Javaslat
(EC) Bizottsági Rendelethez
Közösségi támogatásról a mezőgazdaság és a vidékfejlesztés előcsatlakozási intézkedéseihez
Közép- és Kelet-Európa tagságra jelentkező országaiban
az előcsatlakozási időszakban
Ez a dokumentum leírja a EAGGF orientációs szekciója által a tagságra jelentke
ző országok számára finanszírozott vidékfejlesztési programot.
A program általános célkitűzései:
A program keretében támogatni tervezett intézkedések az alábbiak:
A programban való részvételhez el kell készíteni a Rendeletben szereplő előír
ásoknak, tartalmi követelményeknek eleget tevő vidékfejlesztési tervet. Ebben a tervben prioritást kell adni a piaci hatékonyságot, a minőségi és egészségügyi szabványokat javító intézkedéseknek, valamint a munkahelymegtartó és rurális területen munkahelyet teremtő intézkedéseknek. A tervet minden országra vonatkozóan a Bizottság hagyja jóvá a Vidékfejlesztésre Vonatkozó Általános Szabályozás eljárásrendje szerint.
A közösségi támogatás az elszámolható költségek maximum 75 %-át teheti ki. Bevételt generáló gazdasági tevékenységek támogatása nem haladhatja meg az 50 %-ot, melyen belül az EAGGF hozzájárulás maximum 75 % lehet.
Megjegyzés
: ezzel a témával kapcsolatban angol és magyar nyelven hozzáférhető az “Emlékeztető a Vidékfejlesztési Program 2000-2006 elkészítéséhez” című 1998. júliusi dátumú anyag, amely konkrétan leírja a Magyarország előtt álló feladatokat a SAPARD programban való vészvételhez.
Csatlakozási stratégia a környezetvédelem területén:
A bővítés kihívásai Közép- és Kelet-Európa csatlakozásra
aspiráló országaiban
(Az Európai Közösség közleménye)
Az Európai Unió közelgő bővítése minden korábbinál nagyobb kihívást jelent. Ennek érdekében realisztikus hosszú távú stratégiát kell készíteni az Unióval együttműködésben a fokozatos felzárkózáshoz és ennek végrehajtását már a csatlakozást megelőzően meg kell kezdeni, különösen a felszíni és felszín alatti viz
ek, valamint a levegő szennyezettségének területén. Jelentős hazai és külföldi pénzügyi forrásokat kell mobilizálni a stratégia megvalósítására, különösen a magánszektorból mert az Unió támogatása csak részleges hozzájárulás lehet.
A közösségi joganyag (az “acquis”) átvételének kapcsán számos kihívás jelentkezik. Minden csatlakozni kívánó országnak át kell ültetnie a közösségi joganyag környezetvédelemre vonatkozó részét is a saját jogrendszerébe. Ehhez szükséges a jelenlegi eltérések stratégiai elemzése, melyet eddig csak néhány ország tett meg.
Az intézményrendszer területén is jelentős fejlesztésre van szükség: meg kell erősíteni a környezet felügyeletéért, a környezet fejlesztéséért felelős adminisz
tratív szervezeteket. Ezen a területen jelentős eltérések vannak az egyes országok között, a helyi és regionális szintű környezetvédelmi szervezetek fejlesztése azonban valamennyi csatlakozni kívánó országban különös figyelmet igényel.
A környezetvédelmen belül a levegő és a vizek szennyezése, a hulladékgazdá
lkodás és az ipari szennyező források ellenőrzése állítják a legnagyobb feladatok elé a csatlakozni szándékozó országokat. Az országok közötti együttműködés fontos szerepet kaphat, különösen a nemzetközi folyók (pl. Duna, Odera) szennyezési problémáinak megoldásában.
Az ehhez szükséges beruházáso
k nagyságrendjére vonatkozóan elkészült első tanulmányok alapján a 10 csatlakozni kívánó országban kb. 100-120 milliárd ECU fejlesztésre van szükség a környezetvédelmi szabályok átvételéhez és teljesítéséhez, melynek legnagyobb részére a levegő és a vizek szennyezettségének csökkentését, a szennyvíz- és hulladékgazdálkodás fejlesztését célzó infrastrukturális beruházásokra fordítódik. Az egyes közösségi direktívák megvalósításához szükséges pénzügyi stratégiák kidolgozása néhány országban már elkezdődött, de valamennyi országban elsőrendű prioritásként kell ezt kezelni.
Az Agenda 2000 ajánlásának megfelelően hosszú távú nemzeti stratégia kidolg
ozására van szükség, amely meghatározza
Szintén ugyanitt szerepel az a javaslat, hogy minden újabb beruházást már a kö
zösségi előírások figyelembe vételével célszerű megvalósítani.
Itt érdemes hangsúlyozni, hogy a közösségi joganyag átvétele az Európai Unió
hoz történi csatlakozás elengedhetetlen feltétele, de nem önmagában cél. Az EU előírásokhoz való közelítés csak irányt és fókuszt ad a nemzeti kezdeményezéseknek, melynek során a gazdasági hatásokat is gondosan fel kell mérni. A környezetvédelmi prioritásokat nem az acquis absztrakt vizsgálatából kell levezetni, hanem a környezet állapotának részletes felmérése és vizsgálata alapján kell meghatározni minden egyes országban. Eszerint a víz- és a légszennyezettség problémakörének hangsúlyozása az Agenda 2000-ben nem azt jelenti, hogy ezek a kérdések fontosabbak a többinél, hanem azon a felismerésen alapul, hogy valamennyi csatlakozni kívánó országnak jelentős problémái vannak ezeken a területeken.
A környezetvédelmi és általános gazdasági és versenyképességi előrelépés, fejlő
dés csak akkor valósítható meg, amennyiben a környezetvédelmi szempontok teljes mértékben integrálódnak a különböző ágazati politikákba, beruházási döntésekbe. A gazdaságilag átmeneti állapotban levő csatlakozó országok össze tudhatják kötni a környezet fejlesztését a gazdasági versenyképesség fejlesztésével az EU belső piacára való felkészülés során. Ennek megvalósításához már most előtérbe kell helyezni a környezetvédelmi szempontok szerves beillesztését az ágazati politikákba.
Ezt az integrációt a gyakorlatban megvalósítani átfogó környezeti hatásvizsgála
tokkal, a megelőzés elvének és a “szennyező fizet” elvének következetes megvalósításával, a politikai és gazdasági döntések szakmai megalapozásával lehet elérni. Ennek érdekében a csatlakozó országoknak alaposan át kell gondolniuk, hogyan lehet a környezetfejlesztési prioritásokat és célokat beilleszteni a különböző területek terveibe és fejlesztéseibe.
Miközben a csatlakozó országoknak maguknak kell a szükséges forrásokat mobilizálniuk a környezetvédelmi acquis fókuszált és költséghatékony megvalósításához, az Európai Unió támogatása katalizáló szerepet tölthet be ennek a folyamatnak a felgyorsításában. Ez a folyamat gazdasági szempontból is alátámasztott, hiszen modernizált, hatékony és versenyképes ipart, egészségre nem ártalmas, biztonságos termékeket, költséghatékony és fenntartható környezetvédelmi infrastruktúrát (víz-, hulladék- és energia-gazdálkodást) eredményez.
Jelenleg (
1998 és 1999 folyamán) elsősorban a PHARE program nyújt támogatást a fenti célok eléréséhez. A 2000. évtől kezdődően viszont új források is megnyílnak, a mezőgazdaság fenntartható adaptációja és fenntartható fejlesztési pályák kialakítása a közlekedés és a környezetvédelem területén különleges figyelmet kap a csatlakozni kívánó országoknál. Ennek eszköze lesz az ISPA (Instrument for Structural Policies for Pre-Accession) és a SAPARD (Pre-Accession Measures for Agriculture and Rural Development) programok.
Összegzésképpen elmondható, hogy még további
jelentős erőfeszítésekre van szükség a csatlakozni kívánó országokban a környezetvédelmi közösség joganyag teljes átvételéhez. Minthogy a szükséges környezetvédelmi beruházásokhoz a források mobilizálása rendkívül nehéz feladat, különleges figyelmet kell fordítani a környezetvédelmi szervezetek széles skálájának megerősítésére, helyi és regionális környezetvédelmi felügyelőségektől kezdve egészen a civil szervezetekig és hálózatokig.
A környezetvédelmi acquis átvétele nem végcél sem a csatlakozó országok,
sem az EU tagországok számára, a környezetvédelem és fenntartható fejlődés szempontjainak be kell épülnie a közlekedési, energetikai és mezőgazdasági fejlesztési tervekbe, ami az egész EU számára hatalmas kihívást jelent. A csatlakozás folyamatát ilyen szemszögből kell értékelni és úgy kell megvalósítani, hogy elérhetőbb közelségbe hozza a valóban fenntartható fejlődést.