A minôség fogalma általánosan

 

 A minôségügy nemzetközi hírû szaktekintélyei a minôségellenôrzéstôl a minôségbiztosításhoz, majd a teljeskörû menedzsment (TQM) kialakulásához vezetô fejlôdés során a minôség fogalmára más-más meghatározásokat alkalmaztak attól függôen, hogy ôk mire helyezték a hangsúlyt. A minôségügyi "guruk" ismertebb meghatárzásai a következôk, természetesen a teljesség igénye nélkül: (Dr. Varga Lajos, 1998.)

Juran: A minôség a használatra való alkalmasság.

Deming: A minôség a termék egész élettartama alatt "múlja felül" a fogyasztó várakozásait. Deming ezt még azzal egészíti ki, hogy az árnak nincs értelme a minôség értékelése nélkül, és a minôség is értelmetlen, ha nem a vásárlók igényei fogalmazódnak meg benne.

Feigenbaum: A minôséget mozgó célként határozza meg, figyelembe véve a minôség folyton változó természetét.

Freund: A minôség a termék vagy szolgáltatás azon jellemzôinek összessége, amelyek lehetôvé teszik, hogy a termék vagy a szolgáltatás megfeleljen a kimondott vagy kimondatlan igényeknek. A minôség: használhatóság, biztonság, megvalósíthatóság, hozzáférhetôség, fenntarthatóság, stb.

Crosby: A minôség a vevôkkel közösen megállapított követelmények teljesítése vagy módosítások kezdeményezése, hogy a minôség a vevôknek és a szervezet saját szükségleteinek megfeleljen.

Groocock: A minôség valamely termék vagy szolgáltatás jellemzôi és tulajdonságai összességének alkalmazkodási foka a vevő szükségleti követelményeinek összességéhez, annak az árnak és szállítási feltételeknek a határai között, amelyeket a vevô hajlandó elfogadni.

Seghezzi: A minôség a felhasználói igények vagy az elôirányzott cél kielégítésének mértéke.

Shiba: A Japánban kialakult négy minôségszintet fogalmazta meg: