Közös agrárpolitika az Európai Unióban

(Egyéni feladat a Gazdasági Informatika c. tárgyhoz)

 
 

Az Európai Unió agrárnépessége
Részletesen beszámol a családi gazdaságokról, a nagyobb vállalkozói jellegû farmokról és a mezõgazdasági szövetkezetekrõl. Nem érinti azonban a mezõgazdaság gép- és eszközgyártó üzemek, valamint az élelmiszer-gyártó, feldolgozóipar - tehát a szélesebb körûen értelmezett agrárbiznisz - dolgozóit.
 

Az Európai Unió gazdasága
Agrárreformok nélkül nehéz lesz a csatlakozás. Az Európai Unió keleti irányú bõvítése aligha képzelhetõ el a közösség költségvetésének, s azon belül is elsõsorban a mezõgazdasági kiadásoknak a radikális reformja nélkül.
 

 Magyar gazdák az Unióban
Lapzártakor még eldöntetlen: elfogadja-e Európai Unió állam- és kormányfõinek csúcstalálkozója az Agenda
2000 néven futó reformcsomagot. Abban már megegyeztek az agrárminiszterek, hogy lefaragnak a
mezõgazdasági árak csökkentését kompenzáló központi támogatásból igaz, fokozatosan. Az is a vita tárgya:
kapjanak-e a direkt támogatásból a csatlakozó országok gazdái is. A fáma szerint az EU már nem áll ellent oly
hevesen. Mire számíthatnak a magyar gazdák? Errõl beszélgetett Vajda Lászlóval, a Földmûvelésügyi
Minisztérium Európai Integrációs Fõosztályának vezetõjével MIHALICZ CSILLA.
 

 A PressEurope francia-magyar újságíró-iskola tevékenysége 1998-ban
A PressEurope francia-magyar újságíró-iskola, a Lille-i École Supérieure de Journalisme (ESJ)
közremûködésével, megszervezett és lebonyolított öt darab szemináriumot, amelyek a magyar újságírók
ismereteinek bõvítését szolgálták szakmai témákban, valamint az Európai Unióról.
 

Az 1992-es CAP reform keretében megszületett EEC 2078/92. számú rendelet
Az agár-környezetgazdálkodás elõmozdításának ebben az összefüggésben a mezõgazdaság támogatásában prioritást       kell élveznie. Jól látható a GATT tárgyalások uruguayi fodulója (1995) óta, hogy a Közösség zömében leépíti a termelési típusú támogatásokat, és azok áthelyezõdnek a mezõgazdálkodás egyéb, nem termelési – környezet- és tájgazdálkodási valamint vidékfejlesztési funkcióira.
 

 Vidékfejlesztési politikánk az EU csatlakozás tükrében
A vidék fejlesztése alatt általában a vidéki térségekben élõ lakosság jövedelempozícióinak javítását értjük. A Nemzeti Agrárprogramban találhatjuk a következõ meghatározást: "Vidékfejlesztés mindazon tevékenységek fejlesztése, amelyek a vidéki településeken élõ lakosság megélhetési körülményeinek, jövedelemszerzési lehetõségeinek - az életminõség - javítására irányulnak, továbbá, amelyek a természeti erõforrások, a környezet, a táj megõrzését szolgálják, és amelyek a vidék társadalomban betöltött funkciói ellátását tartósan erõsítik."
 

 Nemzetközi Devizapiacok
Az amerikai kamatlábakkal kapcsolatos találgatások adták meg az alaphangot mind a deviza-, mind a tõkepiacok számára. A közös agrárpolitika az EU forrásainak felét emészti föl, jóllehet ez a szektor Németország számára kevésbé fontos.
 

A magyar mezõgazdasági tesztüzemi információs hálózat az  Európai Unió felé vezetõ úton
A magyarországi tesztüzemi hálózat adatrendszerének kialakítása során egyaránt figyelembe kell venni
az Európai Bizottságnak a Mezõgazdasági Számviteli Információs Hálózatra (MSZIH) vonatkozó
feladat-definícióját, valamint a magyar agrárpolitika célkitûzéseit.
 

Az Európai Unió agrárstruktúrája
A mezõgazdaság helye az Unió országainak gazdaságában Az Európai Unió 12 tagországában, 130 millió hektáron, azaz  a tagországok mintegy 55%-án folyik mezõgazdasági termelés.
 

Védjegyjogunk és az európai integráció
A Magyar Védjegy Egyesület 1997. június 9-10-én megrendezett konferenciáján elhangzott elõadás bõvített változata
 

Az EU és az agrár-környezetvédelem a CAP reform keretében
Magyarország Európai Unióhoz történõ csatlakozása ma már 5-6 éven belül elképzelhetõ. Az Európai Bizottság kedvezõen ítélte meg országvéleményében hazánk gazdaságának átalakítását, ám jó néhány feladatot is megfogalmazott számunkra.