Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Területfejlesztési Tanács
PÁLYÁZATI KIÍRÁS
1997. ÉVI
INTEGRÁLT KISTÉRSÉGFEJLESZTÉSI PROGRAM
TÁMOGATÁSÁNAK ELNYERÉSÉRE
/A fejlesztéseket az Európai Unió Phare területfejlesztési programja is támogatja/
"B"
KISTÉRSÉGI KOMPLEX FEJLESZTÉSI PROGRAMOK , PROJEKTEK MEGVALÓSÍTÁSA
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Fejlesztési Ügynökség
3530 Miskolc, Mindszent tér 1. sz.
Telefon: 46/341-288, Fax: 46/411-462
Pályázati KIÍRÁS
A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Területfejlesztési Tanács
a Megyei Integrált Szerkezetátalakítási Program
keretén belül
INTEGRÁLT KISTÉRSÉGFEJLESZTÉSI PROGRAM
EU- HUN Kistérségi Forrásból történõ
vissza nem térítendõ támogatás elnyerésére
Pályázatot hirdet
Kistérségi komplex fejlesztési programok,
projektek megvalósítására
"B."
A Kormány 2345/1996. (XII.11.) határozatában rendelkezett a különbözõ célelõirányzatból származó források integrációjáról, a 2140/1997 (V.30.) Korm. határozatban pedig 1997. évben támogatható programokról. Ezen jogszabályok alapján a Megyei Területfejlesztési Tanács jogosult pályázatot kiírni.
1. A “B” Integrált Kistérségfejlesztési Program célja
A megyei Integrált Szerkezetátalakítási és Válságkezelési Program kiemelten támogatja a mikrotérségi és kistérségi szinten kezdeményezett és menedzselt fejlesztéseket.
A területfejlesztésrõl szóló 1996/XXI-es törvény, és az Európai Unió normái szerint, a helyi adottságokra alapozott, integrált, azaz a gazdaság- és társadalomfejlesztés minden lényeges területére kiterjedõ, partneri együttmûködésben megvalósított helyi és kistérségi fejlesztések lehetnek az erõforrásokkal való gazdálkodás, a kiegyensúlyozott és hosszútávon fenntartható területi fejlõdés garanciái.
A kistérségi társulások, az általuk létrehozott vagy megbízott fejlesztõ szervezetek a törvény szándékával összhangban az alábbi feladatokat vállalhatják fel:
A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kistérségfejlesztési Program célja a térségi együttmûködés kialakítása, fejlesztése, annak a felismerésnek a megerõsítése, hogy a kistérségen belül mûködõ önkormányzatok és más gazdasági, társadalmi szereplõk együttmûködésének eredményeképpen oldhatók meg válsághelyzetek és indítható megalapozott fejlesztés. E szemlélet gyakorlati megvalósítása konkrét gazdaságfejlesztési projekteken keresztül történik.
A térségi szemlélet lényege, hogy alulról építkezõ folyamat, a cselekvés a térség saját elhatározásán alapul és a térség belsõ szellemi és fizikai erõforrásait hasznosítja. A közös munka az ismeretek, szakértelem és a források összegzését és integrált felhasználását kívánja meg.
Az eredményes területfejlesztés a térségi jellemzõk figyelembe vételére épül. A fejlesztésnek azokra a tényezõkre kell alapulnia (gazdasági, társadalmi, kulturális), amelyek az adott kistérséget viszonylag homogén egységgé teszi. Ezért fontos az erõforrások - meglévõ és potenciális - teljes körének feltérképezése és minden olyan kezdeményezés támogatása, ami hozzájárulhat a térség humán és gazdasági erõforrásainak továbbfejlesztéséhez.
A térségfejlesztés minden területet lefed és a helyi jellemzõknek, összefüggéseknek megfelelõen különbözõ formában jelenik meg. Egy dolog azonban minden térségfejlesztési tevékenységben egyformán fontos és ez a gondos tervezés, hogy a térségi összefogásból eredõ szinergia - az egymást erõsítõ hatás - érvényesüljön és megvalósuljon a hosszú távú partnerség.
Nyugat-európai tapasztalatok mutatják, hogy azokban a térségekben, ahol a helyi szervek rendelkeznek a decentralizáció adta szükséges autonómiával, mûködik az önszervezõdés, a térségi fejlesztési tevékenység jelentõs szerepet játszik a megye, illetve a régió egész gazdaságában.
A térségfejlesztési célkitûzéseken túlmenõen az Integrált Kistérségfejlesztési Program célja, hogy tesztként mûködjön az integrált finanszírozás megvalósításában. Az EU-HUN kistérségi forrásban 1997. évre mintegy 220 MFt áll rendelkezésre, mely 60% kormányzati 40% Phare pénzbõl tevõdik össze.
A kistérségfejlesztési pályázati rendszer egységes kritérium és monitoring szerint mûködik a források eredetétõl függetlenül. A mûködés tapasztalatai további, a PHARE és a Magyar Kormány által közösen finanszírozott programok formálásához is felhasználhatók lesznek.
2. Támogatható pályázati célkitûzések
Az Integrált Kistérségfejlesztési Program keretében támogatás nyújtható a megye gazdasági és társadalmi szerkezetének átalakulásához, a szociális feszültségek oldásához, valamint a területi lemaradási folyamat megállításához hozzájáruló,
témaköreibe illeszkedõ, térségi együttmûködés keretében történõ,
megvalósításához.
3. A pályázott tevékenység fejlesztési prioritásai
A pályázati rendszer a B-A-Z Megyei Integrált Szerkezetátalakítási és Válságkezelési Programban foglaltaknak megfelelõen, azzal összhangban az egyes kistérségek speciális adottságaira alapozva, ezek erõsítése érdekében az alábbi fejlesztési prioritásokat emeli ki:
Amelyeken keresztül a megye kistérségei a helyi lehetõségek felhasználásával, egyedi arculatú gazdasági, társadalmi identitásuk megerõsítésével a megyei integrált program aktív résztvevõivé válhatnak.
4. Pályázat alkalmasságának feltételei
A pályázatnak tükröznie kell az alábbi elvek érvényesülését:
Partnerség és együttmûködés
Alapvetõ követelmény a partnerség elvének és tényleges gyakorlati megvalósításának érvényesítése.
A partnerek bevonásának célja a
Az úgynevezett "kormányzati" szervek mellett társadalmi szervezetek részvételének szorgalmazása,
A partnerség célja, hogy elõsegítse a különbözõ szektorok, gazdasági ágazatok közti együttmûködést, mely hatékonyabban szolgálhatja az egész térség fejlõdését. Az együttmûködõ partnereknek a projekt megvalósításában konkrét feladatokat kell vállalniuk és hozzá kell járulniuk a projekt finanszírozásához is.
Térségi hatás
A projektnek kimutatható, a térség egésze szempontjából kedvezõ, mérhetõ hatása kell, hogy legyen (pl. a létrejött vállalkozások újszerûsége, a vállalkozások nyereségnövekedése, a térségi jövedelem növekedése, a projekt tervezésébe és megvalósításába bevont intézmények komplexitása, stb.)
Helyi, térségi adottságokra és igényekre épülés
A megvalósítani kívánt fejlesztésnek a helyi adottságokra kell épülnie.
Támogatottak azok a pályázatok, melyek a térségben ( esetleg már régebb óta) igényként felmerült, közismerten hiányzó szolgáltatások, intézmények, stb. megvalósítását tûzik ki célul. A pályázat azonban nem vonatkozhat állami feladatok megoldására.
Komplexitás
A pályázott tevékenysége egy-egy problémakör komplex megoldását, a fejlesztési fizikai, humán pénzügyi feltételeinek biztosításáról a termékek piacra jutásáig, ill. a szolgáltatásoknak a fogyasztóhoz való eljutásáig terjedõ teljes vertikumot fogják át.
Fenntarthatóság
A környezetet veszélyeztetõ vagy a helyi adottságoktól idegen fejlesztési elképzelések megvalósítása nem támogatható. A pályázathoz mellékelni kell a javasolt fejlesztések hatásvizsgálatát, fenntarthatóságának elemzését is.
Innováció
Az Integrált Szerkezetátalakítási Program egyik célja, hogy ösztönözze az újszerû, eredeti, innovatív tevékenységek kialakulását, megerõsödését a megyében. Az innováció vonatkozhat a projekt keretében megvalósuló tevékenységekre, a megvalósítás módjára (pl. új, a térségben eddig ismeretlen termékek elõállítása, a termékfeldolgozás új módja, új piacok feltárása, új technológiák bevezetése, stb.) Támogatható az a projekt is, ahol az alkalmazandó innováció hatása ( természetébõl adódóan) rövid távon, a program megvalósításáig nem érezhetõ és mutatható ugyan ki, de hosszú távon a térség fejlõdését szolgálja.
Forráskiegészítés és koordináció
A fejlesztési programok finanszírozása a jelen pályázat keretében nyert támogatási összegben és a pályázó saját forrásán túl más pályázatokon nyert pénzekbõl történhet. A források ilyen formában történõ összevonása esetében azonban figyelemmel kell lenni valamennyi támogatást adó szervezet különbözõ elvárásainak együttes teljesítésére (pl. saját erõ rendelkezésre állása, nyilvántartási szabályok, versenyeztetések, stb.)
Azok a pályázatok, melyekbõl a fenti elvek érvényesítése nem tûnik ki, illetve nincs együttmûködõ partnerük, vagy a megjelölt partner(ek) a kizártak körébe tartoznak, nem támogathatók.
A pályázat teljes idõszakára a programcsomag összeállításához és teljes körû megvalósításához konzorcium létrehozása vagy partnerek együttmûködése szükséges, melyek jogosultak a pályázat benyújtására.
Melynek létrehozói:
valamint a velük partnerként együttmûködõ intézmények, vállalkozók, a magán és civil szféra szereplõi, úgy mint:
A konzorciumtól vagy együttmûködõ partnerektõl elvárás, hogy olyan komplex programot adjanak be, amelyek a pályázati kiírás tartalmában meghatározott tevékenységeket a pályázat jellegének megfelelõen felölelik, partnerként bevonva a területükön mûködõ és a területükön kívül esõ - de vonzáskörzetükbe tartozó - az egyes programokban résztvevõ szervezeteket és vállalkozásokat is.
A partnerség igazolásának módja konzorciális szerzõdés vagy együttmûködési megállapodás létrehozása.
A pályázók (és együttmûködõ partnerek) körébõl kizártak és nem támogathatók a következõk:
csõdeljárás alatt állnak.
6. A támogatás mértéke: az elismerhetõ költségek 70 %-a.
formája:
Vissza nem térítendõ támogatás
A forrás célja kistérségi hatású projektek támogatása, ezért a projektméret alsó határa 5 millió Ft, az ennél kisebb költségvetésû projektek nem jogosultak támogatásra.
A Kistérségi Forrásból nyújtható támogatás minimuma tehát 3 millió Ft.
A támogatás felsõ határa 30 millió Ft ( a projektméret felsõ határa nem korlátozott).
7. Az elismerhetõ költségek
A támogatás szempontjából elismerhetõ költségek összege képezi a támogatás meghatározásának alapját.
A pályázati rendszerben az alábbi költségek ismerhetõk el:
a. Beruházás esetén a számvitelrõl szóló módosított 1991. évi XVIII. törvényben megfogalmazottak szerinti költségek.
|
b) A fejlesztés beindításához szükséges munkaerõ betanításával kapcsolatos egyszeri képzési költségek;
c) Szerzõdésben elõirányzott pénzeszköz - átadás esetén a szolgáltató és az önkormányzatok között megkötött szerzõdésben fejlesztési célra átadott pénzeszköz;
d) A pályázati célkitûzésekhez kapcsolódó szolgáltatás-fejlesztést célzó beruházások költsége;
e) A projekthez kapcsolódó képzés, PR, kiadvány készítés költsége, (különös tekintettel az idegenforgalmi fejlesztéseknél)
f) A projekt megvalósítással összefüggõ szervezési, bonyolítási, adminisztrációs és kommunikációs költségek a PHARE támogatás max. 10 %-ban elismerhetõek;
Nem ismerhetõk el a támogatás alapjául :
8. A forrásösszetétel mértéke
A projekt forrásai a következõk:
A kötelezõ tárgyévi önrésznek szerzõdés kötéskor elkülönített számlán, készpénzben kell rendelkezésre állnia, az errõl szóló banki igazolást szerzõdéskötéskor mellékelni kell.
Az önrész nem származhat a források közé sorolt bankhitelbõl vagy pályázat útján nyert egyéb állami támogatásból. A tárgyévi önrésznek készpénzben rendelkezésre kell állnia ( pl. apport sem számítható be). Az üzleti tervnek meggyõzõen tükröznie kell, hogy a következõ évre áthúzódó költségek saját erõ fedezete teljes mértékben képzõdni fog.
9. Különleges elvárások
A pályázat végrehajtásáért felelõs személy megjelölése
A pályázatot benyújtó szervezet (együttmûködés, konzorcium), amely egyben a szerzõdõ fél is, felelõs a projekt által kitûzött cél megfelelõ színvonalú megvalósításáért, a bevont partnerek tevékenységének összehangolásáért. E feladat ellátására programfelelõst kell kineveznie.
Minden egyes projekt esetében ki kell nevezni a projekt végrehajtását irányító projekt menedzsert, aki a szerzõdõ fél felé, ill. megbízásából biztosítja a projekt szerzõdés szerint megvalósítását és aki a kapcsolattartó szerepét betölti az ellenõrzõ szervezetek felé és naprakész információkat tud szolgáltatni.
10. A pályázati csomag átvétele
A pályázati csomag tartalmazza
Pályázati csomag átvehetõ személyesen vagy meghatalmazott útján kedd, csütörtök 9-12 óra között, a B-A-Z Megyei Fejlesztési Ügynökség Információs Irodáján, (3530 Miskolc, Mindszent tér 1.) ahol egyúttal tanácsadással is rendelkezésre állunk
A pályázati egységcsomag 5.000 Ft/db áron kapható.
12. A benyújtás határideje
A pályázatok a meghirdetést követõen folyamatosan, de legkésõbb
1997. október 3-ig
nyújthatók be.
A pályázati felhívásnak meg nem felelõ (hiányos) pályázat esetén az egyszeri hiánypótlásra van lehetõség, melynek végsõ határideje: 1997. október 17.
A benyújtás idõpontjának postai benyújtás esetén a postai bélyegzõ dátuma számít.
13. A pályázat benyújtásának helye
A pályázatok a megadott határidõn belül
benyújthatók. Személyes benyújtás esetén az Államkincstár az átvételt a pályázó saját példányán ismeri el.