztve egy megyei szintű termelés-tervezési rendszert készítettek, amelynek feladata irányvonalat szabni a régió mezőgazdaságának. A rendszer megvizsgál makro-ökonómiai mutatókat, regionális diszparitásokat, mikro-ökonómiai adottságokat és ebből elővetíti a megyei mezőgazdaság lehetőségeit. Ezeket az információkat a továbbiakban a szaktanácsadók felhasználják a konkrét problémák megoldásában, informálják a gazdálkodókat a várható gazdasági trendekről.
       
      1. Esettanulmány

      2.  
        1. Bevezetés
        2. A dolgozatom harmadik részében bemutatok egy általam készített szakértői rendszert, amely a szaktanácsadó munkáját könnyíti meg. A rendszer felépítésében fontos szerepet játszik egy MonteCarlo jellegű megoldáskereső alrendszer, amely az optimális takarmányadagot adja meg a SZR által begyűjtött adatok alapján. Egy ilyen rendszer megalkotásának létjogosultságot ad egyrészt az 1996-ban a LAM alapítvány által rendelt kutatás eredménye, amely szerint a gazdálkodók (kis és közepes) nagy hányada igényelne ilyen jellegű tanácsot, valamint a különböző szaktanácsadókkal folytatott beszélgetések, amelyek során egyhangúan elmondták, hogy ezen a téren a tanácsadás nagyon nehézkés!

          A rendszer fejlesztésének első fázisban a tejhasznú szarvasmarhák takarmány-adagának a meghatározását fejlesztettem. Ennek oka, hogy a legtöbb gazda elmondta: a tejtermelés jövedelmezősége messzi a várakozásai alatt van.

          A rendszer tervezése során felmerült a kérdés, hogy – ugyan a gazdálkodók igénylik az ilyen irányú szaktanácsadást – vajon hajlandóak (ill. képesek) lesznek-e használni a szakértői rendszert. A szaktanácsadókkal folytatott progresszív strukturált interjúk elemzése során kiderült, hogy a gazdálkodók (egyelőre) nem bíznak a modern technikában, nem valószínű, hogy higgyenek egy számítógép által produkált eredményben, ezért első fázisban mindenképpen a szaktanácsadó közbeiktatásával kell a rendszert tervezni. Ez hozzájárulhat a későbbiekben a számítógép iránti bizalmatlanság csökkentéséhez, ami lehetővé teszi majd egy elkövetkező időszakban a proiect átalakítását, a gazdáknak közvetlen hozzáférést biztosítva a számítógépekhez (ezáltal a szakértői rendszerekhez).
           

        3. Fejlesztő eszközök

        A szakértői rendszerek fejlesztése történhet különböző szoftverek segítségével. Ezek lehetnek különböző programozási nyelvek: Pascal, C, Delphi, Visual Basic stb. vagy környezeti eszközök. A környezeti eszközök szoftvercsomagok, amelyek különböző szolgáltatásokkal segítik a szakértői rendszerek fejlesztését. Közös jellemzőjük, hogy különböző segédprogramok révén támogatják a fejlesztést, vagy különböző képességekkel ruházzák fel a rendszert [Turban, 1992]. Így
       
        A környezeti eszközök között is vannak specializált eszközök, amelyek kimondottan szakértői rendszerek fejlesztésére specializálódtak, vagy általános környezeti eszközökről.

      A programozási nyelvek lehetőségtára sokkal bővebb a környezeti eszközökénél, a környezeti eszközök ellenben sokkal gyorsabb, hatékonyabb fejlesztést tesznek lehetővé.

      A megfelelő fejlesztési környezet kiválasztásánál figyelembe vettem egy sor szempontot:
       


        Ezen szempontok figyelembevételével a választásom a Microsoft Excel 7.0-ra esett, mivel ez felfogható egyrészt környezeti eszközként, másrészt pedig programnyelvként (beépített Visual Basic). Hátránya volt, hogy nem tartalmaz beépített keretrendszert a szakértői rendszerek fejlesztéséhez.
       
        1. A rendszer felépítése

        Mint az előzőekből is kiderül a rendszer tejhasznú szarvasmarha takarmányoptimalizáló szakértői rendszer egy lényegében MonteCarlo-n lapuló megoldáskereső alrendszerrel.
       

      A rendszer fejlesztését három lépésre lehet tagolni:
       


        Az keretrendszer építése során egy szakértői-rendszer fejlesztésére alkalmas környezetet valamint egy megoldás-kereső alrendszert fejlesztettem ki és integráltam. Ez nem más mint egy váz, ami tartalmazza a felhasználói interfészt, a magyarázó, indokkló alrendszer egy részét valamint egy keretrendszert, amelybe a szakértő beszerkesztheti a problémamegoldó alrendszerét és az ismeretbázis feldolgozási ciklusokhoz szükséges részét.

      A tudás-bázis kialakítása során a különböző szervezetekhez tartozó szaktanácsadók tudásának modellezése volt a cél, amihez a progresszív strukturált interjút tartottam a legmegfelelőbb választásnak. Az interjúk anyagának feldolgozása során kialakult a szakértői rendszer váza, ami a szakirodalommal kiegészítve alkotja a tudás bázist.
       

      A tesztelés, visszacsatolás fázisa még nem fejeződött be. Ez egymagában is két részre osztható: szoftver tesztelése, szakértői rendszer (+megoldáskereső alrendszer) tesztelése. A szoftver tesztelése során kiemelkedő fontosságú a felhasználó közeliség ellenőrzése.

      A szakértői rendszer tesztelése során a cél az egyes helyzetekhez tartozó becsült eredményképek helyességének vizsgálata. Ez csak egy időben hosszan tartó visszacsatolás útján lehetséges.
       

      Az ábrán a szaggatott vonallal jelölt rész a szoftveres rendszer, míg az ezen kívül eső elemek a szaktanácsadás folyamatát ábrázolják.
       

      A tudás-bázis tartalmazza a szaktanácsadók által felhalmozott ismereteket, a takarmányféleségek összetételét, a kurrens árakat. Ennek egy részét használja a szakértői rendszer, illetve a problémamegoldó alrendszer. A szakértői rendszer ugyanakkor a gazdálkodóktól nyert információkkal gazdagítja a tudás-bázist.
       

      A szaktanácsadó a szakértői rendszer közvetlen felhasználója, ő tölti fel információkkal a rendszert, a gazdálkodó által elmondottak alapján így a gazdálkodó a rendszer közvetett felhasználója (a rajzon ezért ezt az irányt pontozott nyíllal jelöltem).
       

        1. A rendszer működése

        2.  

          A rendszer alapvetően 2 részből áll: szakértői rendszer, megoldáskereső alrendszer. A következőkben e két rész működését fogom bemutatni.
           

          1. Szakértői rendszer
      A szakértői rendszert a következő részekből építettem:
        A rendszert Microsoft Excel 7.0-ban fejlesztettem. Ez a program nem biztosít keretrendszert (felhasználói, fejlesztői interfészt) a szakértői rendszerek programozásához, így első feladat egy ilyen keretrendszer megépítése volt. Meg kell jegyeznem, hogy a rendszer fejlesztésénél nem volt elsődleges szempont a teljes körűség, inkább a saját igényeimet vettem figyelembe.
       

      A rendszer tartalmaz egy felhasználói interfészt, amit a beépített Visual Basic segítségével írtam meg. Az interfész képes négy féle kérdés feltételére:
       

      Az interfész készítésénél fontos szempont volt a felhasználóbarát fejlesztés, a teljes körű tartalomfüggő hibajelzések beépítése.
       

      A keretrendszer másik része szakértői rendszer fejlesztői számára épített felület. Ennél a felületnél kerül előtérbe az MS Excel erőssége, ugyanis a szakértői rendszer fejlesztője használhatja a program teljes függvényskáláját. A felület nem más, mint egy WorkSheet-en kialakított tábla, amelybe a szakértő beírja a kéréseket, válaszokat és az egyes válaszok következményrendszerét.
       

      A rendszer következő eleme a tudásbázis és az ebből kialakuló következtető rendszer. Ennek fejlesztése a fennebb bemutatott felületen történt.
       

      A szakértők tudásának modellezéséhez strukturált nyit interjút használtam. Az interjúk kezdetén kialakítottan egy null-hipotézis-sort, amit az interjúk során vizsgáltam. Ez vázlatosan a következőkből állt:
       

      Ez a hipotézis sor volt a progresszív struktúra első eleme. Ez minden interjú után felülbírálódott és adott esetben kiegészítődött, így a 9 szaktanácsadóval folytatott interjú után megjelentek újabb elemek, egyesek módosultak. A végeredmény alapján összeállt a szakértői rendszer struktúrája.
       

      A szakértői rendszer fő feladata eldönteni, hogy érdemes-e a gazdának rátakarmányozni a tejtermelés növelésére, vagy nem. Ez alapvetően attól függ, hogy a pótlólagos tejhozam a rátakarmányozás költségvonzatán felül hoz-e jövedelmet. Ezt lebonthatjuk három összetevőre:
       

      Amennyiben valószínüsíthető, hogy a rátakarmányozás jövedelmező, úgy a szakértői rendszer begyűjti az azokat az adatokat amelyek segítségével a megoldáskereső alrendszer az adott helyzetre összeállítja az optimális takarmányadagot.
       

      A következőkben bemutatom a szakértői rendszernek azt a részét, ami megvizsgálja, hogy az állatállomány alkalmas-e a rátakarmányozásra!
       

      Amennyiben az állatállomány megfelelőnek bizonyul a rátakarmányozásra, úgy rátérhetünk a takarmánybeszerzési forrásokra. Itt egy fontos szempont, hogy vidékünkön a szénának nincs piaca igy nincs ára, tehát a gazda ahhoz, hogy a kaszálóján megtermelt szénát pénzé tegye, azt fel kell etetnie. A rendszer egyelore nem kezeli a berelt legelők, szántók, kaszálók esetét, mível ezek környékünkön ritkák.
       

      A 4 potenciális takarmányforrás (legelő, kaszáló, szántó, készpénz) vizsgálata megmutatja, hogy a gazdálkodó melyikkel milyen mértékben rendelkezik a szarvasmarha létszámhoz viszonyítva. Az En-el jelőlt eredményeket a rendszer átadja a megoldáskereső alrendszernek, amely majd a meglévő források függvényében optimalizálja a takarmányadagot. Az X1 ill. X2 értékek még nincsenek “belőve”, ezért jobbnak láttam egyelőre így hagyni. Az ábrán ugyan nem szerepel, de evidens, hogy (E1 és E4)=1 esetén a gazdát el kell tanácsolni a rátakarmányozástol.
       

      A harmadik része a szakértői rendszernek az értékesítési lehetőségek mentén vizsgállja a rátakarmányozás jövedelmezőségét. A tej értékesítésére vidékünkön a gazdáknak négy alternatívájuk van:
       

      A szaktanácsadók jó közelítéssel becsülték az egyes értékesítési utak jövedelemezőségét. Ez a közelítés (kellő gyakorisággal ujraszámolva) elégséges ahhoz, hogy a szakértői rendszer megállapítsa, hogy az illető gazdának érdemes-e rátakarmányozni a tejtermelésre. Elfogadott, hogy pillanatnyilag 2100 lejes tejár melett az egyes és kettes részen túljutott gazdák jövedelmezően tudnak rátakarmányozni! Az első két értékesítési csatorna esetén evidens, hogy meg van vagy nincs ez az ár, viszont annál nehezebb a harmadik iletve a negyedik eset. A szaktanácsadók véleménye megoszlik a szerint, hogy a sertés hízlalására használt (fölözött 2.5%) tej sertésben való hasznosulásának az értéke hozzáadva a föl értékéhez 2100 lej alatt vagy felett van.
       
          1. Megoldáskereső alrendszer

       

      A megoldáskereső alrendszer inkább elméletileg különül el a szakértői rendszertől, ugynis a szakértői rendszer egy kettős szerepet játszik:
       

      Ez a két funkció nem különíthető el egymástól, ugyanis az előzőekben bemutatott három részben feltett kérdések is részei a beparaméterezésnek. Ezen kívűl meg egy sor paramétert, infomációt lehet – esetenként kell – bevinni a rendszerbe, ami úgyszintén a szakértői rendszer interfészén keresztül történik.
       

      A rendszer a felhasználónak lehetőséget biztosít az optimalizáló eljárás kézi paraméterezésére is a teljesen autómatikus paraméterezés melett. Az automatikus paraméterezés a szakértői rendszer által szolgáltatott adatok alapján történik. A rendszer ismeri a legfontosabb kérodző-takarmányoknak a:
       


       

      A romániában forgalomban lévő takarmánykiegészítők listája (hatóanyagtartalommal) is az adatbázis része.

      A rendszer által felkínált adatok természetesen modosíthatóak. Ezen felül tartalmaz egy takarmány-árlistát amiben külön jegyzem a piaci átlagáratárat és az önköltséges átlagárat. Ezek az adatok is természetesen modosíthatóak.
       

      A megoldáskereső alrendszernek egyes adatokra szüksége van, míg mások opcionálisan megadhatóak:
       

      A megoldáskereső modszer
       

      Az első feladat, a célfüggvény meghatározása ha meg van akkor indulhat a kimondott megoldáskeresés. A rendszer lépésenként közelíti a clfüggvényt. A folyamat két fázisból áll:
       

      PS1 * (P11 P12
      P1n) +
      PS2 * (P21 P22
      P2n) +
       
       
      PSm * (Pm1 Pm2
      Pmn)  

                 
          C1 C2
      Cn  

       


       

      Ez a képlet a második lépéstől módusul az eddig “elért eredménnyel” vagyis a
       

      PS1 * (P11 P12
      P1n) +
      PS2 * (P21 P22
      P2n) +
       
       
      PSm * (Pm1 Pm2
      Pmn)  

       

      szumma kurens értékével (CK1, CK2, …, CKn), a következő képpen:
       

      Az első fázis lépései addig ismétlődnek, amíg a célfüggvényt elemenként 5 %-al meg nem közelíti.
       


       

      Záró gondolatok


       



      Mint ahogy a fenti bemutatásban is utaltam rá a rendszer még fejlesztés alatt áll, most jutott el az elso próbaverzióhoz. Még sok fejleszteni való van: sok minden nincs még lekezelve, sok uj modult lehet integrálni.
       

      A tesztelés legfontosabb feladata egy fajta visszacsatolás létrehozésa, a szkértői rendszer ill. a megoldáskereső alrendszer által adott eredmények helyességéről, használhatóségéról.
       

      Remélem, hogy sikerül egy hasznos eszközt alkotnom, amely nem csak a szaktanácsadók hanem a gazdák minél szélesebb körében el fog terjedni.
       

      Sepsiszentgyörgy, 1998-10-23
       

      Kese-Nemes Áron
       

      Irodalomjegyzék

      (Könyvek, folyóiratok, jelentések)


       
      Kozári József: A mezőgazdasági szaktanácsadás módszertana (GATE, Gödöllő 1993)
      Pitlik László: Gazdasági Informatika, (GATE 1996)
      Erdei Ferenc:  Történelem és társadalomkutatás (Akadémiai kiadó Budapest 1984)
      Earl Babbie:  A társadalomtudományi kutatás gyakorlata (Balassi kiadó, Budapest 1995)
      Andorka-Hradil-Peschar: Társadalmi rétegződés (Aula kiadó, Budapest 1993)
      Papphegyi Gábor:  A korszerű szaktanácsadás (Zrínyi nyomda, Budapest1983)
      Doru Dorinel, Szász József Jelentés a LAM alapítvány tevékenységéről készült felmérésről (Famterra, 1996)
      Popescu I., Andronache A. Dezvoltarea Sistemelor de Informaţii Agrare (Capital, 1997/XIV, 4 oldal)
      Guvernul României Carta Verde (1997, Ministerul de Externe)
      Petre Mihai Băcanu Mezőgazdaság és Privatizáció, (Romania Libera, LLXII, 5 old. 1996)
      Románia Statisztikai Hivatala Éves statisztikai közlöny (1990, 1991, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996)
      Turban, E 

       

      Expert systems and applied artificial intelligence, (Macmillan P. New York, 1992.)
      Durkin, J Expert Systems, (Macmillan New York, 1994.)
      Dragulescu I. Systeme Informatice avansate, (Teora, Bucuresti, 1994)

       

      (Internet)


       
      Web oldal/elérési út
      Téma
      Http://www.kappa.ro/guvern/

      Http://www.guv.ro

      Románia főbb gazdasági mutatói, Eu. integrációs politikája!
      Http://www.cs.cmu.edu/Web/Groups/AI/html/faqs/ai/ai_general/top.html Mesterséges intelligencia FAQ
      Http://www.ics.uci.edu/AI/ML/Machine-Learning.html Gépi tanulás, szakértői rendszerek

       
      DOC version


      Az utolsó módosítás: 2005.05.29.
      © miau