Az auditálás

 

Az ISO 9000-es rendszereket kiépítô vállalatoknak jól ismert és alkalmazott eszköze a belsõ auditálás. Az MSZ EN 8402-es szabvány szerint a minôségügyi audit fogalma a következô:
"rendszerezett és független vizsgálat annak meghatározására, hogy a minôséggel kapcsolatos tevékenységek és a rájuk vonatkozó eredmények megfelelneke-e a tervezett intézkedéseknek, ezeket az intézkedéseket hatásosan megvalósították-e, és alkalmasak-e ezek a kitûzött célok elérésére."

Az auditok tárgya szerint megkülönböztetünk rendszer-, folyamat- és termékauditot.

A minôségügyi rendszerek tanúsítását lényegében az üzleti élet szereplôinek igénye alapozta meg. A piac globalizációjával párhuzamosan egyre inkább fontos lett egy olyan, nemzetközileg is elismert bizonyítvány létezése, amely alkalmas arra, hogy egymást korábban nem ismerô partnerek számára garantálja a szállító fél minôségteljesítô- képességét.

E tanúsítványt az adott vállalat felhasználhatja üzleti kapcsolataiban, partnereinél annak bizonyítására, hogy a minôségbiztosítási rendszere megfelel az ISO 9001-es, 9002-es vagy a 9003-as szabványban elôrírt követelményeknek.

A minôségügyi auditok célja, megvizsgálni, hogy a vállalat minôségügyi rendszerének keretein belül folyó tevékenység, és ennek eredménye megfelel-e a vonatkozó szabvány elôírásainak és a szerzôdésben elôírt követelményeknek.

Ez az eljárás tehát egy többé-kevésbé zárt követelményrendszer teljesülésének vizsgálatát célozza. A végsô értékelés alternatívája: megfelel vagy nem felel meg. Az auditálás nem korlátozódik az ISO 9001-es stb. szerinti auditálásra, hanem igény szerint más elôírásoknak (pl. QS-9000-esnek vagy ISO 14000-es szabványsorozatnak) való megfelelés vizsgálatára is alkalmas. A rendszerek auditálásának végeredményét a következô táblázatban láthatjuk:

 

  A rendszer mûködtetése megfelel-e a szabványnak és kidolgozott szabályozásnak

Igen Nem
A rendszer kialakítása megfelel-e az ISO 9001-es stb. szabványban rögzített követelményeknek Igen A rendszer tanúsítható Biztosítani kell az érvényes szabályozás szerinti mûködtetést
Nem A rendszer dokumentációját hozzá kell igazítani a helyes gyakorlathoz A rendszer bevezetése során alapvetô hibákat követtek el, a legjobb mindent elölrôl kezdeni

 

Azt, hogy egy korábbi állapothoz vagy egy másik vállalathoz képest, adott idôpontban mennyivel "jobb" egy vállalat minôségbiztosítási rendszere, az audit eszközeivel nem lehet megállapítani. Ebbôl következik, hogy még szubjektív összehasonlító véleményt is csak akkor tud kialakítani az auditor, ha az összehasonlítandó idôpontokban és vállalatoknál személyesen is részt vett az auditálásban.

Ez azonban nem nevezhetõ az auditálás hátrányának, hiszen az auditit alapvetô feladata nem a fejlôdés mérése, hanem az üzleti partnerek részére független fél általi tanúsítása annak, hogy a vállalat által kiépített minôségbiztosítási rendszer kialakítása és mûködése megfelel az ISO 9001-es stb. szabvány elôírásainak.

 

Az auditálásról ezen html oldalon kívül olvashatunk: