A MINÕSÉGJELZÕK SZEREPE ÉS FOGYASZTÓI MEGÍTÉLÉSE

The role and consumer evaluation of the quality labels


Készítette: MELISEK ESZTER, GTK. V. évfolyam


Témavezetõ: dr. Komáromi Nándor, Marketingkutatás Tanszék, egyetemi docens, tanszékvezetõ

A TDK dolgozatom elsõ részében a minõséggel foglalkozom, mely várhatóan egyre nagyobb szerepet kap a fogyasztói döntéshozatal során. Ebben a fejezetben a minõség értelmezésérõl, jogi szabályozásáról, valamint a minõségjelzõk szerepérõl írok részletesebben.

Ezt követõen a különbözõ élelmiszerjelölések marketingfunkcióinak szerepét, a Magyarországon használt minõségjelzõk jellemzését, és fogyasztói megítélését elemzem. Részletesebben a Kiváló Magyar Élelmiszer és a Kiváló Áruk Fóruma védjegyekkel foglalkozom.

A minõségjelzõk fogyasztói megítélésével kapcsolatban két kutatást végeztem. Az elsõ kutatás során a fogyasztói döntéshozatalt vizsgáltam. Mivel munkám során egy magyar italgyártóval kerültem kapcsolatba, és a menedzsmentet érdekelte ez a téma, így egy különleges termékkört, a szeszesitalokat választottam a kutatás tárgyául. Az elsõ kutatás fõ célja az volt, hogy a fogyasztók a szeszesital vásárlás során mennyire tartják fontosnak a különbözõ minõségi ismérveket, minõségjelzõket, egyáltalán igénylik-e ezen jelek csomagoláson történõ feltüntetését. A második kutatás során (amit éttermekben és szállodákban végeztem) a pálinkák minõségi megítélésére voltam kíváncsi. A kutatás alkalmával beszerzési döntést hozó személyeket kérdeztem meg arról, hogy milyen tapasztalataik vannak a magyarországi pálinkák minõségével kapcsolatban. A kutatás során különbözõ ízesítésû és minõségi kategóriájú pálinkákat rangsoroltak és jellemeztek különbözõ szempontok szerint. A dolgozatnak ebben a részében a kutatások eredményét összegzem.