Tájékoztató a kormány négyéves (1999-2002) mikró-, kis- és középvállalkozásokat segítő stratégiájáról

 

A kis- és középvállalkozások helyzetének bemutatása

 

A kis- és középvállalkozások számának jelentős növekedése következtében az elmúlt évtizedben Magyarországon a piacgazdaságra jellemző vállalkozási szerkezet alakult ki. A regisztrált vállalkozások száma jelenleg meghaladja az egymilliót.

 

A közép-kelet európai országokban általános, hogy a vállalatalapításban a kezdeti szakaszban tapasztalt fellendülést stabilizálódás követi. A kialakult árnyékgazdaság azonban csökkenti az adatok megbízhatóságát, és egyben az egyik legkényesebb problémát jelenti.

 

Magyarországon is hasonló tendenciák figyelhetők meg. Még mindig igen magas az engedéllyel sem rendelkező piaci szereplők aránya, ami rontja a vállalkozói szellemet, és gátolja a tisztességes versenyt. A Központi Statisztikai Hivatal 1995-től külön figyeli a működő szervezeteket. 1995 végén a regisztrált vállalkozásoknak csupán 58 százalékát tették ki a működők, 1998 első félévének végén arányuk 74 százalékra emelkedett.

 

A kis- és középvállalkozások fejlődésének megítélése szempontjából lényeges kérdés a vállalkozások méretkategóriánkénti vizsgálata, mivel a létszámnagyság szerinti kategóriák fejezik ki legjobban a vállalkozások helyzetében meglévő különbözőségeket. A méretkategóriánkénti vizsgálatnál a mikro-, a kis- és a középvállalkozások csoportja különböztethető meg. A jelenleg működő mintegy háromnegyedmillió vállalkozás 96,5 százaléka a tíz főnél kevesebbet foglalkoztató mikro-vállalkozás, •a 10-49 főt foglalkoztató kisvállalkozások részaránya 2,7 százalék, •a 250 főnél kevesebbet foglalkoztató középvállalkozásoké 0,6 százalék, •és az összes vállalkozás mindössze 0,2 százaléka tartozik a legalább 250 főt foglalkoztató nagyvállalati körbe.

 

(A továbbiakban kis- és középvállalkozások alatt az első három kategóriát együttesen értjük.)

 

Magyarországon a vállalkozás szerkezetre a szétaprózottság jellemző. Az ezer aktív lakosra jutó vállalkozások száma 128, e mutató sokkal magasabb mind a közép- és kelet-európai országokban (65), mind az Európai Unió tagországaiban (95) tapasztaltaknál.

 

A kis- és középvállalkozások növekvő gazdasági súlyát mutatja, hogy ma már - az egyéni vállalkozók teljesítményét is figyelembe véve - e szektor állítja elő a vállalkozók által létrehozott bruttó hazai termék több mint felét, és a munkahelyek kétharmad részét biztosítja. Magyarországon különösen jelentős a mikro-vállalkozások hozzájárulása a foglakoztatáshoz. A versenyszférában található 2,7-2,8 millió munkahelyből 950 ezer a mikro-vállalkozások, 350-400 ezer a kisvállalkozások, 500 ezer a középvállalkozások és mintegy 900 ezer a nagyvállalatok köréhez tartozik. A hazai kis- és középvállalkozói szektorra azonban a mikro-vállalkozások, valamint a tőkeszegény kisvállalkozások magas aránya jellemző.

 

Az ipar területén (ahol mintegy 150 ezer vállalkozás működik) a kis- és középes méretű társas vállalkozások az ágazati bruttó hozzáadott érték csaknem 40 százalékát állítják elő. A nagy- és kisvállalkozások eltérő ütemű fejlődése - a nagyobb cégek dinamikus növekedése és a kisvállalkozások teljesítményének 1996-tól tapasztalt csökkenése - következtében azonban az 50 főnél kevesebbet foglalkoztató cégek ipari termelésből és exportból való részesedése az elmúlt két-három évben jelentősen visszaesett. Nem kielégítő a különböző méretű vállalkozások között az együttműködés, gyengék a piaci, termelési, finanszírozási, beszállítói kapcsolatok. A feldolgozóiparban az erősödő versenyben - a kedvező gazdasági kilátások ellenére - beszűkültek a kisebb vállalkozások fejlődési lehetőségei, s ez magában rejti egy elszakítottan mozgó, polarizált vállalkozási szerkezet kialakulásának veszélyét, amit a gyorsan fejlődő exportképes multinacionális cégek, s a technológiailag elmaradott, leszakadó kisvállalkozások jellemeznek.

 

A fejlett piacgazdaságokban tapasztalttól lényegesen elmarad a hazai kis- és középvállalkozások innovativitása, ill. szerepe a kutatás-fejlesztésben. A középvállalkozói szférában azonban mára már kialakult egy nem jelentéktelen innovatív vállalkozói kör, amely speciális termékekben, technológia-igényes piaci résekben és szolgáltatásokban jó piaci pozíciót ért el. A vállalkozásoknak ez a csoportja a magyar ipar szerkezeti korszerűsítésének jelentős tartaléka, a hazai innovációs, szellemi potenciál számottevő része.

 

A kereskedelemben és a szolgáltatási ágazatokban több mint 400 ezer vállalkozás tevékenykedik. E munka-intenzív területeken a kis- és közepes méretű társas vállalkozások a bruttó hozzáadott érték előállításában mintegy 80 százalékkal részesednek. A kereskedelmi kis- és középvállalkozások helyzetét elemezve megállapítható, hogy azt - az ipariakéhoz hasonlóan - olyan tartós tényezők befolyásolják, amelyektől Magyarország nem függetlenítheti magát. Ezek közé sorolható a globalizáció és az élesedő verseny.

 

A kisebb vállalkozások fejlődése szempontjából a gazdálkodási feltételrendszerben fellelhető főbb akadályok az államháztartási elvonások magas szintje, elsősorban az élőmunkával összefüggő magas terhek, valamint a bonyolult és gyakran változó szabályok. Az adó-, a társadalombiztosítási és számviteli jogszabályokban előírt adminisztrációs kötelezettségek a mikro-vállalkozások és az egyéni vállalkozók számára túlzott elvárásokat támasztanak, a vállalkozások méreteinek függvényében nem kellően differenciáltak.

 

A kisvállalkozások a nagyvállalatokhoz képest hátrányban vannak a finanszírozási lehetőségek kihasználásában. Ennek oka egyrészt a bankok érdektelensége, másrészt a kisvállalkozások rossz hitelképessége, ami gyakran a gyenge tőkeerőből és a fedezetek hiányából származik. Miután a kérdés nagyszámú vállalkozást érint, a finanszírozási probléma megoldása nemcsak gazdasági, hanem foglalkoztatási, és ezen keresztül szociálpolitikai kérdés is.

 

Összességében kis- és középvállalkozások gazdasági súlya ma már a fejlett piacgazdaságokéhoz hasonló. Gyors fejlődésűk annak ellenére következett be, hogy a gazdasági feltételek az elmúlt években sok tekintetben nem igazán kedveztek a kis- és középvállalkozások gazdaságba történő integrálódásának. 1994-ig az átalakulással összefüggő termelés és piacszűkülés, 1995-től pedig a belső fogyasztás visszaesése és az élesedő verseny nehezítette a kis- és középvállalkozások gazdasági növekedését.

 

A kormány a munkahelyteremtést, mint a gazdasági növekedés és a polgári jólét első számú feltételét tekinti. Az új munkahelyeket a jövőben is döntően a kis-, közepes méretű vállalkozások biztosíthatják. Ezért a vállalkozást minden esetben értéknek kell tekinteni. A kormány négyéves programjának integráns részeként, a kis- és középvállalkozások specifikus igényeihez igazodva olyan intézkedéseket tervez megvalósítani, amelyek az eddigieknél hatékonyabban segítik elő fejlődésüket.

 

A kis- és középvállalkozás fejlesztési politika fő célkitűzései

 

Társadalompolitikai cél: biztonságos és kiszámítható jövőképet adni valamennyi vállalkozásnak. E mellett az elmaradott régiók felzárkóztatása, a középosztály helyzetének megszilárdítása és speciális helyzetű rétegek (fiatalok, nők, kisebbségek, stb.) társadalmi integrációjának előmozdítása.

 

Gazdaságpolitikai cél: az általános foglalkoztatási szint növelése; a gazdaság versenyképességének javítása a már működő kis- és középvállalkozások gazdasági teljesítőképességének előmozdításával és új, működőképes kisvállalkozások létrejöttének, piacra lépésének ösztönzésével.

 

Mindezek eredményeként el kell érni, hogy a kis- és középvállalkozások az eddigieknél nagyobb mértékben járuljanak hozzá a gazdasági növekedéshez és a foglalkoztatási lehetőségek bővüléséhez. Ehhez az szükséges, hogy az elkövetkező években a kis- és középvállalkozások gazdasági fejlődése elérje, majd meghaladja a nemzetgazdaság növekedési ütemét. Javuljon a foglalkoztatási képesség és fejlődjön a vállalkozói kultúra.

 

Az iparban a kis- és középvállalkozások fejlődése szempontjából kiemelt gazdaságpolitikai cél az egységes európai piaci folyamatokba való bekapcsolódás az önálló exportra is képes, innovatív vállalkozói kör fejlődésének elősegítésével, új technológiák elterjesztésével, valamint a dinamikus termelés-bővülést végrehajtó kis- és középes méretű vállalkozói hálózatok és a multinacionális cégeknek beszállító vállalkozói háttér megteremtése, a termelési kapcsolatok fejlesztése.

 

A kereskedelem és a szolgáltatások területén az éleződő verseny körülményei között működő kis- és középvállalkozások a munkahelyteremtés szempontjából kulcságazatnak számítanak, s emellett fontos szerepet töltenek be a szolgáltatások diverzifikációjában, bizonyos speciális szükségletek kielégítésében, az erőforrások hatékony felhasználásában. Fejlődésük előmozdítása érdekében támogatni kell a logisztikai központok, franchise-rendszerek kialakítását.

 

Méret- és rétegspecifikus megközelítés

 

Mikro-, családi vállalkozások (0-9 alkalmazott)

 

E vállalkozások munkahelyteremtésben betöltött kiemelt szerepe, valamint alultőkésítettsége és fokozott finanszírozási problémái indokolják a kisvállalkozásokat segítő pénzügyi és vállalkozói kultúrát segítő decentralizáltan működtetett programok fókuszálását a mikro-vállalkozói körre. A családi, önfoglalkoztató vállalkozások ösztönzése, speciális helyzetük elismerése indokolttá teszi e körben az adminisztrációs terhek radikális csökkentését, a családtagok, munkanélküliek, pályakezdők foglalkoztatásának ösztönzését.

 

Kisvállalkozások (10-49 alkalmazott)

 

A kisvállalkozások számára is lényeges a társadalombiztosítási-, adó- és adminisztrációs terhek csökkentése, egyszerűsítése. A szakmai utánpótlás neveléséhez a vállalkozásoknak egyenrangú anyagi támogatást kell kapni a szakképző intézményekkel, és ösztönözni kell a foglalkoztatás bővítését. Támogatásuk további formája a hitelezési kondíciók javítása, a garancia rendszer szélesítése és a kamattámogatási programok működtetése. A gyors növekedésre képes, innovatív vállalkozások számára lehetővé kell tenni kockázati tőke igénybevételét. Az információs szolgáltatások bővítésével elő kell segíteni a vállalkozói kapcsolatrendszerek fejlődését.

 

Középvállalkozások (50-249 alkalmazott)

 

A középvállalkozások számára olyan működési erőteret célszerű kialakítani, amely biztosítani tudja, hogy e vállalkozói kör növekedése gyorsuljon, piaci kapcsolatai - különös tekintettel a külpiaci lehetőségekre - bővüljenek és erősödjön az a híd szerep, amelyet a középvállalkozások a multinacionális cégek és a kisebb vállalkozások közötti kapcsolat kialakulásában játszhatnak. E célok elérését a finanszírozás banki, tőkepiaci eszközei a már működő pályázati rendszerek biztosítani tudják. A középvállalkozó kör versenyképességének javításában a jövőben nagyobb szerepet kell hogy kapjanak a tőkepiaci eszközök, elsősorban a kockázati tőke.

 

A kis- és közepes vállalkozások működési feltételrendszere regionális, helyi lehetőségek által is meghatározott. Egy-egy adott régió, kis térség, vagy település vállalkozási lehetőségeit az állam a terület- és vidékfejlesztés kérdéskörét érintő eszközökkel befolyásolhatja, amelyek közül legfontosabbak a régiókhoz rendelt decentralizált pénzforrások, valamint a vállalkozási övezetekhez, az ipari parkokhoz, illetve az inkubátor-házakhoz kapcsolódó támogatások. A vállalkozásfejlesztés szempontjából is fontos szerep jut ugyanis a központi források decentralizált felhasználásával megvalósuló projekteknek, a vállalkozási övezetekhez kapcsolódó adókedvezménynek, a gyorsított amortizációnak amelyek valamennyi vállalkozás számára előnyös környezetet biztosítanak, jellemzően a határtérségekben, míg az ipari parkok, vagy az inkubátor házak a befektetői szándékok realizálását segítik elő. Szükséges az ún. területi és szakmai felzárkóztatási programok segítése. A helyi vállalkozói szervezeteket fokozottan ösztönözni kell a kormányzati programban való részvételre, azokhoz való anyagi hozzájárulásra, a kis-, középvállalkozások helyi támogatására.

 

Speciális programokkal is segíteni kell továbbá egyes rétegek (munkanélküliek, nők, kisebbségek, vállalkozást kezdő, ifjúsági, egészségügyileg károsodott személyek) vállalkozóvá válását, s ezáltal társadalmi integrációjukat.

 

Az intézkedések célterületei, az eszközrendszer elemei

 

1. A vállalkozások működési feltételeinek javítása

 

A polgárság jólétét, a tartós fejlődést a versenyképességet ösztönző, a munkahelyteremtés és vállalkozásfejlesztés szempontjait előtérbe helyező gazdaságpolitika alapozza meg.

 

A kisvállalkozások gazdaságpolitikai céloknak megfelelő fejlődéséhez mindenek előtt a gazdasági környezet kiszámíthatóságára, vállalkozói biztonságra és tisztességes verseny-feltételek kialakítására van szükség. A kisvállalkozások fejlődésének előmozdításában, önfinanszírozó képességének és foglalkoztatási szerepének erősítésében, továbbá a fekete gazdaság visszaszorításában a legfontosabb kormányzati eszköz a kedvező szabályozási feltételek biztosítása, hiszen ez a kisvállalkozások legszélesebb körét érinti. A szabályozási környezet javításának általános elvei:

 

 

•Az érdekképviseleti szervezetek és a gazdasági kamarák bevonásával értékelni kell a gazdasági szabályozó rendszert, illetve annak tervezett módosításait, s meg kell határozni az egyes elemek kisvállalkozásokra gyakorolt hatását. A szabályozásnak egyszerűnek, gazdaságosnak és gyakorlatiasnak kell lennie. Alapelvnek kell tekinteni, hogy ha egy intézkedés megfelelő a kisvállalkozások számára, valószínűleg elfogadható lesz a nagyvállalkozások számára is.

 

 

•A foglalkoztatási képesség növelését és a fekete gazdaság visszaszorítását elsősorban az élőmunkát terhelő elvonások és adminisztráció csökkentésével kell előmozdítani. A társadalombiztosítással összefüggő terhek csökkentése mellett a foglalkoztatás legalizálását kell elősegíteni.

 

 

•Kiemelten szükséges vizsgálni az induló kisvállalkozások adó-, társadalombiztosítási és az adminisztrációs terheinek csökkentési lehetőségét és az egyszerűsített eljárások körének bővítését, különösen a társadalombiztosítással kapcsolatos nyilvántartási és adatszolgáltatási kötelezettségek, valamint az általános forgalmi adóbevallási rendszer és a vállalkozók gépjármű használatával kapcsolatos adminisztratív terhek terén. Tovább kell fejleszteni az átalányadózást és az ún. egyablakos rendszert valamint folytatni kell a deregulációs munkát.

 

 

•A gazdasági teljesítmény növelése és a versenyképesség javítása érdekében ösztönözni kell a kisvállalkozások reálbefektetéseit és K+F fejlesztéseit. A társasági adó kedvezményeinek 2000. évi adóreformhoz kapcsolódó felülvizsgálata során biztosítani kell, hogy a kisebb vállalkozások átlagos jövedelemadó-terhelése a nagyvállalatokhoz hasonló mértékű legyen.

 

 

•A kormányzati munkában a “szolgáltató közigazgatásnak" és az egyszerű, praktikus szabályozásnak kell hangsúlyt kapnia.

 

2. A finanszírozás bővítése

 

A kis- és középvállalkozások hitelezése alapvetően a hitelintézetek feladata. Nincs szükség önálló kisvállalkozói bank létrehozására. A kisebb vállalkozások hitelezési kondícióinak javítása, ill. a bankok érdekeltségének megteremtése érdekében azonban ösztönözni kell a mikro- és kisvállalkozások kisebb összegű hitelezését.

 

A kisvállalkozások finanszírozásának bővítését szolgáló további javaslatok:

 

•Az induló és a mikro-vállalkozások finanszírozási lehetőségeinek javítása érdekében indokolt a PHARE Mikro-hitel program áttekintése, és a konstrukció módosítása, aminek egyik lényeges eleme a hitelösszeg maximumának 3 millió forintra való felemelése, bővíteni szükséges a fejlődésre képes vállalkozások beruházásainak, fejlesztéseinek támogatására, és egyes szakmákban a forgóeszköz finanszírozásra szolgáló forrásokat, a gyorsan növekvő kis- és közepes méretű vállalkozások fejlődését kamattámogatással is segíteni kell, az innovatív kis-, középvállalkozások tőkéhez jutása, valamint a regionális projektek elősegítése céljából meg kell teremteni a kockázati tőkealapokban a kisebbségi állami tulajdonosi részvétel lehetőségét, meg kell vizsgálni a garanciarendszerek bővítésének, ezen belül az önkéntesen szerveződő garanciatársaságoknak viszontgarancia nyújtási lehetőségét, valamint a mikro- és kisvállalkozásoknak nyújtott garancia és a garancia-díj kedvezmények bővítését, elő kell segíteni a kisméretű vállalkozások hitelhez jutását, a hitelintézetek érdekeltségének javításával, és az exportképes termékek piacra jutását export előfinanszírozással és államilag garantált hitelekkel kell elősegíteni.

 

3. A kis- és középvállalkozások innovációs képességének erősítése

 

Az induló technológia-orientált vállalkozások fejlesztése szempontjából különösen fontos a regionális fejlesztési feladatokat is ellátó technológiai transzfer/diffúziós intézmények, innovációs központok, innovációs parkok, technológiai centrumok, technológiai inkubátorok, technológiai demonstrációs központok létrejötte. Ezek létrejöhetnek alulról induló kezdeményezések alapján, a kamarák, az önkormányzatok, a felsőoktatási intézmények kezdeményezésére is. Megalakulásukat azonban módszertani alapok rendelkezésre bocsátásával, a nemzetközi együttműködés feltételeinek megteremtésével, a regionális fejlesztés céljait szolgáló alapok innováció-orientált mozgósításával, valamint célorientált pályázatok működtetésével segíteni kell.

 

A kis- és középvállalkozói körben a kutatás-fejlesztés egyik alapkérdése a vállalkozások együttműködése, bizonyos kutatási-fejlesztési infrastruktúrák és kapacitások közös fenntartása, több vállalkozás érdekét szolgáló kutatások közös finanszírozása ami csökkentheti a fajlagos tranzakciós költségeket és az állami/közösségi támogatási források hatékonyabb felhasználását is lehetővé teszi.

 

4. Az üzleti információs rendszer fejlesztése

 

A kisvállalkozások számára az üzleti információk hiánya gyakran azonos súlyú probléma a tőkehiánnyal. Ahhoz, hogy a kisvállalkozások gazdasági elemzésekre alapozva hozhassák meg döntéseiket, ill. ezek alapján módjuk legyen alkalmazkodni a változó körülményekhez, segítséget kell nyújtani a szükséges információk megszerzésében. Ehhez információs rendszerek fejlesztése szükséges az alábbi területeken:

 

 

•Tájékoztató anyagokat kell összeállítani a piaci tendenciákról, az egyes ágazatok piaci lehetőségeiről, továbbá a kisebb vállalkozások döntéshozóit folyamatosan naprakész ismeretekkel kell ellátni a termékeiket, szolgáltatásaikat felvevő piacról és az innovációt segítő know-how-ról.

 

 

•Az üzleti lehetőségek, a potenciális partneri kör “feltérképezése" érdekében biztosítani kell katalógusok készítésének, a versenytársakra és a szállítókra vonatkozó információk beszerzésének, valamint a nemzetközi és hazai elektronikus partnerkereső hálózatokba való bekapcsolódás ösztönzését.

 

 

•A kisvállalkozások közbeszerzésben való fokozottabb részvételének előmozdítására olyan információs bázist indokolt létrehozni, amely segítséget nyújt különböző együttműködési formák kialakítására a közbeszerzés területén.

 

 

•A támogatott programokról, pályázatokról naprakész információt nyújtó, a Gazdasági Minisztérium Internet honlapján elérhető “Forrástérkép" információ tartalmát bővíteni kell céginformációkkal, a vállalkozás indításához és vezetéséhez nélkülözhetetlen információkkal és a nemzetközi kisvállalkozói honlapokhoz való kapcsolódási lehetőségek kiépítésével.

 

A kis- és középvállalkozások versenyképességének javulását szolgáló üzleti információk biztosítását, valamint a korszerű elektronikus információ- kezelés széleskörű elterjesztését támogatni kell. Kiemelt szerepet kell hogy kapjon az elektronikus kereskedelem feltételrendszerének biztosítása, a közbeszerzési és beszállítói adatbank, a K+F eredmények elterjesztése és a kis-, közép-, és nagyvállalkozások jobb együttműködését, piaci lehetőségeinek bővülését segítő rendszerek működtetése. Ösztönözni kell az “egyablakos" megoldások elterjedését.

 

A vállalkozók információkkal való ellátása - a kormányzattal egyeztetett területeken - elsődlegesen a gazdasági kamarák feladata.

 

5. A vállalkozói kultúra fejlesztése

 

Elő kell segíteni, hogy általánossá váljon egy olyan vállalkozói kultúra melyben a szakértelem a legfontosabb. Az alapfokú képzéstől a felsőoktatásig biztosítani és ösztönözni kell a piacgazdaság főbb szabályainak megismerésén túl, a vállalkozói ismeretek megszerzését. Az alapismeretek oktatásának színtere egyre inkább az intézményes alap-, közép- és felsőoktatás kell hogy legyen, - szükség szerint - kiegészítve a posztgraduális képzéssel. Vállalkozói körben is ösztönözni kell a szakmai továbbképzéseket és átképzéseket, így biztosítva egy minőségibb szakmakultúra kialakítását. A szakember utánpótlás nevelésébe széles körben be kell vonni a vállalkozókat, s az állami intézményekkel azonos támogatási feltételt kell számukra biztosítani.

 

A munkaerőpiac hatékonyságának növelése, a strukturális munkanélküliség csökkentése érdekében a szakképző intézményekben csak a piac igényeinek megfelelő szakmák képzését kell állami forrásból támogatni. A piac és az intézmények igényeinek összehangolásában a gazdasági kamaráknak nagyobb szerepet kell vállalni.

 

Tovább kell fejleszteni az iskolarendszerű és az iskolarendszeren kívüli szakképzés minőségbiztosítására irányuló jogi szabályozást, ki kell dolgozni az oktatásba bevezethető - az európai szabályozással kompatibilis - teljes körű minőségbiztosítás feltételeit.

 

Javítani kell a vállalkozói tanácsadási szolgáltatások minőségét és a vállalkozókat terhelő költségek csökkentésével is ösztönözni kell a kisebb méretű vállalkozások részvételét e programokban.

 

A kormányzati intézkedések során elő kell segíteni, hogy a vállalkozások általános negatív megítélése megszűnjön. Támogatni kell a vállalkozói szemlélet kialakítását elősegítő oktató, tájékoztató anyagok, sajtó és kulturális termékek előállítását.

 

6. Felkészülés az Európai Unióhoz történő csatlakozásra

 

A csatlakozás hazai kis- és középvállalkozókra gyakorolt hatása nagymértékben függ attól, hogy a piaci kihívásokra hogyan képesek reagálni. A kisvállalkozásokat az integráció számukra szokatlan versenykihívásnak fogja kitenni, ezért a csatlakozásig előttünk álló időszakban alapvető feladat a kis- és középvállalkozások erre való felkészítése.

 

Az Európai Unió harmadik többéves 1997-2000 közötti kis- és középvállalkozási (SME) programja keretében az Unió biztosítja a jogi alapot és a költségvetési forrásokat a kis- és középvállalkozás fejlesztési akciókhoz. E program öt alapcélkitűzést jelöl meg: egyszerűsíteni és javítani a vállalkozások adminisztratív és üzleti környezetét, bővíteni finanszírozási lehetőségeiket, az információ szolgáltatások fejlesztésével segíteni őket kilépni a világpiacra, javítani a kutatási eredményekhez és képzéshez való hozzáférési lehetőségeiket, valamint erősíteni a vállalkozói szellemet.

 

Magyarország felkészülését segíti, hogy 1998-tól a Közösség kis- és középvállalkozói programjait megnyitja a társult országok számára. Ahhoz, hogy a kisvállalkozások sikeresen tudjanak részt venni az Unió kis-és középvállalkozói programjaiban - a részvételi költségekhez való magyar hozzájáruláson túl - a pályázatok előkészítő költségeihez (kommunikációs költségek, közvetlen tanulási ráfordítások, projektjavaslat-írási segítség, kapcsolatközvetítési költségek), valamint az információk vállalkozásokhoz való eljuttatásához is központi támogatásra van szükség.

 

7. Az intézményrendszer korszerűsítése

 

Az elmúlt években kialakult az az intézményrendszer, mely alkalmassá tehető a kormányzati stratégia végrehajtására. Lényeges azonban a munkamegosztás egyértelműsítése és az együttműködés javítása. A jövőben - a szubszidiaritás elvének megfelelően - szélesebb körben kell bevonni a vállalkozók helyi szervezeteit a kormányzati stratégia megvalósításába.

 

A kisvállalkozás fejlesztési stratégia kidolgozásának és a végrehajtás koordinációjának felelőse a Gazdasági Minisztérium. A tárca stratégiai és szabályozó munkája során támaszkodik a gazdasági kamarák, az érdekképviseleti szervezetek, a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány, valamint - a pénzügyi koordináció területén - a Magyar Fejlesztési Bank Rt. munkájára. A kis- és középvállalkozás fejlesztéssel kapcsolatos stratégiai és koordinációs feladatok ellátását segíti ezen vállalkozói szervezetek, intézmények részvételével működő Vállalkozásfejlesztési Tanács.

 

A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítványt kiemelten közhasznú tevékenységet végző alapítványi formában kell továbbműködtetni és az együttműködés módosításával az állami forrásfelhasználás nagyobb kontrolját kell biztosítani. A helyi vállalkozói központok egyedi szerződéses kapcsolat alapján kapcsolódhatnak a mikro-hitel, valamint az egyéb támogatási programokhoz.

 

A gazdasági kamarák köztestületi és egyéb funkcióikat a gazdaság és a vállalkozások igényeihez igazítva segítsék elő az állami szerepvállalás csökkentését és a hatékonyabb piacszabályozás megvalósítását. Ennek lényeges eleme a kisvállalkozások tevékenységének szakmai minősítése, az “egyablakos ügyintézés" továbbfejlesztése, valamint az eddigieknél magasabb színvonalú szaktanácsadási és információs szolgáltatások biztosítása a vállalkozások számára. A jövőben kiemelt feladatuk a kis- és középvállalkozások EU csatlakozásra történő felkészítésében való közreműködés is. Az információs szolgáltatások mellett közvetlenül kapcsolódhatnak továbbá a makrogazdasági érdekegyezetés folyamatába, a finanszírozást bővítő és a felzárkóztatási programokhoz.

 

A kisvállalkozások szakmai és érdekképviseleti szervezetei elsősorban az egyes speciális programok kidolgozásában és az érdekegyeztetésben, valamint a működési feltételek javítására vonatkozó javaslatok kidolgozásában vállalhatnak nagyobb szerepet.

8. A támogatási rendszer korszerűsítése, a kisvállalkozói törvény megalkotása

 

A kormány kiemelt feladata, hogy a kis- és középvállalkozások támogatási rendszerének alapelemeit szabályozó kisvállalkozói törvény kidolgozásával is segítse a vállalkozásbarát környezet fejlődését. A törvényben a mikro-, kis- és középvállalkozások egységes EU-konform definíciója mellett hosszabb távra meg kell határozni a nemzeti támogatáspolitika prioritásait. A kormányzati döntések előkészítésénél a szabályozás módosításának a kis- és középvállalkozásokra gyakorolt hatását is elemezni szükséges, valamint biztosítani kell a szabályozók konzisztenciáját. Mindezek érdekében a már elfogadott koncepcióra alapozva (2207/1997. sz. kormányhatározat) el kell készíteni a kis- és középvállalkozói törvényt, amelynek kidolgozása során az alábbiakat is figyelembe kell venni:

 

 

•a kis- és középvállalkozások számára lehetőséget kell teremteni az intézményes érdekérvényesítésre,

 

 

•az eljárás egyszerűsítésével, megfelelő információszolgáltatással elő kell segíteni a kis- és középvállalkozások méltányos részesedését a közbeszerzésekből,

 

 

•a költségvetési kis- és középvállalkozás fejlesztési rendszerek megfelelő átláthatóságát, koordináltságát és tervezhetőségét egy önálló, a Gazdasági Minisztérium felügyelete alatt működő Kis- és középvállalkozói Célelőirányzat létrehozásával kell biztosítani. A Célelőirányzat létrehozásáról és működési feltételeiről a kisvállalkozói törvényben kell rendelkezni,

 

 

•a kis- és középvállalkozások definíciójára alapozva a hitelintézetek számára is elő kell írni a folyósított hitelek vállalkozásméretek szerinti megfigyelését és ezek alapján az Állami Pénz- és Tőkepiaci Felügyelet felé történő adatszolgáltatási kötelezettséget.

 

 

A stratégia és az annak alapján - a vállalkozásfejlesztésben érintett tárcák, intézmények és vállalkozói szervezetek bevonásával - kidolgozásra kerülő négyéves programot koordináló Gazdasági Minisztériumban biztosítani kell a kis- és középvállalkozások fejlesztését szolgáló intézkedések összehangolását, valamint a támogatási programok megvalósítása hatékonyságának rendszeres értékelését.

 

Copyright ©1998 a Magyar Köztársaság Gazdasági Minisztériuma.