A BIOTERMÉK-FOGYASZTÁS ÉS AZ IDŐTUDATOSSÁG ÉRVÉNYESÜLÉSE A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁSBAN


The role of the organic food-consumption and the time-consciousness in the consumer behaviour


Készítette: KOVÁCS ANNAMÁRIA, GTK, V. évfolyam

Témavezető: Dr. Horváth Ágnes, Marketingkutatás tanszék, egyetemi adjunktus

A mezőgazdaság iparosítása mérhetetlen természeti károkhoz vezetett. A mennyiségi csúcsteljesítményre törekvő gazdálkodás során alkalmazott módszerek és felhasznált vegyszerek pedig közvetlenül fejtik ki káros hatásukat az emberi szervezetre. Az ökológiai gazdálkodást folytató termelők viszont tudatosan lemondanak a magas hozamokról, hogy környezetkímélő módon megtermelt, egészséges és tápláló élelmiszerekkel lássák el a fogyasztókat.

Az átlagos magyar fogyasztóknál az élelmiszerek kiválasztása során erős árérzékenységet tapasztalhatunk. A biotermékekért viszont esetenként 50%-os felárat is kifizetnek. Kutatásaim során több szempontból is megvizsgáltam ennek a sajátos jelenségnek az okait.

Teljesítményorientált társadalmunkban az elvárásoknak való megfelelés kényszere miatt a fogyasztóknak egyre kevesebb szabadidejük marad. Emiatt vásárlásaik során is az időtakarékos és kényelmes megoldásokat preferálják.

A bio-vertikum legnagyobb problémáját jelenleg az értékesítési hálózat hiányosságai és lefedetlensége, illetve az ebből adódó beszerzési nehézségek jelentik. Az ökológiai élelmiszerek elkötelezett fogyasztói nem csak a pénzt, de az időt sem sajnálják a garantáltan egészséges és környezetkímélő élelmiszerek beszerzéséért. A hagyományos kereskedelmi csatornákban való értékesítés viszont csökkentené mind az árakat mind a beszerzési időt, ami a biotermékek fogyasztói körének bővülését eredményezné. Ezt alátámasztja, hogy kérdőíves felmérésem során a hiper- illetve szupermarketekben vásárló időtudatos fogyasztók egy részénél is érdeklődést tapasztaltam a biotermékek iránt.