Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Területfejlesztési Tanács
PÁLYÁZATI KIÍRÁS
1998. ÉVI
INTEGRÁLT KISTÉRSÉGFEJLESZTÉSI PROGRAM
TÁMOGATÁSÁNAK ELNYERÉSÉRE
/A fejlesztéseket az Európai Unió Területfejlesztési Phare programja is támogatja /
KISTÉRSÉGI KOMPLEX FEJLESZTÉSI PROJEKTCSOMAGOK MEGVALÓSÍTÁSA
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Fejlesztési Ügynökség
3532 Miskolc, Acél utca 17. sz.
Telefon: 46/ 370-719, Fax: 46/ 402-098
Pályázati KIÍRÁS
A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Területfejlesztési Tanács
a Megyei Integrált Szerkezetátalakítási Program
keretén belül
INTEGRÁLT KISTÉRSÉGFEJLESZTÉSI PROGRAM
EU- HUN Kistérségi Forrásból történő
vissza nem térítendő támogatás elnyerésére
Pályázatot hirdet
Kistérségi komplex fejlesztési projektcsomagok megvalósítására
A Kormány a Magyar Köztársaság 1998. évi költségvetéséről szóló 1997. évi CXLVI. törvény 53 §. a., pontjában rendelkezett a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei integrált program 1998. évi finanszírozásáról
. A 2069/1998 (III.25) Korm. határozatban pedig 1998. évben támogatható programokról. Ezen jogszabályok alapján a Megyei Területfejlesztési Tanács jogosult pályázatot kiírni.
1. Az Integrált Kistérségfejlesztési Program célja
A megyei Integrált Szerkezetátalakítási és Válságkezelési Program kiemelten támogatja a kistérségi szinten kezdeményezett és menedzselt fejlesztéseket.
A pályázati rendszer ösztönözni kívánja a megye kistérségeiben,
a térségek szereplőinek együttműködésével,
a kistérségi programok cél- és prioritásrendszerében meghatározott
feladatok ellátását.
A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kistérségfejlesztési Program célja a térségi együttműködés kialakítása, fejlesztése, annak a felismerésnek a megerősítése, hogy a kistérségen belül működő önkormányzatok és más gazdasági, társadalmi szereplők együttműködésének eredményeképpen oldhatók meg válsághelyzetek és indítható megalapozott fejlesztés. E szemlélet gyakorlati megvalósítása konkrét gazdaságfejlesztési projekteken keresztül történik.
A térségi szemlélet lényege, hogy alulról építkező folyamat, a cselekvés a térség saját elhatározásán alapul és a térség belső szellemi és fizikai erőforrásait hasznosítja. A közös munka az ismeretek, szakértelem és a források összegzését és integrált felhasználását kívánja meg.
Az eredményes területfejlesztés a térségi jellemzők figyelembe vételére épül. A fejlesztésnek azokra a tényezőkre kell alapulnia (gazdasági, társadalmi, kulturális), amelyek az adott kistérséget viszonylag homogén egységgé teszi. Ezért fontos az erőforrások - meglévő és potenciális - teljes körének feltérképezése és minden olyan kezdeményezés támogatása, ami hozzájárulhat a térség humán és gazdasági erőforrásainak továbbfejlesztéséhez.
A térségfejlesztés minden területet lefed és a helyi jellemzőknek, összefüggéseknek megfelelően különböző formában jelenik meg. Egy dolog azonban minden térségfejlesztési tevékenységben egyformán fontos, hogy a térségi összefogásból eredő
szinergia - az egymást erősítő hatás - érvényesüljön és megvalósuljon a hosszú távú partnerség.
A területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény, és az Európai Unió normái szerint, a helyi adottságokra alapozott, integrált, azaz a gazdaság- és társadalomfejlesztés minden lényeges területére kiterjedő, partneri együttműködésben megvalósított helyi és kistérségi fejlesztések, az erőforrásokkal való gazdálkodás, a kiegyensúlyozott és hosszútávon fenntartható területi fejlődés garanciá
i.
A kistérségi társulások, az általuk létrehozott vagy megbízott fejlesztő szervezetek a törvény szándékával összhangban az alábbi feladatokat vállalhatják fel:
A térségfejlesztési célkitűzéseken túlmenően az Integrált Kistérségfejlesztési pályázati rendszer célja, hogy tesztként működjön az integrált finanszírozás megvalósításában. Az EU-HUN kistérségi forrásból 1998 évben rendelkezésre álló keret 370 MFt., mely 50% kormányzati 50% PHARE pénzből tevődik össze.
A kistérségfejlesztési pályázati rendszer egységes kritérium és monitoring szerint működik a források eredetétől függetlenül. A működés tapasztalatai további, a PHARE és a Magyar Kormány által közösen finanszírozott programok formálásához is felhasználhatók lesznek.
2. Támogatható pályázati célkitűzések
Az Integrált Kistérségfejlesztési Program keretében támogatás nyújtható a megye gazdasági és társadalmi szerkezetének átalakulásához, a szociális feszültségek oldásához, valamint a területi lemaradási folyamat megállításához hozzájáruló,
témakörébe illeszkedő, térségi együttműködés keretében történő,
megvalósításához.
3. Az Integrált Kistérségfejlesztési Program prioritásai
A pályázati rendszer a B-A-Z Megyei Integrált Szerkezetátalakítási és Válságkezelési Programban foglaltaknak megfelelően, azzal összhangban az egyes kistérségek speciális adottságaira alapozva, ezek erősítése érdekében az alábbi fejlesztési prioritásokat emeli ki:
Fenti prioritásokhoz illeszkedő projektek megvalósításán keresztül a megye kistérségei a helyi lehetőségek felhasználásával, egyedi arculatú gazdasági, társadalmi identitásuk megerősítésével a megyei integrált program aktív résztvevőivé válhatnak.
4. Pályázat alkalmasságának feltételei
A pályázatnak tükröznie kell az alábbi elvek érvényesülését:
Partnerség és együttműködés
Alapvető követelmény a partnerség elvének és tényleges gyakorlati megvalósításának érvényesítése.
A partnerség célja, hogy elősegítse a különböző szektorok, gazdasági ágazatok közti együttműködést, mely hatékonyabban szolgálhatja az egész térség fejlődését. Az együttműködő partnerek a projektet közösen alakítják ki, a megvalósításban konkrét, egymásra épülő feladatokat vállalnak és hozzájárulnak a projekt finanszírozásához is.
A partnerek bevonásának célja a
A partnerek megválasztásánál szempont, hogy az önkormányzatok mellett társadalmi és gazdasági szervezetek is aktív részvétvevők legyenek az együttműködésben.
A vagyoni hozzájárulás nélkül közreműködő partner feladatait és felelősségét az együttműködési megállapodásban pontosan meg kell határozni.
Térségi hatás
A projektnek kimutatható, a térség egésze szempontjából kedvező, mérhető hatása kell, hogy legyen (pl. a létrejött vállalkozások újszerűsége, a vállalkozások nyereségnövekedése, a térségi jövedelem növekedése, a projekt tervezésébe és megvalósításába bevont intézmények komplexitása, stb.)
Helyi, térségi adottságokra és igényekre épülés
A megvalósítani kívánt fejlesztésnek a helyi adottságokra kell épülnie.
Támogatottak azok a pályázatok, melyek a térségben ( esetleg már régebb óta) igényként felmerült, közismerten hiányzó termelő tevékenységek, szolgáltatások, intézmények, stb. megvalósítását tűzik ki célul. A pályázat azonban nem vonatkozhat állami feladatok megoldására.
Komplexitás
A pályázott tevékenység egy-egy problémakör komplex megoldását, a fejlesztés fizikai, humán, pénzügyi feltételeinek biztosításától a termékek piacra jutásáig, ill. a szolgáltatásoknak a fogyasztóhoz való eljutásáig terjedő teljes vertikumot fogja át.
Fenntarthatóság
A környezetet veszélyeztető vagy a helyi adottságoktól idegen fejlesztési elképzelések megvalósítása nem t
ámogatható. A pályázathoz mellékelni kell a javasolt fejlesztések hatásvizsgálatát, fenntarthatóságának elemzését is.
Innováció
Az Integrált Szerkezetátalakítási Program egyik célja, hogy ösztönözze az újszerű, eredeti, innovatív tevékenységek kialakulását, megerősödését a megyében. Az innováció vonatkozhat a projekt keretében megvalósuló tevékenységekre, a megvalósítás módjára (pl. új, a térségben eddig ismeretlen termékek előállítása, a termékfeldolgozás új módja, új piacok feltárása, új technológiák bevezetése, stb.) Támogatható az a projekt is, ahol az alkalmazandó innováció hatása ( természetéből adódóan) rövid távon, a program megvalósításáig nem érezhető és mutatható ugyan ki, de hosszú távon a térség fejlődését szolgálja.
Azok a pályázatok, melyekből a fenti elvek érvényesítése nem tűnik ki, illetve nincs együttműködő partnerük, vagy a megjelölt partner(ek) a kizártak körébe tartoznak, nem támogathatók.
A pályázat benyújtására jogosult szervezet a komplex projektcsomag teljes időszakára, a projektcsomag összeállítása és teljes körű megvalósítása érdekében létrehozott konzorcium vagy a partnerek szerződésben rögzített együttműködése.
A konzorcium illetve együttműködés létrehozói lehetnek:
és a velük partnerként együttműködő intézmények, a magán és civil szféra szereplői, úgy mint:
A partnerség igazolásának módja konzorciális szerződés vagy együttműködési megállapodás létrehozása.
A pályázók (és együttműködő partnerek) köréből
kizártak és nem támogathatók a következők:
A támogatás mértéke: az elismerhető költségek 80 %-a.
A támogatás formája: Vissza nem térítendő támogatás
Kivétel, ha a pályázott tevékenység a b.) szociális programok fejlesztési, prioritási körébe tartozik, ahol:
.
A támogatás mértéke: az elismerhető költségek 90 %-a.
A forrás célja térségi hatású komplex projektcsomagok részét képező projektek támogatása, ezért
a komplex projektcsomag alsó határa 5 millió Ft, az ennél kisebb költségvetésű projektcsomagok nem jogosultak támogatásra. A Kistérségi Forrásból nyújtható támogatás minimuma tehát 4millió Ft.
Amennyiben a projekt célja egy fejlesztést megalapozó háttértanulmány elkészíttetése /fejlesztési prioritások i.) pont/, a költségvetés minimuma nem korlátozott.
A komplex projektcsomag támogatásának felső határa 40 millió Ft
/a felső határ nem korlátozott/.
7. Az elismerhető költségek
A támogatás szempontjából elismerhető költségek összege képezi a támogatás meghatározásának alapját.
Nem ismerhetők el a támogatás alapjául :
8. A forrásösszetétel mértéke
A projektcsomag forrásai a következők:
Kivételt képeznek a b., szociális projektcsomagok, ahol az önrész minimuma 10 %- a pályázatnak azonban egyértelműen igazolnia kell a projekt szociális jellegét és a támogatás megszűnése után a projektben megvalósított tevékenység távlati finanszírozását.
A kötelező tárgyévi önrész kézpénzben való rendelkezésre állását, az erről szóló banki igazolást a pályázat benyújtásakor mellékelni kell.
Az önrészt szerződéskötéskor külön számlán kell elhelyezni.
A kötelező
önrész nem származhat bankhitelből vagy pályázat útján nyert egyéb állami támogatásból. A tárgyévi önrésznek készpénzben rendelkezésre kell állnia (pl. apport sem számítható be). Az üzleti tervnek meggyőzően tükröznie kell, hogy a következő évre áthúzódó költségek saját erő készpénz fedezete teljes mértékben képződni fog.
Kivételt képeznek a szociális projektcsomagok, ahol a támogatás max. 90 %.
9. Különleges elvárások
A pályázat végrehajtásáért felelős személy megj
elölése
A pályázatot benyújtó szervezet (együttműködés, konzorcium), amely egyben a szerződő fél is, felelős a komplex projektcsomag által kitűzött cél megfelelő színvonalú megvalósításáért, a bevont partnerek tevékenységének összehangolásáért.
E feladat ellátására programfelelőst kell kineveznie.
A komplex projektcsomagon belül megjelenő minden egyes projekt esetében ki kell nevezni a projekt végrehajtását irányító projektfelelőst, aki a szerződő fél felé, ill. megbízásából biztosítja a projekt szerződés szerinti megvalósítását, és aki a kapcsolattartó szerepét betölti az ellenőrző szervezetek felé és naprakész információkat tud szolgáltatni.
10. A pályázati csomag átvétele
A pályázati csomag tartalmazza
Pályázati csomag átvehető 1998. április 9-től, minden kedden és csütörtökön 9 és 12 óra között, a Borsod-Abaúj
-Zemplén Megyei Fejlesztési Ügynökségen (3532 Miskolc, Acél u. 17.) vagy a kistérségi társulások irodáiban személyesen vagy meghatalmazott útján.
A pályázati egységcsomag komplex projektcsomagonként 10.000 Ft+ÁFA/db áron kapható.
11. A benyújtás határideje
A pályázatok legkésőbb,
1998. június 5-ig
nyújthatók be. (Postai benyújtás esetén 24 óráig, személyes benyújtás esetén 12 óráig)
A pályázati felhívásnak meg nem felelő (hiányos) pályázat esetén egyszeri hiánypótlásra van lehetőség, melynek végső határ
ideje megegyezik a pályázat beadási határidejével.
A benyújtás időpontjának postai benyújtás esetén a postai bélyegző dátuma számít.
12. A pályázat benyújtásának helye
A pályázatok a megadott határidőn belül
nyújthatók be. Személyes benyújtás esetén az MFÜ az átvételt a pályázó saját példányán ismeri el.