A minôségügy nemzetközi hírû szaktekintélyei a minôségellenôrzéstôl a minôségbiztosításhoz, majd a teljeskörû menedzsment (TQM) kialakulásához vezetô fejlôdés során a minôség fogalmára más-más meghatározásokat alkalmaztak attól függôen, hogy ôk mire helyezték a hangsúlyt. A minôségügyi "guruk" ismertebb meghatárzásai a következôk, természetesen a teljesség igénye nélkül: (Dr. Varga Lajos, 1998.)
Juran: A minôség a használatra való alkalmasság.
Deming: A minôség a termék egész élettartama alatt "múlja felül" a fogyasztó várakozásait. Deming ezt még azzal egészíti ki, hogy az árnak nincs értelme a minôség értékelése nélkül, és a minôség is értelmetlen, ha nem a vásárlók igényei fogalmazódnak meg benne.
Feigenbaum: A minôséget mozgó célként határozza meg, figyelembe véve a minôség folyton változó természetét.
Freund: A minôség a termék vagy szolgáltatás azon jellemzôinek összessége, amelyek lehetôvé teszik, hogy a termék vagy a szolgáltatás megfeleljen a kimondott vagy kimondatlan igényeknek. A minôség: használhatóság, biztonság, megvalósíthatóság, hozzáférhetôség, fenntarthatóság, stb.
Crosby: A minôség a vevôkkel közösen megállapított követelmények teljesítése vagy módosítások kezdeményezése, hogy a minôség a vevôknek és a szervezet saját szükségleteinek megfeleljen.
Groocock: A minôség valamely termék vagy szolgáltatás jellemzôi és tulajdonságai összességének alkalmazkodási foka a vevő szükségleti követelményeinek összességéhez, annak az árnak és szállítási feltételeknek a határai között, amelyeket a vevô hajlandó elfogadni.
Seghezzi: A minôség a felhasználói igények vagy az elôirányzott cél kielégítésének mértéke.
Shiba: A Japánban kialakult négy minôségszintet fogalmazta meg:
További információk a minôség fogalmáról az interneten:
http://www.omgk.hu/MGUT7/fej3.html
http://www.georgikon.pate.hu/gnapok/galyasz.htm