Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Területfejlesztési Tanács
Borsod-Abaúj-Zemplén megye
integrált szerkezetátalakítási és válságkezelési programjának
1998. évi feladatterve
Tanács által elfogadva: 1997. december 19.
Tartalomjegyzék
B-A-Z Megyei szerkezetátalakítási és válságkezelési program által elindított fejlesztési folyamatok (1994-1997) |
1 |
1. A megye egységes arculatának kialakítása, nemzetközi kapcsolatrendszer |
4 |
2. A térség jövedelemtermelő és foglalkoztatási képességének differenciált növelése, a gazdaság szerkezet és szervezeti átalakítása
Feldolgozóipar Mező- és erdőgazdaság Idegenforgalom Kistérségi gazdaságfejlesztés Infrastruktúra fejlesztések A gazdaság szervezeti struktúrájának átalakulása, fejlesztése
3. Humán erőforrás fejlesztés |
5 6 7 7 7 8
8 |
4. Társadalmi, gazdasági feszültségek kezelése |
9 |
1998. évi feladatok 1. A megye regionális versenypozíciójának erősítése
1.1. Felkészülés az EU csatlakozásra közigazgatási, illetve gazdasági területen |
10 |
1.2. A megyei integrált információs rendszer továbbfejlesztése, megyei PR, marketing tevékenység fejlesztése |
11 |
1.3. Nemzetközi együttműködési programok és kapcsolatok |
12 |
2. Gazdaságfejlesztés, technikai infrastruktúra fejlesztése |
|
2.1. Gazdasági szerkezetátalakítás |
13 |
2.2. A gazdaság szervezeti struktúrájának fejlesztése |
14 |
2.3. Gazdaságfejlesztést elősegítő technikai infrastruktúra fejlesztések |
16 |
3. Humán erőforrás fejlesztés |
|
3.1. A gazdasági struktúra-átalakítás igényeinek megfelelő humán erőforrás fejlesztés |
17 |
3.2. Szociális válságkezelés |
18 |
4. Társadalmi-gazdasági válsággócok kezelése
|
|
4.1. Bányászati és kohászati létszámleépítés kezelése |
19 |
4.2. Rurális térségekben jelentkező társadalmi válsághelyzet kezelésének megalapozása |
20 |
Borsod-Abaúj-Zemplén megye középtávú integrált szerkezetátalakítási és válságkezelési programja 1998-ban tovább folytatódik.
A Kormány, a PHARE és a helyi erők által támogatott program változatlanul kettős célt kíván megvalósítani
:
A 3 éves megyei program továbbra is kiemelten kezeli:
1. |
A megye külső kapcsolatainak erősítését. |
2. |
A gazdasági struktúra átalakítását, a kis- és középvállalkozói üzleti szektor erősítését, a műszaki korszerűsítés meggyorsítását, a versenyképesség növelését. A munkanélküliséget érzékelhetően csökkentő nagyobb beruházások elősegítését, a külső tőke bevonását. A térségen belüli társadalmi, gazdasági kohézió erősítését, a kistérségi gazdaságfejlesztési törekvések felkarolását. A termelői infrastruktúra fejlesztését, és a fokozott környezetvédelmet. |
3. |
A gazdasági struktúra átalakítás igényeinek megfelelő humán erőforrás fejlesztését, képzé st, átképzést, továbbképzést. |
4. |
Az előbb felsorolt fejlesztési célok megvalósításával a szociális válsággócok felszámolását, a szegénység fokozatos megszüntetését, a perspektívikus munkahelyteremtést, a polgárosodás folyamatának erősítését. |
Az 1995-1997-es években az előbb említett főbb célok megvalósítása érdekében, megyei pályázati rendszerek keretében indítottunk el a megye társadalmi-gazdasági helyzetét befolyásoló fejlesztési folyamatokat.
1. A megye egységes arculatának kialakítása, nemzetközi kapcsolatrendszer, a megye külső szerepvállalása a makroszintű társadalmi-gazdasági folyamatokban
A megye az utóbbi 3 évben intenzíven törekedett nemzetközi kapcsolatainak kibővítésére.
Borsod-Abaúj-Zemplén megye Brüsszelben irodát nyitott a közvetlen EU-s és PHARE kapcsolatok kiépítésére.
A megye, a Területfejlesztési Tanács és a Megyei Önkormányzat munkája révén számos országgal, külföldi megyével, tartománnyal, régióval bővítette kapcsolatait (Dél-Hollandia, Lotaringia, Hessen, Katowice, Vologda, Ka
ssa, stb.)A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Fejlesztési Ügynökség tagja az EURÁDA-nak, a fejlesztési ügynökségek nemzetközi szervezetének.
Jelentős a megye intézményei által kialakított külföldi kapcsolatrendszer. Ezen együttműködések közül kiemelésre érdeme
sek a megyei kamarák, a megye városai és települései révén kialakított nemzetközi kapcsolatok.
Külön említést érdemel a gazdálkodó szervezetek erőteljesen fejlődő üzleti nemzetközi kapcsolatrendszere, illetve az ezen kapcsolatok intézményesített, gyorsan fejlődő formája az ún. határmenti együttműködések.
Borsod-Abaúj-Zemplén megye bekapcsolódott az Észak-kelet Magyarországi Régió munkájába. Ennek kapcsán kidolgozásra kerül többek között a régió és a megye szinkronizált területfejlesztési koncepciója. A megye a regionális tanács ülésein és a regionális szakbizottságok munkájában részt vesz. A megye regionális folyamatokba való bekapcsolódását azonban erősíteni kell.
Borsod-Abaúj-Zemplén megye az elmúlt időszakban kidolgoztatta a megye egységes PR és mar
keting stratégiáját, így ezen szakterületeken az összehangolt fellépésre készen áll.Szakmai fő irányvonal az EU csatlakozásra való felkészülés maximális támogatása.
2. A térség jövedelemtermelő és foglalkoztatási képességének differenciált növelése, gazdaság szerkezeti és szervezeti átalakítása
A 90-es évek kezdetén a megye gazdasági leépülése, a termelés erőteljes visszaesésében, a bányászat, gépipar és kohászat összeomlásában, a felszámolási és csődeljárási eljárások sokaságában, a foglalkoztatási helyzet zuhanásszerű romlásában és ezekkel együtt a gazdasági szervezeti struktúra intenzív felbomlásában öltött testet.
1995-ben a program indításakor egyrészt meg kellett határozni a gazdasági struktúra átalakításának fő irányait, másrészt el kellett indítani ezen struktúra átalakítást segítő fizikai és szellemi infrastruktúra fejlesztését is.
Ágazati célként a korszerű technikával rendelkező, piacképes feldolgozóipari, agrárágazati, idegenforgalmi fejlesztéseket határoztuk meg. A pályázati rendszereink (a Megyei Területfejlesztési Tanács folyamatosan növekvő döntési kompetenciája mellett) ezen célok érdekében kerültek meghirdetésre.
Feldolgozóipar
A feldolgozóipari fejlesztések decentralizált finanszírozására első ízben 1996-ban kerülhetett sor. Nehezítette a helyzetet, hogy azonos célra több pályázati rendszerben lehetett pályázni (GFC, TFC), amelyek azonban időben és fizikailag elkülönülten, az egyes minisztériumok által megszabott speciális feltételekkel jelentek meg, s nem volt ismert a források össz
ekapcsolásának lehetősége sem.
A helyi vállalkozások alacsony tőkeereje, a pályázati határidők szorossága azt eredményezte, hogy csak viszonylag kisebb foglalkoztatási hatású, alapvetően technológia korszerűsítésre törekvő projektek jelentek meg, sok esetben csak munkahely megőrzést célozva. A Területfejlesztési Tanács által támogatott beruházások egy része már megvalósult, másik része még folyamatban van. Ezekre egyaránt jellemző, hogy javították a cégek versenyképességét, exportját, növekedtek a feldolgo
zóipari kapacitások (elsősorban a gépiparban, élelmiszer feldolgozásban és a könnyűiparban). Ugyanakkor a szükséges mértékben nem jöttek létre új tevékenységet megvalósító, jelentős nagyságrendben munkahelyeket teremtő fejlesztések.
Az 1997. évi pályázati rendszerben kedvező tendenciák mutatkoztak. A források integrációja és egységes feltételrendszere nagyobb léptékű fejlesztések megvalósítására adott lehetőséget.
A megye különböző térségeiben megjelentek a jelentős tőkeigényű, külső (sok esetben külföldi) forrásokat is bevonó beruházási elképzelések. Ezek biztos piacot is jelentve, valóban új tevékenységek meghonosítására irányultak. Egy-egy projekt már 100-200 fő feletti foglalkoztatást is ígér.
Tovább erősödtek a közepes méretű vállalkozások, fejlesztési elképzeléseik már új, többnyire exportra is alkalmas termékek előállítására irányultak. A projektek a fejlődőképes ágazatokból kerültek ki (gépipar, műanyag-feldolgozás, konfekcióipar, faipar), sok esetben lehetőséget nyújtva további térségi kooperációr
a.
Mező- és erdőgazdaság
A mező- és erdőgazdaságban 1996-1997. évben a Megyei Területfejlesztési Tanács számottevő mértékben tudta támogatni az új mezőgazdasági gépvásárlásokat, az épület-beruházásokat és ültetvénytelepítéseket, melynek eredményeként jelentősen nőtt az agrárágazati beruházások volumene.
A támogatási célok konkrét megjelenítésével, ehhez kapcsolódóan a pályázatok meghirdetésével előrelépés következett be. Míg 1996-ban a Tanács "csak" többlettámogatást biztosított a központilag meghirdetett
FM pályázatokhoz, addig 1997-ben a pályázatokat a megye agrár sajátosságait figyelembe véve hirdette meg.
Ennek eredményeként elmondható, hogy mindkét évben jelentősen bővült a gépberuházások volumene - ezzel együtt a mezőgazdasági géppark korszerűsödött -, a meglévő és kihasználatlan gazdasági épületek újjáépítésével nőtt azok használatba vétele.
A megye történelmi borvidékein új, korszerű ültetvények létesültek, ehhez kapcsolódóan több településen szőlőfeldolgozó és borászati beruházás kezdődött meg.
A kiemelt agrár célok meghirdetése jelentősen segítette a komplex fejlesztések megvalósítását, a mezőgazdasági- és erdőgazdasági alapanyagok feldolgozásában, a vetőmagtermesztésben, illetve ágazati együttműködések - integrációk kialakulásában.
Mindezek eredményeként az 1996. évet megelőző évi átlagos 2 milliárd forint beruházási érték 1996-ban 3,6 milliárd forint, 1997-ben várhatóan mintegy 5 milliárd forint lesz a megye agrárágazatában.
Idegenforgalom
Az északmagyarországi térség számos idegenforgalmi értékkel rendelkezik, ám ezek ismertsége, elérhetősége nem megfelelő. Az 1996. évben főként olyan fejlesztések jelentek meg, amelyek viszonylag kis tőkével, sok esetben a családi vagyonra alapozva teremtettek új szálláshelyeket. Az 1997-es program jelentős változást hozott azáltal, hogy megjelentek a célzott idegenforgalmi programok, a gyógy-termál turizmus és az aggteleki fejlesztések vonatkozásában. A pályázatokban egyelőre még a szálláshelyteremtés dominált, s kisebb hangsúlyt kapott az idegenforgalmi programok megvalósítása, de az arány az előző évihez képest lényegesen javult. Az elkövetkezendő időszakban elsősorban a programok fejlesztésére kell a legtöbb forrást biztosítani.
Kistérségi gazdaságfejlesztés
Lendületet vettek a kistérségi gazdaságfejlesztési törekvések. Alapjaiban kidolgozásra kerültek a kistérségi területfejlesztési programok. Megalakultak a kistérségi fejlesztő irodák. A rendszer alkalmassá vált arra, hogy speciális, a helyi érdekeket maximálisan figyelembe vevő fejlesztések beindításra kerüljenek.
A mikrokörzetekben sokat fejlődött az intézmények és gazdálkodó szervezetek kapcsolata.
Infrastruktúra fejlesztések
A központi forrásból megvalósuló állami infrastrukturális fejlesztések az igényektől messzemenően elmaradó mértékben való
sultak meg.
Az önkormányzati infrastruktúrális fejlesztések a megyére leosztott területi kiegyenlítő keretnek köszönhetően számottevő volumenűek.
Ha az igényektől elmaradó mértékben is, de elkezdődött a környezetvédelmi beruházások sorozata.
Az újszerű
infrastrukturális beruházási elképzelések között megjelent az ipari parkok, vállalkozói parkok, inkubátorházak, logisztikai fejlesztések, vállalkozói övezetek megvalósításának igénye. Az inkubátorházak tekintetében konkrét fejlesztések történtek, az említett többi infrastrukturális fejlesztési elképzelések tekintetében elsősorban tervezési, előkészületi munkálatok folytak.
A gazdaság szervezeti struktúrájának átalakulása, fejlesztése
A gazdaság szervezeti struktúrája jelentősen átalakult. Elterjedtek a kisvállalkozások, nagyszámú cégalapításra került sor. A jegyzett tőke vonatkozásában az állami tulajdon kevesebb mint 1/4-ére csökkent. A termelő infrastruktúra részbeni fejlődése a korábbiakhoz képest valamelyest vonzóbbá tette a tőkebefektetők számára
a megye egyes térségeit. A külföldi tőke elsősorban a vegyiparban, az élelmiszer, ital- és dohánytermékek gyártásában és az energiaszektorban szerzett érdekeltséget.
Jelenleg a foglalkoztatottak száma alapján a vállalkozásoknak 0,2 %-ánál haladja meg a létszám a 300 főt. 0,8 %-ánál dolgoznak 50-300 fő között, 2,3 % az olyan vállalkozás, mely 10-50 fő felett foglalkoztat.
A cégek 96,7 %-ában 10 fő alatti a dolgozók száma beleértve az egyéni vállalkozásokat is.
A tényekből azt a következtetést lehet levonni,
hogy a megye gazdasági-szervezeti átalakulása - ha nem is optimális módon - megtörtént.A jövőben arra kell koncentrálni, hogy ezen szervezeti arányok a mostanitól részben eltérően - a középvállalkozások fokozott megerősítésével - egy egészséges szinten s
tabilizálódjanak.
A kis és közepes vállalkozások tekintetében ez különböző pénzügyi-gazdasági és egyéb szakmai kezelést igényel.
3. Humán erőforrás fejlesztés
A humán erőforrás fejlesztés a meglévő megyei intézmények képzési, átképzési, továbbképzési tevékenységen alapult. Ezeket az oktatásokat döntő többségben a megye állami oktatási intézményei, az Északmagyarországi Regionális Munkaerőfejlesztő és Átképző Központ, illetve a részben, vagy egészben magántulajdonban lévő cégek végezték. A képzések te
ljes szinkronizálására nem került sor.
A megyei programon belül néhány speciális képzési forma lett megfogalmazva: vezetőképzés, tanácsadóképzés, pénzügyi-manager képzés, mely képzési formák a PHARE források elérésének elhúzódása miatt nem valósultak meg
.
Az említettek miatt a megyei képzési rendszer teljes szinkronizálására, annak fokozatos tartalmi átalakítására, illetve az EU-s csatlakozás által felvetett képzési formák bevezetésére van szükség.
A humán erőforrás fejlesztés keretén belül foglalkoztunk szociális válságkezeléssel, kizárólagosan a Népjóléti Minisztérium szociális válságkezelő programján belül. Az így elindított és folyamatosan működtetett programok (családsegítés, szociális asszisztens képzés, falugondnoki rendszer és szociális földprog
ram) a források szűkössége ellenére eredményesek voltak.
4. Társadalmi-gazdasági feszültségek kezelése
A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei integrált szerkezetátalakítási és válságkezelési program elsődleges célja az acélipari létszámleépítés következtében krí
zishelyzetbe került térség gazdasági szerkezetének átalakítása, illetve a kialakult válság kezelése volt.
Az acélipari létszámleépítés időbeni elhúzódása a tervszerűség és előreláthatóság alacsony szintje, valamint a foglalkoztatási helyzet politikai kérdésként kezelése és orvoslása nem tette lehetővé látványos eredmények felmutatását; sokkal inkább a társadalmi robbanás elkerülését segítették az intézkedések, mint a perspektivikus megoldások létrehozását. Emellett a munkahelyek megszűnése tovább folytató
dott.
A térségben közel 120 ezer munkahely szűnt meg, de az elmúlt időszak erőfeszítései
eredményeként a munkanélküliség növekedése megállt, illetve közel 2 éve stagnál 55-60 ezer fős mérték közelében.
A közeljövőben további több ezer fős bányászati és kohászati létszámleépítéssel kell számolni, mely koncentráltan jelentkezik egy-egy földrajzi területen, így lehetőség nyílik a válsággócok lehatárolására és a probléma célirányos kezelésére.
Az ilyen koncentráltan jelentkező feladathalmaz megoldására önmag
ában az integrált program forrásai nem elégségesek, azonban számos szerkezetátalakítási folyamat indítása a program keretében történhet.
Az említettekből következően, terveink szerint az 1998. évi feladatok alapvetően négy nagy témakört fognak át, melyek megvalósításával a program befejezéséig további jelentős előrelépés érhető el a megye külföldi, országon belüli és régión belüli pozíciójának javításában.
1. A megye regionális versenypozíciójának erősítése
2. Gazdaságfejlesztés és a technikai infrastruktúra fejlesztése.
3. Humán erőforrás-fejlesztés.
4. Társadalmi-gazdasági válsággócok kezelése
1. A megye regionális versenypozíciójának erősítése
1.1. Felkészülés az EU csatlakozásra közigazgatási, illetve gazdasági területen
Bázis:
1.1.1. Felkészülés szellemi, információs háttérrel:
Öt napos kurzusok felsőfokú végzettségűeknek az alábbi témakörökben:
= EU regionális politikája,
= EU agrárpolitika, magyarországi agrárpolitika,
= EU iparpolitika,
= Magyarország EU csatlakozási feladatai az ezredfordulóig,
= |
Európai Unió közigazgatási rendszerének és módszereinek megismerése |
Már diplomával rendelkezők részére Magyarország EU csatlakozásával járó feladatainak megismerése; a jelöltek felkészítése az EU diplomácia gazdasági és közigazgatási szakfeladatainak megoldására.
1.1.2. |
Felkészülés a csatlakozást elősegítő és az Európai Unió integrációjának lényegét megismertető rendezvényekkel, illetve kiadványokkal. |
1.1.3. |
A csatlakozáshoz szükséges intézményrendszer megteremtése, illetve az ilyen jellegű szervezetek tevékenységének koordinálása, fejlesztése. |
1.1.4. |
A megye gazdasági szereplőinek erősítése a nemzetközileg versenyképes feltételrendszerek megteremtésével
|
1.2. A megyei integrált információs rendszer továbbfejlesztése, megyei PR, marketing tevékenység fejlesztése
Az integrált szerkezetátalakítási és válságkezelési program végrehajtása során kialakultak az informatika, a PR és marketing szervezeti keretei és alapbázisai. 1998-ban e rendszerek továbbfejlesztését, valamint a megye egységes külső megjelenítését tűzzük ki célul.
Bázis:
1.2.1. Megyei integrált információs rendszer továbbfejlesztése.
1.2.2. Megyei PR, marketing tevékenység fejlesztése.
1.3. Nemzetközi együttműködési programok és kapcsolatok
Bázis:
1.3.1. Közös megvalósítású gazdasági és környezetvédelmi projektek támogatása
1.3.2. A regionális együttműködést erősítő programok kidolgozása, rendezvények szervezése,
kiadványok megjelenítése
1.3.3. Európai Uniós programokon való közös megjelenés.
2. Gazdaságfejlesztés, technikai infrastruktúra fejlesztése
A gazdaságfejlesztési prioritások a megyei integrált szerkezetátalakítási és válságkezelési programban foglaltaknak megfelelően a feldolgozóipar, az idegenforgalom és az agrárium fejlesztése, valamint a gazdaságfejlesztést elősegítő infrastruktúra, illetve szolgáltatások fejlesztése.
2.1. Gazdasági szerkezetátalakítás
Bázis:
2.1.1. |
Korszerű technológiát hordozó, jelentős foglalkoztatásbővítést eredményező külső, nagybefektetők betelepedését szorgalmazó fejlesztési támogatás. |
2.1.2. |
Korszerű piacképes termékeket előállító feldolgozóipari kapacitások kialakítása, fejlesztése. |
2.1.3. |
Kis- és középvállalkozások megerősítése a beszállítói programokhoz való csatlak ozás érdekében. |
2.1.4. |
Az Európai Unió-s követelményeknek megfelelő környezetvédelmi ipar letelepítésének elősegítése a megyében.
|
2.1.5. |
Idegenforgalmi programok és attrakciók létrehozása és fejlesztése.
|
2.1.6. |
Műemlék, illetve műemlék jellegű épül etek, idegenforgalomhoz kapcsolódó, illetve kulturális célú fejlesztések
|
2.1.7. |
Piacképes, programokhoz kapcsolódó minőségi szálláshelyfejlesztés.
|
2.1.8. |
A A megye sajátosságainak megfelelő mezőgazdasági tevékenységek fejlesztése, illetve az ezt szolgáló technikai beruházások támogatása, illetve integrációk kialakulásának elősegítése: Több termelőt érintő mezőgazdasági és erdőgazdasági termékek feldolgozása és értékesítési infrastruktúra fejlesztése. Több termelőt érintő terménytároló, növényház, szárító, csomagoló, osztályozó, takarmánykeverő létesítése, illetve korszerűsítése. Gyepre alapozott, szarvasmarha-, juh- és kecsketartás komplex fejlesztése. Vetőmag termesztés, szaporítóanyag előállítás komplex fejlesztése. Műszaki és technológiai színvonal emelése, új mezőgazdasági gép vásárlásának támogatása, előzetes szállítói tendereztetéssel. Meglévő állattartó telepek korszerűsítése. Állattartó telepek létesítése kezdő vállalkozók esetében. Erdő-, vad-, halgazdálkodás létesítményeinek építése, illetve korszerűsítése. Melioráció-, és öntözésfejlesztési beruházások támogatása. Ültetvény telepítés, szőlőültetvény felújítása, csak térségi integrációs programon belül. Fiatal agrárvállalkozások támogatása. Alternatív mezőgazdasági tevékenységek fejlesztése, megújuló energiaforrások előállítása. A mezőgazdasághoz kötődő, a falusi foglalkoztatást elősegítő fejlesztések. Fenntartható vidékfejlesztési térségi modell indítása, EU hálózathoz való kapcsolása (pl. Fony, Hejce, Mogyoróska, Regéc). Agroturizmus fejlesztése, a Földművelésügyi Minisztériummal, közös pályázati rendszerben.
|
2.2. A gazdaság szervezeti struktúrájának fejlesztése
Bázis:
2.2.1.2.2.2 |
Kisvállalkozások tőkeellátásának javítása, mely lehetővé tesz a jelenlegi mikrohitel rendszerhez kapcsolódóan többlettámogatás folyósítást.
|
|
2.2.3. |
Az 1997. évben megkezdett kistérség fejlesztési program folytatása, melynek keretében a mikrotérségek fejlesztésére vonatkozó programok kidolgozását, illetve a helyi gazdaságfejlesztési projektek megvalósulását szükséges támogatni. A kistérségi gazdaságfejlesztő irodák működési feltételeinek elősegítése. |
2.3. Gazdaságfejlesztést elősegítő technikai infrastruktúra fejlesztések
Bázis:
2.3.1. |
Az M3-as autópálya beruházásához kapcsolódó közlekedési, infrastrukturális fejlesztések támogatása. |
2.3.2. |
A miskolci elkerülő út előkészítésével, területbiztosításával kapcsolatos feladatok támogatása.
|
2.3.3. |
Ipari parkok, inkubátorházak, vállalkozói parkok, logisztikai központ, vállalkozói övezetek infrastrukturális fejlesztésének támogatása.
|
2.3.4. |
Önkormányzatok gazdaságfejlesztést elősegítő, területelőkészítő beruházásainak támogatása (tereprendezés, termelő infrastruktúra tervezés és építés telekhatárig stb.), az ilyen jellegű fejlesztésekhez kapcsolódó tulajdonviszonyok rendezése.
|
2.3.5. |
A légi közlekedést lehetővé tevő terület- és technikai fejlesztések támogatása.
|
2.3.6. |
Környezetvédelmi fejlesztések (gazdálkodó szervezetek technológiához kapcsolódó környezetvédelmi fejlesztéseinek támogatása; önkormányzatok környezetvédelmi, a fenntartható fejlődést szolgáló beruházásainak támogatása; megyei jelentőségű környezetvédelmi akciók és programok kidolgozása, illetve támogatása; kiemelt vízbázisok védelme; környezetvédelmi közhasznú munka folytatása; megyei természeti értékek és műemlékek védelme). |
3. Humán erőforrás
fejlesztés
A feladatcsoport célja, a megyei oktatási képzési rendszer EU normáknak megfelelő átalakítása, fejlesztése, valamint a tartós szociális válsághelyzet kezelése, illetve a szociális feszültségek enyhítése.
3.1. |
A gazdasági struktúra-átalakítás igényeinek megfelelő humánerőforrás fejlesztés. |
|
Bázis:
|
||
3.1.1. |
A gazdaság által támasztott követelményekhez igazodó komplex szakképzés, szakoktatás fejlesztése, ezen belül részben kiemelten a minőségbiztosítás és környezet irányítás oktatásának fejlesztése, számítástechnikai oktatás továbbfejlesztése.
|
|
3.1.2. |
Postsecunderi üzleti képzés indítása érettségizetteknek a Miskolci Egyetem Közgazdaságtudományi Karán.
|
|
3.1.3. |
A Miskolci Egyetem távoktatási bázisára alapozva a szakképzés, átképzés, másoddiplomát adó képzés, üzleti vállalkozói és számítástechnikai képzés indítása.
|
|
3.1.4. |
Technológia transzfer fogadásához szükséges humán feltételek megteremtése, ezen belül kiemelten a középfokú oktatási intézmények pedagógus-továbbképzéséhez szükséges tárgyi, személyi feltételek megteremtése, különös tekintettel az üzleti, informatikai és technológiai ismeretekre.
|
|
3.1.5. |
Az általános iskola és a középiskolai nyelvoktatás kötelező óraszámon túli, emeltszintű végzése, pénzügyi és technikai feltételeinek megteremtése, az üzleti és közigazgatási életben tevékenykedők szakmai idegen nyelvi ismereteinek fejlesztése. |
3.2. Szociális válságkezelés
Bázis: |
|||
|
|||
3.2.1. |
Kistérségi és helyi szociális programok, szociális krízishelyzetek megoldásának elősegítése, a szociális infrastruktúra hiányosságainak pótlása.
|
||
3.2.2. |
Családsegítő hálózat továbbfejlesztése, a családsegítő központok infrastruktúrájának és szolgáltatásainak fejlesztése.
|
||
3.2.3. |
Munka melletti szociális asszisztens képzés a hiányzó végzettség megszerzése érdekében.
|
||
3.2.4. |
Szociális földprogram továbbfolytatása, szociális gondok enyhítése saját munkavégzésre alapozva. |
4. Társadalmi-gazdasági válsággócok kezelése
A nehézipari nagyvállalatok megszűnésének és átalakulásának, a gazdasági szerkezet és szervezet-átalakítás természetes velejárója az egyes ágazatokban, illetve földrajzi területeken megjelenő nagy volumenű létszámleépítés, mely a munkanélküliség mint éle
thelyzet pszichológiai feldolgozásának nehézségei mellett a jövedelemszint zuhanásával az egzisztenciális biztonság elvesztésével, illetve a társadalmi deviancia növekedésével jár.
Bázis:
4.1. Bányászati és kohászati létszámleépítés kezelése
A bányászati és kohászati létszámleépítés kapcsán a program 1998. évi feladatai között az előre látható és tervezhető létszáml
eépítések kezelésére célozott alprogramot kell indítani:
Mindehhez kiemelt a megyei szintet meghaladó támogatási feltételek bizotsítása szükséges.
4.2. |
Rurális térségekben jelentkező társadalmi válsághelyzet kezelésének megalapozása |
A rurális térségekben a társadalmi-gazdasági válsághelyzet kezelése érdekében komoly
|
Borsod-Abaúj-Zemplén megye 1998. évi feladattervének forrásigénye |
||||||||||||
PROGRAMCSOMAGOK |
FELADATOK |
FORRÁSIGÉNY |
||||||||||
Állami integrált forrás |
PHARE forrás COP'95 |
PHARE forrás COP'97 |
Állami alap |
Egyéb állami forrás |
Forrás összesen |
|||||||
1997-ről áthúzódó kötelezettségvállalás |
687 |
687 |
||||||||||
I. A megye regionális verseny poziciójának erősítése. |
1.1. Az EU csatlakozáshoz való közigazgatási és gazdasági felkészülés 1.2. A megyei integrált információs rendszer továbbfejlesztése, a megyei PR, marketing program fejlesztése 1.3. Nemzetközi együttműködési programok és kapcsolatok Összesen : |
100
80
110
290 |
170
40
210 |
50
50
100
|
320
120
160
600 |
|||||||
II. Gazdaság-fejlesztés, technikai infrastruktúra fejlesztése |
2.1. Gazdasági szerkezetátalakítás 2.2. A gazdaság szervezeti struktúrájának fejlesztése 2.3. A gazdaságfejlesztést elősegítő technikai infrastruktúra fejlesztések Összesen |
2013 280
450
2743 |
455*
455 |
200
200
|
350**
1100***
1450 |
2563 735
1550
4848 |
||||||
III. Humán erőforrás fejlesztés |
3.1. A gazdasági struktúra átalakítás igényeinek megfelelő humán erőforrásfejlesztés 3.2. Szociális válságkezelés Összesen |
200 200 |
200
200 |
100#
100 |
300
200 500 |
|||||||
IV. Társadalmi-gazdasági válsággócok kezelése |
4.1. A bányászati és kohászati létszámleépítés kezelésére szolgáló célprogram 4.2. A rurális térségekben jelentkező társadalmi-gazdasági válsághelyzet kezelésének megalapozása Összesen |
30
30 |
30
30 |
200
100
300 |
100****
100 |
1500
1500 |
1800
160
1960 |
|||||
V. Programműködtetés |
5.1. Éves feladatterv és finanszírozási felhasználási rendjének készítése 5.2. Megyei pályázati rendszerek kidolgozása 5.3. Tanácsadás és kapcsolattartás a pályázókkal 5.4. Döntéselőkészítés és döntési rendszerműködtetése 5.5. Monitoring Összesen: |
150 |
70 |
220 |
||||||||
1998. év összesen: |
4100 |
765 |
800 |
1650 |
1500 |
8815 |
* 455 mFt = 300 mFt KKV támogatás + 155 mFt kistérségi fejlesztések # 100 mFt pótlólagos dec. EFA igény a COP'97 programhoz
** 350 mFt = 300 mFt KKA + 50 mFt dec. EFA
*** 1100 mFt = 500 mFt KKA + 400 mFt EFA közhasznú munkavégzésre + 200 mFt Vízügyi Alap
**** 100 mFt EFA
Borsod-Abaúj-Zemplén megye 1998. évi feladatterve alapján elindítandó fejlesztések várható eredményei |
||
PROGRAMCSOMAGOK |
FELADATOK
|
VÁRHATÓ EREDMÉNY |
I. A megye regionális verseny pozíciójának erősítése. |
1.1. Az EU csatlakozáshoz való közigazgatási és gazdasági felkészülés
1.2. A megyei integrált információs rendszer továbbfejlesztése, a megyei PR, marketing program fejlesztése
1.3. Nemzetköz i együttműködési programok és kapcsolatok
|
500 fő képzése az EU csatlakozás előkészítése érdekében. 20 az Európai Unió integrációjának lényegét megismertető rendezvény, egy EU-s intézmény létrehozása. 20 céges minőségbiztosítási rendszer beindí tása.
A megyei integrált információs rendszer adattartalmának teljessé tétele, teljes összekapcsolása a megyei intézményekkel, cégekkel, mikrotérségekkel. 5 megyei gazdasági, kulturális, tudományos nagyrendezvény szervezése. A megyei egységes települési, idegenforgalmi tájékoztató rendszer kiépítése táblákkal, térképekkel ismertető anyagokkal.PR kiadványok megjelentetése, különböző témájú, (befektetési, kulturális, idegenforgalmi) új prezentációs csomagok elkészíttetése, ezek formai, tartalmi egységesíté se.
5 EU-s együttműködési program elkészítése, 5 nemzetközi közös finanszírozású projekt beindítása. |
II. Gazdaság-fejlesztés, technikai infra- struktúra fejlesztése
|
2.1. Gazdasági szerkezetátalakítás
2.2. A gazdaság szervezeti struktúrájának fejlesztése
2.3. A gazdaságfejlesztést elősegítő technikai infra- struktúra fejlesztések
|
6 milliárd forint összegű fejlesztés beindítása, mintegy 100 ipari és idegenforgalmi, valamint 200 agrár projekt támogatásával, 2000 új munka hely létesítése.
Forrásbiztosítás 200 kis- és középvállalkozás beruházásai részére. 12 kistérségi komplex program beindítása, mintegy 60 projekttel.
20 megyei jelentőségű infrastrukturális fejlesztés elindítása (ipari parkok, vállalkozói parkok, logisztikai központ, inkubátor házak, önkormányzati területelőkészítő beruházások, miskolci elkerülő út, kis repülőterek). 50 környezetvédelmi beruházás, a környezetvédelmi közhasznú munkaprogram megvalósítása 2000 fő foglalkoztatásba vonásával. |
PROGRAMCSOMAGOK |
FELADATOK |
VÁRHATÓ EREDMÉNY
|
III. Humán erőforrás fejlesztés |
3.1. A gazdasági struktúra-átalakítás igényeinek megfelelő humán erőforrás fejlesztés
3.2. Szociális válságkezelés |
50 képzési program elindítása (üzleti képzés, minőségbiztosítás, környezeti rányítás, számítástechnika, technológiai transzfer).Távoktatás továbbfejlesztése; a szakoktatás, középfokú oktatás tárgyi és személyi fejlesztése. Intenzív nyelvi képzés beindítása a megyében.
200 szociális jellegű projekt támogatása (szociális programok, családsegítő hálózat, szociális asszisztens képzés, földprogram). |
IV. Társadalmi-gazdasági válsággócok kezelése |
4.1. A bányászati és kohászati létszámleépítés kezelésére szolgáló célprogram
4.2. A rurális térségekben jelentkező társadalmi-ga zdasági válsághelyzet kezelésének megalapozása
|
Mintegy 3000 fő a bányászatból és kohászatból kikerülő munkanélküli gondozása (korengedményes nyugdíjazás, átképzés, más munkahely biztosítása, vállalkozóvá válás elősegítése, közmunkába vonás). Új munkahelyek létesítése a válság sújtotta területeken.
11 rurális fejlesztési program kidolgozása, térségi szociális helyzetfelmérés, erőforrás térképek elkészítése. |
V. Programműködtetés |
5.1. Éves feladatterv és finanszírozási felhasználási rendjének készítése
5.2. Megyei pályázati rendszerek kidolgozása
5.3. Tanácsadás és kapcsolattartás a pályázókkal
5.4. Döntéselőkészítés és döntési rendszer működtetése
5.5. Monitoring |
A Minisztériumokkal, az Országos Területfejlesztési Központtal, a Magyar Államkincstárral, a gazdasági élet megyei szereplőivel egyeztetett finanszírozási rendszer.
Egyeztetett megyei pályázati kiírások.
Tanácsadás, nyomtatvány biztosítás mintegy 2000 érdeklődő részére.
Kb. 1500 db beérkezett pályázat minősítése, döntések meghozatala.Tanácstagok, szakértők, MFÜ munkatársak képzése, szakmai felkészítése. A befejeződött és folyamatban lévő fejlesztések teljes figyelése, monitoringja. |