Labor Market Transition Projects

Rapid Response · Quick Start · Labor-Management Relations
Joint initiatives of the USAID, USDOL and the Hungarian Ministry of Social and Family Affairs
_______________________________________________________________________________________
Maria T. Heidkamp, USDOL Director - Hungary
1026 Budapest, Lepke u. 8. II.4.
Tel. (36-30) 9486-528 Tel./Fax: (36-1) 200-87-99 E-mail: 100301.614@compuserve.com

 

 

 

Együttműködés

és helyi kezdeményezés

a kistérségi gazdaságfejlesztésben.

 

 

 

Magyarország közel 3200 települése közül, csaknem mindegyik szembe kell hogy nézzen a piacgazdaság új körülményeinek kihívásaival: meg kell erősítsék gazdasági alapjaikat, új állásokat kell teremteniük, meg kell tartaniuk a meglévő munkahelyeket, csökkenteniük kell a munkanélküliséget és javítaniuk a helyi lakosok életminőségét. Röviden fogalmazva, a gazdaságfejlesztés csaknem mindenki számára elsődleges feladattá vált.

 

A rendszerváltást követő átmeneti időszak változásai - a privatizáció, az üzembezárások és a szerkezetváltás -, csaknem mindenütt éreztették hatásukat. Az EU rendszeréhez való illeszkedés egyre több követelményt támaszt, és egyben azt igényli, hogy az ország továbbra is a világgazdaság vérkeringésében maradjon.

 

Az önkormányzatoknak, az egyre szaporodó civil szervezeteknek, a gazdaság különféle szereplőinek, a munkaerő piaci szervezetek szakembereinek és másoknak, fel kell készülniük arra, hogy egymással együttműködve, előremutató módon oldják meg feladataikat, valamint az új lehetőségek kiaknázása érdekében rugalmasan tudjanak reagálni a változó körülményekre.

 

Mindezen tendenciák ismeretében, megoldási módszereket kínálva dolgozik 1994 júliusa óta Magyarországon a Gyors Reagálás Projekt - mely az USA és a Magyar Köztársaság Munkaügyi Minisztériumainak, az USA Nemzetközi Fejlesztési Intézete által támogatott programja - , azzal a szándékkal, hogy szakértői segítséggel és képzéssel járuljon hozzá az alábbi két fő cél eléréséhez:

 

 

  1. Egy olyan preventív beavatkozási módszer kidolgozása csoportos létszámcsökkentések esetére (legyen az privatizáció illetve a folyamatos gazdasági szerkezet-átalakítás által okozott létszámcsökkentés), mely a munkanélküliség megelőzését tekinti egyik fő küldetésének.
  2.  

  3. Egy olyan térségfejlesztési modell kidolgozása, mely alkalmazható a csoportos létszámcsökkentések esetén illetve gazdasági nehézségekkel küszködő kistérségekben, településeken.

 

A projekt indulása óta a Megyei Munkaügyi Központok a Gyors Reagálás létszámcsökkentési modellt 60 helyszínen alkalmazták, alkalmazzák, többek között a nehéziparban, a bányászatban, a könnyű- és élelmiszeriparban, a közigazgatásban, az egészségügyben és más ágazatokban. Van egy speciális ágazati program is, mely a NATO csatlakozás követelményeihez igazodó honvédségi létszámkarcsúsításhoz kapcsolódik.

 

Noha a létszámleépítések csaknem mindig traumát okoznak mind az érintett egyéneknek, mind a lakóhelyüknek, a Gyors Reagálás modell alkalmazása komoly sikereket ért el:

 

 

 

 

 

 

 

1. sz. ábra.

 

 

 

 

 

 

 

 

1. A létszámcsökkentés preventív módszere:

 

 

 

Magyarországon is közismertté vált az a helyzet, ami általában együtt jár a munkahely elvesztésével: a trauma, az önbizalom lecsökkenése, hiánya, amelyet kenyérkereseti lehetőségük elvesztése okoz, általában egy érzelmi válsághoz vezet, amely a teljes elutasítástól, a dühön a depresszión keresztül, az alkoholizmus és egyéb szenvedélybetegségek kialakulásához, a család felbomlásához vezethet.

 

A Munka Törvénykönyve a csoportos elbocsátásokat illetően szabályokat ír elő, mely a munkaadó számára kötelezettségeket jelent. Az egyik fontos szabály, hogy a munkaadónak közölnie kel legalább harminc nappal a tervezett lebocsátást megelőzően, többek közt az érintett munkavállalóval ezt a szándékát. Így egy időhézag (30 napos előértesítés + felmondási idő) keletkezik az előzetes felmondási értesítés és a munkanélküliként történő regisztráció időpontja között. A létszámcsökkentésben érintett munkavállalók ezen időszak alatt hónapokig “légüres térben” lebegnek, hiszen velük a munkaadó már nem, a munkaügyi szervezet viszont még nem foglalkozik.

 

A modell küldetése, hogy ez alatt a minden szempontból kritikus szakasz alatt, intenzív módon és időben megszervezze a lelki segítségnyújtáson túl az érintettek igényeinek ismeretében mindazokat a munkaerő piaci szolgáltatásokat, melyek növelik a munkaerőpiacon való maradás esélyét, segítik az elhelyezkedést.

 

A munkaerő piaci és más szolgáltatások úgymond előrehozása fontos azért is, mert ezáltal lehetőség nyílik a munkanélküli állapot elkerülésére. Ebből a hátrányos helyzetből egyre nehezebbé válik az újbóli elhelyezkedés, és ily módon egyre nagyobb a kockázata annak, hogy növekszik a tartós munkanélküliek tábora.

A munkaadónak, az imént említett tájékoztatási kötelezettsége, a megyei munkaügyi központok kapcsolatrendszere a garancia arra, hogy az elbocsátást megelőző hírek eljussanak a munkaügyi szervezetekhez, mely alapján a foglalkoztatási nehézségekkel küszködő munkaadóval időben kapcsolatba tudjanak kerülni, lehetőséget teremtve a kialakult helyzetnek a munkaügyi központ meglévő aktív eszközeivel való kezelésére.

A létszámcsökkentés elkerülhetetlenné válása esetén a munkaügy központ felajánlja különféle szolgáltatásait, köztük a Gyors Reagálás preventív módszert. (lásd. 2. sz. ábra)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A preventív beavatkozás és a létszámcsökkentés kapcsolata

 

 



A leépítési

Folyamat

Határpontjai

 

 

konzul-

táció

 

30 napos

bejelentés

 

felmondás

időpontja

munkaviszony

megszűnés

időpontja

az eredmé-

nyes

mvállalás

 

A beavatkozás

Szakaszai

 

 

Kapcsolattartás, korai

előkészítő szakasz

 

Végrehajtás szakasza

Nyomon követés

Értékelés.







+

A munka-nélküliség

Megélésének hatásai

-

         

 

 

 

preventív

kezeléssel

 

prevenció

nélkül

 

Az egyén munkához

Fűződő vi-

Szonya

 

 

A korábbi munkaviszony időszaka

 

munkanélkü-

liség időszaka

 

újbóli el-

helyezkedés

 

A

Preventív beavatkozás

Eszközének

( M E B ) alkalmazási

fázisai

 

A MEB MEB létre- A programok, szol- Értéke-

elfogadta- hozása, kér- gáltatások megszer- lés,fej-

tása dőív feldol- vezése és az egyének lesztés

(Marketing) gozása és életútjának

feladattervek nyomon követése

elkészítése

 

 

2.sz. ábra.

 

 

A módszer felajánlását követően kerülhet sor a munkaadóval, a munkavállalók érdekképviseleti szervezeteivel (szakszervezet, munkástanács), Üzemi (Közalkalmazotti) Tanács vezetőivel, s ha szükséges, a települési önkormányzat képviselőjével az első helyszíni találkozóra, ahol mód nyílt az érdekelt felek közti párbeszéd kezdeményezésére, az együttműködés kialakítására, melyet általában írásban is rögzítenek. Ebben megfogalmazzák, hogy mely konkrét feladatok vállalásával, erőforrások biztosításával segítik az érintettek mielőbbi munkába helyezését. Itt határoznak arról is, hogy létrehozzák a Munkába helyezést Elősegítő Bizottságot (továbbiakban MEB-et), mely a munkahelyen átmeneti időszakra létrehozott önkéntes szervezet, tagjai a munkaadó, a munkavállalói érdekképviseletek, a leépítés alatt álló munkavállalók, valamint más külső szervezetek (munkaügyi központ, önkormányzat)

A MEB munkáját egy pártatlan elnök fogja össze, kiválasztásában javaslatot tehetnek az együttműködő felek, de maguk a felkért MEB tagok is. Az elnökök általában a jó szervezőkészséggel, alapos munkahelyi, munkaerő piaci ismeretekkel rendelkező, köztiszteletben álló személyek. Az elnöki poszton szerepelt már az adott vállalat első számú, gazdasági, műszaki, személyzeti vezetője, megyei szakszervezeti vezető, munkaügyi központ térségi foglalkoztatási tanácsadója, munkaügyi kirendeltség vezető, önkormányzati vezető, országgyűlési képviselő.

A MEB alapfeladata az érintett dolgozókkal való kapcsolat kiépítése, mely a személyességen, az önkéntességen és a kölcsönösségen alapszik. Az együttműködés alapvető feltétele, hogy az érintettek tudják és ismerjék a MEB céljait, az érdekükben tervezett erőfeszítéseket. A MEB-ek ennek érdekében alkalmazotti fórumokat, munkásgyűléseket szerveznek.

 

Az említett fórumokon kerül sor az alkalmazotti igényfelmérő lapok kiosztására, együttes értelmezésére és kitöltésére. A munkaügyi szervezet szakértői segítségével az első interjúhoz hasonló beszélgetéseket szerveznek. A lényeg az, hogy egyrészt minél több információ álljon rendelkezésre az álláskeresőről, másrészt az álláskereső megismerje a MEB igénybe vehető szolgáltatásait.

 

A MEB-ek többsége az igények ismeretében - megfelelő szakértők segítségével - elkészíti újrafoglalkoztatási programját, mely tartalmazza az egyéni igények alapján meghatározott célokat, valamint az alkalmazható eszközöket.

 

A MEB-ek felállítják - többnyire az adott üzemben - Tájékoztató Irodájukat, Akcióközpontjukat, amelynek elhelyezésében általában az adott munkaadó nyújt segítséget. Itt a bizottság tagjai, a munkaügyi központ és más szervezetek szakembereinek a segítségével, meghatározott időszakokban rendszeres ügyeletet tartanak. Az újra dolgozni akarók számára az iroda és a MEB programjai egy “ kvázi “ munkahelyet jelentenek, hiszen mint korábban munkahelyükre, ide is rendszeresen bejárnak az új munkahely felkutatásán dolgozhatnak.

 

A Gyors Reagálás MEB módszer eredményes alkalmazásának egyik fontos feltétele a belső és külső kommunikációs hálózat kiépítése, működtetése. Az érintett dolgozókkal való kapcsolattartás fontos eszközei a személyes kapcsolatokon túl a MEB kiadványai, hírlevelei, hirdetőtáblái. Ezek általában a különféle, korábban rejtett álláshelyeket, a kirendeltségi állásajánlatokat, a vállalat beszállítóinak, üzleti partnereinek lehetséges állásajánlatait, valamint képzési, átképzési lehetőségeket, különféle az elhelyezkedés esélyeit növelő szolgáltatások igénybevételének módjait tartalmazzák. Ezen kívül a “hírhordozókon” szerepelnek az új állást találó alkalmazottakról szóló sikertörténetek, a bizottság munkájáról szóló tudósítások, munkaerő piaci információk, és közérdeklődésre számot tartó hírek is. A külső kapcsolatrendszer segítségével nyílik lehetőség arra, hogy a MEB munkáját az adott térségben is megismerjék. Ehhez kiépítik médiakapcsolataikat. Több esetben a sajtó nyilvánossága segített új munkahelyeket feltárni.

 

A MEB programjának egyik lényeges része még a felmondás alatt álló dolgozók ellátása az új állás megtalálásához szükséges ismeretekkel, készségekkel. Az azonnal elhelyezhetők számára hasznosnak bizonyultak a munkaügyi központ Álláskereső Klubjainak szolgáltatásai.

Az álláskeresési kísérletek során a MEB-ek többsége számításba vette a vállalat beszállítóit, és más piaci partnereit is, mely több esetben sikeres módszernek bizonyult. A MEB tagok több esetben arra is vállalkoztak, hogy felvették a kapcsolatot a térségben található olyan munkaadókkal, akiknek hasonló szakmastruktúrájú a munkavállalói állománya. Igyekezetük sokszor eredménnyel járt. Volt olyan munkaadó aki nem szándékozott új dolgozót felvenni, viszont a MEB személyes megkeresése, ajánlása, nem egyszer garancia vállalása következtében mégis megtette.

A MEB a munkaadónál önállóan, vagy több munkaügyi kirendeltséggel társulva állásbörzéket szervezve eredményesebbé tette a munkába helyezést.

A MEB-ek a segítséget kérő alkalmazottak igényeinek ismeretében, külső szervezetekkel is keresték a kapcsolatot. Így a vállalkozásfejlesztési irodák, különféle alapítványok, civil szervezetek, a kamarák, alapítványok, családsegítő szervezetek közreműködésével több esetben az érintettek munkaerő piaci elhelyezkedési esélyeit növelték, közreműködtek a nyugdíjazás, rokkantnyugdíjazás gyakorlati teendőinek megismertetésében, segítették a vállalkozni szándékozókat (képzéssel, tanácsadással), több helyszínen a helyi gazdaság fejlesztésére, munkahelyteremtésre irányuló kezdeményezéseket generáltak. Több esetben a MEB a kialakult kapcsolatok állandósításának katalizátorává vált, melyeket a MEB-ek megszűnése után a munkaügyi központok “megörököltek”.

Volt ahol a MEB kapcsolatai révén új vállalkozások beindítását, letelepítését segítette elő, volt ahol a kamarákkal, az önkormányzattal együttműködve különféle alapítványok (pl. “Munkahely teremtő Alapítvány”, “Munkáért Alapítvány” stb.) létesültek.

Az első 30 MEB ügyfelei körében megelégedettségi felmérést végeztünk. A munkavállalók döntő többsége, - mint ahogy a felmérésekből egyértelműen kitűnik -, pozitívan fogadta az újszerű, sokak számára szokatlanul humánus szolgáltatást.(lásd 3. sz. ábra.)

 

 

 

3. sz. ábra.

 

 

 

 

 

 

1.1 Számszerű eredmények:

 

 

Az általában hat-nyolc hónapig működő bizottságok először hetente, majd szükség szerint szoktak ülésezni, időnként számszerűen is értékelik munkájukat.

 

A rendelkezésre álló adatok alapján az alábbiak állapíthatók meg:

 

· A Gyors Reagálás Projekt magyarországi működése során létrejött MEB-ek száma: 60.

Az első évben 8, a második évben 18, a harmadik év folyamán: 23, a negyedik év során 11 MEB látott munkához.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.2. A modell alkalmazása során bebizonyosodott, hogy előnyös

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fontos szabály, hogy a MEB nem avatkozik bele a munkaadó belső ügyeibe, az együttműködő felek között korábban létrejött megállapodásokba, nem él vissza a tudomására jutott információkkal, valamint felelőtlen ígéreteivel (pl. mindenkit el tud helyezni) nem áltat senkit.

 

A megyei munkaügyi szervezetek, melyek kapcsolatba kerültek a módszerrel, azt munkaigényesnek, de eredményesnek minősítették. A decentralizált Foglalkoztatási Alapok jelentősen hozzájárultak a modell sikeréhez, mely jórészt köszönhető a Megyei Munkaügyi Tanácsok, a munkaügyi szervezetek rugalmas hozzáállásának, a szakmailag jól felkészült és vállalkozó szellemű térségi foglalkoztatási tanácsadóknak, és a szolgáltatásközpontú, az új iránt fogékony kirendeltségeknek.

A munkaügyi szervezet számára a modell újfajta gondolkodásmódot, egyben szakmai kihívást is jelentett. Az érintett és a munkába bevont külső szakértők megtalálták mindazokat a lehetőségeket, eszközöket, amelyekkel a modell a magyar munkaügyi gyakorlat részévé vált, s aktív munkaerő piaci eszközként segíti a tartós munkanélküliség megelőzését. A modell segítségével a munkaerő piaci szervezet jobban kapcsolódhat a valós munkaerő piaci folyamatokhoz, értékes információkat kaphat a saját tevékenységének, programjainak megtervezéséhez.

Az alkalmazás kísérleti időszaka egybeesett azokkal a törekvésekkel, melyek a munkaügyi szervezet szolgáltatásait helyezték előtérbe. Így a helyszíneken a "hivatali, hatósági" munka e módszerrel is a munkaerő piaci szolgáltatások irányába "tolódott" el, mely nyomán intenzifikálódtak a szervezet belső tartalékai, és az érintettek számára "testközelbe" kerültek a munkaerő piaci szolgáltatások.

 

A modell egyébként a munkaügyi szervezet külső megítélését is kedvezően befolyásolta.

 

Remélhetőleg ez a módszer is segít majd növelni a munkavállalók alkalmazkodóképességét a világgazdasági tendenciák által generált változó körülményekhez, és ily módon ahhoz is hozzájárul, hogy Magyarország fokozatosan EU konformmá váljon.

 

 

 

2. A kistérségi gazdaságfejlesztési, vállalkozásélénkítési modell

 

 

  1. A módszer alkalmazásának körülményei:

 

Magyarországon a rendszerváltást követően a gazdasági fejlődés piacgazdasági alapokon indult el, ami teljesen új helyzet elé állította a helyi állampolgári közösségeket. Az állam paternalista szerepe egyre jobban a háttérbe kerül. A vállalkozások, a tőke, a befektetések ösztönösen a fogadóképesebb térségekbe áramlanak. Ezek a térségek fejlődésnek indultak, míg mások - főképp ahol az alapvető infrastrukturális feltételek hiányosak - egyre jobban leszakadtak, Napjainkra az elmaradott térségekben jelentős munkanélküliség alakult ki, az életminőség a korábbiakhoz képest romlott. A helyzetet reálisan felmérve megfogalmazódott az itt élőkben: