Az Országos Területfejlesztési Koncepció
rövid ismertetés
A Magyar Köztársaság Országgyűlése 1996. március 19-én elfogadta a területfejlesztésről és területrendezésről szóló 1996. évi XXI.
A törvény meghatározza - először az ország történetében - a Magyar Köztársaságban f
olyó területfejlesztési tevékenység kereteit, intézményrendszerét, a különböző kormányzati szervek, az önkormányzatok, nonprofit és társadalmi szervezetek feladatait, és ezáltal megteremti az átfogó, a piacgazdálkodáshoz alkalmazkodó területfejlesztési tevékenység feltételeit.A törvény szövege rö
gzíti, hogy a fejlesztés alapját országos és térségi szintű területi tervezési dokumentumok, területfejlesztési koncepciók, programok és rendezési tervek képezik.A törvényben előírt feladatnak eleget téve készült el és lett benyújtva a Parlamentnek az Országos Területfejlesztési Koncepció, melyet a Parlament Országgyűlési Határozat fo
rmájában fogad el.A Koncepció megalapozását szolgálja egy részletes háttéranyag, amely vizsgálja és érté
keli mindazon tényezőket, amelyek az ország térszerkezetét alakítják. Javaslatokat ad ezen elemek olyan irányú fejlesztésére, amelyek egy kiegyensúlyozottabb térszerkezet kialakulását segítik elő.Ennek megfelelően a Koncepció jövőképe olyan térszerkezet felé való törekvés, amel
yben:A jövőkép a területfejlesztési stratégiai irányok értékközpontú rendszere, amit a változó körülmények között a konkrét célok, prioritások és eszközök kido
lgozása során kell érvényesíteni.A Koncepció funkciója
Az ország átfogó távlati fejlesztését megalapozó és befolyásoló tervdokumentum, ami meghatározza a hosszú távú, átfogó fejlesztési célokat, a fejlesztési programok kidolgozásához szükséges irányelveket, továbbá információkat biztosít az ágazati valamint kap
csolódó területi tervezés és a területfejlesztés minden szereplője számára.A Koncepció célja
A Koncepció a hosszú távú fejlesztési célok és prioritások mellett meghatározza és rész
letezi a középtávú feladatokat. Hosszú távon a fő demográfiai, környezeti és településrendszerbeli változások, valamint néhány nagy fontosságú, hosszú megvalósítási idejű infrastrukturális hálózat céljai kerülnek megfogalmazásra. Középtávon felvázolja a fejlesztési programokat és a pénzügyi eszközrendszert, a források ágazati és területi allokációjának kereteit.A koncepció feladata a fentiek értelmében:
A Koncepció irányelveket fogalmaz meg az ország egészére és a fejlesztéspolitika elsődleges célterületeire.
Általános irányelvek:
A fejlesztéspolitika célterületei:
Elsősorban a társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott, az ipari válsággal sújtott, a mezőgazdasági vidékfejlesztés és a tartós munkanélküliséget mutató térségek. A nemzeti területpolitika első számú prioritása ezen térségek felzárkóztatása, ezért külön központi támogatási rendszer szolgálja ezek fejlesztését.
Fejlesztési célterületek továbbá az egyes természeti és földrajzi adottságú térségek, ahol speciális fejlesztési politikát kell alkalmazni, ilyenek a természetvédelem alatt álló terü
letek, az üdülőkörzetek, az agglomerálódó és határmenti térségek.Javaslatokat ad a Koncepció a területfejlesztés eszköz és intézményrendszerének fejlesztésére
Eszközrendszer
A területfejlesztés céljainak megvalósítása érdekében elsősorban a pénzeszközök hat
ékonyságát kell növelni. Ezért indokolt az állami pénzforrások koordinált rendszerének mielőbbi kialakítása, a decentralizált döntési körben működő eszközök arányának növelése és a programfinanszírozási rendszer megteremtése.Az egyes térségek gazdasági ver
senyképessége eltérő, a különböző problémákkal küszködő, hátrányos helyzetű térségek eleve esélyegyenlőtlenséggel indulnak a területi versenyben, ennek kompenzálására ki kell dolgozni egy területileg differenciált pénzügyi szabályozási rendszert, melynek számításba vehető elemei: a hitelkamat támogatás, a társadalombiztosítási járulék kompenzálása, a gyorsított amortizáció, hitelgarancia nyújtás, általános forgalmiadó-kedvezmény.A területfejlesztés eszköztárának fontos elemei a gazdasági-pénzügyi infrastruktúrák és szolgáltatások. Ezen elemek egyedi és esetenként speciálisan kombinált fejlesztése szük
séges a kedvező vállalkozási környezet megteremtéséhez. Ezen elemek lehetnek: a vállalkozásfejlesztési központok, vámszabad területek, inkubátorházak, ipari parkok, innovációs centrumok, vállalkozási övezetek.Intézményrendszer
A törvény létrehozta a területfejlesztés országos szintű intézményeként az Országos T
erületfejlesztési Tanácsot és középszintű intézményeit, a megyei területfejlesztési tanácsokat.Ország
os szinten legfontosabb a Tanács érdekegyeztető funkciójának erősítése. középszinten pedig a megyei fejlesztési Tanácsok tervező és szervező tevékenységének javítása, a munkaszervezeteik szakmai és pénzügyi feltételeinek javítása.A törvény előírásainak megfelelően létrejött két speciális tanács: A Budapesti Agglom
eráció Fejlesztési Tanácsa és a Balaton Fejlesztési Tanács. Mindkettőnek sajátos, egyedi területi feladatokat kell ellátnia.Az intézményrendszer fejlesztésében fontos feladat a nagyrégiók létrehozása.
Magyarország Európai Unióhoz való csatlakozása tárgyalássorozatához a nagyrégiók, az un. NUTS II. egységek kialakítása nélkülözhetetlen. Figyelembe véve a nagyrégiók szer
veződésének tapasztalatait, valamint az EU NUTS II. régióinak átlagos méreteit, a Koncepció hét tervezési-statisztikai régió kialakítására tesz javaslatot.A Koncepció a nemzetközi integráció elősegítése érdekében javasolja:
az egységes Európa megteremtésének feltételeként az Európai Unió társadalmi és gazdasági kohéziót központba állító területi politikájának kiterjesztését egész Európára, Európa világgazdasági szerepének megtartása és az európai stabilitás érdekében;
a határmenti térségek összehangolt fejlesztését, támogatja az Európai Unió kiterjesztése mellett az egész Európát magában foglaló területfejlesztési stratégia kidolgozását Közép- és Kelet-Európára;
az egyes térségek, különösen az elmaradott területek, erőteljesebb bekapcsolását az európai tér- és gazdaságszerkezetbe.
kormányzati szinten a Közép-Európai Kezdeményezés keretében a területfejlesztés terén a fejlesztéspolitikák összehangolása érdekében;
a szomszédos országokkal kialakított illetve létrehozandó kétold
alú együttműködések keretében, különösen a gazdaságfejlesztés, a természeti értékek és az erőforrások közös védelme terén;az egyes térségek és települések szintjén, különösen a határmenti térségekben, közös területfejlesztési koncepciók kidolgozása és megvalósítása vonatkozásában.
Budapest szubregionális központi funkcióinak fejlesztésével;
a Duna menti kooperációk erősítésével;
a tudás és technológia átadásban rejlő lehetőségek felhasználásával;
a személy és áruforgalomból adódó fejlesztési és kooperációs lehetőségek kia
knázásával;a versenyképes, sajátos kínálatot nyújtó idegenforgalmi, természeti adottságokra építve.
A Koncepció a területfejlesztéssel összefüggésben meghatározza a legfontosabb ágazati prioritásokat, ezek
a területfejlesztés egyik legfontosabb célja a megfelelő életminőséghez szüks
éges környezeti állapotjellemzők fenntartása és javítása különösen a környezetszennyezéssel veszélyeztetett térségekben;a területfejlesztés a természetes rendszerek és természeti értékek megóvása, a bi
oszféra sokszínűségének megtartása mellett menjen végbe;a területfejlesztési terveket ésszerű és harmonikus környezet-igénybevétellel kell kialakítani és megvalósítani; ennek feltétele a természeti erőforrásokkal való gazdálkodásnál a fenntartható fejlődés elveinek érvényesítése, valamint a lé
telemnek tekintett környezeti tényezők (levegő, víz, termőföld) és ezek állapotjellemzői esetében a szükséges állapot hosszú távú fenntartása.az egészségügyi fejlesztés főbb irányai: a háziorvosi és házi gyermekorvosi ren
dszer továbbfejlesztése, a járóbeteg szakellátás megerősítése és a lakossághoz közelebb történő telepítése, az akut, valamint az ápolási feladatok intézményes elkülönítése, a betegellátás esélyegyenlőségének javítása;a szociális ellátó rendszer fejlesztése során elsődleg
es feladat az egységes színvonalú, országos szintű és széleskörű szociális alapellátás kiépítése, ami a rászorulók számára lehetővé teszi a közvetlen lakókörnyezetben illetve a lakóhelyhez elérhető közelségben történő probléma-kezelést;a területfejlesztés kedvezményezett térségeiben, az aprófalvas térségekben to
vábbra is támogatni kell a szociális válságkezelő programok, a szociális földprogramok, valamint a falugondnoki hálózat működését és kiterjesztését;a közoktatási rendszernek biztosítania kell az es
élyegyenlőséget. Nem fordulhat elő, hogy a közoktatásról szóló törvényben meghatározott alapvető szolgáltatások ne legyenek hozzáférhetők annak következtében, hogy az adott településen nem működik óvoda vagy iskola;a kulturális és műveltségi színvonal em
elése érdekében a kulturális intézményrendszer fejlesztése;a regionális egyetemi központokban az innováció teljes vertikumának (alap- és alkalmazott kutatások, termék- és folyamatfejlesztés, termelési innováció, értékesítési szolgáltatások) fejlesztése szükséges az intézményi széttagoltság csökkentésével és az egyetemi integrációval;
a lakáspolitika feladata a lakásépítés és felújítás élénkítése, önfinanszírozó lakás
rendszer kialakítása a lakástakarékossági formák támogatásával és a saját erőből nem piacképes rétegek és csoportok támogatása. Megkülönböztetett kezelést igényel a lakásállomány rehabilitációja, az iparosított építésmóddal épített lakóövezetek felújítása.legfontosabb az ipari térségekben szükséges szerkezetváltás elősegítése, a fejlett, korszerű technológiák gyors elterjesztésével, az innováció és a K+F tevékenység a külső tőkebevonás ösztönzésével és a humán erőforrások célirányos képzés
ével, átképzésével;az ipar korszerűsítése érdekében az elmaradt beruházásokat póto
lni kell, ezért a beruházási rátát évi 20-25 százalék körüli értéken szükséges tartani;állami eszközökkel segíteni kell az ipar beszállítói kapcsolatrendszereinek kialakítását és a feldolgozóipar modernizációját a versenyképesség javítása érdekében;
kieme
lten kell támogatni az ipari együttműködéseket a szomszédos országokkal;az észak-kelet magyarországi régióban szükséges további szerkezetváltás meg
valósítását, a nemzetközi szerződésekkel és kötelezettségvállalásokkal összhangban állami eszközökkel kiemelten kell támogatni.az ország kiemelkedően jó mezőgazdasági adottságainak kihasználása,
az agrár- és vidékfejlesztési politikában kiemelt szerepet kell kapnia az Európai Unió és a Vidéki Térségek Európai Kartája elvei érvényesítésének;
a különböző adottságú térségekben a terület- és vidékfejlesztési célok megf
ogalmazásakor különös figyelmet kell fordítani a vidéki népesség agrárgazdasághoz kötődő foglalkoztatására és életszínvonalának javítására a népesség helybenntartása céljából;a vidéki népesség képzése, oktatása, általában a szellemi színvonal emelése, a vidéki életközösségek hagyományainak újraélesztése a fejlesztési programok hatékony megvalósítása érdekében;
a falvak és tanyák megújítása, figyelemmel arra, hogy a külter
ületi fejlesztések feleljenek meg a mezőgazdaság termelési funkciójának is;a természeti erőforrások hasznosításában érvényesüljön a fenntartható fejlődés elve, a környezetkímélő, környezetbarát technológiák és eljárások elterjesztése, különösen a környeze
tileg érzékeny területeken;az agrárgazdaság versenyképessége érdekében erősítendő a termőhely adotts
ágaihoz jobban igazodó földhasznosítás, a kedvező adottságú területeken meg kell teremteni a profitorientált termelés feltételeit;az egyedi termékek előál
lításához kapcsolódó feldolgozás és értékesítés, az ehhez szükséges infrastruktúra megteremtése a teljes termékpályát átfogó fejlesztési programok szerint;a kedvezőtlen adottságú területeken kiemelten kell támogatni az adottságokhoz illeszkedő földhasznosítást, különösen az erdőtelepítést és talajvédő gyepesítést, továbbá a nagy élőmunka igényű, de egyébként versenyképes ágazatok fejleszt
ését, a falusi népesség számára alternatív foglalkoztatási lehetőségek elterjesztését.az idegenforgalmi területfejlesztésben kétpólusú fejlesztéspolitika szükséges az alábbiak szerint:
a
a kiváló adottságokkal, idegenforgalmi vonzerővel rendelkező, de elmaradott térségek általános-, valamint idegenforgalmi infrastruktúra- és szolgáltató h
álózatának gyorsított ütemű fejlesztése állami támogatással és preferenciák biztosításával;az idegenfo
rgalom állami területi irányításának, koordinációjának hatékonyabbá tétele érdekében szükséges az egész országot lefedő idegenforgalmi területi intézményrendszer létrehozása, a meglévő rendszer korszerűsítése és továbbfejlesztése keretében, a hatósági- szakhatósági és kamarai feladatok, valamint a nonprofit, szolgáltatás jellegű tevékenység egyértelmű szétválasztásával.a közlekedés területén:
fel kell gyorsítani a gyorsforgalmi úthálózat építését és a vasúthálózat kor
nagyobb szerepet kell kapnia a regionális szerepkör ellátására alkalmas repülőterek részben
vállalkozási alapú fejlesztésének;a környezetszennyezés mérséklése céljából a kombinált fuvarozás, a vízi és vasúti szállítás részarányát növelni kell;
folytatni kell a településeket tehermentesítő és elkerülő útszakaszok lét
esítésének programját;tov
ább kell javítani a tömegközlekedés minőségét és színvonalát.a vízgazdálkodás területén:
a vízkárelhárítási létesítmények fejlesztése;
a vezetékes ivóvíz minőségének javítása,
az EU ajánlásainak megfelelő szennyvíz elvezetési-tisztítási színvonal e
lérése,a víziközmű infrastruktúra területi aránytalanságainak csillapítása;
az ivóvízbázisok hatékonyabb védelme;
az Alföld vízgazdálkodási problémáinak megoldását elősegítő intézked
ések meghozatala, a talajvízszint süllyedés megállítása és vízvisszatartás megoldása a Duna-Tisza közi homokhátságon.az energiaellátás területén:
az energiaellátás biztonságának megőrzése, ezen belül
az egyoldalú importfüggés mérséklése, a primer és szekunder energiahordozói beszerzés diverzifikálás gazdasági technikai feltételeinek megteremtése,
a stratégiai készletek növelése;
az energiatakarékosság növelése az abszolút energiafelhasználás csökkentésére;
az energiafelhasználás hatékonyságának növelése és a GDP-re vetített fajlagos energia-felhasználás csökkentése a nemzetgazdaság versenyképességének javítása érdekében;
a megújuló energiaforrások hasznosításának elterjesztése;
a környezetvédelmi és területhasználati szempontok érvényesítése;
A területfejlesztési politika legfontosabb feladatait az ezredfordulóig a Koncepció az alábbiakban foglalja össze:
Észak-Kelet és Kelet-Magyarország bekapcsolása az országos és nemzetközi kommunikációs (közlekedési, hírközlési) rendszerek hálózatába;
a legsúlyosabb helyzetben lévő megyék (Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Nógrád) kiemelt kormányzati progr
amjai kidolgozásának és megvalósításának felgyorsítása.a területfejlesztési céltámogatáson belül a súlypont áthelyezése a gazdaságfejlesztésre, munkahelyteremtésre;
a külföldi működőtőke országba vonzása jogi, gazdasági és műszaki feltételeinek megteremté
se;az ipari parkok fejlesztését szolgáló célprogram folytatása, a vállalkozási övezetek országos hálózata és az ipar beszállítói rendszerei kiépítésének megkezdése;
a nemzeti agrárprogrammal összhangban komplex vidékfejlesztési programok kidolgozása és megvalósításuk elkezdése;
a vállalkozói feltételeket javító komplex tájrehabilitációk folytatása illetve megkezdése;
országos képző- és átképző programok kidolgozása és
beindítása;szükség szerinti szociális támogatás biztosítása az átmeneti időszakra.
a területi kiegyenlíté
s követelményének erősítése az önkormányzati szabályozásban és a kiegyenlítő támogatások decentralizált döntési rendszerének kialakítása;a címzett és céltámogatások jelenlegi rendszerének átalakítása a támogatási rend
szerek korszerűsítésével összhangban.a kétoldalú kormányközi és az Európai Unió által támogatott:
osztrák - magyar határmenti együttműködés folytatása,
a már jóváhagyott román - magyar területfejlesztési prog
ram megvalósításá- nak elkezdése és középtávú programként való folytatásának előkészítése;a szlovén - magyar, az osztrák - szlovén - magyar, az osztrák - szlovák - magyar és az ukrán - magyar területfejlesztési együttműködések beindítása;
a meglévő regionális együttműködések (Alpok-Adria, Kárpátok Eurorégió) h
atékonyabb kihasználása;új térségi együttműködések (Alföld-Bánát-Vajdaság, Tisza-Maros Eurorégió) k
ialakításának elősegítése.az innováció térbeli terjedése szempontjából meghatározó centrumok fejlesztésének megkezdése;
a vidéki vállalkozási, felsőoktatási és akadémiai szakmai, kutató-fejlesztő báz
isok együttműködési feltételeinek kialakítása;az Európai Unió tapasztalatainak figyelembevételével a fővároshoz nem kötődő országos hatáskörű hivatali és szakmai szervezetek, intézmények vidéki kö
zpontokba való áttelepítési lehetőségeinek vizsgálata.a területfejlesztés középszintű intézményrendszerének megerősítése a regionális és a megyei területfejlesztési tanácsok tervezési-programozási, koordinációs, szervezési tevékenységei szakmai és pénzügyi
feltételeinek javításával;elő kell segíteni a területfejlesztési önkormányzati társulások működését.
a területfejlesztést szolgáló állami eszközök koordinált rendszerének kialakítása;
a decentralizált döntési körben működő eszközök arányának növelése és a pro
gramfinanszírozási rendszer bővítése;az Európai Unióban alkalmazott tervezési, finanszírozási, programozási és megvalósítási gyakorlat elsajátítása és alkalmazásának bevezetése;
az Európai Unió strukturális alapjaihoz kapcsolódó cél-, eszköz- és intézményrendszer, valamint ezek megvalósítása feltételrendszerének kidolgozása.