Igaz (1) vagy hamis (0)?

  1. A MIS-ek feladata a vezetõi munka támogatása, vagyis a döntések részleges átvállalása az embertõl.
  2. A döntések által befolyásolni kívánt folyamatok a jövôben még komplexebbé válnak, de ezzel párhuzamosan a számítástechnika nyújtotta lehetõségek is bõlnek, s így egyre nyilvánvalóbban az információ veszi át a nyereségképzés folyamatában a legfontosabb helyet.
  3. Az ismeretek bõvítésének és rendszerezésének két legfontosabb lehetõsége: az asszociációs/intuitívfolyamatok adatokkal való támogatása ill. formalizált tudás elõállítása.
  4. A MIS-ek fejlesztõi a kezdetekben egyszerûbb feladatok megoldását tûzték ki célul, s az így szerzett tapasztalatokból okulva jutottak el ma már sokkal komplexebb feladatok megoldásáig.
  5. Az EIS feladata olyan adatokat gyûjteni, ezeket úgy feldolgozni és olyan formában megjeleníteni, hogy az az ellenõrzés hatékonyságát elõsegítse.
  6. Az EI-rendszerekkel támogatott munka esetén a veszélyek, az ellenintézkedések és akciók szükségszerûségének felismerése és mibenlétének meghatározása továbbra is emberi feladat marad.
  7. A DSS-ek célja úgy az operatív, mint a stratégiai döntések támogatása, ezért a MIS-ek a DSS-ek részhalmazát jelentik, hiszen a MIS-ek a stratégiai döntésekhez kapcsolódnak.
  8. A MIS-eken belül két irányzatot lehet megkülönböztetni: a Data Support-ot és a Decision Support-ot.
  9. A legtöbb MIS, így az EIS-ek is a Decision Support szinthez tartoznak.
  10. A Data Support lényege az adatok gyûjtése, nyilvántartása, feldolgozása, de a Decision Support-ra jellemzõmi van, ha’ típusú modellek még ezen a szinten hiányoznak, ezért Data Support szolgáltatásai kisebb értékûek, mint a Decision Support esetében.
  11. A döntés-elõkészítés keretében végzett adatfeldolgozás közvetlenül nem információt, hanem nagy valószínûséggel információként értelmezhetõ adatot állít elõ.
  12. Ha egy meglévõ információs rendszert új rendszerrel akarunk lecserélni, akkor soha nem kell biztosítani, hogy a különben mûködõképes régi rendszer átmenetileg még zavartalan maradjon.
  13. Az információs rendszerek piacán a kínálati oldal standardjai ritkán felelnek meg a megrendelõk igényeinek. Amennyiben a fejlesztés mégis ezekre az olcsó alternatívákra alapul, úgy a célok teljes mértékben nem érhetõk el. Ellentétben ezzel az egyedi fejlesztések ideje és költségei magasak, az eredmény maga esetlegesen bizonytalan.
  14. Az információs rendszerek piacán a megrendelõi oldal a technikai trükkökkel, hibákkal szemben mindaddig kiszolgáltatott, míg nem képes kellõen kvalifikált, lojális szakemberekre támaszkodni.
  15. Egy rendszerszemléletû, komplex MIS az érintett gazdálkodó szervezet új idegrendszerévé kell, hogy váljon. Amennyiben azonban a menedzsment személyesen nem rendelkezik részletekbe menõ, sokoldalú, átfogó ismeretekkel a gépi idegrendszerrõl, akkor nem is képes rátámaszkodni, együttmûködni vele.
  16. "Ideális MIS-nek" tehát a minimális komplexitású modulok és emberi kapcsolataik átlátható hálózata nevezhetô, melyben konkrét, az alkalmazó számára érthetõ lépések történnek, állandóan éreztetve a beavatkozás, helyettesíthetõség, újrarendezés lehetõségét.
  17. Az elmúlt évtizedek kutatási eredményei egyrészt a lehetõ legkonkrétabban definiált információs rendszer modulok katalógusát, másrészt ezen elemek összekapcsolási lehetõségeinek és az alkalmazások referenciáinak gyûjtését, rendszerbe foglalását teszik számunkra elérhetõvé.
  18. A vállalkozások információs technológiával való felszerelése alapvetõen nem a meglévõ kommunikációs kapcsolatok automatizálása, hanem a kommunikáció és a tevékenységi elemek újraszervezése révén kell, hogy többletet jelentsen az érintetteknek.
  19. A vállalkozás, mint egység szempontjából ideális állapotnak lehetne nevezni azt az esetet, amikor minden információ az egység minden munkatársának rendelkezésére áll, (de nem kell kényszerûn felhasználnia), s a munkatársak egyetlen célja a vállalkozás hatékonyságának növelése.