A minôséggel kapcsolatos tevékenységek

 

A minôség fogalmának általános meghatározása ill. az élelmiszerminôség tárgyalása után tekintsük át a minôséggel kapcsolatos legfontosabb tevékenységek meghatározásait terminológia szerint: (MSZ EN ISO 8402: 1996. Minôségirányítás és minôségbiztosítás. Szakszótár)

  1. A legegyszerûbb tevékenység az ellenôrzés:

    Olyan tevékenység mint például valamely egység (termék, szolgáltatás, stb.) egy vagy több jellemzôjének mérése, szemrevételezése, vizsgálata vagy idomszeres ellenôrzése, és az eredmények összehasonlítása az elôírt követelményekkel annak érdekében, hogy megállapítsák, elérték-e a megfelelôséget minden egyes jellemzôre nézve. Az ellenôrzés során tehát azt viszgáljuk, hogy a termék vagy szolgáltatás megfelel-e a követelményeknek.

    A minôségellenôrzés fogalmára további meghatározások:

  2. Általánosabb fogalom a minôségszabályozás:

    Azok az operatív módszerek és tevékenységek, amelyek a minôségi követelmények teljesítését szolgálják. A minôségszabályozás tehát kiterjed mindazokra a módszerekre és tevékenységekre, amelyeknek célja a gyártási vagy szolgáltatási folyamat állandó megfigyelése, ellenôrzése és a minôség kialakításának minden lépésében a nem kielégítô teljesítmény okainak kiküszöbölése. A minôségszabályozás tehát alapvetően két tevékenységből áll: az ellenôrzésbôl és a hibaokok megszüntetését célzó helyesbítô tevékenységbôl.

  3. A minôségszabályozásnál szélesebb körû a minôségbiztosítás:

    A minôségügyi rendszeren belül alkalmazott és szükség esetén igazolt minden olyan tervezett és rendszeres tevékenység, amely megfelelô bizalmat hivatott kelteni arra, hogy az egység (termék, szolgáltatás, stb.) teljesíti a minôségi követelményeket. A minôségbiztosítás kettôs célú:

    • a belsô minôségbiztosítás a vállalaton belül biztosítja a vállalatvezetôség számára az elôállított termékek megfelelôségét,
    • a külsô minôségbiztosítás szerzôdéses esetben a vevô számára nyújt biztosítékot.

    A minôségbiztosítás fogalma az Egészségügyi MinôségfejlesztésiKonzultációs Központ honlapján:

    http://emikk.dote.hu/glossary.htm

  4. A minôségirányítás fogalma még szélesebb:

    Az általános irányítási feladatköröknek minden olyan tevékenysége, amely meghatározza a minôségpolitikát, a minôségre vonatkozó célkitûzéseket és feladatköröket, valamint megvalósítja azokat olyan eszközökkel, mint a minôségügyi tervezés, a minôségszabályozás, a minôségbiztosítás és minôségfejlesztés, a minôségügyi rendszeren belül.
    A minôségirányítás tehát már olyan általános tevékenység, amely a minôségbiztosításon (és a benne foglalt minôségszabályozáson) kívül kiterjed a minôségtervezésre és a minôségfejlesztésre is.

    A minôségirányítás fogalmával kapcsolatos további információk:

  5. A legátfogóbb fogalom a teljes körû minôségirányítás (TQM):

    A szervezet olyan irányítási koncepciója, amelynek középpontjában a minôség áll, és amely összes tagjának részvételén alapszik, és azt célozza, hogy hosszú távon sikert érjen el a vevő megelégedettsége révén, és hasznára legyen a szervezet összes tagjának és a társadalomnak. Már ebből a meghatározásból is látszik, hogy a TQM átfogóbb a minôségirányításnál, mivel a vállalat vezetését a minôségorientált szemléletnek rendeli alá, a vállalat összes tagját bekapcsolja az irányításba és a vevô megelégedettségét kívánja megnyerni.

A fogalommeghatározások alapján tehát a legegyszerûbb tevékenységtôl, az ellenôrzéstôl a következôképpen jutunk el a TQM-ig: