A GYORSFAGYASZTOTT ÉLELMISZEREK PIACI ELEMZÉSE
Analysing markets of the quick frozen foods
Készítette: BARNA KATALIN ERZSÉBET, GTK V. évfolyam
Témavezető:
Dr. Horváth Ágnes, egyetemi docens, Marketingkutatás
Tanszék
Fórián Zoltán, kutatási
igazgató, Rabobank Hungária Rt.
A gazdasági és társadalmi fejlődés egyik jól érzékelhető hatása az étkezési szokások változása. A fogyasztók egyre inkább olyan élelmiszereket igényelnek, amelyek gyorsan és egyszerűen elkészíthetőek, magas minőségűek, egészségesek, hosszú ideig eltarthatóak és biztonságosak. Ezeknek a feltételeknek a gyorsfagyasztott élelmiszerek tökéletesen megfelelnek.
A világ gazdaságilag fejlett térségeiben évtizedek óta folyamatosan emelkedik a fagyasztott termékek termelése és fogyasztása. A hűtőipari termékek fogyasztásának folyamatos növekedése Magyarországra is jellemző, bár az egy főre jutó fogyasztásunk messze elmarad a fejlett ipari országokhoz képest.
Dolgozatomban vizsgálom a külföldi és a hazai piaci tendenciákat, ezen belül is kiemelt figyelmet szentelek a hazai fagyasztott zöldség fogyasztási és vásárlási szokásoknak. Vizsgálataim eredményeként megállapítható, hogy mind külföldön, mind pedig hazánkban a zöldségek és a készételek válnak meghatározó termékcsoporttá, a fagyasztott baromfi és a gyümölcsök jelentősége viszont csökken. Mivel hazánkban a fagyasztott zöldségek és gyümölcsök képezik a gyorsfagyasztott piac ⅔ részét, ezen szektor elemzésére különösen nagy hangsúlyt fektetek munkámban.
A gyorsfagyasztott termékek vizsgálatával kapcsolatos következtetéseimet elsősorban a rendelkezésemre álló szakirodalomra, szekunder adatokra, valamint primer adatfelvételre és adatfeldolgozásra alapozom. Az adatfeldolgozás során többváltozós ökonometriai módszereket, ezen belül is főkomponens analízist és klaszteranalízist alkalmazok.