Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Területfejlesztési Tanács

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PÁLYÁZATI KIÍRÁS

 

 

1997. ÉVI

 

INTEGRÁLT KISTÉRSÉGFEJLESZTÉSI PROGRAM

TÁMOGATÁSÁNAK ELNYERÉSÉRE

/A fejlesztéseket az Európai Unió Phare területfejlesztési programja is támogatja/

 

"A"

 

KISTÉRSÉGI- ÉS HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉSI STRATÉGIÁK, PROGRAMTERVEK

ÉS PROJEKTEK

MEGVALÓSÍTHATÓSÁGI TANULMÁNYÁNAK KIDOLGOZÁSÁRA

 

 

 

 

 

 

 

 

Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Fejlesztési Ügynökség

3530 Miskolc, Mindszent tér 1. sz.

Telefon: 46/341-288, Fax: 46/411-462

 

 

Pályázati KIÍRÁS

 

A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Területfejlesztési Tanács

a Megyei Integrált Szerkezetátalakítási Program

keretén belül

 

INTEGRÁLT KISTÉRSÉGFEJLESZTÉSI PROGRAM

EU- HUN Kistérségi Forrásból történő

vissza nem térítendő támogatás elnyerésére

 

Pályázatot hirdet

 

Kistérségi és helyi gazdaságfejlesztési stratégiák,

programtervek és projektek megvalósíthatósági tanulmányainak kidolgozása

 

"A."

 

 

A Kormány 2345/1996. (XII.11.) határozatában rendelkezett a különböző célelőirányzatból származó források integrációjáról, a 2140/1997 (V.30.) Korm. határozatban pedig 1997. évben támogatható programokról. Ezen jogszabályok alapján a Megyei Területfejlesztési Tanács jogosult pályázatot kiírni.

 

1. Az “A” Integrált Kistérségfejlesztési Program célja

 

A megyei Integrált Szerkezetátalakítási és Válságkezelési Program kiemelten támogatja a mikrotérségi és kistérségi szinten kezdeményezett és menedzselt fejlesztéseket.

 

A területfejlesztésről szóló 1996/XXI-es törvény és az Európai Unió normái és szerint is a helyi adottságokra alapozott, integrált, azaz a gazdaság- és társadalomfejlesztés minden lényeges területére kiterjedő, partneri együttműködésben megvalósított helyi és kistérségi fejlesztések lehetnek az erőforrásokkal való hatékony gazdálkodás, a kiegyensúlyozott és hosszú távon fenntartható területi fejlődés garanciái.

 

A kistérségi fejlesztő szervezetek az integráció, a koordináció és a programszerűség elveit és gyakorlatát saját térségükben megvalósítva az alábbi feladatokat vállalhatják fel a térségfejlesztés folyamatából:

 

 

A kistérségi fejlesztések generálását, koordinálását és menedzselését célul tűző kistérségi fejlesztő szervezetek egyik kulcsfontosságú feladata tehát, a fejlesztések megalapozását szolgáló területi tervezésben, programalkotásban való aktív szerepvállalás.

A területfejlesztési törvény a kistérségi területfejlesztési önkormányzati társulások feladataként írja elő a térségi fejlesztési koncepciók kidolgoztatását és elfogadását, míg a területfejlesztési támogatásokhoz való hozzáférés egyre inkább a térségi fejlesztési programok, programcsomagok létét feltételezi. A különböző gazdasági és társadalmi szektorokból érkező, több partner együttműködésében megvalósított, több érdeket integráló, több tevékenységi területet átfogó, több féle fejlesztési forrásra építő térségi programok megvalósítása pedig elképzelhetetlen megalapozott megvalósíthatósági tanulmányok elkészítése nélkül.

 

Mindezek a fejlesztések szakmai megalapozása a térségi együttműködés alakításának, és a térségi szemlélet formálásának is fontos eszközei.

 

 

A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kistérségfejlesztési Program célja a térségi együttműködés kialakítása, fejlesztése, annak a felismerésnek a megerősítése, hogy a kistérségen belül működő önkormányzatok és más gazdasági, társadalmi szereplők együttműködésének eredményeképpen oldhatók meg válsághelyzetek és indítható megalapozott fejlesztés. E szemlélet gyakorlati megvalósítása konkrét gazdaságfejlesztési projekteken keresztül történik.

 

A térségi szemlélet lényege, hogy alulról építkező folyamat, a cselekvés a térség saját elhatározásán alapul és a térség belső szellemi és fizikai erőforrásait hasznosítja. A közös munka az ismeretek, szakértelem és a források összegzését és integrált felhasználását kívánja meg.

 

Az eredményes területfejlesztés a térségi jellemzők figyelembe vételére épül. A fejlesztésnek azokra a tényezőkre kell alapulnia (gazdasági, társadalmi, kulturális), amelyek az adott kistérséget viszonylag homogén egységgé teszi. Ezért fontos az erőforrások - meglévő és potenciális - teljes körének feltérképezése és minden olyan kezdeményezés támogatása, ami hozzájárulhat a térség humán és gazdasági erőforrásainak továbbfejlesztéséhez.

 

 

A térségfejlesztési célkitűzéseken túlmenően az Integrált Kistérségfejlesztési Program célja, hogy tesztként működjön az integrált finanszírozás megvalósításában. Az EU-HUN kistérségi forrásban 1997. évre mintegy 60 MFt áll rendelkezésre, mely 60% kormányzati 40 % Phare pénzből tevődik össze.

 

A kistérségfejlesztési pályázati rendszer egységes kritérium és monitoring szerint működik a források eredetétől függetlenül. A működés tapasztalatai további, a PHARE és a Magyar Kormány által közösen finanszírozott programok formálásához is felhasználhatók lesznek.

 

2. Támogatható pályázati célkitűzések

 

Az Integrált Kistérségfejlesztési Program keretében támogatás nyújtható a már elkészült megyei (agrár, idegenforgalmi, marketing és termékpiaci stratégia, stb.) kistérségi és helyi koncepciókra, fejlesztési stratégiákra és megfogalmazott programokra építő, az azokban megjelölt fejlesztési prioritásokhoz illeszkedő, a megye egy vagy több kistérségét vagy egy kistérség részét lefedő földrajzi területre vonatkozó rövid és középtávú tervek, azaz

 

A megyei stratégiát figyelembe vevő komplex, az adott kistérségre, vagy annak egy részére esetleg több kistérséget érintő területre vonatkozó rövid és középtávú fejlesztési stratégiák megfogalmazása, kidolgozása.

 

Az adott kistérségekre vagy annak egy részére, esetleg több kistérséget érintő területre konkrét fejlesztési programok kidolgozása.

 

Az adott kistérség fejlesztése szempontjából stratégiai jelentőségű fejlesztési projektek megvalósíthatósági tanulmánytervei elkészítése.

 

kidolgozásához, melyek a megye kistérségeinek gazdasági fejlődését elősegítik, megalapozzák.

 

 

3. A pályázat tárgyának és tematikájának meghatározásakor figyelembe veendő fejlesztési prioritások

 

A pályázati rendszer a B-A-Z Megyei Integrált Szerkezetátalakítási és Válságkezelési Programban foglaltaknak megfelelően, azzal összhangban az egyes kistérségek speciális adottságaira alapozva, ezek erősítése érdekében az alábbi fejlesztési prioritásokat emeli ki:

 

    1. területi és ágazati integráció megvalósítása,
    2. a gazdasági struktúra kedvező irányú átalakítását, helyi foglalkoztatás növelése,
    3. feldolgozó vertikumok, termelési és értékesítési integrációk létrehozása,
    4. a piacrajutás és a versenyképesség növelését, a műszaki korszerűsítése,
    5. a helyi adottságokon alapuló a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembevevő mezőgazdaság és vidékfejlesztés,
    6. az ökológiai szemléletű környezetbarát technológiai megoldások a kistérségfejlesztésekben,
    7. a falusi turizmus, a turisztikai vonzerőt növelő fejlesztések,
    8. a fentieket megalapozó és azokhoz kapcsolódó humánerőforrás-fejlesztése.

 

 

 

4. Pályázat keretében elkészülő program jellemzői

 

A elkészülő programnak tükröznie kell az alábbi elvek megvalósítási szándékát:

 

Partnerség és együttműködés

 

Az elbírálásnál alapvető szempont a partnerség elvének és tényleges gyakorlati megvalósításának érvényesítése.

A pályázatnak tükröznie kell az alábbi elvek érvényesülését:

 

A partnerek bevonásának célja:

A partnerek bevonásának követelményei:

 

Térségi hatás

 

A pályázati tevékenységnek a térség egészére kimutatható, mérhető kedvező hatással kell lennie.

 

Demokratikus eljárások és nyilvánosság

 

Követelmény a tervezési folyamatba a kistérség helyi szereplőinek bevonása, a tervezés nyilvánosságának megteremtése és az elkészült terv helyi elfogadtatása.

 

Helyi, térségi adottságokra és igényekre épülés

 

A tervezés elhanyagolhatatlan előfeltételét képezi a helyi adottságok részletes feltárása.

Előnyt élveznek azok a pályázatok, melyek a térségben igényként felmerült, hiányzó, nem állami feladatként megjelenő szolgáltatások, intézmények, stb. megvalósítását tűzik ki célul.

 

Fenntarthatóság

 

A környezetet veszélyeztető vagy a helyi adottságoktól idegen fejlesztési elképzelések megvalósítására vonatkozó tervek nem támogathatók.

A tervezési folyamat során el kell végezni a javasolt fejlesztések hatásvizsgálatát, fenntarthatóságának elemzését is.

 

 

 

Innovativitás

 

A pályázati tevékenység a térségi fejlődést elősegítő újszerű, eredeti tevékenységek, eljárások, módszerek kifejlesztését vagy adaptációját szolgálja.

 

Forráskiegészítés és -koordináció

 

A pályázati tevékenység finanszírozásába a Kistérségfejlesztési Program keretéből kért támogatás és a saját forrásokon túl más források is bevonhatók és ez esetben a pályázónak valamennyi támogatást adó szervezet elvárásainak meg kell felelnie.

 

 

Azok a pályázatok, melyekből a fenti elvek érvényesítése nem tűnik ki nem támogathatók.

 

 

5. Pályázatot nyújthatnak be

 

 

melyek partnerként bevonhatják a vállalkozókat és a civil szféra szereplőit.

 

 

A pályázók (és partnerek) köréből kizártak és nem támogathatók a következők:

 

csődeljárás alatt állnak.

 

 

6. A támogatás mértéke: az elismerhető költségek 80 %-a,

 

formája: Vissza nem térítendő támogatás

 

A támogatás felső határa felső határa: max. 4,8 millió Ft. A pályázat nettó költségvetésének felső határa 6 MFt, az ennél nagyobb költségvetésű pályázatok nem jogosultak támogatásra.

 

 

7. Az elismerhető költségek

 

A támogatás szempontjából elismerhető költségek összege képezi a támogatás meghatározásának alapját.

 

A pályázati rendszerben az alábbi költségek ismerhetők el:

 

 

Nem számolhatók el a bér- és bérjellegű költségek, és a támogatási szerződés megkötése előtt elszámolt költségek.

8. Az önrész mértéke

 

A kötelező önrész legalább 20 %, melynek tárgy évi rendelkezésre állását a pályázónak benyújtáskor elkülönített betétszámlán igazolnia kell.

 

Az kötelező önrész nem származhat a források közé sorolt bankhitelből vagy pályázat útján nyert egyéb állami támogatásból.

 

 

9. Különleges elvárások

 

A program elkészítéséért felelős programmenedzser megjelölése

 

A B-A-Z Megyei Területfejlesztési Tanács a pályázatot benyújtó szervettel köt szerződést. Ez a szervezet jogilag és anyagilag felelős a pályázatban kitűzött cél megvalósításáért, a bevont partnerek tevékenységének összehangolásáért.

 

A partnerek közös megegyezésével ki kell nevezni a program végrehajtását irányító programmenedzsert, aki felelős a pályázatot benyújtó szervezet felé, ugyanakkor a kapcsolattartó személy szerepét is betölti a B-A-Z Megyei Területfejlesztési Tanács, az annak megbízásából eljáró B-A-Z Megyei Fejlesztési Ügynökség és a KTM-PHARE Program Iroda felé.

 

Szerzői joggal kapcsolatos nyilatkozat

 

A tervkészítés során elkészült szellemi termékek a pályázatot benyújtó szervezet tulajdonát képezik, felhasználásuk, harmadik személynek való átadásuk csak annak beleegyezésével történhet. Az előállításában résztvevő szereplőknek a későbbi vitás kérdések elkerülése végett a szerzői jogról lemondó nyilatkozatot kell tenniük.

 

A teljesítés módja, dokumentációja, az elszámolás rendje

 

A tervkészítés teljesítése a vállalt típusú és témájú, a helyi döntéshozók által elfogadott tervdokumentáció és a további felhasználásra vonatkozó nyilatkozatok bemutatásával történik.

 

10. A pályázati csomag átvétele

 

 

A pályázati csomag tartalmazza

 

 

Pályázati csomag átvehető (személyesen vagy meghatalmazott útján) kedd, csütörtök 9-12 óra között, a B-A-Z Megyei Fejlesztési Ügynökség Információs Irodáján ( 3530 Miskolc, Mindszent tér 1.) , ahol egyúttal tanácsadással is rendelkezésre állunk.

 

A pályázati egységcsomag 5.000 Ft/db áron kapható.

 

 

12. A benyújtás határideje

 

 

A pályázatok a meghirdetést követően folyamatosan, de legkésőbb

 

1997. október 3-ig

 

nyújthatók be.

 

 

A pályázati felhívásnak meg nem felelő (hiányos) pályázat esetén az egyszeri hiánypótlásra lesz lehetőség, melynek végső határideje: 1997. október 17.

 

A benyújtás időpontjának postai benyújtás esetén a postai bélyegző dátuma számít.

 

 

13. A pályázat benyújtásának helye

 

A pályázatok a megadott határidőn belül

 

 

 

benyújthatók. Személyes benyújtás esetén az Államkincstár az átvételt a pályázó saját példányán ismeri el.