A MOL HELYZETE, SZEREPE ÉS STRATÉGIÁJA A KÖZÉP-KELET-EURÓPAI PIACON. AZ INA-VAL KÖTENDÕ STRATÉGIAI PARTNERSÉG ELEMZÉSE.


Position, role and strategy of the MOL in the Central-Eastern European market. Analysis of the future strategic partnership with INA.


Készítette: HERCZEG ANITA, GTK-KVA. III. évfolyam

Témavezetõk: Dr. Takácsné dr. György Katalin, egyetemi docens Üzemtani Tanszék
Dr. Krámer Márta, Marketing osztály-vezetõ, Magyar Olaj- és Gázipari Rt.

A kelet-közép-európai olajipari társaságok és részvényeseik jövõje szempontjából talán a legfontosabb kérdés az olajipari konszolidáció, hiszen ez döntõ hatással lehet az adott cégek kilátásaira s a jövõbeli részvényárakra. A konszolidációs folyamatot jelentõsen elõrelendíti az olajipari vállalatok privatizációja: Unipetrol (Csehország), Slovnaft (Szlovákia), PKN Orlen (Lengyelország), Beopetrol (Szerbia), INA (Horvátország). A legérdekesebb közeljövõbeli fejlemény a horvát INA és a szerb Beopetrol privatizációja.

A MOL a tavalyi évben a lengyel és a cseh versenyt elveszítette, de a szlovák piacon tarolt. Az idei évben a MOL mind a Beopetrol, mind az INA privatizációjában részt kíván venni. A MOL Szerbiában már régóta jelen van, ismeri a piacot, annak szereplõit. Ez egy értékes és viszonylag gyorsan fejlõdõ piac, amely az újjáépítés nyomán folyamatosan növekedni fog. A legnagyobb horvát cég, az INA ígéretes üzletet jelenthet a térségben regionális terjeszkedési terveket dédelgetõ olajcégek számára. A céget piaca, létesítményei és készletei teszik vonzóvá a tucatnyi érdeklõdõ elõtt. Az INA-val kötendõ stratégiai partnerség a MOL hosszú távú stratégiájának igen fontos eleme.

Dolgozatomban a MOL stratégiájával foglalkozom és keresem azokra a kérdésekre a választ, amelyek alapján megválaszolható, hogy vajon a MOL van-e olyan tõkeerõs hogy meg tudja nyerni a tendereket? Meg tud-e felelni a tendert kiírók elvárásainak? Elõ tudja-e teremteni az ehhez szükséges forrásokat? Képes lesz-e a régióban versenyben maradni? Választ tud-e adni a fenyegetésekre és ki tudja-e használni mindazokat a lehetõségeket, amelyekkel meg tudja valósítani regionális nagyvállalati terveit Közép- és Kelet Európában?