SZEGED IDEGENFORGALMÁNAK FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI


The development facilities of the tourism of Szeged


Készítette: TURÓCZI BERNADETT, GTK, IV. évfolyam

Témavezető: Dr. Komáromi Nándor egyetemi docens, SZIE GTK Marketing Intézet

A Magyar Turisztikai Egyesület (MATUR) Csongrád Megyei Választmánya Idegenforgalmi Klubjának, mint civil szervezetnek a megbízásából a STEP & VALS CONSULTING KFT-nél kérdőíves felmérést végeztem a Szegeden működő, turisztikai szolgáltatást nyújtó vállalkozások és szervezetek körében a város idegenforgalmának fejlesztési lehetőségeire vonatkozóan.

Az elmúlt néhány évben a hazai gazdaság konszolidációjának és a délszláv válság megszűnésének köszönhetően az ingatlanfejlesztési kedv megélénkült a városban. Jelentős turisztikai fejlesztések történtek, zömmel magánerőből (Novotel Szeged, Hotel Korona, Hotel Bella, Alfa Hotel, stb. valamint a Gellért Szabadidő Központ, Matyéri Evezőspálya, Hangár-expo minőségi fejlesztése).

A felmérés célja a Szegeden működő turisztikai vállalkozások elképzeléseinek feltérképezése a város idegenforgalmi helyzetéről és jövőbeni fejlesztési lehetőségekről, továbbá az összegyűjtött információk alapján a MATUR, mint civil szervezet munkájának hatékonyabbá tétele (szakmai rendezvények szervezése, tagjai érdek érvényesítésének elősegítése, az információ áramlás biztosítása).

A Szegeden működő, turisztikai szolgáltatást nyújtó mikro-, kis- és középvállalkozások körében 100 vállalkozáshoz juttattam el a kérdőívet. A szelekció reprezentatív mintavétellel történt.

Következtetésként levonható, hogy a jövőben koncentrált erőkifejtésre van szükség, mert a város gazdag turisztikai kínálata ellenére a spontán folyamatok érvényesülnek, melyek jelenleg inkább kioltják, mintsem erősítik egymást, mindezek megvalósításához a turizmus szakma magasabb szintre emelése szükséges. A formális testületek helyett a várospolitikában jól képzett szakemberekre van szükség. Ehhez nyújt alapot a szegedi turisztikai szakemberek bevonása a városi, megyei, régiós előkészítő stratégiai és operatív munkába. Közös programcsomagok kidolgozására van szükség, mely a vállalkozók közötti összefogás nélkül elképzelhetetlen. A felmérés alapján körvonalazódnak azok a feladatok, amelyek megoldása döntően befolyásolhatja a meglévő turisztikai kapacitások jobb kihasználtságát.