Magyar Internetes Agrárinformatikai Újság No 04 HU ISSN 1419-1652

<SZÖVEGES NAVIGÁCIÓ> <NAVIGATION WITHOUT GRAPHICS>

<IMPRESSZUM> <AKTUÁLIS> <ARCHÍVUM> <HAZAI TÉMÁK>
<NEMZETKÖZI ROVAT> <SZOLGÁLTATÁSOK>


Dr. Pitlik László, egy. adj., mb. tanszékvezető, GINT
Dr. Pitlik László, egyetemi adjunktus, mb. tanszékvezető
GATE, GTK, Gazdasági Informatika Tanszék

Dátum: 1998.11.25.

Dr. Molnár József
egyetemi docens
dékán

Tárgy: Kari Tanács előterjesztés

ELŐTERJESZTÉS
(elfogadva 1998. december, DATE általi átvétel előkészítés alatt)

Kérem a Tisztelt Kari Tanácsot, hogy a mellékelt dokumentumok (5 soros, 1 oldalas és 5 oldalas tárgyleírás) alapján a “Szaktanácsadás és Vidékfejlesztés informatikája” című tárgyat a tantervbe IV. és V. éven választható B/C tárgyként felvenni szíveskedjen.

Indoklás: Az elmúlt három évben a GINT és az ACDIVOCA együttműködésében, ill. a Vidékfejlesztési és Szaktanácsadási Központtal kooperálva számos olyan projekt került kidolgozásra, melyek a tárgy címében kijelölt szakterületet választó hallgatók gyakorlatias képzését, továbbképzését aktuális tematika alapján teszi lehetővé.

A tárgy során kínált ismeretek szervesen, de átfedésektől mentesen épülnek a Gazdasági Informatika tárgyra, ill. a szaktanácsadói képzésre, lehetővé téve a hallgatók gépközeli ismereteinek bővítését.

Referenciák: A tematika egyik része (internetes szolgáltatások szaktanácsadóknak és az EU agrárinformatikája) az FVM által támogatott szaktanácsadói továbbképzésben, ill. regionális tanfolyamokon és a MAGISZ tanfolyamain kerül(t) tesztelésre, míg a vidékfejlesztés/területfejlesztés blokk konferenciákon (Kecskemét, Miskolc) kerül(t) bemutatásra.
 

Tisztelettel:

Pitlik László



GI 509 Szaktanácsadás és Vidékfejlesztés informatikája

A tárgy keretében a hallgatók megismerkedhetnek a kijelölt témakörökhöz illeszkedő hazai és nemzetközi internetes szolgáltatásokkal (pl. DAINET, ZADI, KTBL, IKTA, MAINFOKA, MIAÚ, AGROWEB, AGROSERVICE, STOCKNET) az EU agrárinformatikájának regionális vonatkozásaival (RENOAAR), a terület- és vidékfejlesztés módszertani kérdéseivel (potenciálsokszögek, matematikai demokrácia, induktív szakértői rendszerek).

Követelményrendszer
GI 509 Szaktanácsadás és Vidékfejlesztés informatikája
című B/C tárgyhoz
a GTK nappalos képzésében a IV. és V. évfolyamok számára,
ill. az egyéb képzési/továbbképzési formák számára

Általános információk

Típus: B/C tárgy
Kredit: 3
Tárgyfelelős: Dr. Pitlik László
Óraszám: 0+2/hét
Oktatási hetek száma: 15
Előadások: 3 bevezető jellegű előadás
Számonkérés: 2 ZH és 2 önálló feladat
Gyakorlatok: 10 témakör

Cél: A tárgy keretében a hallgatók megismerkedhetnek a kijelölt témakörökhöz illeszkedő hazai és nemzetközi internetes szolgáltatásokkal (pl. DAINET, ZADI, KTBL, IKTA, MAINFOKA, MIAÚ, AGROWEB, AGROSERVICE, STOCKNET) az EU agrárinformatikájának regionális vonatkozásaival (RENOAAR), a terület- és vidékfejlesztés módszertani kérdéseivel (potenciálsokszögek, matematikai demokrácia, induktív szakértői rendszerek).

Tematika

1. hét A szaktanácsadás és a vidékfejlesztés informatikai kínálata, struktúrája (Pitlik)
2. hét A szaktanácsadás és a vidékfejlesztés informatikai kereslete (Kozári)
3. hét Információmenedzsment a hazai és a nemzetközi gyakorlatban (meghívott ea.)
4. hét Nemzetközi projektek és hazai alkalmazási lehetőségek (Pitlik)
    pl. ZADI, DAINET, KTBL, …
5. hét Hazai projektek és alkalmazási lehetőségek (Pitlik)
    pl. AGROSERVICE, AGROWEB, …
6. hét Esettanulmányok I. (Pitlik)
    pl. IKTA-projektek
7. hét Esettanulmányok II. (Pitlik)
    pl. MIAÚ, MAINFOKA
8. hét 1. ZH és önálló feladat leadás
9. hét Az EU regionális agrárinformatikája és ennek hazai adaptációja (Pitlik)
    RENOAAR, konzisztencia-vizsgálatok
10. hét Konzisztencia-vizsgálatok (Pitlik)
11. hét Potenciálsokszög módszertana (Pitlik)
12. hét Matematikai demokrácia (Pitlik)
13. hét Induktív szakértői rendszerek (Pitlik)
14. hét Online szaktanácsadás lehetőségei (Pitlik)
    pl. STOCKNET
15. hét 2. ZH és önálló feladat leadás

Önálló feladatok

1. önálló feladat: 1 db MAINFOKA tematikus szám vagy 1 db nemzetközi kínálat magyar verziója
2. önálló feladat: 1 db inkonzisztencia-vizsgálat vagy 1 db potenciálsokszög kialakítása

Jegyzet: Pitlik L.: Szaktanácsadás és Vidékfejlesztés informatikája CD-ROM
előkészületben: 1999. január

Ajánlott irodalom: Pitlik L.: Digitális agrárinformatikai szöveggyűjtemény 1998.
Agroconsult Kft. Gödöllő
Magyar Internetes Agrárinformatikai Újság számai

100 pontos értékelési rendszer

ZH 2*20 pont
Önálló feladat 2*30 pont
mindösszesen 100 pont

Megajánlott jegy: Az évközi pontok alapján a TVSZ szerint.


Részletes tematika
kivonatok a tananyagból

REMETE
REndeszerterv a MEgyei TErületfejlesztési
programok informatikai támogatására

Előzmények: Az ACDI&VOCA és az érintett helyi szervezetek -

kezdeményezésére és a USAID pénzügyi támogatásával 1997 nyara óta folynak előkészítő munkálatok BAZ megyében a megyei területfejlesztés kérdésköreinek rendszerbe foglalására és informatikai eszközökkel való támogatására. A feladat alapos körüljárása érdekében három munkacsoport alakult: Cél: A projekt célja, hogy a komplex problémahalmazhoz egy olyan eszközrendszert találjon, mely lehetővé teszi a jelenlegi és az őszre várható, módosult összetételű települési, térségi és megyei önkormányzatok, szakmai döntéshozói és döntéselőkészítői testületek számára a területfejlesztéssel kapcsolatos döntéseik egységes és strukturált fogalmi rendszerbe foglalását, egy átlátható monitoringrendszer megalapozását, ill. alternatív célkomponenesek hatásának előzetes elemzését, szimulálását úgy, hogy ez példaértékűen rendelkezésére álljon más megyék döntéshozói számára is.

Eredmények: Az 1999 januárjára várható szakmai konferencia előkészítő munkálatai során világosan kirajzolódtak a rendszerterv komponensei, mint pl.



Matematikai demokrácia

Feladat: A konkrét probléma nem volt más, mint megalkotni több tucat, egymással számtalan szálon összefüggő (kistérségi) település projektértékelési pontrendszerét, mely képes arra a kérdés választ adni, hogyan alakul a területfejlesztési forrásokért folytatott harcban az egyes projektek (projektcsoportok) rangsora. Más megfogalmazásban: milyen végleges döntéssel lenne elégedett a kistérség, ill. mi a kistérség célja.

A megoldás: Az első munkafázisban, (amikor még kidolgozott projektek nem érkezhettek be, bár a potenciális projektek a delegáltak szeme előtt lebegnek, hiszen csak a projektbeadás feltételeit tisztázni hivatott egyeztetések folynak), a szavazásra delegált személyeknek arról kell dönteniük, mennyire kötik meg a saját kezüket előre, azaz egy tetszőleges maximális pontszámból mennyit ítélnek majd oda előre kidolgozott (úm. kemény, objektív) szempontok alapján. Már itt az első véleménynyilvánítás kapcsán felmerülnek bizonyos módszertani és elméleti kérdések, melyek a további szavazások egészére is érvényesek:

Összegzés

Az eddigiekből talán kiderült, hogy a matematikai demokrácia nem mást, mint a szavazzunk mindenről és mindenkiről megközelítés alkalmazása a projektértékelési szempontok vitamentes, konszenzusos kialakítása érdekében. A javasolt procedúra ugyan nem feltétlenül mindig időtakarékos (a kombinatorikai robbanás kezelésének kényszere miatt), de célratörő, s mellőzi/csökkenti a vitát, mely a vitákban használt fogalmak absztrakciós szintjének, a torzításoknak és csúsztatásoknak alkalmazása és a logikus érvelésekkel szemben automatikusan kialakuló szubjektív megértési korlátok önvédelmi jellegű felépülése miatt mindenképpen hatékonnyá teszi a rendszert. Egy reálisan bonyolult szavazási térben, ahol tartalom mellett mindig arra is figyelni kell, hogy lehetőleg már az első szavazással eredmény szülessen, mert ez időben a leghatékonyabb megoldás, szinte lehetetlen olyan szisztematikus torzításokat tudatosan beépíteni, melyek segítségével a többiek józan, őszinte véleménye saját hasznunkra elnyomható, azaz egyedül az őszinte stratégia az, amely célra vezető. Fontos, hogy a rendszer mindig a benne lévők érdekeit szolgálja, hiszen minden értéket ők juttatnak bele, s szentesítenek szavazataikkal. Ebből kifolyólag a rendszer csak totális egészként képes hatékonyan működni. Olyan esetekben, ahol külső nagyhatású erőterekről nem lehet véleményt alkotni, de ezek nagy befolyással bírnak a kistérségben történő folyamatokra, logikus védelmi akciók levezetésére is lehetőség van e rendszer keretei között. Végezetül ki kell mondani, hogy erre a problémára - mint a problémák legtöbbjére - nincs optimális megoldás. Az ismertetett út egyike lehetne azonban a jelenlegi politikai helyzetben alkalmazható megoldásoknak.


RENOAAR
Regionális Normatív AgrárAdatok Rendszere

Készítette: Gazdasági Informatika Tanszék, Gödöllői Agrártudományi Egyetem, 1997/1998
Finanszírozta: ACDI-VOCA (Agricultural Cooperative Development International & Volunteers  in Overseas Cooperative Assistance)
Támogatta: Agrárgazdasági Kutató és Informatikai Intézet
Bírálatra felkért szakértők: BAZ megyei és Pest megyei KSH Igazgatóság, KSH Budapest, AKII

A RENOAAR feladata: A Regionális Normatív AgrárAdatok Rendszere - támaszkodva az EUROSTAT agrárinformatikai keretfeltételeit kielégítő magyar Mezőgazdasági Számlarendszerre és a KSH megyei Statisztikai Évkönyveire - egyszerű és átlátható összefüggések alapján hiánytalanul felosztotta az EU által előírt, országos mezőgazdasági mutatószámokat a 19 megyére, létrehozva ezáltal az ágazatok megyei szintű normatív költség-jövedelem adatbázisát.

A RENOAAR célja: A Regionális Normatív AgrárAdatok Rendszere alapján lehetővé válik a megyék összehasonlítása, a terület- és vállalkozásfejlesztési projektek, a mezőgazdasági szaktanácsadók információkkal való ellátás, az adatbázisokban még fellelhető ellentmondások felfedése, a szakmai vita megindulása egy egységes agrárinformatikai arculat hosszú távú kialakítása érdekében.

A RENOAAR létjogosultsága: A Regionális Normatív AgrárAdatok Rendszere tekinthető az első lépések egyikének azon a hosszú úton, mely egy egységes és ellentmondásmentes agrárinformatikai arculat irányába vezet. Enélkül az eddigieknél lényegesen nagyobb szakmai nyilvánosságot biztosító lépés nélkül a törekvések megrekedhetnek a szakmai műhelyek falai között. Fejlesztői oldalon nem szabad arra várni, hogy végérvényes és hibátlan megoldások kerüljenek csak publikálásra, hiszen ilyen nem is létezhet. A felhasználáskor azonban a sosem szabad elfelejteni, milyen módszertani korlátok között jött létre egy-egy adat.

Referenciák: A RENOAAR-hoz való hozzáférés jelenleg alapvetően két szinten adott:

A RENOAAR használata: A Regionális Normatív AgrárAdatok Rendszere jelenleg német és magyar nyelven tartalmazza a növénytermesztés főbb ágazatainak és ágazatcsoportjainak EU előírás szerinti aggregációit az előzetes MSZR adatok alapján 1994-1995-1996-ra, ill. a korrigálatlan fajlagos országos ráfordítás-koefficienseket évente, valamint évente egy kalkulatív MSZR-jellegű adatösszeállítást. Ezen alapadatokból kiindulva lehetséges adott ágazat, adott évének minden megye esetére való lekérdezése, ill. adott megye adott évének minden ágazatát összefoglaló táblázatának lehívása, valamint adott megye és ágazata idősorának megjelenítése.

A RENOAAR technikai jellemzői: A Regionális Normatív AgrárAdatok Rendszere jelenleg ACCESS 2.0 alatt kezeli az alapadatokat és végzi el a lekérdezéseket, s az eredményeket a további kalkulációk elősegítése érdekében EXCEL 5.0 felületen jeleníti meg. A nagy RAM-kapacitás (32MB, vagy több) és a gyors processzor (P100 vagy gyorsabb) jelentősen növeli az alkalmazás futássebességét.


MAIN_FOKA
Magyar AgrárINformációk FOrrásKAtalógusa

Előzmények: Az ACDI&VOCA és a GATE Gazdasági Informatika Tanszéke közötti többéves együttműködés keretében 1997 végére az ACDI&VOCA finanszírozásában a GATE Gazdasági Informatika Tanszékének szakmai irányításával létre jött a Magyar Agrár-INformáció-FOrrások Katatlógusa, mely a https://miau.my-x.hu/szr/szrnyit.html internet címen érhető el. A MAIN_FOKA első bemutatására Sátoraljaújhelyi Információs Hálózat keretében került sor. A szolgáltatás azóta is folyamatosan bővül.

 A szolgáltatás lényege: A MAIN_FOKA fejlesztéséhez az Internet terjedésével rohamosan bővülő információkínálatban való eligazodás igénye adta az ötletet. A fejlesztéshez kézzel fogható példaként szolgált a DAINET, vagyis a német agrárinformációs hálózat korábbi kialakítása. A szolgáltatás tartalma leginkább a telefontársaságok Arany Oldalaihoz hasonlítható, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy ezen jelenleg általában papíralapú katalógusokban nehézkesen lehet keresni, szemben a MAIN_FOKA internetes felületével. A katalógus jelen pillanatban 2 oszlopból áll, melyben ABC sorrendbe foglalva megtalálhatók a legfontosabb magyar agrárjellegű adatbázisok internetes elérését biztosító címek, ill. bizonyos agrárgazdasági témakörökben döntéstámogató tanulmányok rövidített vagy teljes szövegű változatának internetes címei.

Kinek szól a szolgáltatás? A non-profit szolgáltatás célcsoportjai:

Hogyan kell használni a MAIN_FOKA szolgáltatását?: Mint azt az előbbi összehasonlító példák is mutatják a MAIN_FOKA használat rendkívül egyszerű. Nem kell mást tenni, mint az érdekesnek tűnő témakörökre rákattintani, s a vonalsebességtől függően "máris" ott láthatja maga előt a felhasználó az információt magát, ill. az információt kínáló szervezet belső katalógusát.

Alternatívák megoldások: A szolgáltatás alternatívájaként az ismert keresőgépekkel való kapcsolat felvételt és a megfelelő logikai kifejezések többszöri megadását lehet megnevezni. Aki már próbált olyan ismert tartalmú Internet-oldalt megtalálni az említett eszközökkel, melynek címét, elérési útvonalát elfelejtette, nem kell magyarázni azt, mennyire fáradságos és hosszú út vezet általában az egyáltalán nem biztos siker felé. A MAIN_FOKA éppen ezt a költséges és időrabló munkát próbálja levenni a felhasználók válláról.

Referenciák: A MAIN_FOKA iránt eddig hivatalosan az alábbi intézmények, szervezetek mutattak érdeklődést: Békés megyei Agrárkamara, MAGISZ, GATE, IKTA-projekt-Konzorcium: Debreceni Agrártudományi Egyetem Mezőgazdaságtudományi Kara, Hajdú-Bihar Megyei Területi Agrárkamara, "AGRÁR" szolgáltató és Tanácsadó KHT, Debrecen, Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Agrárkamara, Jász-Nagykun-Szolnok Megyei "Agrár" KHT, Szolnok, Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Agrárkamara, Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei "Agrár" KHT, Nyíregyháza, Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány, Szolnok, GAK


MAGYAR INTERNETES AGRÁRINFORMATIKAI ÚJSÁG

Egy fontos előzmény: Az agrárinformatika önszerveződése - a MAGISZ vagyis a Magyar Agrárinformatikai Szövetség 1997-es megalakulásával - elért az évtized csúcspontjához. Az agrárinformatikában érintett szervezetek egymásra találása jól jelzi a felismert és még várható feladatok nagyságrendjét, fontosságát. A hiányzó láncszem: Továbbra sem jött létre azonban az a fórum, ahol az informatikát alkalmazó szakterületek specifikumaival legalább egyenlő súllyal a technológiai, módszertani kérdéseket az érintett szakemberek (kutatók, oktatók, alkalmazók, szolgáltatók) megvitathatnák. Célunk tehát, hogy fórumot adjunk az agrárinformatikai K+F tevékenységnek, a szaktanácsadás, az oktatás és a mindennapos alkalmazás tapasztalatainak. E cél megvalósításához, az újság megindításához az USAID által finanszírozott szervezet az ACDIVOCA nyújt támogatást.

Önmeghatározás: Talán nem igényel különösebb definíciót magának az agrárinformatikának a fogalma, hiszen mindaz, ami kötődik az agrárgazdasághoz és információs technológiák felhasználásához itt nálunk helyet kaphat. Az újság jelenlegi karakterére a szakmai határok helyett sokkal inkább az alkalmazott technológia, vagyis az Internet nyomja rá a bélyegét. A Magyar Internetes Agrárinformatika Újság csak elektronikus formában létezik, magán viselve ezáltal a technológia minden előnyét és hátrányát.

Ne tőlünk várják: Többek között azt, hogy keres-kínál szolgáltatásokkal, aktuális ár- és árfolyamadatokkal szolgálunk, hogy lefedjük a többé-kevésbé piacképes szaktanácsadási szolgáltatási kört (szerjegyzékek, növényvédelmi tanácsok, meteorológia, gazdasági hírek, reklámanyagok), hiszen ezt mások már jórészt megtették.

ELLENBEN: Szívesen fórumot biztosítunk néhány újból aktuálissá vált gondolatnak, miszerint:

Hogyan mozdítható elő az internetes/polimédiás szaktanácsadási szolgáltatások hatékonysága? Mennyiben segítene egy koordinációt és versenysemlegességet biztosító, de nem felügyeleti szerveződés, mely feltárja a többszörösen lefedett szolgáltatási szegmenseket, s a felszabaduló erőforrásokat a feltárt fehér foltok feldolgozására csoportosítja át?

Szintén kedvünkre való téma lenne a gazdasági folyamatok, meteorológiai jelenségek, árak, árfolyamok módszeres előrejelezhetőségét gátló és elősegítő összefüggések, technikák vagyis a jövőben várható szolgáltatások, az innováció irányának, az elérhető modellezési pontosság és a szoftveres döntéstámogatás korlátainak letapogatása.

Hasonlóan érdekes lehet pl. a szakértői rendszerek tudást konzerváló, fejlesztésre/alkalmazásra rendelkezésre bocsátó hatásának és napi gyakorlatba illesztésének feltárása.

Fontos lenne bármely mezőgazdasági/közgazdasági tanulmány eredményeinek új megvilágításba helyezése ezek reprodukálhatóságának, a felhasznált adatok hitelességének/konzisztenciájának és az alkalmazott módszerek követhetőségének részletes vizsgálata, melyre a papíralapú sajtó és a konferenciák "ötpercesei" nem nyújtanak lehetőséget, szemben az Internet majdnem korlátlan erőforrásaival, a hipertext egyedi bejárási utakat biztosító technikájával.

Ismét csak érdekes lenne az informatika interdiszciplináris karakterének hangsúlyozása, pl. mezőgazdák, közgazdák és matematikusok kérdésspecifikus véleményének, fogalmi és tartalmi harmonizáció biztosító vitájának megismerése.

Kikhez szeretnénk szólni? Az újság elsődleges célcsoportját a kutatási + fejlesztési tevékenység köré csoportosuló, agrár jellegű kérdéseket IT támogatással feldolgozó oktatók, kutatók, szakértők jelentik, akik feltehetően a legnagyobb számban rendelkeznek gyors Internet-eléréssel, akiket a napi munkájuk, ill. feladatkörük mintegy rákényszerít a rendszeres tájékozódásra, publikálásra. Nekik szeretnénk fórumot nyújtani úgy egy magyar nyelvű levelezési listával, mint a szerkesztett, állandó szolgáltatásokkal, s tőlük várjuk az aktuális szakmai anyagokat, a vitakészséget. Mivel ilyen szakértők az agrárgazdaság és kapcsolódó területei minden szegmensében előfordulnak így szinte minden érintett szervezethez (kormányzat, hatóságok, egyetemek, kutatóintézetek, kamarák, terméktanácsok, érdekvédelmi szervezetek, önkormányzatok, stb.) szeretnénk szólni.

Ezen kívül hatni szeretnénk a tudástranszferben, ill. közvetlen alkalmazásokban érintett szaktanácsadói, döntéshozói, döntéselőkészítői körre, akik az újságban található impulzusok alapján mérlegelhetik, mely szakterületi kérdés, milyen technológiai támogatottság esetén valószínűsít sikeres alkalmazásokat. A tudásátadás hatékonyságának növelése közvetlenül hat az innovációra, a döntések helyességére, a fogadó oldalon aktív kis- és közepes vállalkozások stabilitására, tehát a gazdálkodás egészére.

A már szakmailag helyüket megtalált, specializálódott érdeklődési körrel rendelkező csoportok mellett további célcsoportként definiálhatók az egyetemi, főiskolai hallgatók, ill. az agrár felsőoktatás felé orientálódó középiskolások.

Az újságban felmerülő viták talán segítenek abban is, hogy új/újszerű kutatási témák kerüljenek terítékre, s talán mihamarabb támogatásra, majd alkalmazásra, vagyis a MIAÚ is hozzájárulhat az alkalmazás és a kutatás egymásra találásához. A szakmai közvélemény tételes kifejeződése, archivált nyomon követése pedig köztudottan általános tudat és hit(elesség) formáló hatással bír, s ezen hatásmechanizmus eredménye egy feltehetően szélesebb rálátású, s ezáltal aktívabb piaci megrendelői magatartásban, s gyakorlatiasabb fejlesztői gondolkodásmódban is testet ölt.


Az utolsó módosítás: 2005.05.29.
© miau


DOC version