A csalás és a plágium hallgatói megítélése – a kontextus és a hallgatói tréning szerepe
https://doi.org/10.14232/iskkult.2018.10-11.25
Journal: Iskolakultúra, 2019, № 10-11, p. 25-38
Publisher: University of Szeged
Author: Katalin Doró
Abstract
A hallgatói értékelés és mérés egyik kulcsfontosságú kérdése a nemzetközi szakirodalomban és a mindennapi oktatómunkában is az, hogy milyen mértékben önállóak az egyetemeken értékelésre benyújtott munkák. Jelen tanulmány egy kérdőív segítségével azt vizsgálja, hogy első éves angolos bölcsész és tanár szakos hallgatók mennyire ítélnek súlyosnak bizonyos csalási és plagizálási formákat és hogyan változik megítélésük, ha a szituációk kontextusba helyeződnek. Sok hallgató értékelése enyhül, ha az elkövető időszűkében van, ha a vétségeket a társak is elkövetik, az oktatók nem elég szigorúan kezelik, vagy az elkövetés pénzbüntetéssel, esetleg tanulmányi csúszással jár. A tanulmány arra is kitér, hogy az elmúlt években hogyan épült be a kérdőív egy nyelvi szeminárium részeként a hallgatók korai szemléletformálásába.
List of references
-
Adam, L., Anderson, V. & Spronken-Smith, R. (2016). 'It's not fair': Policy discourses and students' understandings of plagiarism in a New Zealand university. Higher Education, 74(1), 17-32. DOI: 10.1007/s10734-016-0025-9
https://doi.org/10.1007/s10734-016-0025-9
-
Anderman, E. M. & Midgley, C. (2004). Changes in self-reported academic cheating across the transition from middle school to high school. Contemporary Educational Psychology,29(4), 499-517. DOI: 10.1016/j.cedpsych.2004.02.002
https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2004.02.002
-
Bruun, H. H. (2014). Zero tolerance to plagiarism will kill inspiration: A critique for academic meritoc-racy. Ideas in Ecology and Evolution, 7(1), 34-37. DOI: 10.4033/iee.2014.7.8.c
https://doi.org/10.4033/iee.2014.7.8.c
- Csernátony Zoltán (2013). Plágiumokról másként, más célból. Magyar Tudomány, 174(2), 218.
-
Doró Katalin (2014). Why do students plagiarize? EFL undergraduates' views on the reasons behind pla-giarism.Romanian Journal of English Studies, 11(1), 255-263.DOI: 10.2478/rjes-2014-0029
https://doi.org/10.2478/rjes-2014-0029
-
Doró Katalin (2015). Academic study skills: Egy tanulást segítő nyelvi szeminárium tapasztalatai, EduLingua, 1(1), 17-27. DOI: 10.14232/edulingua.2015.1.3
https://doi.org/10.14232/edulingua.2015.1.3
-
Doró Katalin (2018). Extended patchwriting in EFL academic writing: signs and possible reasons In M. Chitez, C. Doroholschi, O. Kruze, L. Salski & D. Tucan (szerk.), University writing in Central and Eastern Europe: Tradition, transition and innovation. Springer, 201-214.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-95198-0_14
- Farkas Dávid & Orosz Gábor (2012). Why Hungarian high school students cheat? Practice and Theory in Systems of Education, 7(3), 279-292.
-
Foltýnek, T., & Glendinning, I. (2015). Impact of policies for plagiarism in higher education across Europe: Results of the project. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 63(1), 207-216. DOI: 10.11118/actaun201563010207
https://doi.org/10.11118/actaun201563010207
-
Foltýnek, T., Kravjar, J. & Glendinning, I. (2014). Case study: Policies, strategies and responses to plagiarism in Slovakia. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 7(1), 19-25. DOI: 10.7160/eriesj.2014.070104
https://doi.org/10.7160/eriesj.2014.070104
-
Foltýnek, T., Rubička, J. & Demoliou, C. (2014). Do students think what teachers think about plagiarism? International Journal for Educational Integrity, 10(1), 21-30.
https://doi.org/10.21913/IJEI.v10i1.931
- Fülöp Márta (2009). Az együttműködő versengő állampolgár nevelése: osztálytermi megfigyelések. Iskolakultúra, 19(3-4), 40-59.
- Glendinning, I. (2013). Plagiarism policies in Hun-gary. Full report. 2016.12.30-i megtekintés, http://plagiarism.cz/ippheae/files/D2-3-13%20HU%20RT%20IPPHEAE%20CU%20Survey%20Hungary-Narrative.pdf
-
Glendinning, I. (2016). European perspectives of academic integrity. In T. Bretag (szerk.), Handbook of academic integrity. Singapore: Springer, 55-74. DOI: 10.1007/978-981-287-098-8_3
https://doi.org/10.1007/978-981-287-098-8_3
-
Gow, S. (2014). A cultural bridge for academic integ-rity? Mainland Chinese master's graduates of UK institutions returning to China. International Journal for Educational Integrity, 10(1), 70-83.
https://doi.org/10.21913/IJEI.v10i1.935
-
Harwood, N. & Petrić, B. (2011).Performance in the citing behavior of two student writers. Written Communication, 29(1), 55-103. DOI: 10.1177/0741088311424133
https://doi.org/10.1177/0741088311424133
-
Holt, E.A., Fagerheim, B. & Durman, S. (2013). Online plagiarism training falls short in biology class-rooms CBE Life Science Education, 13(1), 83-89. DOI: 10.1187/cbe.13-08-0146
https://doi.org/10.1187/cbe.13-08-0146
- Horváth József (2012). "A szakmai közösségnek tudnia kell ezekről a problémákról": A plágium kezelése a magyar egyetemi gyakorlatban. Iskolakultúra, 22(7-8), 96-110.
- Horváth József & Reif Szilvia (2010): Szerzők és szerzők: Íráspedagógiai kérdések a plágiumról. Modern Nyelvoktatás, 16(4), 39-52.
- Howard, R. M. (1993). A plagiarism pentimento. Journal of Teaching Writing, 11(3), 233-246.
- Howard, R. M. (1999). Standing in the shadow of giants: Plagiarists, authors, collaborators. Stamford, Connecticut: Ablex Publishing Corporation.
-
Howard, R. M., Serviss, T. & Rodrigue, T. K. (2010).Writing from sources, writing from sentences. Writ-ing and Pedagogy, 2(2), 177-192. DOI: 10.1558/wap.v2i2.177
https://doi.org/10.1558/wap.v2i2.177
- IPPHEA (n.d.). plagiarism.cz/ippheae/
-
Jahic, A. (2011). An insight into textual borrowing practices of university-level students in Bosnia and Herzegovina. Journal of Academic Writing, 1(1), 173-179. DOI: 10.18552/joaw.v1i1.11
https://doi.org/10.18552/joaw.v1i1.11
-
Jensen, L. A., Arnett, J. J. & Cauffman, E. (2002). It's wrong, but everybody does it: Academic dishonesty among high school and college students. Contempo-rary Educational Psychology, 27(2), 209-228. DOI: 10.1006/ceps.2001.1088
https://doi.org/10.1006/ceps.2001.1088
-
Kaposi, D. & Dell, P. (2012). Discourses of pla-giarism: Moralist, proceduralist, developmental and intertextual approaches. British Journal of Sociology of Education, 33(6), 813-830. DOI: 10.1080/01425692.2012.686897
https://doi.org/10.1080/01425692.2012.686897
-
Keck, C. (2014). Copying, paraphrasing, and aca-demic writing development: A re-examination of L1 and L2 summarization practices. Journal of Second Language Writing, 25(3), 4-22. DOI: 10.1016/j.jslw.2014.05.005
https://doi.org/10.1016/j.jslw.2014.05.005
-
Kokkinaki, A. I., Demoliou, C. & Iakovidou, M. (2015). Students'perceptions of plagiarism and rel-evant policies in Cyprus. International Journal for Educational Integrity, 11(3), 1-11. DOI: 10.1007/s40979-015-0001-7
https://doi.org/10.1007/s40979-015-0001-7
- Kollár István (2016). Plágium, vagy mások ered-ményeinek összefoglalása? Egy kutató tűnődései. Magyar Tudomány. 177(1), 92-96.
-
Li, M. (2016). Learning the rules of the game: issues affecting academic acculturation of Asian internation-al students in New Zealand universities. In K. Bista & C. Foster (szerk.), Exploring the social and academic experiences of international students in higher edu-cation institutions: Hershey, PA: IGI Global. 38-58. DOI: 10.4018/978-1-4666-9749-2.ch003
https://doi.org/10.4018/978-1-4666-9749-2.ch003
- Liao, M.-T. & Tseng, C-Y. (2012). Students' behav-iors and views of paraphrasing and inappropriate tex-tual borrowing in an EFL academic setting. Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 4(2), 187-211.
- McCabe, D. L. (2005). Cheating among college and uni-versity students: A North American perspective. Inter-national Journal of Educational Integrity,1(1), 1-11.
- McCabe, D. L., Butterfly, H. D. & Trevino, L. K. (2012). Cheating in college: Why students do it and what educators can do about it. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
-
Moore, E. (2014). Accuracy of referencing and pat-terns of plagiarism in electronically published theses. International Journal for Educational Integrity, 10(1), 42-55.
https://doi.org/10.21913/IJEI.v10i1.933
-
Orosz Gábor (2009). Csalás a felsőoktatásban: Fran-cia és magyar közgazdászhallgatók összehasonlító vizsgálata. Magyar Pszichológiai Szemle,64(1), 253-284. DOI: 10.1556/mpszle.64.2009.1.9
https://doi.org/10.1556/MPSzle.64.2009.1.9
-
Orosz Gábor & Farkas Dávid (2012). Csalás a középiskolában. Magyar Pszichológiai Szemle,66(4), 605-630. DOI: 10.1556/mpszle.66.2011.4.3
https://doi.org/10.1556/MPSzle.66.2011.4.3
- Orosz Gábor & Karsai Nóra Fruzsina (2012). Az egyetemi oktatók lelkesedésének és a hallgatók csalásának összefüggései. Iskolakultúra,22(9), 3-11.
-
Orosz Gábor, Dombi Edina, Tóth-Király István, Bőthe Beáta, Jagodics Balázs & Zimbardo Philip G. (2016). Academic cheating and time perspective: Cheaters live in the present instead of the future. Learning and Individual Differences,52(8), 39-45. DOI: 10.1016/j.lindif.2016.10.007
https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.10.007
-
Orosz Gábor, Farkas Dávid & Roland-Lévy Christine (2013). Are competition and extrinsic motivation reliable predictors of academic cheating? Frontiers in Psychology, 4(87), DOI: 10.3389/fpsyg.2013.00087
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2013.00087
-
Orosz Gábor, Tóth-Király István, Bőthe Beáta, Kusztor Anikó, Üllei Zsuzsanna, Jánvári Miriam. (2015). Teacher enthusiasm: A potential cure of academic cheating. Frontiers in Psychology,6(318), cikk. DOI: 10.3389/fpsyg.2015.00318
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00318
- Pataki Máté (2007). Digitális könyvtárak védelme a KOPI plágiumkereső rendszerrel. Tudományos és Műszaki Tájékoztatás, 54(3), 109-120.
- Pataki Máté (2013). Algoritmusok egynyelvű és különböző nyelvek közötti fordítások és plágiumok megtalálására. Doktori disszertáció. Pázmány Péter Katolikus Egyetem Multidiszciplináris Műszaki Tudományok Doktori Iskolája.
-
Petrić, B. (2012). Legitimate textual borrowing: Direct quotation in L2 student writing. Journal of Second Language Writing, 21(2), 102-117. DOI: 10.1016/j.jslw.2012.03.005
https://doi.org/10.1016/j.jslw.2012.03.005
-
Petrić, B. (2015). What next for research on plagia-rism? Continuing the dialogue. Journal of Second Language Writing, 30(4),107-108. DOI: 10.1016/j.jslw.2015.08.007
https://doi.org/10.1016/j.jslw.2015.08.007
- Pitlik László (2013). Mesterséges intelligenciák a plágiumkeresésben. Magyar Internetes Agrárinfor-matikai Újság. 16(180).
- Santonino, M. D. (2015). Quality controls in the online classrooms - Is zero tolerance possible with digital students? In Pixel (szerk.), Conference proceedings: The future of education. Florence: Libre-riauniversitaria.it Eduzioni. 82-86.
- Schembri, N. (2009). Citation practices: Insights from interviews with six undergraduate students at the University of Malta. University of Reading Lan-guage Studies Working Papers, 1. 16-24.
- Séra László, Laczkó Ildikó, Kalamár Hajnalka & Sipeki Irén (2006). Tisztesség a tanulásban? A csalási attitűd a külső és belső motiváció és az önértékelés kapcsolatának vizsgálata főiskolai hallgatóknál. Alkalmazott Pszichológia, 8(3), 109-128.
-
Ting, S-H., Musa, M. K. & Mah, F, S-F. (2014). Plagiarism norms and practices in coursework assign-ments. International Journal of Education, 6(1), 73-89. DOI: 10.5296/ije.v6i1.4676
https://doi.org/10.5296/ije.v6i1.4676
- Urbanovič, J., Vasiljevienė, N., Žalėnienė, I. & Gude-lienė, N. (2015). Research on academic integrity: The role of awareness of local environment in developing university anti-plagiarism strategy. Plagiarism across Europe and beyond - Conference proceedings, 75-90. 2016.12.30-i letöltés: http://plagiarism.pefka.mendelu.cz/files/proceedings_15.pdf
-
Velliaris, D. M. (2017). Handbook of research on academic misconduct in higher education. Hershey, PA: IGI Global.
https://doi.org/10.4018/978-1-5225-1610-1
-
Wong, S. S. H., Lim, S. W. H & Quinlan, K. M. (2016). Integrity in and beyond contemporary higher education: What does it mean to university students? Frontiers in Psychology, 7(1094). DOI: 10.3389/fpsyg.2016.01094
https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01094
-
Yu, H., Glanzer, P. L. & Johnson, B. R. (2017). Why students cheat: A conceptual framework of personal, contextual, and situational factors. In D. M. Vellaris (szerk.), Handbook of research on academic miscon-duct in higher education. Hershey PA: IGI Global. 3-59. DOI: 10.4018/978-1-5225-1610-1.ch002
https://doi.org/10.4018/978-1-5225-1610-1.ch002
-
Yu, H., Glanzer, P. L., Sriram, R., Johnson, B. R. & Moore, B. (2016). What contributes to col-lege students cheating? A study of individual fac-tors. Ethics & Behavior,27(5), 401-422. DOI: 10.1080/10508422.2016.1169535
https://doi.org/10.1080/10508422.2016.1169535
About this publication
Number of citations | 0 |
Number of works in the list of references | 54 |
Indexed in Scopus | No |
Indexed in Web of Science | No |