Magyar Internetes Agrárinformatikai Újság No 5HU ISSN 1419-1652

Tervezett informatikai szolgáltatások jegyzéke
a GATE Regionális Szaktanácsadási és Informatikai Központjában
Pest és Nógrád megye, valamint Budapest
vállalkozói részére

Dr. Pitlik László, GATE, Gazdasági Informatika Tanszék
Gödöllõ, 1999. január

Szervezeti háttér

Az FVM megbízása alapján a GATE Regionális Szaktanácsadási és Informatikai Központja (RSZIK) vállalta fel a Nógrád és Pest megyét, valamint Budapestet érintõ szaktanácsadási szolgáltatások megszervezését. Az informatikai keretrendszert a GATE Gazdasági Informatika Tanszéke biztosítja. A szolgáltatás tartalmát egyrészt az FVM által rendelkezésre bocsátott anyagok, másrészt a GATE-n kívüli intézmények hozzáférhetõ kínálata, s végül a GATE szaktanszékeinek tanácsadási kínálata jelenti.

Elõzmények, referenciák

GATE
A GATE szinten minden szervezeti egysége aktívan részt vesz színvonalas szaktanácsadási kínálat megtestesítésében.

VSZK
A Vidékfejlesztési és Szaktanácsadási Központ, mint a GATE erre célra alapított szervezete évek óta aktívan irányítja, koordinálja a GATE szaktanácsadási tevékenységét.

GINT
A GATE Gazdasági Informatika Tanszéke az elmúlt években számos szaktanácsadási célú, informatikai jellegû szolgáltatást indított útjára, ill. közremûködött létrehozásukban:

GAK
A Gödöllõi Agrárközpont Kht. egyrészt rendezvények, kiállítások szervezésével (AGRIEXPO, OMÉK), másrészt az OMFB IKTA projektjének aktív szereplõjeként támogatja a szaktanácsadási kínálatot és infrastruktúrát, hiszen az IKTA projekt célja Internet alapú információ szolgáltatás, többek között a szaktanácsadást igénybe vevõ kör, ill. a szaktanácsadók/egyetemi szakértõk részére.

Tervezett szolgáltatások

Az informatikai eszközökkel támogatott szolgáltatásoknál alapvetõen abból indulunk ki, hogy minden kínálati formának meg kell tudnia jelenni Interneten. hiszen

Minden olyan esetben azonban ahol a felhasználók lehetõségei korlátozottak, kevés többletbefektetéssel megoldható, a meglévõ Internetes kínálat CD-re, vagy más adathordozóra való átkonvertálása, s így a lokális / intranetes felhasználás biztosítása. A papíralapú dokumentáció (hírlevelek, szórólapok, felhívások) formája az adottságok függvényében kerül meghatározásra.

Internetes kapcsolódási pont kialakítása
A RSZIK informatikai szolgáltatásainak középpontjában a Központ belsõ dokumentációs rendszere áll, mely nem más mint egy HTML-oldalakból álló dokumentumhálózat. A menü lehetséges szerkezetét az alábbi felsorolás érzékelteti, ahol az említendõ katalógusok tartalmát a következõ pontok mutatják be:

    1. RSZIK önmagáról
      1. Munkatársak
      2. Szervezeti diagramm
      3. Javaslatok, észrevételek
      4. ...
    2. FVM szolgáltatások katalógusa
      1. Szakértõi névjegyzék
      2. Pályázatfigyelõ?
    3. A GATE szaktanácsadási kínálata
      1. Internetes adatbázisok katalógusa
      2. Internetes döntéstámogató tanulmányok katalógusa
      3. Online szakértõi rendszerek katalógusa
      4. Döntéstámogató szoftverek katalógusa
      5. Tanfolyamok katalógusa
      6. Oktatási anyagok katalógusa
      7. Internetes Szaktanácsadási Újság /Hírlevelek
      8. Levelezõ listák és témák katalógusa
      9. A GATE szervezeti felépítése és szaktanácsadási kínálata
        1. Növénytermesztés
        2. Növényvédelem
        3. Kertészet
        4. Állattenyésztés
        5. Mûszaki/gépészeti kérdések
        6. Ökonómia
      10. Keresés a RSZIK oldalain
      11. Archívum
    4. Régión belüli intézmények és szolgáltatások katalógusa
      1. Intézmények katalógusa
      2. Szolgáltatások katalógusa
      3. GATE/GAK IKTA-projekt szolgáltatásai
        1. Keres-kínál
        2. Cégjegyzék
        3. ...
      4. FVM Mûszaki Intézet
      5. KÉE
      6. Állatorvostudományi Egyetem
    5. Régión kívüli intézmények és szolgáltatások katalógusa
      1. Más RSZIK-ok katalógusa és szolgáltatásai
      2. DATE IKTA-projekt szolgáltatásai
        1. Növénytermesztés
        2. Növényvédelem
      3. Képújság
      4. MAGISZ
      5. AKII
      6. KSH/STADAT
      7. OMSZ
      8. Agroservice
      9. MEH
    6. Magyar és idegen nyelvû nemzetközi kínálat katalógusa
      1. A németországi ZADI / DAINET szolgáltatások fordításai (pl. rendezvények, adatbázisok)
      2. ZMP áradatok
      3. FAO és Agroweb szolgáltatások
    7. Egyéb szolgáltatások
      1. Online könyvtárak jegyzéke
      2. Keresõgépek jegyzéke
      3. Rendezvénynaptár
    8. Keresés
      1. Dokumentumok listája
      2. Letölthetõ jelentkezési lapok
      3. Letölthetõ szoftverek
      4. Letölthetõ tanulmányok
    9. Igényfelmérés tapasztalatai
      1. a régióban
      2. más régiókban
      3. nemzetközi tapasztalatok
FVM szaktanácsadási kínálatának integrálása a regionális szolgáltatások körébe

Teendõ: Az FVM által támogatottan, koordináltan eddig kidolgozott kínálati modulok azok tartalmi (mirõl szól, kinek szól) és formai (ki férhet hozzá, hogyan férhet hozzá) adottságainak megfelelõen kerülnek be a regionális szolgáltatások körébe. Ennek elsõ lépése a kínálat katalogizálása (szolgáltatás neve, rövid leírása, kinek szól, hozzáférés módja, stb.) és a katalógus megjelenítése az Interneten.

Régión belüli és kívüli intézmények kínálatának koordinálása

Teendõ: El kell készíteni a Pest és Nógrád megyei, ill. budapesti szaktanácsadásban érintett intézmények katalógusát (megnevezés, cím, telefon, fax, email, www-terület), ill. az onnan várható szolgáltatásokat (témakörök, kiadványok, CD-k, tanfolyamok, stb.).

A GATE szaktanácsadási kínálata

Mint az a szolgáltatás menüjének felsorolásából is kiderül, a RSZIK szaktanácsadási rendszerében - a rendelkezésre álló források, ill. a rokon projektek (pl. IKTA) lehetõségeinek figyelembe vételével - tovább szeretnénk vinni, ill. a helyi igények szerint aktualizálni, az elmúlt években kikristályosodott szolgáltatási formákat.

Regionális igények felmérése

A RSZIK minden fontosabb lépését meg kell, hogy elõzze egy reprezentatív tájékozódás (pl. FKFP projekt GATE GTK), mely lehetõséget kínál az érintettek igényeinek pontosabb feltárására.

Ingyenes és fizetõs szolgáltatások
A fenti séma alapvetõen az ingyenes szolgáltatási körben elképzelhetõ igények kielégítésével számol. Bármely menüpont ellátható azonban a hozzáférést korlátozó jelszóval, mely az elõzetes feltételek (szerzõdéses és pénzügyi) tisztázása mellett jól alkalmazható védelmet jelent.


Az utolsó módosítás: 2005.05.29.
© miau