Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Területfejlesztési Tanács

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PÁLYÁZATI KIÍRÁS

 

 

1998. ÉVI

 

INTEGRÁLT KISTÉRSÉGFEJLESZTÉSI PROGRAM

TÁMOGATÁSÁNAK ELNYERÉSÉRE

/A fejlesztéseket az Európai Unió Területfejlesztési Phare programja is támogatja /

 

 

 

KISTÉRSÉGI KOMPLEX FEJLESZTÉSI PROJEKTCSOMAGOK MEGVALÓSÍTÁSA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Fejlesztési Ügynökség

3532 Miskolc, Acél utca 17. sz.

Telefon: 46/ 370-719, Fax: 46/ 402-098

 

Pályázati KIÍRÁS

 

 

A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Területfejlesztési Tanács

a Megyei Integrált Szerkezetátalakítási Program

keretén belül

 

 

INTEGRÁLT KISTÉRSÉGFEJLESZTÉSI PROGRAM

EU- HUN Kistérségi Forrásból történő

vissza nem térítendő támogatás elnyerésére

 

 

Pályázatot hirdet

 

Kistérségi komplex fejlesztési projektcsomagok megvalósítására

 

 

 

 

A Kormány a Magyar Köztársaság 1998. évi költségvetéséről szóló 1997. évi CXLVI. törvény 53 §. a., pontjában rendelkezett a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei integrált program 1998. évi finanszírozásáról. A 2069/1998 (III.25) Korm. határozatban pedig 1998. évben támogatható programokról. Ezen jogszabályok alapján a Megyei Területfejlesztési Tanács jogosult pályázatot kiírni.

 

 

1. Az Integrált Kistérségfejlesztési Program célja

 

A megyei Integrált Szerkezetátalakítási és Válságkezelési Program kiemelten támogatja a kistérségi szinten kezdeményezett és menedzselt fejlesztéseket.

 

A pályázati rendszer ösztönözni kívánja a megye kistérségeiben,

a térségek szereplőinek együttműködésével,

a kistérségi programok cél- és prioritásrendszerében meghatározott

feladatok ellátását.

 

 

A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kistérségfejlesztési Program célja a térségi együttműködés kialakítása, fejlesztése, annak a felismerésnek a megerősítése, hogy a kistérségen belül működő önkormányzatok és más gazdasági, társadalmi szereplők együttműködésének eredményeképpen oldhatók meg válsághelyzetek és indítható megalapozott fejlesztés. E szemlélet gyakorlati megvalósítása konkrét gazdaságfejlesztési projekteken keresztül történik.

 

 

 

A térségi szemlélet lényege, hogy alulról építkező folyamat, a cselekvés a térség saját elhatározásán alapul és a térség belső szellemi és fizikai erőforrásait hasznosítja. A közös munka az ismeretek, szakértelem és a források összegzését és integrált felhasználását kívánja meg.

 

Az eredményes területfejlesztés a térségi jellemzők figyelembe vételére épül. A fejlesztésnek azokra a tényezőkre kell alapulnia (gazdasági, társadalmi, kulturális), amelyek az adott kistérséget viszonylag homogén egységgé teszi. Ezért fontos az erőforrások - meglévő és potenciális - teljes körének feltérképezése és minden olyan kezdeményezés támogatása, ami hozzájárulhat a térség humán és gazdasági erőforrásainak továbbfejlesztéséhez.

 

A térségfejlesztés minden területet lefed és a helyi jellemzőknek, összefüggéseknek megfelelően különböző formában jelenik meg. Egy dolog azonban minden térségfejlesztési tevékenységben egyformán fontos, hogy a térségi összefogásból eredő szinergia - az egymást erősítő hatás - érvényesüljön és megvalósuljon a hosszú távú partnerség.

 

A területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996. évi XXI. törvény, és az Európai Unió normái szerint, a helyi adottságokra alapozott, integrált, azaz a gazdaság- és társadalomfejlesztés minden lényeges területére kiterjedő, partneri együttműködésben megvalósított helyi és kistérségi fejlesztések, az erőforrásokkal való gazdálkodás, a kiegyensúlyozott és hosszútávon fenntartható területi fejlődés garanciái.

 

A kistérségi társulások, az általuk létrehozott vagy megbízott fejlesztő szervezetek a törvény szándékával összhangban az alábbi feladatokat vállalhatják fel:

 

 

A térségfejlesztési célkitűzéseken túlmenően az Integrált Kistérségfejlesztési pályázati rendszer célja, hogy tesztként működjön az integrált finanszírozás megvalósításában. Az EU-HUN kistérségi forrásból 1998 évben rendelkezésre álló keret 370 MFt., mely 50% kormányzati 50% PHARE pénzből tevődik össze.

 

 

A kistérségfejlesztési pályázati rendszer egységes kritérium és monitoring szerint működik a források eredetétől függetlenül. A működés tapasztalatai további, a PHARE és a Magyar Kormány által közösen finanszírozott programok formálásához is felhasználhatók lesznek.

 

 

 

2. Támogatható pályázati célkitűzések

 

Az Integrált Kistérségfejlesztési Program keretében támogatás nyújtható a megye gazdasági és társadalmi szerkezetének átalakulásához, a szociális feszültségek oldásához, valamint a területi lemaradási folyamat megállításához hozzájáruló,

 

 

 

témakörébe illeszkedő, térségi együttműködés keretében történő,

 

 

megvalósításához.

 

 

3. Az Integrált Kistérségfejlesztési Program prioritásai

 

A pályázati rendszer a B-A-Z Megyei Integrált Szerkezetátalakítási és Válságkezelési Programban foglaltaknak megfelelően, azzal összhangban az egyes kistérségek speciális adottságaira alapozva, ezek erősítése érdekében az alábbi fejlesztési prioritásokat emeli ki:

 

  1. a helyi adottságokon alapuló, a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembevevő mezőgazdaság- és vidékfejlesztés,
  2. szociális programok, (életvezetéssel összekötött foglalkoztatási programok, képzéssel összekötött inkubációs foglalkoztatási programok, hátrányos helyzetű, a munkaerő piacról kiszorult és veszélyeztetett csoportok számára, stb.),
  3. használaton kívüli ingatlanok újrahasznosítása,
  4.  

  5. feldolgozó és újrahasznosító vertikumok, termelési és értékesítési integrációk létrehozása,
  6.  

  7. a piacra jutás és a versenyképesség növelése, a műszaki korszerűsítést előmozdító fejlesztések,
  8. az ökológiai szemléletű környezetbarát technológiai megoldások alkalmazása a kistérségfejlesztésben,
  9. a turisztikai vonzerőt növelő fejlesztések, turisztikai termékfejlesztés a turizmus keretén belül, (szálláshelyek kialakítása, bővítése, felújítása önmagában nem támogatható),
  10. a fentieket megalapozó és azokhoz kapcsolódó humán erőforrás fejlesztés,
  11.  

  12. a fejlesztéseket megalapozó háttértanulmányok, (az adott kistérség fejlesztése szempontjából stratégiai jelentőségű fejlesztési projektek megvalósíthatósági tanulmánytervei, piackutatási tanulmányok stb.) elkészítése.

 

Fenti prioritásokhoz illeszkedő projektek megvalósításán keresztül a megye kistérségei a helyi lehetőségek felhasználásával, egyedi arculatú gazdasági, társadalmi identitásuk megerősítésével a megyei integrált program aktív résztvevőivé válhatnak.

 

 

4. Pályázat alkalmasságának feltételei

 

 

A pályázatnak tükröznie kell az alábbi elvek érvényesülését:

 

 

Partnerség és együttműködés

 

Alapvető követelmény a partnerség elvének és tényleges gyakorlati megvalósításának érvényesítése.

 

A partnerség célja, hogy elősegítse a különböző szektorok, gazdasági ágazatok közti együttműködést, mely hatékonyabban szolgálhatja az egész térség fejlődését. Az együttműködő partnerek a projektet közösen alakítják ki, a megvalósításban konkrét, egymásra épülő feladatokat vállalnak és hozzájárulnak a projekt finanszírozásához is.

 

A partnerek bevonásának célja a

 

 

A partnerek megválasztásánál szempont, hogy az önkormányzatok mellett társadalmi és gazdasági szervezetek is aktív részvétvevők legyenek az együttműködésben.

 

A vagyoni hozzájárulás nélkül közreműködő partner feladatait és felelősségét az együttműködési megállapodásban pontosan meg kell határozni.

 

 

 

 

Térségi hatás

 

A projektnek kimutatható, a térség egésze szempontjából kedvező, mérhető hatása kell, hogy legyen (pl. a létrejött vállalkozások újszerűsége, a vállalkozások nyereségnövekedése, a térségi jövedelem növekedése, a projekt tervezésébe és megvalósításába bevont intézmények komplexitása, stb.)

 

 

Helyi, térségi adottságokra és igényekre épülés

 

A megvalósítani kívánt fejlesztésnek a helyi adottságokra kell épülnie.

Támogatottak azok a pályázatok, melyek a térségben ( esetleg már régebb óta) igényként felmerült, közismerten hiányzó termelő tevékenységek, szolgáltatások, intézmények, stb. megvalósítását tűzik ki célul. A pályázat azonban nem vonatkozhat állami feladatok megoldására.

 

 

Komplexitás

 

A pályázott tevékenység egy-egy problémakör komplex megoldását, a fejlesztés fizikai, humán, pénzügyi feltételeinek biztosításától a termékek piacra jutásáig, ill. a szolgáltatásoknak a fogyasztóhoz való eljutásáig terjedő teljes vertikumot fogja át.

 

 

Fenntarthatóság

 

A környezetet veszélyeztető vagy a helyi adottságoktól idegen fejlesztési elképzelések megvalósítása nem támogatható. A pályázathoz mellékelni kell a javasolt fejlesztések hatásvizsgálatát, fenntarthatóságának elemzését is.

 

 

Innováció

 

Az Integrált Szerkezetátalakítási Program egyik célja, hogy ösztönözze az újszerű, eredeti, innovatív tevékenységek kialakulását, megerősödését a megyében. Az innováció vonatkozhat a projekt keretében megvalósuló tevékenységekre, a megvalósítás módjára (pl. új, a térségben eddig ismeretlen termékek előállítása, a termékfeldolgozás új módja, új piacok feltárása, új technológiák bevezetése, stb.) Támogatható az a projekt is, ahol az alkalmazandó innováció hatása ( természetéből adódóan) rövid távon, a program megvalósításáig nem érezhető és mutatható ugyan ki, de hosszú távon a térség fejlődését szolgálja.

 

Azok a pályázatok, melyekből a fenti elvek érvényesítése nem tűnik ki, illetve nincs együttműködő partnerük, vagy a megjelölt partner(ek) a kizártak körébe tartoznak, nem támogathatók.

 

 

 

 

 

 

  1. Pályázat benyújtására jogosult szervezet

 

 

A pályázat benyújtására jogosult szervezet a komplex projektcsomag teljes időszakára, a projektcsomag összeállítása és teljes körű megvalósítása érdekében létrehozott konzorcium vagy a partnerek szerződésben rögzített együttműködése.

 

A konzorcium illetve együttműködés létrehozói lehetnek:

 

 

és a velük partnerként együttműködő intézmények, a magán és civil szféra szereplői, úgy mint:

 

 

 

 

A partnerség igazolásának módja konzorciális szerződés vagy együttműködési megállapodás létrehozása.

 

 

A pályázók (és együttműködő partnerek) köréből kizártak és nem támogathatók a következők:

 

 

 

 

 

 

 

  1. A támogatás mértéke, formája

A támogatás mértéke: az elismerhető költségek 80 %-a.

 

A támogatás formája: Vissza nem térítendő támogatás

 

Kivétel, ha a pályázott tevékenység a b.) szociális programok fejlesztési, prioritási körébe tartozik, ahol:

 

. A támogatás mértéke: az elismerhető költségek 90 %-a.

 

 

A forrás célja térségi hatású komplex projektcsomagok részét képező projektek támogatása, ezért a komplex projektcsomag alsó határa 5 millió Ft, az ennél kisebb költségvetésű projektcsomagok nem jogosultak támogatásra. A Kistérségi Forrásból nyújtható támogatás minimuma tehát 4millió Ft.

 

Amennyiben a projekt célja egy fejlesztést megalapozó háttértanulmány elkészíttetése /fejlesztési prioritások i.) pont/, a költségvetés minimuma nem korlátozott.

 

A komplex projektcsomag támogatásának felső határa 40 millió Ft /a felső határ nem korlátozott/.

 

 

7. Az elismerhető költségek

 

 

A támogatás szempontjából elismerhető költségek összege képezi a támogatás meghatározásának alapját.

 

  1. A számvitelről szóló, többször módosított 1991. évi XVIII. törvény szerint a beruházás körébe tartozó immateriális javak megszerzése, tárgyi eszközök beszerzése, létesítése, előállítása, a meglévő eszközök bővítése, rendeltetésének megváltoztatása, átalakítása, továbbá az üzembe helyezésig, a raktárba történő beszállításig felmerült mindazon hasznos tevékenység költsége, amely az eszközhöz egyedileg hozzákapcsolható (beleértve a levonásba nem helyezhető, vissza nem igényelhető ÁFA költsége is).
  2.  

  3. Az üzembe helyezéséhez szükséges első beszerzésű készletek költségei, az immateriális javak megszerzésére fordított költségeket nem tartalmazó beruházás a tárgyi eszközök költségeinek 20%-át meg nem haladó mértékig.
  4.  

  5. A fejlesztés beindításához szükséges munkaerő betanításával kapcsolatos egyszeri képzési költségek;
  6.  

     

     

  7. Szerződésben előirányzott pénzeszköz - átadás esetén a szolgáltató és az önkormányzatok között megkötött szerződésben fejlesztési célra átadásra kerülő pénzeszköz;
  8.  

  9. A pályázati célkitűzésekhez kapcsolódó szolgáltatás-fejlesztést célzó beruházások költsége,
  10.  

  11. A projekthez kapcsolódó képzés, PR, kiadvány készítés költsége,
  12.  

  13. A projekt megvalósítással összefüggő szervezési, bonyolítási, adminisztrációs és kommunikációs költségek a PHARE támogatás max. 10 %-ában elismerhetőek;
  14.  

  15. Megvalósíthatósági tanulmány készítésének költségei.

 

Nem ismerhetők el a támogatás alapjául :

 

 

 

8. A forrásösszetétel mértéke

 

 

A projektcsomag forrásai a következők:

 

 

Kivételt képeznek a b., szociális projektcsomagok, ahol az önrész minimuma 10 %- a pályázatnak azonban egyértelműen igazolnia kell a projekt szociális jellegét és a támogatás megszűnése után a projektben megvalósított tevékenység távlati finanszírozását.

 

A kötelező tárgyévi önrész kézpénzben való rendelkezésre állását, az erről szóló banki igazolást a pályázat benyújtásakor mellékelni kell.

Az önrészt szerződéskötéskor külön számlán kell elhelyezni.

 

A kötelező önrész nem származhat bankhitelből vagy pályázat útján nyert egyéb állami támogatásból. A tárgyévi önrésznek készpénzben rendelkezésre kell állnia (pl. apport sem számítható be). Az üzleti tervnek meggyőzően tükröznie kell, hogy a következő évre áthúzódó költségek saját erő készpénz fedezete teljes mértékben képződni fog.

 

 

Kivételt képeznek a szociális projektcsomagok, ahol a támogatás max. 90 %.

 

 

 

9. Különleges elvárások

 

A pályázat végrehajtásáért felelős személy megjelölése

 

A pályázatot benyújtó szervezet (együttműködés, konzorcium), amely egyben a szerződő fél is, felelős a komplex projektcsomag által kitűzött cél megfelelő színvonalú megvalósításáért, a bevont partnerek tevékenységének összehangolásáért. E feladat ellátására programfelelőst kell kineveznie.

 

A komplex projektcsomagon belül megjelenő minden egyes projekt esetében ki kell nevezni a projekt végrehajtását irányító projektfelelőst, aki a szerződő fél felé, ill. megbízásából biztosítja a projekt szerződés szerinti megvalósítását, és aki a kapcsolattartó szerepét betölti az ellenőrző szervezetek felé és naprakész információkat tud szolgáltatni.

 

 

10. A pályázati csomag átvétele

 

A pályázati csomag tartalmazza

 

Pályázati csomag átvehető 1998. április 9-től, minden kedden és csütörtökön 9 és 12 óra között, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Fejlesztési Ügynökségen (3532 Miskolc, Acél u. 17.) vagy a kistérségi társulások irodáiban személyesen vagy meghatalmazott útján.

 

A pályázati egységcsomag komplex projektcsomagonként 10.000 Ft+ÁFA/db áron kapható.

 

 

11. A benyújtás határideje

 

A pályázatok legkésőbb,

 

1998. június 5-ig

 

nyújthatók be. (Postai benyújtás esetén 24 óráig, személyes benyújtás esetén 12 óráig)

 

A pályázati felhívásnak meg nem felelő (hiányos) pályázat esetén egyszeri hiánypótlásra van lehetőség, melynek végső határideje megegyezik a pályázat beadási határidejével.

 

A benyújtás időpontjának postai benyújtás esetén a postai bélyegző dátuma számít.

 

 

 

 

12. A pályázat benyújtásának helye

 

 

A pályázatok a megadott határidőn belül

 

 

 

nyújthatók be. Személyes benyújtás esetén az MFÜ az átvételt a pályázó saját példányán ismeri el.