AZ AMERIKAI FARMGYAKORNOK PROGRAM HATÉKONYSÁGÁNAK ÉS JELENTÕSÉGÉNEK VIZSGÁLATA A HAZAI AGRÁRIUMBAN


Monitoring the effectiveness and implication of the American agricultural trainee program in the Hungarian agriculture


Készítette: KRÚDY EMESE GTK, VI. évfolyam,

Témavezetõ: Tóth Tamás, Agrár- és Regionális Gazdaságtani Intézet, egyetemi tanársegéd

A magyar mezõgazdaság területén tanuló és dolgozó fiatal szakemberek támogatása – gyakorlati képzés formájában – majdnem együtt indult a kilencvenes évek elején kezdõdõ hazai mezõgazdasági változásokkal. A kialakult családi üzemek piaci pozíciójának megtartása, esetleges minõségi szintre hozása érdekében szükségessé vált és továbbra is szükséges az agrár szellemi tõke, minõségi és mennyiségi „bõvítése”. A fiatal agrárszakemberek látókörének bõvítésében a farmgyakornok képzés alappillérnek tekinthetõ.

Dolgozatomban bevezetésképpen bemutatom, a magyar résztvevõkkel bíró amerikai farmgyakornok képzés támogatásának és az együttmûködéses kapcsolatok kialakításának szükségszerûségét, és a hazai program kialakulásának lépéseit. A tanulmány elsõ része betekintést ad a hazai és néhány európai gyakornok program mûködésébe, röviden bemutatva a hazai és kinti résztvevõk munkáját. A második rész konkrét adatok alapján a még kint dolgozó illetve már a programot befejezett fiatalok magyarországi hátterét, jövõbeni rövid- és hosszú távú célkitûzéseit írja le, melyet kiegészít a „másik” oldal azaz a hazai és Európai Uniós agrárszakember kereslet és kínálat bemutatása.

Vizsgálatom során a hazai és kinti támogatók által rendelkezésemre bocsátott összefoglaló tanulmányokra, a résztvevõk személyes interjúira, a Földmûvelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium adataira és a saját amerikai gyakorlati tapasztalataimra támaszkodtam.