A FOGYASZTÓVÉDELEM MAGYARORSZÁGON ÉS EU-CSATLÁKOZÁS KÖVETELMÉNYEI.

The protection of customers in Hungary and the requirements of the entering into Europe Union.



Készítette: NYIKIFOROVA MARINA, GTK V. évf.

Témavezetõ: Dr. Fehér István, Gazdasági Integrációs Tanszék, egyetemi docens, tanszék vezetõ

Az utóbbi években nagyon gyakran beszélünk a fogyasztóvédelemrõl. Sokak szerint ez ma egy “divatos” téma, holott a fogalom és a mögöttes tartalom mindig élõ és aktuális volt, de lesz is, amíg létezik termelõ, kereskedõ és fogyasztó. A szerepek gyakran felcserélõdnek, de az adott pozícióban súlyuk szinte soha nem egyenlõ, érdekeik között pedig ellentét feszül.

A piacon általában a fogyasztó van hátrányban. A verseny érte, de legalább is pénzéért folyik, vásárlási szabadsága azonban korlátozott, leggyakrabban arra szorítkozik, hogy megveszi-e az adott választékból a neki tetszõ, árban elfogadható árut, vagy nem. Nem áll jobban az eladó által készített szerzõdés feltételeinek elfogadásával sem, itt sem õ diktál rendszerint. Nem jobb a helyzet akkor sem, ha a választék óriási, mert ekkor információhiánya akadályozza az optimális döntésben. És kihez, hová fordulhat, ha védelemre, érdekei, jogai érvényesítésére van szükség? A fogyasztói problémák sokasága és összetettsége váltotta ki a fogyasztóvédelem, mint mozgalom és egyben állami feladat mûvelésének megindulását és folytonos fejlõdését és ezért foglalkozunk ezzel a témával most is.