A minôség fogalmának általános meghatározása ill. az élelmiszerminôség tárgyalása után tekintsük át a minôséggel kapcsolatos legfontosabb tevékenységek meghatározásait terminológia szerint: (MSZ EN ISO 8402: 1996. Minôségirányítás és minôségbiztosítás. Szakszótár) Olyan tevékenység mint például valamely egység (termék, szolgáltatás, stb.) egy vagy több jellemzôjének mérése, szemrevételezése, vizsgálata vagy idomszeres ellenôrzése, és az eredmények összehasonlítása az elôírt követelményekkel annak érdekében, hogy megállapítsák, elérték-e a megfelelôséget minden egyes jellemzôre nézve. Az ellenôrzés során tehát azt viszgáljuk, hogy a termék vagy szolgáltatás megfelel-e a követelményeknek. A minôségellenôrzés fogalmára további meghatározások: Azok az operatív módszerek és tevékenységek, amelyek a minôségi követelmények teljesítését szolgálják. A minôségszabályozás tehát kiterjed mindazokra a módszerekre és tevékenységekre, amelyeknek célja a gyártási vagy szolgáltatási folyamat állandó megfigyelése, ellenôrzése és a minôség kialakításának minden lépésében a nem kielégítô teljesítmény okainak kiküszöbölése. A minôségszabályozás tehát alapvetően két tevékenységből áll: az ellenôrzésbôl és a hibaokok megszüntetését célzó helyesbítô tevékenységbôl. A minôségügyi rendszeren belül alkalmazott és szükség esetén igazolt minden olyan tervezett és rendszeres tevékenység, amely megfelelô bizalmat hivatott kelteni arra, hogy az egység (termék, szolgáltatás, stb.) teljesíti a minôségi követelményeket. A minôségbiztosítás kettôs célú: A minôségbiztosítás fogalma az Egészségügyi MinôségfejlesztésiKonzultációs Központ honlapján: Az általános irányítási feladatköröknek minden olyan tevékenysége, amely meghatározza a minôségpolitikát, a minôségre vonatkozó célkitûzéseket és feladatköröket, valamint megvalósítja azokat olyan eszközökkel, mint a minôségügyi tervezés, a minôségszabályozás, a minôségbiztosítás és minôségfejlesztés, a minôségügyi rendszeren belül. A minôségirányítás fogalmával kapcsolatos további információk: A szervezet olyan irányítási koncepciója, amelynek középpontjában a minôség áll, és amely összes tagjának részvételén alapszik, és azt célozza, hogy hosszú távon sikert érjen el a vevő megelégedettsége révén, és hasznára legyen a szervezet összes tagjának és a társadalomnak. Már ebből a meghatározásból is látszik, hogy a TQM átfogóbb a minôségirányításnál, mivel a vállalat vezetését a minôségorientált szemléletnek rendeli alá, a vállalat összes tagját bekapcsolja az irányításba és a vevô megelégedettségét kívánja megnyerni. A fogalommeghatározások alapján tehát a legegyszerûbb tevékenységtôl, az ellenôrzéstôl a következôképpen jutunk el a TQM-ig: A fogalommeghatározások azt mutatják, hogy az ISO 9001-es (9002-es vagy 9003-as) minôségbiztosítási rendszer részét képezheti a TQM-nek.
A minôségirányítás tehát már olyan általános tevékenység, amely a minôségbiztosításon (és a benne foglalt minôségszabályozáson) kívül kiterjed a minôségtervezésre és a minôségfejlesztésre is.