Borsod-Abaúj-Zemplén

Megyei Területfejlesztési Tanács

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Borsod-Abaúj-Zemplén megye

integrált szerkezetátalakítási és válságkezelési programjának

 

 

1997. évi feladatterve

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1997. február 18.

 

 

 

 

Borsod-Abaúj-Zemplén megye középtávú integrált szerkezetátalakítási és válságkezelési programja 1997-ben tovább folytatódik.

 

A Kormány, a PHARE és a helyi erők által támogatott program kettős célt kíván megvalósítani:

E célok elérése érdekében a program mozgósítja a megye meghatározó gazdasági szereplőit a magán-, az állami és a közösségi szférában egyaránt.

 

A program kiemelten kezeli:

 

  1. A gazdasági struktúra átalakítását, a mezőgazdaság, ipar , szolgáltatás arányainak megváltoztatását, a munkanélküliséget érzékelhetően csökkentő perspektivikus munkahelyteremtést,
  2. az üzleti szektor erősítését és kiterjesztését, a külső tőke bevonását,
  3. a versenyképesség növelését, a műszaki korszerűsítés meggyorsítását és az új vezetési kultúra elterjesztését,
  4. a térségeken belüli társadalmi-gazdasági kohézói erősítését,
  5. a megyei külső kapcsolatainak erősítését,
  6. a gazdasági struktúra-átalakítás igényeinek megfelelő képzést , átképzést,
  7. a polgárosodás folyamatának erősítése mellett a leszakadó rétegek védelmét,
  8. a termelői infrastruktúra fejlesztését, a fokozott környezetvédelmet.

 

A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei integrált szerkezetátalakítási és válságkezelési program megvalósítása 1996-ban megkezdődött. Az első évben a nagyszámú konkrét projekt támogatása mellett elkészültek, ill. készülnek azok a stratégiai jelentőségű megyei fejlesztési alapdokumentumok, - idegenforgalom fejlesztési stratégia, agrárfejlesztési stratégia, marketing és PR stratégia, stb. -, amelyek alapján 1997-ben az aktualizált megyei program új elemként preferálja a programelvű fejlesztéseket, valamint a célzott fejlesztéseket.

 

1997-ben a integrált állami forrás (2.750 MFt) programfinanszírozási elv alapján, a PHARE forrás (1.000 MFt) az érvényes PHARE szabályok szerint, az egyéb állami források (1.251 MFt) az adott alapokra vonatkozó törvényi előírásoknak megfelelően kerülnek felhasználásra.

 

 

 

 

A program finanszírozásának érdekében a Kormány a 2345/1996. (XII.11.) sz. Korm. határozatában elrendelte, hogy az 1997. évi feladatok megvalósítása érdekében

 

 

programok, aktív szociálpolitikai eszközök fejezeti

előirányzatból 150 MFt

 

kerüljön átcsoportosításra a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium fejezetében a program támogatására nevesített előirányzatba.

Ezen túlmenően a Kormány - a decentralizált előirányzattal együtt - további 1,5 MD Ft-ot biztosít a program támogatására, a megyei területfejlesztési programokra biztosított 7 MD Ft-os privatizációs bevételből nevesítetten. A Kormányhatározat intézkedik arról is, hogy

 

kerüljön elkülönítésre a megyei program támogatására.

 

Az Országos Munkaerőpiaci Tanács a Munkaerőpiaci Alap Foglalkoztatási Alaprészéből 500 MFt-tal, a BAZ Megyei Munkaügyi Tanács a Munkaerőpiaci Alap megyére decentralizált foglalkoztatási alaprészéből kiemelten 160 MFt-tal segíti a program 1997. évi feladatainak megvalósítását.

 

A kormányzati források mellett a PHARE a megye fejlesztési programját a hosszú távú finanszí rozási megállapodás szerint 22 M ECU - vel támogatja. 1997-ben a COP 95. szerződésben megfogalmazott 5 M ECU közvetlenül kapcsolható az integrált program forrásához.

 

A Megyei Területfejlesztési Tanács - szoros együttműködésben a szaktárcákkal , a PHARE- ral és a helyi erőkkel - az 1995. júniusában elfogadott integrált szerkezetátalakítási és válságkezelési program cél,- prioritás - és eszközrendszerének megfelelően és az 1996. év tapasztalatainak figyelembevételével készítette el az 1997. évi feladattervet, az alábbi struktúrában csoportosítva a megvalósítani kívánt fejlesztéseket:

 

 

B.-A.-Z Megyei Integrált Szerkezeátlakítási és Válságkezelési Programjának 1997. évi feladatterve

ÖSSZEFOGLALÓ táblázat

   

Támogatási keret

   

Programcsomagok

Feladatok

Állami int.

PHARE

Állami egyéb

Összesen

1996-ról áthúzódó kötelezettségvállalás

200 MFt

   

200 MFt

I. Integrált gazdasági szerkezet átalakítási és válságkezelési programcsomag

 

 

 

I.A Vállalkozói kezdeményezésű fejlesztések

A /1. Ipar és szolgáltatás fejlesztés

A /2. Agrárfejlesztés

A /3. Idegenforgalmi szálláshely és ahhoz kapcsolódó fejlesztés

A /4. Egyéb fejlesztések

 

2.320 MFt

 

800 MFt

 

780 MFT

160 MFt

3.260 MFt

 

800 MFt

 

I.B Célzott megyei jelentőségű fejlesztési programok

B /1. A vállalkozói infrastruktúra fejlesztése

B /2. Kiemelt idegenforgalmi fejlesztések

1.180MFt

700 MFt

240 MFt

   

1.180MFt

700 MFt

240 MFt

.

B /3. Kiemelt agrárfejlesztések

 

I.C Célzott speciális fejlesztések

C /1. Vállalkozások számára nyújtott üzleti szolgáltatások fejlesztése

C /2. Kistérségi gazdasági -és közösségfejl. szervezetek megerősítése

C /3. Humán erőforrás fejlesztés

C /4. Szociális ellátás fejlesztés

C /5. Progam megvalósulását elősegítő elemek és regionális léptékű pr.

240 MFt

 

340MFt

92 MFt

40 MFt

5 MFt

185 MFt

18 MFt

 

 

780MFt

330 MFt

 

50 MFt

 

400 MFt

 

 

160MFt

DECEFA

 

160 MFt

 

 

240 MFt

 

1.280 MFt

422 MFT

40 MFt

215 MFt

185 MFt

418 MFt

II. Integrált Kistérségfejlesztési Programcsomag

 

 

 

II.A. Kistérségi és helyi gazdaságfejlesztési stratégiák, programtervek, projektek.

II.B. Kistérségi komplex fejlesztési programok, projektek megvalósítása

130 MFt

EU-HUN

Alap

220 MFt

EU-HUN Alap azaz

1,1 M ECU

 

350 MFT

III. Térségi Infrastruktúra fejlesztési Programcsomag

 

III. A. A megyei startégiában szereplő (a gazdaságfejlesztés fizikai feltételrendszeréhez kapcsólódófejlesztési program)

A /1. Önkormányzati infrastruktúra fejlesztés

A /2.Környezetvédelmi fejlesztések

A /3 Környezetvédemi közhasznú munkaprogram

III. B Egyéb fejlesztési programok

B /1. Területi kiegyenlítő támogatás

B /2. A megyei program végrehajtását elősegítő programok

100 MFt

 

 

 

 

 

 

100 MFT

 

2.041 MFt

 

205 MFt VA

386 MFt KKA

500 MFt FA

 

950 MFtTEKI,

+ Közmun T.+ OFA

2.141 MFt

 

205 MFt

386 MFt

500 MFt

 

950 MFt

100 MFt

Mindösszesen:

2.750 MFt

1.000 MFt

(5 M ECU)

2.201MFt

5.951MFt

   

I. integrált gazdaságátalakítási és válságkezelési

programcsomag

 

 

 

 

I.A.

 

Vállalkozói kezdeményezésű fejlesztési elképzelések megvalósítását célzó program

 

 

 

A/1. A program ismertetése

 

 

Az MTT a programmal a gazdasági élet szereplőit támogatja, amennyiben azok olyan saját kezdeményezésű fejlesztési elképzeléseket akarnak megvalósítani, amelyek megfelelnek a megyei gazdaságfejlesztési és válságkezelési stratégiában megfogalmazott céloknak, feladatoknak, valamint illeszkednek a kistérségi fejlesztési programokhoz.

 

Az MTT elsősorban a termelés korszerűsítésével, a piaci megalapozottsággal és munkahelyteremtéssel járó beruházási jellegű elképzeléseket támogatja, figyelembe véve az integrált programban megfogalmazott priorításokat. (Ezeket a konkrét pályázati kiírások és útmutatók tételesen tartalmazzák.) A támogatások elnyerése nyílt pályázati rendszerben történik. Pályázhatnak a gazdálkodó szervezetek, valamint a vállalkozási tevékenységet is folytató önkormányzatok, egyéb szervezetek.

 

Előre láthatóan ezen pályázati rendszeren belül várható 1997-ben a legnagyobb érdeklődés.

 

A pályázati rendszer metodikáját, a támogatásra javasolt ágazati célokat, a támogatási mértéket, a bírálati szempontokat, a pályázati rendszer garanciális feltételeit és a monitoringra vonatkozó szabályokat az 1-5 sz. melléklet tartalmazza. A pályázati kiírás ezen dokumentumok tartalma alapján kerül megfogalmazásra, ill. MTT és KTM által jóváhagyásra.

 

A támogatható tevékenységek körére irányadóak az országos ágazati elvek.

Speciális helyzet az agrártevékenység pályázati köre. Ezen pályázati rendszerben a megyei forrás kiegészítő támogatásként funkcionál az országos FM támogatásokhoz kapcsolódva a 3/1997 (I.19.) FM rendelet előírásai alapján.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jelen pályázati rendszerben támogatható agrárcélú beruházások:

1. A 3/1997 (I.18.) FM rendelet 20 sz. melléklete szerinti tagolásából:

 

2. A 3/1997 (I.18:) FM rendelet VI. fejezet C., pontja szerinti új mezőgazdasági gép vásárlásának kiegészítő támogatása.

 

A pályáztatás az FM megyei pályázati rendszerével párhuzamosan, annak metodikáját követően történik, a rendeletben előírt tartalmi kellékek biztosításával.

 

 

 

 

I. integrált gazdaságátalakítási és válságkezelési

programcsomag

 

 

 

I. B.

 

Célzott megyei jelentőségű fejlesztések

 

 

 

 

 

Az MTT számára rendkívül fontos, hogy az integrált programban megfogalmazott célok bizonyos célterületeken konkrétan megvalósíthatóak legyenek. Az integrált program elfogadott stratégiájában és feladattervében kiemelten kezelt terület a vállalkozói infrastruktúrafejlesztés, amellyel a vállalkozások számára mind a létrejöttükhöz mind a további fejlesztésükhöz kedvezőbb feltételeket biztosít a program.

 

Támaszkodva a megyei idegenforgalmi és agrárstrtaégiára az MTT kijelöl olyan konkrétan megfogalmazható célterületeket, amelyek támogatását programelvek alapján, komplexen kívánja megvalósítani, beleértve a tervezés, az infrastruktúra fejlesztés, beruházás, illetve a kapcsolódó programszervezés és képzés költségeit is.

 

 

A célzott fejlesztések jellemzője a konkrét témamegjelölésen túlmenően az, hogy az MTT a tervezés fázisában egy elvi keretösszeget jelöl meg az egyes célterületek támogatásának biztosítására. Ugyancsak jellemző az, hogy a pályázati kiírás és a döntéselőkészítés során az MTT által felállított szakbizottságok konkrét szakmai javaslatokat tesznek le a pályázati metodikára vonatkozóan. Szemben az I/A programmal a pályáztatás ütemezésekor a témák specialitása miatt indokolt rövidebb pályáztatási időtartamban korlátozni a lehetőségeket. A garanciális feltételekre és a monitoringra vonatkozóan irányadóak az 4. ill. 5. sz. mellékletben foglaltak.

 

 

Az MTT a fejlesztéseket az alábbi célterületeken kívánja támogatni:

 

B/1 A vállalkozói infrastruktúra fejlesztése

B/2 Kiemelt idegenforgalmi fejlesztések

B/3 Kiemelt agrárfejlesztések

 

 

I. INTEGRÁLT GAZDASÁGI SZERKEZETÁTALAKÍTÁSI ÉS VÁLSÁGKEZELÉSI PROGRAMCSOMAG

I. B. Célzott megyei jelentőségű fejlesztések

 

B/1. A vállalkozói infrastruktúra fejlesztése

 

Feladatok

Alkalmazott pályázati eljárás

Tám.keret összeg, forrás

Saját erő

Program menedzselő és döntéselőkészítő szakbizottság

Felelős szervezetek, intézmények

A feladat végrehajtásának ütemezése

Várható erdmények

1.1. Megyei ipari parkok létrehozása

a.) megyei ipari park program alapján, az ipari park bizottság javaslata szerint.

 

b.) Kisléptékű infrastruktúra-fejlesztés, kihasználatlan ingatlanok vállalkozói újrahasznosítása, vállalkozói parkok létesítése céljából

nyílt pályázat

 

 

 

 

nyílt pályázat

370 MFt

állami

 

 

 

 

150 MFt

állami

min. 40 %

egyéb forrás

 

 

 

 

min. 40 %

 

meglévő szakbizottság (delegáltak)

 

 

 

térségfejlesztési program bizottság

 

MTT

 

 

 

 

 

MTT

Beadás: VI.30.

Döntés: VIII.15.

 

 

 

 

 

Beadás: VI.30.

Döntés: VIII.15.

2 ipari park fejlesztési elképzeléseinek támogatása

 

 

 

3 vállalkozói park, ill. 40 ha előkészítése, 10 létesítmény újrahasznosítása

1.2. Inkubátor-ház hálózat fejlesztés

a. )Innováció és high-tech-transzfert megvalósító inkubátorház létesítése (mintaprojekt)

Az Ipari Park és Vállalkozói Park projektek szerves részeként olyan vállalkozási inkubációt ellátni képes intézmény kialakítása, amely csúcs technológiával high-tech termékeket és szolgáltatásokat létrehozó vállalkozások számára biztosít működési infrastruktúrát.

Közvetlen feladat az ingatlan megszerzése, az egyetemi-kutató háttér bevonása, a megvalósíthatósági tanulmánya elkészítése, az építési munkálatok megkezdése.

b.) Meglévő és új inkubátorházak fejlesztése, figyelembe véve a megyei inkubátorhálózati stratégiát.

 

nyílt pályázat

 

80 MFt

állami

 

min. 30 %

 

kisvállalkozási program bizottság

 

MTT, RVK

 

Beadás: VI.30.

Döntés: VIII.15.

 

5 inkubátorház létrehozása, illetve fejlesztése

 

 

 

 

 

 

 

I. INTEGRÁLT GAZDASÁGI SZERKEZETÁTALAKÍTÁSI ÉS VÁLSÁGKEZELÉSI PROGRAMCSOMAG

I. B. Célzott megyei jelentőségű fejlesztések

 

B/1. A vállalkozói infrastruktúra fejlesztése

Feladatok

Alkalmazott pályázati eljárás

Tám.keret összeg, forrás

Saját erő

Program menedzselő és döntéselőkészítő szakbizottság

Felelős szervezetek, intézmények

A feladat végrehajtásának ütemezése

Várható erdmények

1.3. Logisztikai központ kialakítása

 

Olyan többfunkciós raktározási és szállítmányozási facilitás kialakítása, amely az ipari parkok, az inkubátorház, de minden más vállalkozás számára biztosít kapcsolódási pontot a vasúti, közúti, légi hálózatokhoz. Emellett korszerű raktározási, tárolási és esetleg termelő infrastrukturális és kommunikációs lehetőséget is kínál a szállítmányozó, termelő vállalkozásoknak. (PAF tanulmány elemzésének figyelembevételével.)

 

 

 

meghívásos pályáztatás

 

 

 

100 MFt

állami

 

 

 

min. 50 %

 

 

 

független szakértők

 

 

 

Bay Zoltán Alapítvány, MÖK

Kamarák, Miskolc

 

 

 

Projekt gazda kijelölése: VII.30.

 

 

 

Logisztikai központ fejlesztésének elindítása

I. B/1 A vállalkozói infrastruktúra fejlesztés összesen: 700 MFt állami

 

 

 

 

 

I. INTEGRÁLT GAZDASÁGÁTALAKÍTÁSI ÉS VÁLSÁGKEZELÉSI

PROGRACSOMAG

 

 

I.B.

 

Célzott megyei jeletnőségű fejlesztések

 

 

 

B/2. Kiemelt idegenforgalmi fejlesztések

 

  1. Gyógy- és termálturizmus fejlesztése

 

 

Célja, háttere:

 

Tartalma:

 

Támogatottak köre:

 

Speciális feltételek:

 

Elszámolható kiadások:

 

Támogathatóság keretei:

 

A pályáztatás metodikája:

 

 

b) Aggtelek térségének komplex fejlesztése

 

Célja, háttere:

 

 

 

Tartalma:

 

Támogatottak köre:

 

Speciális feltételek:

 

Elszámolható kiadások:

 

Támogathatóság keretei:

Saját erő: 25 %

Támogatás maximális mértéke: 75 %

Elkülönített elvi keretösszeg: 100 millió

 

A pályáztatás metodikája:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B/3. Kiemelt agrárfejlesztések

 

A program célja elsősorban az, hogy az agrárfejlesztések bizonyos köre komplex módon legyen megvalósítva, mellyel az EU. -ban alkalmazott támogatási módszerek alkalmazását irányozzuk elő. Ugyancsak cél, hogy támogathatóak legyenek azok a tevékenységek amelyek az ágazatok határterületén helyezkednek el ( pl. integráción alapuló mezőgazdasági feldolgozás).

 

a.) Mezőgazdasági és erdőgazdasági alapanyagok feldolgozásának, integrációk létrejöttének támogatása

 

Célja:

 

Tartalma:

 

Támogatottak köre:

 

Speciális feltétel:

 

Elszámolható kiadások:

 

Támogathatóság keretei:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

b.) Gyepre alapozott húsmarha és juh - és kecsketartás komplex támogatása

 

Háttere:

 

A támogatott tevékenység:

A rendelkezésre álló gyepterület rekultivációja, az extenzív állattartás feltételeinek biztosítása

 

Az elszámolható kiadások:

Az extenzív állattartáshoz szükséges épületberuházás, ill. felújítás, karámrendszer, kerítés ill. egyéb speciális gépek, forgóeszközök beszerzése (max. 20 %-ig ), a haszoniránynak megfelelő tenyészállatok vásárlása (húsmarha ill. hústípusú magyartarka, hústípusú juhfajták).

 

Speciális feltétel:

Alkalmasság feltétele a termőhelyhez és az állatfajhoz igazodó fűfajtákkal telepített gyepterület.

Maximális támogathatóság: 75 %.

 

c.) Vetőmag és fűmagtermesztés, valamint az ültetvény-, és erdő szaporítóanyag előállítás komplex támogatása

 

Háttere:

 

Támogatott tevékenység:

A vetőmag (ill. fűmag) és a szaporítóanyag előállításához, termesztéséhez szükséges hiányzó technológiai elemek biztosítása illetve komplex fejlesztés, mely kiterjed a termesztés, kikészítés, kiszerelés tevékenységére

 

Elszámolható kiadások:

Szigorú minőségi (EU-konform) előírásokat magában hordozó technológia beszerzésének támogatása, kiegészítve a szükséges forgóeszköz beszerzéssel ( max 20 %).

 

Speciális feltétel:

A pályázó rendelkezzen integrációs háttérrel, szakismerettel (hagyománnyal) piaci (főként export) lehetőséggel, és igazolnia kell a technológia komplexitását.

 

 

I. INTEGRÁLT GAZDASÁGÁTALAKÍTÁSI ÉS VÁLSÁGKEZELÉSI

PROGRAMCSOMAG

 

 

I.C.

 

Célzott speciális fejlesztések

 

 

 

 

Az integrált program a direkt gazdaságfejlesztési eszközökön és megyei jelentőségű (ágazati) fejlesztési programokon túlmenően fontosnak tartja azon területek fejlesztését is amelyeknek ugyan csak részben mérhető a gazdaságfejlesztési hatása, de a gazdasági fejlődés-fejlesztés számára kedvező feltételeket, kereteket teremtenek. Hasonlóan fontos, célzott terület a humán szféra fejlesztése és a gazdasági válsághelyzetet kisérő szociális krízis enyhítése.

 

A célzott speciális fejlesztések sajátos blokkját alkotják a regionális léptékű programok és projektek. Ezek a tervezés jelenlegi fázisában még nem konkretizálódtak, de a Regionális Fejlesztési Tanács megalakulását követően , a regionális fejlesztési tervvel összhangban az ésszerű fejlesztési pontok körvonalazódni fognak.

 

Ebben a programcsomagban kaptak helyet azok az elemek, feladatok is, amelyek a program sikeres megvalósításához elengedhetetlenek. A program üttörő jellegű és Magyaroszágon egyedülálló. Eredményessége nagy mértékben függ attól, hogy mennyire sikerül hasznosítani a legjobb európai gyakorlati tapasztalatokat. Az elsősorban képzést, tanácsadást, folyamatos konzulálást és széleskörű tapasztalatszerzést biztosító programcsomag kedvezményezettjei a területfejlesztés regionális, megyei és kistérségi aktorai, a megyei program megvalósításában érintett szervezetek és ezek együttműködési formái. A területfejlesztési és programmenedzselési szakértelem megteremtése és fejlesztése érdekében a PHARE által finanszírozott programcsomagban helyet kaptak szervezetfejlesztési, a döntéselőkészítés és döntéshozás folyamatának korszerűsítését és átláthatóságát célzó, a fejlesztési programok kidolgozásának, legitimálásának és aktualizálásának módszereire vonatkozó, a fejlesztésben érintettek együttműködését ösztönző elemek egyaránt.

 

 

 

 

 

Ezen programokra jellemző a kisebb mértékű költségvetési keret, a viszonylag több mint 2 mFt alatti projekt, valamint a témák specialitásai miatt az általánostól eltérő kiadástípusok finanszírozása. (pl.: képzés, reklám, rendezvény, stb.)

 

 

A pályáztatás általában szakértőkből álló szakbizottságok programvezérlésével (kiírás, nyomon követés, döntéselőkészítés) történik. A támogathatóság határait adott témák orientálják. A pályázók körét illetően jellemző, hogy meglehetősen szűkített kört érint, sok esetben meghívásos pályáztatásról van szó. Bizonyos esetekben a program menedzselése programgazda kijelöléssel történik (pl.: mikrohitelkonstrukció esetében az RVK hálózata, illetve képzési programoknál a zártkörű versenyeztetés alapján).

 

 

A garanciális feltételekre és a monitoringra általánosságban irányadóak az 4-5 sz. mellékletben leírtak.

 

 

 

 

 

I. INTEGRÁLT GAZDASÁGI SZERKEZETÁTALAKÍTÁSI ÉS VÁLSÁGKEZELÉSI PROGRAMCSOMAG

I. C. Célzott speciális fejlesztések

 

C/1. Vállalkozások számára nyújtott üzleti szolgáltatások fejlesztése

Feladatok

Alkalmazott pályázati eljárás

Tám.keret összeg, forrás

Saját erő

Program menedzselő és döntéselőkészítő szakbizottság

Felelős szervezetek, intézmények

A feladat végrehajtásának ütemezése

Várható eredmények

1.1. Üzleti tanácsadás, szakértői szolgáltatás, átvilágítás

 

a) Tanácsadásra, átvilágításra, üzleti tervek készítésére alkalmas, termék- és technológiaváltásra képes cégek kiválasztása

 

b) Az MTT munkáját segítő megyei szakértői hálózat kialakítása, működésének biztosítása (auditálás)

 

 

Nyílt pályáztatás

 

40 MFt

(PHARE)

 

25 %

 

5 fő szakbizottság

 

Kamarák, RVK

Kiírás: III.1.

Beadás: III.31.

Döntés: IV.30.

Üzleti tanácsadásban, szakértői szolgáltatásban, átvilágításban, részesült cégek száma ( 50 cég )

1.2. Fejlesztési tőke programalap (speciális célcsoportokra)

a.) A fejlesztési tőke működtetési rendszerének kidolgozása, a rendszer megvalósítása.

b.) Néhány konkrét projekt beindítása.

2 lépcsős pályáztatás

130 MFt

(PHARE)

min. 25 %

Külső pénzügyi szakemberek,

5 fős szakbizottság

Kamarák, Rákóczi Bank

A rendszer kidolgozásának befejezése: VI.hó

Program elindítása: X. hó

5 középvállalkozás fejlesztési elképzeléseinek saját erő kiváltá-sát biztosítja, amellyel 500 MFt fejlesztés érhető el

1.3. Megfelelő ötlettel rendelkező induló kisvállalkozások segítése célzott mikrohitelezéssel

( agrár és idegenforgalmi ágazatban)

korlátozottan nyílt pályáztatás

120 MFt

(PHARE)

10 %

Megvalósító szervezet kijelölése MTT által

RVK, Rákóczi Bank

V. hótól folyamatos

120-150 kisvállalkozás hitelhez jutási feltételeinek javítása

I. INTEGRÁLT GAZDASÁGI SZERKEZETÁTALAKÍTÁSI ÉS VÁLSÁGKEZELÉSI PROGRAMCSOMAG

I. C. Célzott speciális fejlesztések

 

C/1. Vállalkozások számára nyújtott üzleti szolgáltatások fejlesztése

 

 

Feladatok

Alkalmazott pályázati eljárás

Tám.keret összeg, forrás

Saját erő

Program menedzselő és döntéselőkészítő szakbizottság

Felelős szervezetek, intézmények

A feladat végrehajtásának ütemezése

Várható eredmények

1.4. Piacépítés, marketing, PR stratégia, tájékoztatás

a.) Marketing

  • megyei marketing centrumok létrehozása,
  • megyei befektetési és üzleti információkat tartalmazó rendszeres kiadvány,

b.) Vállalkozások, cégek marketing munkájának közvetlen támogatása (céges piackutatás, piacbevezetési marketing munka, licencek átvétele, nemzetközi kooperáció, minőségbiztosítási rendszerek bevezetése stb.)

 

 

Meghívásos, ill. nyílt pályáztatás

 

 

 

nyílt pályázat

 

 

12 MFt

PHARE

 

 

 

 

50 MFt

állami

 

 

25 %

 

 

 

 

 

30-50 %

 

 

4 fős szakmai bizottság (meghívott szakértők)

-"-

 

 

4 fős szakmai bizottság (delegált szakértők)

 

 

MTT

 

 

 

 

 

MTT

 

 

Kiírás: IV.1.

Beadás: IV.30.

Döntés: V.30.

 

 

Kiírás: V.15.

Beadás: VIII.30.

Döntés: 2 alkalommal

 

marketing stratégiában szereplő központok létrehozása,

rendszeres kiadványok

 

 

30-50 marketing tevékenység

b.) Informatika

  • megyei informatikai rendszer tovább- fejlesztése (hálózati elemek, alrendszerek fejlesztése, adatbázisok kialakítása, hardver, szoftver feltételek biztosítása.

Nyílt pályázat

30 MFt állami

25 %

4 fős szakértői bizottság

( meghívott szakértők

Kamarák, COMTRANS, MÖK

Kiírás: VI.1.

Beadás: VII.30.

Döntés: VIII.30

 

c.) PR munka

  • a megyei PR stratégia gyakorlati megvalósítását koordináló rendszer kialakítása, ezzel kapcsolatos megyei feladatok támogatása, az integrált program népszerűsítése.
  • PR kiadványok megjelentetése (megyei image brossurák, videofilmek, multimédiás kiadvány, idegenforgalmi kiadványok városokról, térségekről, tájkörzetekről)
  • Rendezvények szervezése (kiállítások, vásárok, termékbemutatók, befektetési-üzleti konferenciák, kulturális-tudományos, rend)

 

 

 

 

 

 

nyílt pályázat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12 MFt állami

 

 

28 MFt

PHARE

 

 

 

 

 

 

25 %

 

 

 

 

 

 

4 fős szakértői bizottság

( meghívott szakérők)

 

 

 

 

 

 

 

Kamarák, MÖK

.

 

 

 

 

Kiírás: V.15.

Beadás: VIII.30.

Döntés: 2 alkalommal

 

 

 

 

 

 

15-20 PR munka, ill. rendezvény

 

I. C/1. Vállalkozások számára nyújtott üzleti szolgáltatások fejlesztése összesen : 92 MFt állami és 330 MFt PHARE

 

 

 

I. INTEGRÁLT GAZDASÁGI SZERKEZETÁTALAKÍTÁSI ÉS VÁLSÁGKEZELÉSI PROGRAMCSOMAG

I. C. Célzott speciális fejlesztések

 

 

C/2. Kistérségi gazdaság -és közösségfejlesztő szervezetek szervezeti megerősítése

 

 

Feladatok

Alkalmazott pályázati eljárás

Tám.keret összeg, forrás

Saját erő

Program menedzselő és döntéselőkészítő szakbizottság

Felelős szervezetek, intézmények

A feladat végrehajtásának ütemezése

Várható eredmények

C/2 Kistérségi gazdaság- és közösségfejlesztő szervezetek szervezeti megerősítése

1996-ban elindult kistérségi program folytatása

Korlátozottan

nyílt pályáztatás

40 MFt

állami

10 %

Kistérségfejlesztési szakbizottság

MFÜ, RKK

 

11+1 kistérségben működő gazdaság és közösség-fejlesztő hálózat működése

I C/2. Kistérségi gazdaság- közösségfejlesztő szervezetek szervezeti megerősítése összesen: 40 MFt állami

 

 

INTEGRÁLT GAZDASÁGI SZERKEZETÁTALAKÍTÁSI ÉS VÁLSÁGKEZELÉSI PROGRAMCSOMAG

I.C Célzott speciális fejlesztések

 

C/3 Humán erőforrás fejlesztés

Feladatok

Alkalmazott pályázati eljárás

Tám.keret összeg, forrás

Saját erő

Program menedzselő és döntéselőkészítő szakbizottság

Felelős szervezetek, intézmények

A feladat végrehajtásának ütemezése

Várható eredmények

3.1. Vezetőképzés

 

Multiplikátorok képzése

Gazdasági vezetők, menedzserek konzultatív képzése

Vezetőképző referencia tanfolyam

Folyamatos vezetői tanácsadás

Humán stratégia, program és akció terv megvalósításának támogatása.

Nyílt pályázat

 

 

 

 

 

 

 

 

Meghívásos pályázat

0.1.0.2. fejezet,

10 MFt

PHARE

10 %

Humán erőforrás fejlesztési szakbizottság

(5 fő meghívott szakértő

 

PHARE iroda

Kiírás:

III.1.

Beadás:

III.31.

Döntés:

IV.30.

3 X 15 fő tréningje

3.2. Területfejlesztési szakemberek képzése

 

A területfejlesztés szervezet-rendszerében dolgozó szakemberek képzése, (MTT, MFÜ, RVK, térségfejlesztő irodák, kistérségi társulások )

 

A gazdaságfejlesztés piaci szereplőinek képzése ( vállalkozók, projekt megvalósítók, )

 

A Miskolci Egyetemen a területfejlesztési szakirány megerősítése az EU normáinak megfelelően

Nyílt pályázat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meghívásos pályázat

0.1. 0.2.

fejezet

20 MFt

PHARE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 MFt

PHARE

10%

"

PHARE iroda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miskolci Egyetem

"

3 X 15 fős tréning alkalmazottak számára

 

MTT tagok tréningje

INTEGRÁLT GAZDASÁGI SZERKEZETÁTALAKÍTÁSI ÉS VÁLSÁGKEZELÉSI PROGRAMCSOMAG

I.C Célzott speciális fejlesztések

 

I. C/3 Humán erőforrás fejlesztés

Feladatok

Alkalmazott pályázati eljárás

Tám.keret összeg, forrás

Saját erő

Program menedzselő és döntéselőkészítő szakbizottság

Felelős szervezetek, intézmények

A feladat végrehajtásának ütemezése

Várható eredmények

3.3. Pénzügyi szakemberek képzése

 

Befektetési tanácsadók képzése

 

Banki szakemberek képzése

Nyílt pályázat

5 MFt

PHARE

10 %

Humán erőforrás fejlesztési szakbizottság

 

Pályázatot nyert szervezet, illetve intézmény

Kiírás: III.1.

Beadás: III.31.

Döntés: IV.30.

kb. 15 szakember képzése

3.4. Vállalkozói tanácsadó, illetve üzleti tanácsadó képzés

 

 

Nyílt pályázat

5 MFt

PHARE

10 %

"

"

"

kb. 30

szakember

képzése

3.5. Szociális asszisztens és tereptanár képzés

 

Munka melletti képzés

Nyílt pályázta

3 MFt

állami

10 %

"

"

"

kb. 30 képzett szakember

3.6. Egészségfejlesztő mentálhigiénés képzés

 

Posztgraduális tanárképzés

Meghívásos pályázat

2 MFt

állami

10 %

"

Miskolci Egyetem

"

"

3.7. Támogatási formák, eszközök és programok kialakítása elsősorban a létszámleépítéssel sújtott ágazatokban

 

Képzés, átképzés

Felzárkóztató képzés (az általános iskolai végzettséggel sem rendelkező személyek pályaorientáló és szakmai alapozó képzése).

Job-smatch technika bevezetése

Tartós munkanélküliek és pályakezdő fiatalok foglalkoztatásának támogatása.

Munkanélküliek önfoglalkoztatásának támogatása, kombinált eszközökkel.

Korlátozottan nyílt pályázat

160 MFt

egyéb állami

DFA

10 %

"

MMK

ÉRÁK

"

Kb. 800 fő támogatása képzéssel és komplex segítőprog-rammal

I. C/3 Humán erőforrás fejlesztési összesen 5 MFt állam, 50 MFt PHARE és 160 MFt egyéb állami ( Decentralizált Fejlesztési Alap)

 

INTEGRÁLT GAZDASÁGI SZERKEZETÁTALAKÍTÁSI ÉS VÁLSÁGKEZELÉSI PROGRAMCSOMAG

I.C Célzott speciális fejlesztések

 

C/ 4 A szociális ellátás fejlesztése

Feladatok

Alkalmazott pályázati eljárás

Tám.keret összeg, forrás

Saját erő

Program menedzselő és döntéselőkészítő szakbizottság

Felelős szervezetek, intézmények

A feladat végrehajtásának ütemezése

Várható eredmények

4. 1. Családsegítés

  1. A munkanélküliek problémáinak hatékonyabb kezelésére ösztönző programpályázat kiírása a családsegítést folytató szervezetek számára
  2.  

  3. Módszertani bázishelyek kialakítása
  4.  

  5. A családsegítő-hálózat teljessé tétele
  6.  

  7. A családsegítőkben dolgozó szakemberek munka melletti szakképzésének támogatása ösztöndíj formájában.

 

 

nyílt

 

 

 

 

 

 

nyílt

 

 

meghívásos

 

 

nyílt pályázat

 

 

35 MFt

állami

 

 

10 %

 

 

 

 

 

 

10 %

 

 

50 %

 

 

10 %

 

Szociális szakbizottság

(5 fő meghívott szakértő)

 

Családsegítő központok

 

Kiírás: III.1.

Beadás: III.31.

Döntés: IV.30.

 

4 új CSSK

 

1 módszertani bázishely

 

kb. 8 új szakmai program beindítása

 

4 ösztöndíj

 

4.2. Szociális feszültségek enyhítését szolgáló programok

 

  1. Szociális földprogram
  2.  

  3. Újszerű térségi szociális válságkezelő programok
  4.  

  5. Falugondnoki rendszer továbbfejlesztése
  6.  

  7. Falugondnokok képzése, továbbképzése

 

 

 

nyílt pályázat

 

nyílt pályázat

 

 

korlátozottan nyílt pályázat

 

 

 

 

150 MFt

állami

 

 

 

 

 

 

 

 

20 %

 

 

 

-

 

 

 

"

 

 

 

 

 

Agrárkamara

MÖK

"

 

 

 

 

60-70 program támogatása

 

A működő falugondnoki rendszerek támogatása

 

2-3 új szolgáltatás bevezetés

I. C/4 Szociális ellátás fejlesztése összesen 185 MFt állami

 

 

 

 

INTEGRÁLT GAZDASÁGI SZERKEZETÁTALAKÍTÁSI ÉS VÁLSÁGKEZELÉSI PROGRAMCSOMAG

I.C Célzott speciális fejlesztések

 

C/5 A program megvalósítását elősegítő elemek, regionális léptékű programok, projektek

Feladatok

 

 

 

 

Alkalmazott pályázati eljárás

Elkülönített

keret

Program menedzselő és döntéselőkészítő szakbizottság

Felelős szervezetek, intézmények

A feladat végrehajtás ütemezése

Várható eredmények

5.1 A programot menedzselő és megvalósító szakértői bázis kialakítása, illetve szakmai megerősítése

a.) hosszú távú szakmai segítségnyújtás (magyar és EU szakértők bevonásával)

 

b.) rövidtávú szakmai segítségnyújtás (képzések,workshopok,közvetlen tanácsadás, stb.)

 

c.) Az Ügynökség és a PMU technikai felszerelése

 

 

 

 

510 MFt

(1,55 M ECU)

 

60 MFt

( 0,3 M ECU)

 

 

 

30 MFt

(0,15 M ECU)

 

 

 

 

 

MFÜ, KTM-PHARE iroda

 

 

 

1-1 fő EU szakértő a minisztériumi, a megyei és regionális feladatokra, 1-1 fő magyar szakértő a megyei és regionális feladatokra

 

A program menedzseléséhez szükséges EU-komform ismeretek, jártasságok, készségek

 

Számítástechnikai és egyéb műszaki háttér megteremtése

5.2. Kapcsolódás a Kárpátok-Eurorégió térséget érintő projektjeihez

MTT pályázik

9 MFt

állami

 

 

MFÜ

A pályázatok kiírásával összhangban

-"-

 

5.3. 5 megyére kiterjedő regionális fejlesztési projekt támogatása

 

-"-

9 MFt

állami

 

MFÜ

   

I. C/4 Regionális léptékű programok, projektek összesen 18 MFt állami és 400 MFt PHARE ( 2 M ECU)

 

II. INTEGRÁLT KISTÉRSÉGFEJLESZTÉSI PROGRAMCSOMAG

 

Forrása az EU - HUN Kistérségi Alap

( Kormányzati és PHARE)

 

Célkitűzések:

 

  1. A "programszerűség" elvének és gyakorlatának meghonosítása a kistérségi fejlesztő munkában, ezen belül az erőforrások hatékony felhasználásának, valamint az Európai Unióhoz való csatlakozás feltételeként megjelenő helyi és kistérségi stratégiai tervezési, programalkotási képességnek a növelése.
  2. A kistérségi fejlesztések stratégiai tervezésére, a megvalósítás szervezésére, a fejlesztésekben érdekelt helyi szereplők (helyi önkormányzatok, vállalkozók, gazdaságfejlesztő intézmények, civil szervezetek), mint partnerek bevonásara és koordinálására képes humán és fizikai infrastruktúra, a megalapozott kistérségi döntéshozás és a szükséges szakismeret kialakulásának elősegítése, az ezeket működtető kistérségi fejlesztő szervezetek megerősítése.

A megyei gazdasági és társadalmi szerkezetátalakulásához, a szociális feszültségek megoldásához, valamint a területi lemaradás megállításához ill. mérsékléséhez hozzájáruló kistérségi komplex (gazdasági, szociális és infrastruktúra elemekkel rendelkező ,) fejlesztési programok megvalósítása.

 

Kedvezményezettek :

 

A pénzügyi, jogi felelősséget az együttműködés által megbízott partner (pályázó) vállalja fel.

 

Indoklás:

 

Az erőforrásokkal való hatékony gazdálkodás követelményeinek és az európai normának megfelelően a területfejlesztésről szóló 1996/XXI. sz. törvény megerősíti és a megyei integrált program is leszögezi, hogy a fejlesztéseknek helyi és kistérségi szinten, integrált módon kell történniük.

A kistérségi fejlesztő szervezetek - a törvény szándékával összhangban - segíthetik az adott kistérség helyi erőforrásainak feltárását, az azokon nyugvó fejlesztési stratégiák és integrált programok megfogalmazását, a potenciális partnerek közötti együttműködés kialakulását és koordinálását. A programok megvalósításában közvetlenül is szerepet vállalhatnak. Funkciójuk betöltéséhez elengedhetetlen a megfelelő infrastruktúra kiépítése és a szükséges szakismeret, képességek megszerzése.

A területfejlesztő munka megyei szintű eredményességének követelménye feltételezi, a fenti funkciók betöltésére képes kistérségi fejlesztő szervezetek megyei hálózatának kiépülését és hálózatszerű működését.

 

 

 

II.A.

 

Kistérségi és helyi gazdaságfejlesztési stratégiák, programtervek

és projektek kidolgozása:

 

 

 

Tartalma:

 

 

 

 

II.B.

 

Kistérségi komplex fejlesztési programok projektek megvalósítása

 

 

amely a kistérségi fejlesztő szervezetek által kezdeményezett és kidolgozott kistérségi integrált fejlesztési programok része.

 

Támogathatók :

 

Programok, projektek:

 

 

 

 

 

Támogathatóság formája:

  1. Az MTT által elfogadott kistérségi komplex program 1997. évi részletes feladatterve alapján a kistérség meghatározza azokat a feladatokat, illetve projektek körét, amit támogatni kíván az MTT által. Amennyiben nem készül komplex kistérségi program, az adott kistérség elkészíti az 1997-re vonatkozó fejlesztési prioritásait ill. döntési szempontrendszerét.

A kistérségi szempontrendszer, illetve feladatlista az adott kistérségi programcsomag melléklete és nyilvánosan hozzáférhető.

A programban szereplő projekt-megvalósítók a vonatkozó nyílt, illetve célzott pályázati rendszerben pályáznak, és az ott megfogalmazott feltételeket teljesíteniük kell.

2. A Kistérségi programalapból közvetlenül is finanszírozhatók olyan komplex programok, projektek, amelyek teljes körűen megfelelnek a PHARE elveknek.

 

II. Integrált Kistérségfejlesztési Programcsomag

 

 

 

Feladatok

Alkalmazott pályázati eljárás

Tám.keret összeg, forrás

Saját erő

Program menedzselő és döntéselőkészítő szakbizottság

Felelős szervezetek, intézmények

A feladat végrehajtás ütemezése

Várható eredmények

II.A Kistérségi és helyi gazdaságfejlesztési stratégiák, programtervek és projektmegvalósíthatósági tanulmányok

  1. Komplex, az adott kistérségekre vonatkozó középtávú fejlesztési stratégia megfogalmazásának, legitimálásának és a kistérség helyi szereplői széles köre számára történő nyilvánossá tételének támogatása,
  2. Az adott kistérségekre vagy annak egy részére, esetleg több kistérséget érintő területre vonatkozó fejlesztési programok kidolgozásának támogatása.

Az adott kistérség fejlesztése szempontjából stratégiai jelentőségű fejlesztési projektek megvalósíthatósági tamulmánytervei elkészítésének támogatása.

 

Nyílt pályáztatás

*60 MFt

( EU-HUN Kistérségi Alap)

min. 10 %

Kistérségfejlesztési szakbizottság (meghívott független szakértők, 5 fő)

MFÜ, RKK, ME

II. negyedév

Helyi prioritások és döntéselőkészítés, egységes kistérségi programrendszer mint a megyei program alapja

II.B . Kistérségi komplex fejlesztési programok, projektek megvalósításának támogatása.

Kistérségi fejlesztő szervezetek és a gazdaság és közösségfejlesztés egyéb helyi szereplőinek együttműködése során kidolgozott, a megyei program célkitűzéseibe és a már elkészült részstratégiákba illeszkedő, egy kistérségre vagy annak részére, esetleg több kistérség területére vonatkozó integrált térségfejlesztési programok befogadása és részleges finanszírozása.( Kisebb fizikai infrastruktúra fejlesztések a vállálkozásfejlesztés feltételeinek javítása érdekében, a szociális feszültség újszerű, hatékony kezelése, humán erőforrás fejlesztés, az önkormányzati és magán szféra együttműködésén alapuló, közösségi indíttatású gazdaságfejlesztés)

N yílt pályáztatás

*290 MFt

( EU-HUN Kistérségi Alap)

min. 25 %

ebből max. 15% apport

(KPA finanszírozási rend)

-"-

MFÜ, Kamarák

II. negyedév

Komplex fejlesztési programok programszerű működtetés

Mindösszesen: 350 EU- HUN * Az Alap 130 MFt integrált állami forrásból és 220 MFt PHARE ( 1,1 M ECU ) forrásból tevődik össze. A programcsomagot kiegészíti az 1996. évi állami forrásból, a kistérsége adott támogatás melynek összege 90 MFt volt.

1996-ban elindított kistérségi programok, és hálózatfejlesztés folytatási lehetőségét lásd. a I.C/2 Célzott speciális fejlesztéseknél

III. TÉRSÉGI INFRASTRUKTÚRA FEJLESZTÉSI

PROGRAMCSOMAG

 

III.A.

 

A megyei stratégiában szereplő (gazdaságfejlesztés fizikai feltételrendszeréhez kapcsolódó) fejlesztések programja:

 

A/1. Önkormányzati infrastruktúra fejlesztés:

Metodika

A Kormányhatározat alapján a megyére lebontott 205 mFt Vízügyi Alap keretösszegének megpályázása az MTT által, ezután az alapra vonatkozó törvényhez igazodva kerül a célterületekre vonatkozó megyei pályázati rendszer meghirdetése. A megyei döntéselőkészítést az infrastruktúrális szakbizottság végzi, döntéshozó az MTT, a szerződéskötés és folyósítás az alapra vonatkozó feltétel szerint történik.

 

A/2. Környezetvédelmi fejlesztések:

 

Metodika

A Kormányhatározat alapján a megyére lebontott 386 MFt Központi Környezetvédelmi Alap keret összegének megpályázása az MTT által; ezután az alapra vonatkozó törvényhez igazodva kerül a célterületre vonatkozó megyei pályázati rendszer meghirdetésre. A megyei döntéselőkészítést az infrastruktúrális szakbizottság végzi , döntéshozó az MTT, a szerződéskötés és folyósítás az alapra vonatkozó feltétel szerint történik.

 

A/3. Környezetvédelmi közhasznú munkaprogram

 

A megyei programban szereplő környezetvédelmi jellegű, környzetrehabilitációs munkák elvégzése, illetve a felhagyott iparterületek környezetvédelmi újrahasznosítása közhasznú foglalkoztatás keretén belül.

A Kormányhatározat alapján a megyére lebontott keretösszeg 500 mFt Foglalkoztatási Alap. A pályázati kiírást, a döntéselőkészítést és a szerződések megkötését a B.-A.-Z. Megyei Munkaügyi Központ végzi, a döntést a Megyei Munkaügyi Tanács hozza meg az MTT-vel kötött keretszerződésben foglaltak alapján.

III.B. Egyéb fejlesztési programok

 

 

B/1. Területi kiegyenlítő támogatás

 

Az Országgyűlés vonatkozó határozatában foglaltak alapján kerülnek meghatározásra a célok, a megyei prioritások a későbbiekben kerülnek meghatározásra.

 

 

B/2. A megyei program végrehajtását elősegítő, illetve az aktualizálás alapján feltétlenül támogatandó programok

 

Az Országos Közmunkatanács által meghirdetett célok közül a megyében jól körvonalazhatók azok a programok, melyek egyértelműen szolgálják a megyei stratégia végrehajtási hatékonyságának növelését (pl. környezetvédelmi, belvíz, hulladékgazdálkodási, középületek felújítása, illetve, az életminőség javítása terén elvégzendő fejlesztések) és ezen túlmenően jelentős többletforrások bevonására nyílik lehetőség. (A foglalkoztatás-bővítő hatása is lényegi szempont.)

 

Amennyiben a területfejlesztési tanács ezekben a célcsoportokban jelentős kézzelfogható eredményeket kíván elérni, úgy célszerű a megyei területfejlesztési forrásokból egy meghatározott nagyságrendű összeget (100-200 millió) elkülöníteni arra, hogy a Közmunkatanácstól elnyerhető, a foglalkoztatással összefüggő közvetlen költségek kiegészítéseként a beruházások anyag és anyagjellegű ráfordításait finanszírozza.

 

Ennek forrása lehet az integrált alap, illetve a területi kiegyenlítő támogatásnak várhatóan a témához kapcsolódó részei. (Amennyiben a helyi forrásokból ez a kiegészítés nem történik meg, úgy a korábbi gyakorlatnak megfelelően csak egyszeri pénzfelhasználás történik, melynek eredménye kizárólag a kommunális szolgáltatásban realizálható, a kiegészítés esetén azonban beruházásokat, felújításokat, zöldfelület fejlesztést, stb. lehet megvalósítani és ez egybeesik a Közmunkatanács pályázati céljaival.)

A programhoz kapcsolódhatnak időközben megjelenő pályázati források is . (pl. OFA)

 

Mindezek a programok jelentős mértékben hozzájárulnak az integrált program céljainak végrehajtásához direkt, vagy indirekt módon. Egyrészt komplexebbé teszik a megvalósítást, másrészt megfelelő alapot, hátteret szolgáltatnak az egyes alprogramok, műveletek végrehajtásához (fejlett infrastruktúra, életminőség javulás, környezeti kultúra növelése - mindezek rendkívül fontos szempontok mind a befektetők idevonzásában, mind az idegenforgalom fejlesztésében.)

 

1. sz. melléklet

 

A PÁLYÁZATI RENDSZER METODIKÁJA

 

 

A pályázati rendszert az MTT határozza meg.

 

A pályázati kiírás a következőket tartalmazza:

 

 

 

A döntési kritériumokat szintén az MTT határozza meg. A kritériumok kisszámúak, a megyei gazdasági szükségszerűségekre épülnek. (3.sz. melléklet)

 

 

 

A pályázati felhívást, a részletes pályázati útmutatót, a pályázati formanyomtatványt (egységcsomag) az említett pályázati feltételek és döntési kritériumok figyelembevételével a Fejlesztési Ügynökség dolgoztatja ki, bevonva a Kincstárat és a Pénzintézetet.

 

A pályázatokat a MTT hirdeti meg.

 

A pályázók tájékoztatását, a szaktanácsadást a Fejlesztési Ügynökség és az általa megbízott szervezet végzi. A pályázatok befogadását valamint az előszűrést az Államkincstár végzi a kidolgozott szabályok, eljárások alapján.

 

Az Államkincstár a pályázati kiírásnak formailag megfelelő pályázatokat továbbítja a Megyei Fejlesztési Ügynökséghez.

 

 

Az Ügynökség szervezi a pályázatok döntéselőkészítését.

A pályázatok értékelésében résztvesznek:

 

 

A támogatási listát az MFÜ terjeszti be az MTT felé, figyelembe véve a pontszámokat és a minimum pontszámra vonatkozó jóváhagyott (6o % ) limithatárt.

 

A döntést MTT hozza meg, és a Megyei Fejlesztési Ügynökség közreműködésével kiadja támogatási határozatait.

A nyertes és az elutasított pályázók kiértesítését az Ügynökség végzi.

 

A MTT a támogatási és finanszírozási szerződések előkészítésével megbízza az Államkincstárt. A támogatási szerződéseket az MTT elnöke vagy alelnöke írja alá.

 

 

 

Finanszírozás, folyósítás

 

 

 

A pályáztatás ütemezése

 

Meghirdetés: a program Kormány által történő elfogadását követően

 

Beadás folyamatosan, végső határidő: 1997. szeptember 30.

 

Döntés: kéthavonta

 

A montiroring tevékenység az MTT által jóváhagyott eljárások, módszerek és ütemzés alapján történik. ( 5. sz. melléklet)

 

 

2. sz. melléklet

 

JAVASOLT TÁMOGATÁSI MÉRTÉKEK,

a támogatási célok függvényében

 

Ipar és Szolgáltatás

1.Piacképes új termék és technológia

30 %

2. Ha termelési integráció

+ 10 %

3. Ha export min 50 %

+ 10 %

4. Ha munkahelyet teremt (max. 1 MFt/új munkahely 50 munkahely fölött 1,2 Mft /új munkahely)

+ 30 %

5. Megyei stratégiának való megfelelőség ( pl. környezet védelem)

+ 10 %

 

Max. 75

 

Agrár I./a 3/1997 (I.18.) FM r. VI. fej. 20 sz. mellékletéhez kapcsolódó kiegészítő támogatás

1.Az ágazati céloknak való megfelelősség

10 %

2. Ha munkahelyet megtart

+5 %

3. Ha termelési integráció

+5 %

4. Ha munkahelyet teremt (max. 1 Mft/ új munkahely)

+30 %

6.Kedvezőtlen adottságú)

+5 %

7.Megyei stratégiának való megfelelőség (pl. környezet védelem)

+5 %

8.Ha export min. 50 %

+5 %

 

Maximum 75 %*

* A maximum 75 % korlát együtt értendő az országos FM támogatással

 

Agrár II.

Az új mezőgazdasági gép vásárlása

max. 10%

 

Idegenforgalmi szálláshely + kapcsolódó meglévő programokra

1. Minimum középkategóriájú szálláshely létrehozása vagy fejlesztése

30 %

1./2. Idegenforgalmi programot biztosító beruházás, amennyiben meglévő szálláshelyhez tartozik

+ 30 %

1./3. Komplex idegenforgalmi fejlesztéshez kapcsolódó képzés és PR (szálláshely, szolgáltatás)

+ 15 %

1./4. Ha műemlék v. műemlék jellegű épület

+ 10 %

1./5. Megyei idegenforgalmi programok összekapcsolása

+ 10 %

 

Maximum 75 %

 

1. Idegenforgalmi program jellegű szolgáltatás létrehozása meglévő szálláshely bázishoz (pl. lovas pálya, szauna, golf)

50 %

2. Benne a PR-rel + képzés

+ 15 %

3. Munkahelyteremtéssel

+ 10 %

4. Megyei idegenforgalmi programok összekapcsolása

+ 10 %

 

Maximum 75 %

 

Speciális térségi és gazdaságfejlesztési támogatások

 

Vállalkozás

Önkorm.

  1. Részfoglalkoztatást elősegítő közmunka, ill. közhasznú munka végzéséhez kapcsolódó fejlesztések

 

Max. 75 %

Max: 100%

2. Munkahelyteremtéssel járó humán infrastruktúra fejlesztés ( munkahelyenként igényelhető támogatás max. 1 MFt)

 

Max. 75%

Max. 100%

Az 1997-ben támogatásra javasolt ágazati célrendszer a megyei integrált program prioritásainak megfelelően ágazatonként kerül részletes kidolgozásra, melyet a kiírás és az egység csomag tartalmazni fog.

 

 

 

 

3. sz. melléklet

 

PRIORITÁSOK, BÍRÁLATI SZEMPONTOK

 

 

a) pénzintézeti értékelés:

   

Pontozást végzi

  • Pénzügyi realitás, pénzügyi megfelelősség

1-25

Megbízott pénzintézet

(5 pont alatt nem támogatható)

   
  • Külső befektető vonzás, egyéb forrás

(10 millió forint= 1 pont)

1-10

Megbízott pénzintézet

     
     

b) Szakmai értékelés

 

   
  • Bevezetendő technológia (korszerűség, szervezeti referencia

0-15

Érintett kamara

  • Piacképesség (marketing tevékenység megalapozottsága)

0-15

Érintett kamara

  • Partnerségi kapcsolatok erőssége a projektben

0-10

Érintett kamara

     
     

c) Kistérségi (és /vagy megyei stratégiába illeszkedés) értékelése

 

   
  • A kistérségi szempontrendszereknek való megfelelés, vagy
  • Részvétel a kistérségi programban

0-10

 

0-20

Érintett kistérs. társ.

 

Érintett kistérs. társ

  • Munkahelyteremtés

1-5 5 pont

5-10 8 pont

10-50 15 pont

50- 20 pont

0-20

Érintett kistérs. társ

     

d) Megyei értékelés

 

   
  • Megyei stratégiával való összhang

0-10

MFÜ

  • Súlyozás

(a gazdasági kiegyenlítő hatás érvényesítése érdekében, a MTT döntése alapján kerül meghatározásra).

1-1,5 szorzó az

összpontszámra

vonatkoztatva

MFÜ

 

 

4. sz. melléklet

 

GARANCIÁLIS FELTÉTELEK

 

 

 

Pályázói biztosítékok

 

 

Az alábbiak valamelyike, vagy több biztosíték kombinációja szükséges, az igényelt támogatás 150% mértékéig.

 

 

1.) Jelzálog felajánlás tehermentes ingatlanra

 

Csatolandó:

 

Az ingatlanon a megvalósuló jövőbeni fejlesztés értéke csak akkor lehet a jelzálog tárgya, ha erre a Fejlesztési Tanács egyedi engedélyt ad.

 

 

2.) Jelzálog felajánlás gépekre, eszközökre, berendezésekre.

 

Elsősorban a fejlesztés keretében beszerzendő gépekre, beszerzési értéken.

Egyéb gépek esetén könyv szerinti nettó érték, vagy a hivatalos értékbecslés alapján.

A pályázónak vállalnia kell, hogy a felajánlott gépekre biztosítást köt és azt a KTM javára engedményezteti.

 

Egyéb speciális feltételek

 

Minden pályázat esetén:

 

A beruházási céltól függően az alábbi hatósági állásfoglalások szükségesek:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ha a pályázó önkormányzat, akkor testületi határozat szükséges a beruházás megvalósítási szándékáról, ütemezéséről, és a szükséges saját forrás biztosításáról (összegszerűen és az ÁFÁ-ra kitérve).

 

 

Pénzügyi feltételek:

 

 

Forrás oldalról

 

 

A pályázat számadatainak számszaki megfelelősége, összhangja. A szükséges saját forrás rendelkezésre állásának bizonyítása (számlavezető bank nyilatkozata a pályázó pénzügyi helyzetéről).

 

 

 

Eszköz oldalról

 

 

 

Kiegészítő feltételek:

 

 

 

 

 

 

 

Szerződéskötési feltételek

 

 

A MFÜ egyedi határozatot küld a Kincstárnak és a pályázat nyertesének. A támogatási szerződés megkötéséhez szükséges feltételek teljesítéséről a pályázó kiértesítésre kerül a Kincstár részéről.

 

 

A szerződéskötés követelményei:

 

 

 

 

5. sz. melléklet

 

MONITORING, ELLENŐRZÉS

 

 

Előzetes írásbeli értesítés (8 nappal előtte) alapján, megbízólevél birtokában végezhető.

 

 

Az ellenőrzés kiterjed:

 

1. Projekt monitoring

 

 

 

 

 

2. A program monitoringját az MFÜ végzi az általa megbízott szakértők és intézmények bevonásával.

 

A vizsgálat kiterjed:

 

 

A vizsgálat munkmódszerei:

 

 

3. A monitoring és ellenőrzés dokumentumai: