Hír / ContentURL
Minden(ki), ami tudományos szeretne lenni, szeretne legalább egy kicsit annak látszani, illik, hogy azzal kezdődjön, hogy feltárja, mikor NEM szabad még semmit sem állítania... A rendszerszintű nem-tudom-válasz léte tehát a tudás és a nem-tudás kultúrájának határvonala. Minden, ami állandóan fecseg, végső soron tudatlan, mert nem tudja, nem ismeri fel saját határait... (Példa: a mezőgazdasági szakkönyvek végtelen sok apró tényszerűséget, törvényszerűséget mutatnak be, de egyik sem kezdi azzal, hogy a szóban forgó könyv alapján Kedves Olvasó, Te sosem leszel képes a vizsgált biológiai/termelési rendszer szimulátorát/termés-hozam-előrejelző rendszerét megalkotni tetszőleges pontossággal, mert bármilyen vastag is egy szakkönyv: önmagában semmit nem tud még arról mondani, milyen mennyiségi kölcsönhatások léteznek az inputok között az output-mennyiség változása érdekében... (vö. kukorica-termés-becslés)...NO
Szabályelvű (ráadásul nem induktív szakértői rendszer jellegű) mesterséges intelligenciák fejlesztése esetén az ember a tudás forrása, a tényadatok csak az ellenőrzést szolgálják. Az induktív szakértői rendszerek szabályai (pl. lépcsős függvények) a tényadatok alapján pl. optimalizálás keretében állnak elő (vö. COCO). Így előre nem kell az embernek semmit tudnia, csak adatokra ÉS megfelelő matematikai elvekre van szükség. A sakk, a go, az amőba szabályainak megadása nélkül, csak a játékállapotok alapján a robotok képesek (akár kiválóan is: vö. go-robot) játszani. A mérlegszerű adatkapcsolatok esetén nem csak a termelési függvények (Y=f(Xi)), hanem az Y0=f(Xi)) elv is működik annak feltárására, létezhetnek-e a tényadatok (OAM) alapján olyan mintázatok (pl. lépcsős függvények = tudásreprezentációs formák), mely képesek a helyes és a helytelen együttállások felismerésére (vö. mérlegszerű statisztikák, számlázás-ellenőrzés, összeadás-ellenőrzés). A helyes/helytelen részhalmazok elválasztásának konzisztencia-orientált útja, ha nem csak a helyes részhalmazra (OAM1) vonatkozó vélelmek születnek meg, hanem a helytelenre (OAM2) vonatkozóak is és a helyes/helytelen klasszifikálásra (OAM1&OAM2=OAM3) vonatkozóak is... A konstellációk (együttállások=objektumok attribútum-értéksorai) vizsgálata NEM igényel előzetes szabály-alapú tudást: pl. ár/teljesítmény-vizsgálat (ahol az árképzés kapcsán felesleges attribútumok felismerése melléktermékként is értelmezhető)...NO
Vajon van-e esélye az alábbi, ideális duális (e-duális) képzési formának Magyarország egyetemei számára? Eddig a duális képzés kapcsán a Hallgató jelentkezett az Egyetemre, ahol az Egyetem igyekezett meggyőzni Cégeket arról, hogy ez nekik is jó - de ez nem igazán sikerült a négy szem közt gyakran kimondott tapasztalatok szerint - eddig legalább is. Fordítsuk meg a motivációs és az értékteremtési láncot: - Cégek kössenek egy HÁTTÉR-TANÁCSADÓI megállapodást az Egyetemekkel - mely keretében az Egyetemek valódi, a Cégek számára releváns problémákat oldanak meg határidőre, piaci minőségben, - ezeket a problémamegoldási folyamatokat (táv)oktatják az Egyetemek - a Cégek azon dolgozóinak, akiket a Cég - egy TANULMÁNYI SZERZŐDÉS keretében beirat a duális képzés(ek)be - - ahol minél nagyobb a Cég és minél több dolgozóját íratja be, annál hatékonyabb a rendszer az Egyetemnek, mert egy probléma-megoldást több Hallgatónak is meg tud tanítani - a Hallgató tényleg megtanulja a szuverenitást jelentő megoldásokat, ha a Cég kikényszeríti belőle a megoldásmeneteket - vagyis a Cég és a Hallgató szuverenitása nő és a Hallgató=Dolgozó eleve a céghez van kötve tanulmányi szerződéssel - vagyis a Hallgató=Dolgozó egyben akár részben fedezetet is ad a Cégnek a befektetett/kiadott tanácsadói díjakra - ha elmegy a Hallgató diploma nélkül, akkor visszafizetési kötelezettsége lép fel, - bár a Cég megkapta a tanácsadói teljesítést, amit ki is fizetett, de ennek a pénznek egy része visszajöhet, ha a távozó Dolgozó-Hallgató nem akarja a szerepét végig játszani - a Cég profitál kezdettől, mert éles tanácsadási szolgáltatást kap, - a Hallgató-Dolgozó végre csak olyat tanul, aminek a Cégén keresztül belátható gazdasági haszna van, - a dokumentációt, pl. minden tárgy elégséges szintű teszt-dokumentációját a tűzvédelmi képzések analógiájára meg lehet oldani (=csak ki kell tudni keresni TÁVOKTATÁSI formában a szinte szó szerinti válaszokat a tananyagból a szinte szó szerinti tananyag-kérdésekre - s ha ez elég jó az életvédelem érdekében, akkor elég jó bárhol), - a feltétele a fenti konstrukciónak: az Egyetemi Oktatók legyenek képesek a fizetésükért piaci alapon tanácsadóként működni (színvonal, határidő, stb.) - az Egyetemi Szakértők számára ÚJ piacok nyílnak ezzel, mert akárhová akárki úgy sem tudna bekerülni tanácsadóként, - a Hallgatók egy része új cégekhez vándorolva előbb-utóbb terjeszti a modellt = a bizalmi tőkét - ha tényleg jól sikerült együttműködni az Egyetemmel és a Céggel a i-duális képzés alatt... - akkreditálni pedig előbb-utóbb a többletérték-termelő potenciált kellene, nem látszat-feltételek látszat-meglétét...NO
Okos-telefon, okos-kontaktlencse, okos-zokni, okos-melltartó, ...OKOS-DIÁK, OKOS-TANÁR... A SMART Students és a SMART Teachers mozgalom lényege: az okos-tanár nem kérdez olyat, amire a válasz kikereshető a puskáról, a könyvből, az interneten - de segít jó (l strukturált) puskát írni, ill. keresni tanít az adatbázisokban, az okos-diák nem fogad el semmit és nem jelent ki semmit bizonyítás nélkül, az Okosok szeretnek játszani (vö. szimuláció, gamification), az okos-egyetem teret ad az Okosoknak... Ez is lehet vajon a keddi szeánsz része? Üdvözlettel LaciURL
Vitaest az oktatás jövőjéről: 2013.09.24. 18.00-20.00, Gödöllő, 112-es szemináriumi teremURL
Tisztelt Érdeklődők! Ezúton szeretném mindenki figyelmét felhívni az alábbi rendezvényre. Az érdeklődőket arra szeretném kérni,hogy részvételi szándékukat a pitlik@miau.my-x.hu email-címre legyenek szívesek jelezni annak érdekében, hogy szükség esetén másik teremről még időben lehessen gondoskodni. Köszönettel és üdvözlettel: Pitlik László *** Meghívó a SZIE minden dolgozója és hallgatója részére *** A vitaest címe: 2012-es oktatási forradalom *** Helyszíne: Gödöllő, SZIE Campus, 112-es szemináriumi terem *** Időpontja: 2013.09.24. 18.00-20.00 *** Előadója/moderátora: Szani Ferenc (Infotér, NKE): Az Informatika a Társadalomért Egyesület képzési szekciójának vezetője, felnőttképzési szakértő, több mint 15 éve vezet felnőttképzési intézményt melynek fő profilja idegennyelv és informatika. Jelenleg az Nemzeti Közszolgálati Egyetem eTanulás Módszertani központjának a munkatársa ahol az eTananyagok motivációs lehetőségeinek a biztosítása a fő területe. *** Vendége: Koharek András (ARTanácsadó) *** Szervezője: Pitlik László (MY-X kutatócsoport) *** Témája: Az IKT ráépül a felsőoktatási rendszerre mint ahogy tette egyéb ágazatokkal (média, logisztika, egészségügy e.t.c.) s átadja a saját dinamikáját. Ennek kapcsán erősen fel kell vetni: az eTanulás kiknek, azaz milyen élethelyzetekben alkalmas, milyen motivációs és milyen szankciós feltételek mellett, milyen lesz a kurzuselhagyás, a sikeres vizsga, az átlagos jegy, stb. VAGYIS szimulátorokat kell építeni minden létező adat alapján azonnal!? *** Célja: A vitaest célja, hogy egy olyan egyetemen is felmérésre kerüljenek a szakmai érvek és ellenérvek, mely (jogi kar híján) még nem lehetett érintett a jelenleg futó fejlesztési folyamatokban. A itaest szerves része a tehetséggondozás új rendszerének (http://miau.my-x.hu/miau/181/tehetseggondozas_2013osz.doc), lévén az ilyen viták során kirajzolódó stratégiai jövőkép felé vezető operatív lépéseket kell tudunk többek között a tehetséggondozásba belépő Hallgatókkal következetesen egyeztetni és végigvinni, vagyis egyéb erőterek mellett ezek a beszélgetések legitimálják a tehetséggondozás irányait és céljait. *** További háttér-információk: http://infoter.eu/video/tusvanyos_infokommunikacio_a_tarsadalmi_versenykepessegert (http://miau.my-x.hu/miau2009/index.php3?x=e58) *** Ha érdekli Önt az oktatás és intézményrendszerének nem is olyan távoli jövője, érdemes lehet egy estét rászánni egy beszélgetésre! Minden érdeklődőt örömmel várnak a szervezők (MY-X kutatócsoport: pitlik@miau.my-x.hu)!NO