Mint köztudott, egy szervert érõ hívások esetén regisztrálható(k) többek között a hívógép neve / IP címe, a hívás ideje, s a hívás célja, vagyis a meghívott oldal, vagy szolgáltatás adatai, ezen belül is pl. keresés jellemzõi, s fõleg a keresett szavak, szótöredékek.
Az említett adatok kiértékelésébõl a következõ, fontosabb kérdésekre kaphatunk választ:
Most pedig a feltett kérdések sorrendjében következzenek a válaszok:
1. Hogyan változik egy szolgáltatás forgalma, nézettsége?
1. ábra: Havi statisztikák grafikusan a MIAÚ külsõ
hívásaira vonatkozóan
1998. szeptembre és 1999. február 22-e között
(forrás: webalizer)
Summary by Month / Havi forgalom | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Month / Hónap | Daily Avg
Napi átlagok |
Monthly Totals / Havi összeg | ||||
Hits | Files | Sites | Kbytes | Files | Hits | |
February 99 | 356 | 335 | 671 | 156903 | 7386 | 7840 |
January 99 | 240 | 222 | 609 | 96208 | 6904 | 7443 |
December 98 | 165 | 146 | 398 | 50588 | 4532 | 5129 |
November 98 | 155 | 121 | 337 | 65349 | 3650 | 4660 |
October 98 | 33 | 28 | 116 | 14492 | 882 | 1026 |
September 98 | 17 | 15 | 41 | 1728 | 349 | 394 |
Totals | 2172 | 385268 | 23703 | 26492 | ||
A MIAÚ 1998. szeptemberében indult, s mint jól
látható - a februári törthónap ellenére
is - folyamatosan nõ olvasottsága/látogatottsága.
A szeptemberi törthónap és az arányos októberi
növekedés után, valamint a novemberi hirtelen megugrást
követõen decemberben - részben az ünnepek miatt,
s részben a decemberre kiérlelt szolgáltatási
formák felvevõ piacának telítõdése
miatt is - megtorpanás észlelhetõ. A januárban
bekövetkezett koncepcióváltás (pl. egyszerûsödõ
navigáció) ismét új lendületet adott a
felhasználásnak, mely februárban - feltehetõen
a kérdõíves felhívásokra is visszavezethetõen
- nem mutat még telítõdési jeleket.
A márciusra várható prognózis szerint az
egyenletesen növekvõ trend a jelenlegi koncepció mellett
tartható, hiszen a Giessen-Gödöllõ egyetemi szimpózium
újszerû, tartalmas szolgáltatásokkal áll
elõ a folyamatosan aktualizált program általános
reklámerejére támaszkodva, ill. a MIAÚ bevonásra
kerül az oktatásba és a tananyagok disztribúciójába.
Általánosságban kijelenthetõ az elmúlt
néhány hónap tapasztalatai alapján, hogy dinamikus
növekedés csak akkor biztosítható, ha a tartalmi
szolgáltatás spektruma, s ezáltal a potenciális
célcsoport mérete bõvül. Ellenkezõ esetben
a telítõdés jelei elkerülhetetlenek. A bõvülés
hátterében két fontos erõtér tapintható
ki:
3. Milyen a keresõgépek, a proxy-szerverek és
közvetlen hívások aránya?
A MIAÚ-ra vonatkozó hívások elemzett dokumentumának
mérete 2,6 MB volt. A nagy, személytelen hívások
(pl. proxy, vizsla, jumper, imagelock, neptunus, search.com 193.225.205.108,
cache) leválogatása után 1,5 MB állomány
maradt fenn, azaz - további finomításokat alapul véve
- kb. a hívások fele tekinthetõ személyes,
közvetlen megkeresésnek.
4. Mely országokból érkezik hívás?
A MIAÚ-t szeptember óta 28 országból keresték
meg (Australia, Austria, Belgium, Brazil, Bulgaria, Canada, Denmark, Finland,
France, Germany, Hungary, Italy, Japan, Lebanon, Netherlands, Network,
Non-Profit Organization, Oldstyle Arpanet(arpa), Poland, Romania, SlovakRepublic,
Sweden, Switzerland, Ukraine, United Kingdom, Unresolved/Unknown, USCommercial,
Yugoslavia). A forgalom (files) magyarországi aránya havi
bontásban az alábbiak szerint alakult:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az apróbb ingadozások ellenére elmondható, hogy a hazai felhasználás trendje csökkenõ. Ennek okát két fõ tényezõre lehet visszavezetni:
1998. szeptember - 1998. október - 1998. november 1998. december - 1999. január - 1999. február 2. ábra: Napon belüli forgalom alakulása (Forrás: webalizer) |
A napon belüli forgalom alakulására egyértelmûen jellemzõ egy ebéd utáni csúcs, ill. a hajnali minimum. A napon belüli és a hónapon belüli ritmus jól köthetõ a munkahelyi böngészéshez, vagyis az aktív, célorientált tájékozódáshoz. Feltételezhetõen a MIAÚ potenciális olvasóinak zöme a munkahelyi Internet hálózatot használja, szemben az éjszakai forgalmat feltételezõ modemes kapcsolattal. A közvetlenül modemként beazonosítható hívások aránya marginális (2.6 MB <--> 4KB). Meg kell jegyezni, hogy a keresõgépek a kevésbé terhelt éjszakai órákat használják fel az indexálás elvégzésére.
7. Mely HTML-oldalak a legnépszerûbbek?
Minthogy számos HTML oldal - köztük sok navigációt
segítõ - került kidolgozásra, így klasszikus
top-lista nehezen készíthetõ. Elmondható azonban,
hogy az adott hónapra jellemzõ tartalmi újdonságok
az adott hónaptól kezdõdõen folyamatosan keresettek
(pl. tematikus számok, vezérlõpult, remete, tartalomjegyzékek,
keresés). Értelemszerûen nagy forgalmat bonyolítanak,
de csak egy-egy hónapban/idõszakban az akciókhoz kötõdõ
oldalak, (pl. kérdõív, szimpózum-program, tdk)
is.
8. Letöltésre kerülnek-e a nem HTML-dokumentumok?
A nem HTML-dokumentumok (DOC, RTF, XLS, PPT, ZIP) szerepe nem más,
mint a nyomtatás, a továbbfelhasználás megkönnyítése.
A szûréskor tapasztalt arány 150 KB a 2,6 MB-hoz ugyan
marginálisnak tûnik, de lényegesen kedvezõbb
a kép, ha az összes bejegyzésbõl levonjuk a keresõgépek
forgalmát (kb. 1 MB), a navigációs dokumentumok arányát
(kb. további 600 KB), s a fennmaradó 1000 KB állítjuk
szembe a letöltése 15 KB-s értékével.
9. A grafikus vagy a szöveges navigációt részesítik-e
a felhasználók elõnyben?
A grafikus navigáció a fõmenü és az
aládefiniált 6 almenü miatt gyakorlatilag min. 7 oldalt
érint (nem beszélve az oda-vissza ugrások forgalmáról),
szemben a szöveges navigáció egyetlen központi
oldalával. Ezért a text-grafika szûrés arányaként
kijött 120KB:400KB arány min. 7*120:400-ként értelmezendõ,
azaz a szöveges navigáció kétszer-háromszor
népszerûbb, mint a grafikus.
10. Keresettek-e az idegen nyelvû dokumentumok?
Az idegen nyelvû dokumentumokra vonatkozó hívások
beazonosítása automatikusan nem megoldott, azonban a file-nevekben
használt GER (German) és ENG (English) utalások alapján
60 KB találat figyelhetõ meg, amely ugyan nem elhanyagolható,
hiszen - ez csak kb. fele lehet a teljes idegen nyelvû forgalomnak,
azaz - arányos a tényleges idegen nyelvû tartalommal
(vö. 1000 KB-nyi kalkulált, tartalomorientált hívás),
de ezen adat alapján valószínûsíthetõ,
hogy a külföldi hívások jórésze is
magyarul tudóktól érkezik.
11. Milyen szavakhoz/szótöredékekhez, kombinációkhoz
várnak találatokat a felhasználók?
A szerver keresõszolgáltatását nem elhanyagolható
arányban (180 KB) vették igénybe a felhasználók.
A keresett kifejezések zöme egy teljes (szak)szóra irányult,
de néhány esetben megfigyelhetõ volt a logikai kifejezések
használata is. A keresett kifejezéseket csoportosítva
az alábbi kategóriák alakíthatók ki:
1. Általános értékelés
A MIAÚ eddigi tapasztalatai azt mutatják, hogy az Internetes kommunikáció továbbfejlõdése elkerülhetetlen. Tartalmas és színvonalas szolgáltatások azonban csak szerkesztett fórumokon, relatíve nagy emberi erõforrásfelhasználással valósíthatók meg. A tartalomszolgáltatás alapfeltétele egyrészt az informálni akaró közegek jelenléte (ami ma még nem tipikus), másrészt az állandó piacfelmérés (kérdõívek, log-file elemzések). A hirdetések, katalógusok mellett, melyek jól mûködtethetõk piaci alapokon, szükséges lenne, hogy a vállalkozások/hivatalok egyre nagyobb számban mutatkozzanak meg az Interneten referenciaértékû anyagokkal.
2. Szaktanácsadás
A szaktanácsadás oldaláról nézve a MIAÚ mûködését, világossá válik, hogy a hivatkozásgyûjtemények önmagukban nem jelenthetik egy információs rendszer magját, még akkor sem, ha adatbázisok és keresési algortimusok támogatják a továbblépés hasznos irányainak gyors feltárását. A tartalomszolgáltatás másik nagy blokkja a cikkek, tanulmányok elemzések megjelenítése, mely a klasszikus hírügynökségi tevékenységhez hasonlít, s ezért nagyon drága, ill. számos copyright problémával terhelt. A szöveges híranyagokban való eligazodás ráadásul nehézkes (letöltés, nyomtatás, olvasás). Ezért lenne ajánlatos a meglévõ tudás szakértõi rendszerek formájában való preparálása, vagyis annak felkínálása, hogy adott kérdés kapcsán a gép (szerver) elõre megfogalmazott háttérkérdések és válaszlehetõségek alapján kiértékeli a felhasználó helyzetét, s a választ www-n vagy e-mail-en keresztül juttatja vissza.
Gödöllõ, 1999. március 1.