AGRÁRINFORMÁCIÓ-KÍNÁLAT AZ INTERNETEN
(AGRICULTURAL INFORMATION SUPPLY ON THE INTERNET)
Pásztor Márta Zsuzsanna, marta@miau.my-x.hu
Popovics Attila, popovics@miau.my-x.hu
Gödöllõi Agrártudományi Egyetem, Gazdasági Informatika Tanszék
Összefoglaló
A magyar mezõgazdasági szaktanácsadás számára is információ-beszerzési fõforrás lehet(ne) az Internet, amennyiben a fontos kutatási helyeken rendelkezésre álló bõséges és igen kiváló tudományos elemzések és cikkek mellett megjelennének a különbözõ üzleti szervezetek, úgy a mezõgazdasági termékértékesítés, mint a beszállítói oldal, a gépgyártók, vegyipari cégek, stb. oldaláról.
A magyar Internet egyre növekvõ népszerûsége és használóinak száma indokolja az igényt, hogy az agrárpiac kínálati oldalának szereplõi is gyors és igényes formában jelenjenek meg, a szakkiállítások és bemutatók mellett itt is szerepeltessék termékeiket és szolgáltatásaikat, állandó és bárhonnan elérhetõ információval szolgálva és reklámot is biztosítva azoknak.
Amennyiben a magyar mezõgazdasággal kapcsolatban lévõ jelentõsebb cégek "felköltöznek" az Internetre, könnyûszerrel lehet szakmai, szaktanácsadási adatbázist létrehozni publikált anyagaikból, pillanatok alatt kikereshetõvé válna például egy adott növényi kártevõ ellen használható kemikália, a termelõhöz legközelebb található forgalmazó címével együtt.
Abstract
For the agricultural extension system in Hungary the Internet could become the main information source if beside the excellent scientific analysis and articles the various business organisations like the agricultural distributors, suppliers, manufacturers and chemical companies were found on it.
The increasing popularity and number of users of the Hungarian Internet makes it necessary that suppliers of the agricultural market are present an up to date and high quality format and that besides the professional exhibitions they display their products and services on the Internet as well providing permanent and easily accessible information and promotion for them.
If the prominent companies connected to the Hungarian agriculture move on the Internet it will be easy to create a professional database of the extension system from their published materials. For example it would be possible to find a plant protecting agent together with the address of the nearest dealer.
1. Bevezetõ
Hazánk agrár felsõoktatásában egyre kiemelkedõbb szerepet tölt be az Internet, mind az oktatók és kutatók napi munkájában, kapcsolattartásában és kutatási eredményeik publikálásában, mind pedig szervesen integrálódott eszközként az oktatásban, a jövõ szakembereit ellátva tudományos cikkekkel, hasznos hazai és nemzetközi hírekkel.
A tudományos közlemények mellett nagyon szerényen jelenik meg az agrár termelés és értékesítés gyakorlati oldala a magyar Internet világában. Fontos része lehetne nemcsak a mezõgazdasági termelõk, szaktanácsadók munkájának, hanem a leendõ szakemberek felkészülésének, elméleti és gyakorlati munkáik elkészítésének, például üzleti tervek készítésekor pontos képet kaphatnánk a felhasználandó folyó anyagok árairól.
Számos mezõgazdasági terméket elõállító vállalkozás és a mezõgazdasági termelést, termék-elõállítást készítményeivel és gyártmányaival ellátó cég, valamint forgalmazóik több millió forintot költenek különbözõ prospektusokra, kiállításokra és ügynökökre, miközben kihasználatlanul hagyják az Interneten való megjelenés kínálta piaci lehetõségeket termékeik ismertségének és keresettségének növelésére. A "Magyar Agrár Telefonkönyv" (http://www.agroservice.hu/mab/mab-a.htm) több ezer bejegyzésébõl csak néhányhoz tartozik URL, és a címek mögött lévõ oldalak közül is kevés mutatja be a vállalat termékeit érdeklõdést felkeltõ módon.
2. Magyarországi tapasztalatok
2.1. Kiinduló oldalak (Portal-site), általános tájékoztatók
A Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (http://www.fvm.hu) oldalain viszonylag kevés gyakorlati információt találunk, a minisztérium mûködési és tevékenységi köre szûkszavúan megfogalmazott oldalon "Tárcatükör" címszóval található meg, nem találjuk meg a különbözõ címszavak mögött rejlõ tartalmat, például a miniszteri rendeletek (kivonatos) szövegét, vagy a különbözõ pályázatok részletes feltételeit. Hivatkozás sem vezet azokra az oldalakra, melyek feldolgozottan tartalmazzák ezen adatokat. A "bolyongó" kutató, véletlenül akadhat csak rá a "Magyar mezõgazdaság és élelmiszeripar számokban (digitális változat)" (http://www.gak.hu/fm/hun/fm_magyar0.htm), vagy "A magyar mezõgazdaság az EU csatlakozás szempontjából" (http://www.agrinet.hu/magyar/magyagr_mezogazdasag.htm) címû kiadványokra. Rutinos felhasználó gondol arra, hogy az agrárgazdasági-agrárpiaci támogatások leírását a Gazdasági Minisztérium "Központi költségvetési forrásból támogatott programok" (http://www.gm.hu/sme/sme1.htm) rendszeresen frissített oldalán keresse, de lehet, hogy nem nézi meg a Magyar Televízió Képújság szolgáltatásának Internet verzióját (http://www.teletext.hu/), ahol a gazdaság rovatban a Gazda-Info szolgáltatás keretein belül "Mi a teendõm, ha " kezdettel kidolgozott törvénymagyarázatokhoz juthat. Igaz, az Internet-figyelõnek "résen kell lennie", hogy ezen a helyen a számára szükséges információkat meglelje, hiszen e szolgáltatásban nincs archívum, a régebbi, de még esetlegesen aktuális segítséget nem lehet megtalálni. Ezen kívül az sem árt, ha jó vonallal rendelkezik, a szolgáltatás ugyanis, feltehetõen az image megõrzése miatt képekben szolgáltatja oldalait, aminek a letöltése, megtekintése igencsak lassú és nehézkes, valamint a "házi archiválást", valamint a további feldolgozást például a közölt piaci árak tekintetében lehetetlenné teszi.
AgroWeb Hungary (http://www.gak.hu/aw/) az Országos Mezõgazdasági Könyvtár és Dokumentációs Központ távoktatási anyagában is szereplõ (http://www.omgk.hu/TAVOKTAT/mg_internet.html#Magyar kiindulási oldalak) kiindulási oldalon szinte kizárólag idegen nyelvû anyagokat találunk. Az almenük segítségével elérhetõ linkgyûjteményben meglehetõsen általános címeket találunk, agrár oktatás, kutatás, érdekes az innen elérhetõ Agroweb szolgáltatás (http://www.agroweb.hu/), sajnos nyilvános eléréssel igazán értékelhetõ (aktuális) ajánlatot nem sikerült letöltenünk, általában hiányoznak a termékek pontos paraméterei, pedig a jól felépített és menedzsel keresõ-nyilvántartó alkalmazás fontos üzleti kapcsolatok kiindulópontja lehetne.
Agroservice Web (http://www.agroservice.hu/) több szolgáltatást kínáló hálószem, az agrár telefonkönyv oldalak nélkülözhetetlenek lehetnek. Agrárpiac szolgáltatásuk nyugati szemmel nézve inkább egy hirdetõ táblához hasonlítható, nem a klasszikus on-line piacot takarja.
Agrármarketing Centrum (http://www.amc.hu) oldalain a különbözõ agrár vonatkozású linkek közül a "Aktuális Agrárpiaci Információk" címû lap lehet a legérdekesebb, ebben külföldi, zömében német szaklapok anyagait dolgozzák fel, a mezõgazdasági termékek széles skáláját áttekintve.
A Magyar Agrárkereskedelmi Központ (http://www.agrinet.hu/index_magyar.htm) oldalain rengeteg hivatkozás található más hálószemeken elhelyezett anyagokra, sajnos tapasztalatunk szerint nem frissülnek az anyagok, a régi "vakhivatkozások" sokáig megmaradnak. Ettõl eltekintve talán ez az oldal tekinthetõ a legtágabb tartalmú belépõnek, az általános és közhasznú információk tekintetében.
2.2. Termelõk
A magyar mezõgazdasági vállalkozók ritkán készítenek tevékenységüket, termékeiket bemutató weblapokat, kivételek közé tartozik például a szentesi Árpád Szövetkezet (http://www.szentes.datanet.hu/arpad/index.html), mely szerteágazó tevékenységét teljes mélységben, színes képekkel mutatja be. Ami általánosan hiányolható a termelõk, elõállítók oldalairól, az az aktualitás, például, hogy mely termékeket, milyen áron kínálnak, valamint legtöbbször nehezen lehet megtalálnia a kapcsolattartó (kereskedelmi elõadó vagy igazgató) nevét telefonszámát, e-mail címet pedig csak elvétve találtunk.
A Polgár Pincét és borait (http://www.kertnet.hu/polgar/, valamint ugyanez a tartalom más elrendezésben megtalálható a http://www.directinfo.hu/polgarpince/index.html címen is) bemutató oldalakon hiányoljuk a kereskedelmi partnerek felsorolását (Hol kapható?), illetve a palackok felismerését a boltokban lehetõvé tévõ jellegzetes címke és palack bemutatását, esetleg egy Internetes megrendelõ lapot, ahonnan utánvéttel szert lehetne tenni a finom nedûre.
A K&K Kft. (http://www.agria.hu/k&k/focim.htm), mint a cégleírásból kiderül egri borok készítésével és forgalmazásával foglalkozik. Oldalukon a rövid leírást olvashatunk az egri borvidékrõl, valamint bemutatják az általuk forgalmazott borokat, itt nem csak szóban, hanem a különbözõ címkéket is megtekinthetjük, kinagyíthatjuk.
Az Interneten történõ borrendelésre tett utolsó elõtti kísérletünk a Magyar Gasztronómiai Kalauz (http://www.directinfo.hu/gastronomy/) szép kivitelezésû oldalának megfelelõ menüpontja volt, de sajnos itt egy több mint egy éves kiírás tudatja velünk, hogy építik az oldalt.
Egyedülállóan szép példája az Internetes bemutatkozásnak és kereskedelemnek a Borvirág Borközpont (http://www.borvirag.hu/), ahol iránytû, hírmondó, levelezési lista, és egy on-line bolt is található. A gazdag tartalom mellett igen szép kivitelû oldalakkal várják a látogatókat.
2.3. Beszállítók
A vegyipari folyó termelõ anyagokat beszállító cégek közül kevesen képviseltetik magukat az Interneten, jobbára a nyugati piacokon edzett külföldi befektetõk által menedzselt cégeknél tapasztalható a jelenlét. A magyar cégek közül egyedül csak a Nitrokémia lapja valódi bemutatkozó oldal, a kisebb vállalatok például a Damisol Kft. (http://www.offers.hu/hirdetes/damisol.htm) egy-egy rövid tájékoztató anyagot tesznek közzé. A Nitrokémia 2000 Rt. (http://www.nitrokemia.hu) szépen kivitelezett oldalain a cég történetével, termékeivel, környezetvédelmi politikájával, menedzsmentjével, valamint képviseleteik címjegyzékével ismerkedhetünk meg. A termékek közül szempontunkból legérdekesebb a növényvédõ szereket bemutató oldal, ahol elnevezésük szerinti ábécé sorrendben találjuk meg a termékeket, növényvédelmi technológiával és felhasználási tanácsokkal. Még vonzóbbá lehetne tenni a lapot, ha ezen a helyen a különbözõ kultúrákban elõforduló megbetegedések, gyomok szerint ajánlanák a termékeket, illetve irányárakkal kiszerelési információkkal is tájékoztatnák az érdeklõdõket.
A Nitrogénmûvek Rt. (http://www.nitrogen.hu/) oldalain csak rövid cégismertetõt, és termékleírásokat találtunk, itt hiányzik a forgalmazók, kapcsolattartók megjelölése is.
Üdítõen informatív a Huminite Kft. (http://www.huminite.hu/index.html) oldala, ahol a termékleírások, felhasználási javaslatok, használattól várható eredmények mellett feltûnik a termékek ára is, igaz USD-ben és dátum nélkül megadva.
Mielõtt elkeserednénk, hogy a magyar mezõgazdaságban semmi sem kapható az Interneten, akkor látogassunk el a Kapitány Vetõmag Kft. oldalára (http://www.kapitanyvetomag.hu/index1.htm), ahol nagy- és kiskereskedelmi megrendelõlapokat is találunk, természetesen minden fontos tudnivaló elolvasható a forgalmazott termékekrõl az alkalmazott csomagolástól a termesztéstechnikai információig.
3. Olaszország
Az ismert reklám szerint két amerikai turista döbbenten veszi tudomásul, hogy az olívaolaj-elõállító olasz falusi idõs hölgy rajta van az Interneten. Néhány keresõgépen megnéztük, vajon az olasz mezõgazdasági cégek milyen aktivitást mutatnak a hálón. Számokban kifejezve, a mezõgazdasági vállalat (azienda agricola) szóösszetételre átlagosan 5400, a vörösbor (vino rosso) az olívaolaj (olio extravergine) 2000 találat volt. Összehasonlításképpen egy magyar keresõgép a vörösbor szóra 167, az étolajra pedig 89 találatot hozott. A számok jelentõségének megítéléséhez ismerni kellene, hogy mennyi olasz, illetve magyar nyelvû weblap van a világon, e szám becsléséhez szintén a keresõgépeket használtam, a leggyakoribb olasz névelõ (il) keresésekor 7,3 millió, az magyar (az) keresésekor 1,2 millió oldal találat érkezett. A bõséges kínálatból a legérdekesebbeket választottuk ki.
3.1. Általános ismertetõk, kiinduló pontok
Az legkomplexebb háromnyelvû: olasz, angol, spanyol portal site a www.agraria.com oldalon található, számos mezõgazdasági cég honlapjára mutat, abc-sorrendben, valamint tematikusan is. Az hivatkozott oldalak tartalmára vonatkozóan egyértelmû piktogramok segítik az érdeklõdõt a várható tartalom megítélésében. Az un. zöld oldalakon mezõgazdasági termelõk adatait tartalmazza, megyénként lekereshetõ formában. Agrárpiaci ismertetõje hasznos a különféle mezõgazdasági termékek áraira kíváncsiaknak, az archivált adatbázisban szinte naprakész adatok találhatóak.
3.2. Beszállítói oldal
Az olasz lapokat tallózva több olyan oldalt találhatunk, amely több mezõgazdasági termelõ, vagy folyó termelõ anyag beszállító kínálatát mutatja be. Ez utóbbira egyik legszebb példa a Zerbetto.it oldala (www.zerbetto.it), mezõgazdasági-kertészeti témában egy helyen található a különbözõ szaporítóanyagok, növényvédõ szerek kínálata, étkezési hagymafélékbõl például tízfélét kínálnak, mindegyikhez leírás tartozik, ajánlott termesztés technológiával, herbicidekkel. Valamennyi terméken jelölve van a kiszerelés, az ára és a házhozszállítás módja.
3.3. Termelõk
A Marsala Online (http://www.lilibeo.com/index.html) oldala tanulságos ötletekkel szolgál a viszonylag fejletlen térségek termelõi számára, Szicília nyugati csücskének termelõi és kézmûvesei álltak össze egy lapon, online vásárlási lehetõsséggel megfejelve bemutatkozásukat. Hasonló az észak-olaszországi AbruzzoNet (http://www.isinet.it/abrunet/home.htm) kínálata.
A cikk az Agrárinformatika'99 konferencián (1999. augusztus 26., Debrecen) elhangzott elõadás kivonata.
Kapcsolódó oldal:
A félregombolt webzakó (Computer Technika 1999. augusztus 3.)
1999. szeptember 20.