Labor Market Transition Projects
Rapid Response
· Quick Start · Labor-Management Relations
Együttműködés
és helyi kezdeményezés
a kistérségi gazdaságfejlesztésben.
Magyarország közel 3200 települése közül, csaknem mindegyik szembe kell hogy nézzen a piacgazdaság új körülményeinek kihívásaival: meg kell erősítsék gazdasági alapjaikat, új állásokat kell teremteniük, meg kell tartaniuk a meglévő munkahelyeket, csökkenteniük kell a munkanélküliséget és javítaniuk a helyi lakosok életminőségét. Röviden fogalmazva, a gazdaságfejlesztés csaknem mindenki számára elsődleges feladattá vált.
A rendszerváltást követő átmeneti időszak változásai - a privatizáció, az üzembezárások és a szerkezetváltás -, csaknem mindenütt éreztették hatásukat. Az EU rendszeréhez való illeszkedés egyre több követelményt támaszt, és egyben azt igényli, hogy az ország továbbra is a világgazdaság vérkeringésében maradjon.
Az önkormányzatoknak, az egyre szaporodó civil szervezeteknek, a gazdaság különféle szereplőinek, a munkaerő piaci szervezetek szakembereinek és másoknak, fel kell készülniük arra, hogy egymással együttműködve, előremutató módon oldják meg feladataikat, valamint az új lehetőségek kiaknázása érdekében rugalmasan tudjanak reagálni a változó körülményekre.
Mindezen tendenciák ismeretében, megoldási módszereket kínálva dolgozik 1994 júliusa óta Magyarországon a Gyors Reagálás Projekt - mely az USA és a Magyar Köztársaság Munkaügyi Minisztériumainak, az USA Nemzetközi Fejlesztési Intézete által támogatott programja - , azzal a szándékkal, hogy szakértői segítséggel és képzéssel járuljon hozzá az alábbi két fő cél eléréséhez:
A projekt indulása óta a Megyei Munkaügyi Központok a Gyors Reagálás létszámcsökkentési modellt 60 helyszínen alkalmazták, alkalmazzák, többek között a nehéziparban, a bányászatban, a könnyű- és élelmiszeriparban, a közigazgatásban, az egészségügyben és más ágazatokban. Van egy speciális ágazati program is, mely a NATO csatlakozás követelményeihez igazodó honvédségi létszámkarcsúsításhoz kapcsolódik.
Noha a létszámleépítések csaknem mindig traumát okoznak mind az érintett egyéneknek, mind a lakóhelyüknek, a Gyors Reagálás modell alkalmazása komoly sikereket ért el:
1. sz. ábra.
1. A létszámcsökkentés preventív módszere:
Magyarországon is közismertté vált az a helyzet, ami általában együtt jár a munkahely elvesztésével: a trauma, az önbizalom lecsökkenése, hiánya, amelyet kenyérkereseti lehetőségük elvesztése okoz, általában egy érzelmi válsághoz vezet, amely a teljes elu
tasítástól, a dühön a depresszión keresztül, az alkoholizmus és egyéb szenvedélybetegségek kialakulásához, a család felbomlásához vezethet.
A Munka Törvénykönyve a csoportos elbocsátásokat illetően szabályokat ír elő, mely a munkaadó számára kötelezettségeket jelent. Az egyik fontos szabály, hogy a munkaadónak közölnie kel legalább harminc nappal a tervezett lebocsátást megelőzően, többek közt az érintett munkavállalóval ezt a szándékát. Így egy időhézag (30 napos előértesítés + felmondási idő) keletkezik
az előzetes felmondási értesítés és a munkanélküliként történő regisztráció időpontja között. A létszámcsökkentésben érintett munkavállalók ezen időszak alatt hónapokig “légüres térben” lebegnek, hiszen velük a munkaadó már nem, a munkaügyi szervezet viszont még nem foglalkozik.
A modell küldetése, hogy ez alatt a minden szempontból kritikus szakasz alatt, intenzív módon és időben megszervezze a lelki segítségnyújtáson túl az érintettek igényeinek ismeretében mindazokat a munkaerő piaci szolgáltatásokat, melyek növelik a munkaerőpiacon való maradás esélyét, segítik az elhelyezkedést.
A munkaerő piaci és más szolgáltatások úgymond előrehozása fontos azért is, mert ezáltal lehetőség nyílik a munkanélküli állapot elkerülésére. Ebből a hátrányos helyzetből
egyre nehezebbé válik az újbóli elhelyezkedés, és ily módon egyre nagyobb a kockázata annak, hogy növekszik a tartós munkanélküliek tábora.A munkaadónak, az imént említett tájékoztatási kötelezettsége, a megyei munkaügyi központok kapcsolatrendszere a garancia arra, hogy az elbocsátást megelőző hírek eljussanak a munkaügyi szervezetekhez, mely alapján a foglalkoztatási nehézségekkel küszködő munkaadóval időben kapcsolatba tudjanak kerülni, lehetőséget teremtve a kialakult helyzetnek a munkaügyi központ meglévő aktív eszközeivel való kezelésére.
A létszámcsökkentés elkerülhetetlenné válása esetén a munkaügy központ felajánlja különféle szolgáltatásait, köztük a Gyors Reagálás preventív módszert. (lásd. 2. sz. ábra)
A preventív beavatkozás és a létszámcsökkentés kapcsolata
A leépítési Folyamat Határpontjai |
konzul- táció |
30 napos bejelentés |
felmondás időpontja |
munkaviszony megszűnés időpontja |
az eredmé- nyes mvállalás
|
||||
A beavatkozás Szakaszai |
Kapcsolattartás, korai előkészítő szakasz |
Végrehajtás szakasza |
Nyomon követés Értékelés. |
||||||
+ A munka-nélküliség Megélésének hatásai - |
preventív kezeléssel
prevenció nélkül |
||||||||
Az egyén munkához Fűződő vi- Szonya |
A korábbi munkaviszony időszaka |
munkanélkü- liség időszaka |
újbóli el- helyezkedés
|
||||||
A Preventív beavatkozás Eszközének ( M E B ) alkalmazási fázisai |
A MEB MEB létre- A programok, szol- Értéke- elfogadta- hozása, kér- gáltatások megszer- lés,fej- tása dőív feldol- vezése és az egyének lesztés (Marketing) gozása és életútjának feladattervek nyomon követése elkészítése
|
2.sz. ábra.
A módszer felajánlását követően kerülhet sor a munkaadóval, a munkavállalók érdekképviseleti szervezeteivel (szakszervezet, munkástanács), Üzemi (Közalkalmazotti) Tanács vezetőivel, s ha szükséges, a települési önkormányzat képviselőjével az első helyszíni találkozóra, ahol mód nyílt az érdekelt felek közti párbeszéd kezdeményezésére, az együttműködés kialakítására, melyet általában írásban is rögzítenek. Ebben megfogalmazzák, hogy mely konkrét feladatok vállalásával, erőforrások biztosításával segítik az érintettek mielőbbi munkába helyezését. Itt határoznak arról is, hogy létr
ehozzák a Munkába helyezést Elősegítő Bizottságot (továbbiakban MEB-et), mely a munkahelyen átmeneti időszakra létrehozott önkéntes szervezet, tagjai a munkaadó, a munkavállalói érdekképviseletek, a leépítés alatt álló munkavállalók, valamint más külső szervezetek (munkaügyi központ, önkormányzat)A MEB munkáját egy pártatlan elnök fogja össze, kiválasztásában javaslatot tehetnek az együttműködő felek, de maguk a felkért MEB tagok is. Az elnökök általában a jó szervezőkészséggel, alapos munkahelyi, munkaerő piaci ismeretekkel rendelkező, köztiszteletben álló személyek. Az elnöki poszton szerepelt már az adott vállalat első számú, gazdasági, műszaki, személyzeti vezetője, megyei szakszervezeti vezető, munkaügyi központ térségi foglalkoztatási tanácsadója, munkaügyi kirendeltség vezető, önkormányzati vezető, országgyűlési képviselő.
A MEB alapfeladata az érintett dolgozókkal való kapcsolat kiépítése, mely a személyességen, az önkéntességen és a kölcsönösségen alapszik. Az együttműködés alapvető feltétele, hogy az érintettek tudják és ismerjék a MEB céljait, az érdekükben tervezett erőfeszítéseket. A MEB-ek ennek érdekében alkalmazotti fórumokat, munkásgyűléseket szerveznek.
Az említett fórumokon kerül sor az alkalmazotti igényfelmérő lapok kiosztására, együttes értelmezésére és kitöltésére. A munkaügyi szervezet szakértői segítségével az első interjúhoz hasonló beszélgetéseket szerveznek. A lényeg az, hogy egyrészt minél több információ álljon rendelkezésre az álláskeresőről, másrészt az álláskereső megismerje a MEB igénybe vehető szolgáltatásait.
A MEB-ek többsége az igények ismeretében - megfelelő szakértők segítségével - elkészíti újrafoglalkoztatási programját, mely tartalmazza az egyéni igények alapján meghatározott célokat, valamint az alkalmazható eszközö
ket.
A MEB-ek felállítják - többnyire az adott üzemben - Tájékoztató Irodájukat, Akcióközpontjukat, amelynek elhelyezésében általában az adott munkaadó nyújt segítséget. Itt a bizottság tagjai, a munkaügyi központ és más szervezetek szakembereinek a segítségével, meghatározott időszakokban rendszeres ügyeletet tartanak. Az újra dolgozni akarók számára az iroda és a MEB programjai egy “ kvázi “ munkahelyet jelentenek, hiszen mint korábban munkahelyükre, ide is rendszeresen bejárnak az új munkahely felkutatásán dolgozhatnak.
A Gyors Reagálás MEB módszer eredményes alkalmazásának egyik fontos feltétele a belső és külső
kommunikációs hálózat kiépítése, működtetése. Az érintett dolgozókkal való kapcsolattartás fontos eszközei a személyes kapcsolatokon túl a MEB kiadványai, hírlevelei, hirdetőtáblái. Ezek általában a különféle, korábban rejtett álláshelyeket, a kirendeltségi állásajánlatokat, a vállalat beszállítóinak, üzleti partnereinek lehetséges állásajánlatait, valamint képzési, átképzési lehetőségeket, különféle az elhelyezkedés esélyeit növelő szolgáltatások igénybevételének módjait tartalmazzák. Ezen kívül a “hírhordozókon” szerepelnek az új állást találó alkalmazottakról szóló sikertörténetek, a bizottság munkájáról szóló tudósítások, munkaerő piaci információk, és közérdeklődésre számot tartó hírek is. A külső kapcsolatrendszer segítségével nyílik lehetőség arra, hogy a MEB munkáját az adott térségben is megismerjék. Ehhez kiépítik médiakapcsolataikat. Több esetben a sajtó nyilvánossága segített új munkahelyeket feltárni.
A MEB programjának egyik lényeges része még a felmondás alatt álló dolgozók ellátása az új állás megtalálásához szükséges ismeretekkel, készségekkel. Az azonnal elhelyezhetők számára hasznosnak bizonyultak a munkaügyi központ
Álláskereső Klubjainak szolgáltatásai.Az álláskeresési kísérletek során a MEB-ek többsége számításba vette a vállalat beszállítóit, és más piaci partnereit is, mely több esetben sikeres módszernek bizonyult. A MEB tagok több esetben arra is vállalkoztak, hogy felvették a kapcsolatot a térségben található olyan munkaadókkal, akiknek hasonló szakmastruktúrájú a munkavállalói állománya. Igyekezetük sokszor eredménnyel járt. Volt olyan munkaadó aki nem szándékozott új dolgozót felvenni, viszont a MEB személyes megkeresése, ajánlása, nem egyszer garancia vállalása következtében mégis megtette.
A MEB a munkaadónál önállóan, vagy több munkaügyi kirendeltséggel társulva állásbörzéket szervezve eredményesebbé tette a munkába helyezést.
A MEB-ek a segítséget kérő alkalmazottak igényeinek ismeretében, külső szervezetekkel
is keresték a kapcsolatot. Így a vállalkozásfejlesztési irodák, különféle alapítványok, civil szervezetek, a kamarák, alapítványok, családsegítő szervezetek közreműködésével több esetben az érintettek munkaerő piaci elhelyezkedési esélyeit növelték, közreműködtek a nyugdíjazás, rokkantnyugdíjazás gyakorlati teendőinek megismertetésében, segítették a vállalkozni szándékozókat (képzéssel, tanácsadással), több helyszínen a helyi gazdaság fejlesztésére, munkahelyteremtésre irányuló kezdeményezéseket generáltak. Több esetben a MEB a kialakult kapcsolatok állandósításának katalizátorává vált, melyeket a MEB-ek megszűnése után a munkaügyi központok “megörököltek”.Volt ahol a MEB kapcsolatai révén új vállalkozások beindítását, letelepítését segítette elő, volt ahol a kamarákkal, az önkormányzattal együttműködve különféle alapítványok (pl. “Munkahely teremtő Alapítvány”, “Munkáért Alapítvány” stb.) létesültek.
Az első 30 MEB ügyfelei körében megelégedettségi felmérést végeztünk. A munkavállalók döntő többsége, - mint ahogy a felmérésekből egyértelműen kitűnik -, pozitívan fogadta az újszerű, sokak számára szokatlanul humánus szolgáltatást.(lásd 3. sz. ábra.)
3. sz. ábra.
1.1 Számszerű eredmények:
Az általában hat-nyolc hónapig működő bizottságok először hetente, majd szükség szerint szoktak ülésezni, időnként számszerűen is értékelik munkájukat.
A rendelkezésre álló adatok alapján az alábbiak állapíthatók meg:
·
A Gyors Reagálás Projekt magyarországi működése során létrejött MEB-ek száma: 60.Az első évben 8, a második évben 18, a harmadik év folyamán: 23, a negyedik év során 11 MEB látott munkához.
1.2. A modell alkalmazása során bebizonyosodott, hogy előnyös
Fontos szabály, hogy a MEB nem avatkozik bele a munkaadó belső ügyeibe, az együttműködő felek között korábban létrejött megállapodásokba, nem él vissza a tudomására jutott információkkal, valamint felelőtlen ígéreteivel (pl. mindenkit el tud helyezni) nem áltat senkit.
A megyei munkaügyi szervezetek, melyek kapcsolatba kerültek a módszerrel, azt munkaigényesnek, de eredményesnek minősítették. A decentralizált Foglalkoztatási Alapok jelentősen hozzájárultak a modell sikeréhez, mely jórészt köszönhető a Megyei Munkaügyi Tanácsok, a munkaügyi szervezetek rugalmas hozzáállásának, a szakmailag jól felkészült és vállalkozó szellemű térségi foglalkoztatási tanácsadóknak, és a szolgáltatásközpontú, az új iránt fogékony kirendeltségeknek.
A munkaügyi szervezet számára a modell újfajta gondolkodásmódot, egyben szakmai kihívást is jelentett. Az érintett és a munkába bevont külső szakértők megtalálták mindazokat a lehetőségeket, eszközöket, amelyekkel a modell a magyar munkaügyi gyakorlat részévé vált, s aktív munkaerő piaci eszközként segíti a tartós munkanélküliség megelőzését. A modell segítségével a munkaerő piaci szervezet jobban kapcsolódhat a valós munkaerő piaci folyamatokhoz, értékes információkat kaphat a saját tevékenységének, programjainak megtervezéséhez.
Az alkalmazás kísérleti időszaka egybeesett azokkal a törekvésekkel, melyek a munkaügyi szervezet szolgáltatásait helyezték előtérbe. Így a helyszíneken a "hivatali, hatósági" munka e módszerrel is a munkaerő piaci szolgáltatások irányába "tolódott" el, mely nyomán intenzifikálódtak a szervezet belső tartalékai, és az érintettek számára "testközelbe" kerültek a munkaerő piaci szolgáltatások.
A modell egyébként a munkaügyi szervezet külső megítélését is kedvezően befolyásolta.
Remélhetőleg ez a módszer is segít majd növelni a munkaválla
lók alkalmazkodóképességét a világgazdasági tendenciák által generált változó körülményekhez, és ily módon ahhoz is hozzájárul, hogy Magyarország fokozatosan EU konformmá váljon.
2. A kistérségi gazdaságfejlesztési, vállalkozásélénkítési modell
Magyarországon a rendszerváltást követően a gazdasági fejlődés piacgazdasági alapokon indult el, ami teljesen új helyzet elé állította a helyi állampolgári közösségeket. Az állam paternalista szerepe egyre jobban a háttérbe kerül. A vállalkozások, a tőke,
a befektetések ösztönösen a fogadóképesebb térségekbe áramlanak. Ezek a térségek fejlődésnek indultak, míg mások - főképp ahol az alapvető infrastrukturális feltételek hiányosak - egyre jobban leszakadtak, Napjainkra az elmaradott térségekben jelentős munkanélküliség alakult ki, az életminőség a korábbiakhoz képest romlott. A helyzetet reálisan felmérve megfogalmazódott az itt élőkben:
2.2. A módszer elméleti alapja:
1996. nyarán Gary B Hansen és Marion Bentley, az Utah állami egyetem professzorai olyan gazdaságfejlesztési módszerrel ismertették meg a Megyei Munkaügyi Központok térségi foglalkoztatási tanácsadóit, amelyet több észak-amerikai, nyugat- és kelet-európai országban is sikerrel alkalmaztak. Az ILO által szponzorált Gary B Hansen által szerzett kézikönyvet, valamint a kísérleti helyszíneken szerzett tapasztalatokat, példákat alapul véve elkészült, a mai magyar társadalmi-gazdasági viszonyaira épülő háromkötetes tankönyv. Az első kötet az Önsegítő Kézikönyv, mely a résztvevők elméleti felkészítését szolgálja, a második kötet a foglalkozásvezetők számára ad a projektmunka gyakorlati fogásaival kapcsolatos trénertechnikai tanácsokat. Mindkét kötetet kiegészíti - harmadik kötetként -, a Gyakorlati Példák könyve, mely a módszer gyakorlatban már megvalósított hazai és nemzetközi tapasztalatairól ad betekintést.
2.3. A módszer fázisai:
A módszer első fázis
ában kerül sor egy négy alkalommal megtartandó közösségi műhelymunka megbeszélésekre, melyeken az adott kistérség gazdasági, társadalmi, természeti és infrastrukturális adottságait elemezve jut el a közösség által kiválasztott projekt ötletek értékeléséig.
A második fázis a közösség által kiválasztott projekt(ek) megvalósítását, konkrét kivitelezését jelenti.
A módszer első fázisának vázlatos leírása:
Az alábbi négy alapelv köré javasolja a modell az adott kistérségi összefogás Gazdasági Megújulási (továbbiakban GM) teendőit rendezni:
Az első műhelymunka megbeszélés során a résztvevők elemzik, hogy az alábbi tényezők hogyan járulnak hozzá az üzleti feltételekhez, felbecsülik a helyi gazdaság feltételeit, megvizsgálják kiscsoportos megbeszélések során a
A tényezők elemzése SWOT módszerrel történik, tehát a témakörökben megvizsgálják a problémákat, szükségleteket, adottságokat és lehetőségeket.
Végül meghatározzák azokat az külső erőforrásokat, amelyek segíthetnek a csoport által szükségesnek tartott további információk összegyűjtésében.
A második műhelymunka
megbeszélés során a GM elvek köré csoportosítva szintén SWOT módszerrel, csoportokban elemzik a közösségi üzleti feltételeket.A munkamegbeszélés végén pedig meghatározzák azokat a külső erőforrásokat, amelyek segíthetnek a csoport által szükségesnek tartott további tudnivalók összegyűjtésében.
A harmadik műhelymunka megbeszélés során az előző elemzésekre figyelemmel meghatározzák a közösség célzott jövőjét. Ezt követően ötletbörze segítségével összegyűjtik azokat a projekt ötleteket, melyek az első két műhelymunka megbeszélésen felállított kritériumoknak megfelelnek. Ezt követően a potenciális projekt ötleteket elemzik a négy GM elv alapján. A munkamegbeszélés végén a csoportok szavazataikkal kifejezik szimpátiájukat, az összegyűjtött ötletek iránt, azaz "besorolják
" az ötleteket.
A negyedik műhelymunka
megbeszélésen a közösség értékeli a kiválasztott projekt ötleteket, átgondolja a közösség célzott jövőjét, beazonosítja az esetleges csapdákat, kötelezettségeket, megbecsüli a kockázat és a haszon lehetőségeit, meghatározza, ki fog az ötlet(ek) megvalósítása során hasznot húzni, valamint időzíti a projekt(ek)et.
Fontos meghatározni végül, hogy melyek a személyi, tárgyi feltételei, garanciái a megvalósításnak.
Az első fázisnak végcélja
, hogy a résztvevők képesek legyenek jól együttműködni, eközben meghatározni a térség stratégiai fejlesztési elképzeléseit, a kitörési pontokat, a bevezetendő konkrét gazdaságfejlesztési programokat.
A második fázis, maga a kiválasztott projekt(ek) megvalósítását jelenti.
2.4. Az alkalmazás tapasztalatai
:
A magyar körülményeket szem előtt tartva, a létszámcsökkentési projektszínhelyeken kívül a Gyors Reagálás Projekt 1996 novembere óta két ütemben, először 12 megyében 14 helyszínnel, majd 1998. februárjától 12 megyében (közülük 7 megye immár második alkalommal) 17 kistérséggel – ezen belül több mint 400 önkormányzattal, 200 civil szervezettel – működött együtt. Az együttműködés lényege, hogy kipróbáljon egy széleskörű részvételen és alulról jövő kezdeményezésen alapuló modellt, mel
ynek a célja egy kistérségi gazdaságfejlesztési stratégia kidolgozása és a konkrét, kivitelezésre váró projektek meghatározása. Az első 14 kistérség jelenleg ebből az együttműködésből származó projektek kivitelezésén munkálkodik (lásd. 4. sz. ábrát).
Térség neve |
Közösségek száma |
Projekt neve |
Komló |
13 |
1. Vállalkozásokat támogató, tanácsadó és önkormányzati rendszer létrehozása komlói központtal, Szászváron, Hosszúhetényben és Magyarhertelenden teleházakkal |
Gyomaendrőd |
4 |
1. Vállalkozói térség kialakítása 2. Idegenforgalom fejlesztése |
Ózd |
28 |
1. Ózd térségi PR stratégia megvalósítása a város image-ének javítása érdekében 2. Innovációs Centrum megvalósítása |
Hajdúhadház |
3 |
1. Észak-hajdúsági Településszövetség foglalkoztatási helyzetét javító és területi fejlesztést szolgáló menedzseri és kommunikációs rendszer kialakítása. |
Hatvan |
13 |
1. Idegenforgalmi Szervező Irodák felállítása |
Tata |
10 |
1. "Sétálóutca" program 2. Idegenforgalmi termékfejlesztés, valamint a kistérségi turisztikai koncepció elkészítése 3. Neszmély Teleház "tető alá hozása" |
Zselic |
19 |
1. Kistérségi Gazdaságszervező Iroda létrehozása és működtetése |
Baktalórántháza |
16 |
1. Mezőgazdasági termelő, értékesítő, integrátori komplexum |
Tiszazug |
14 |
1. Vállalkozásokat segítő információs központ létrehozása |
Simontornya |
1 |
1. Ipari Park terv kialakítása 2. Kézműves Szövetkezet kialak ítása |
Iregszemcse |
5 |
1. Kistérségi Turisztikai program 2. Népi kismesterségeket oktató, kézműveseket képző iskola megszervezése 3. Kistérségi Agrárközpont létrehozását előkészítő komplex agrár felmérés és fejlesztési javaslat elkészítése 4. Teleház létesítése |
Kisvejke-Lengyel |
5 |
1. Kisvejke Térségi civil szerveződések támogatása 2. Kisvejke és térsége ökológiai felmérés program |
Vasvár |
23 |
1. Kistérségi iroda létesítése, térségi menedzser foglalkoztatása |
Ajka |
42 |
1. Kulturális értékleltár és falukép megújítás a turizmus szolgálatában 2. Idősek Otthona Halimba |
Összesen: 196 közösség 24 projekt
Az alkalmazás első szakaszában – mely kezdetén megalakultak a stratégiai szervező bizottságok – és 1996. november – 1997. június k
özött, négy alkalommal szervezett közösségi munkacsoport megbeszéléseken az adott kistérség gazdasági, társadalmi természeti és infrastrukturális adottságait elemezve jutottak el a közösségek a megvalósítható tervek, ötletek értékeléséig, a térség stratégiai tervének elkészítéséig.
1997. novemberétől, a közösség által kiválasztott terveket valósítják meg, a kezdetkor megalakult, a későbbiek során kibővült és átalakult stratégiai szervező bizottságok, melyek Térségfejlesztési Szervezetként, irányítói a folyamatnak.
Az 1998. nyárvégi adatok alapján a következő eredmények számszerűsíthetők: a 24 projektből 18 befejeződött, 784 új állás született, 82 munkahelyet sikerült megmenteni, 455 fő képzéssel növelte elhelyezkedési esélyeit, 70 új vállalkozás létesült.
Az 1998. februárjában kiírt pályázatra 12 megyéből újabb 17 helyszín, kistérség jelentkezett. A műhelymunkák őszre befejeződtek, jelenleg a konkrét projektjeik megvalósítására pályáznak, mely szándékokat szintén támogatjuk. A teleház projektek megvalósításába bekapcsolódott a Magyar Teleház Szövetség, mely szakmailag és anyagilag is segíti a megvalósulást. A konkrét projekteket az 5. sz. ábra tartalmazza.
Megye: |
helyszín: |
megvalósítandó projekt ötletek: |
Szabolcs-Szatmár-Bereg |
Nyíregyháza |
esemény koordinátor alkalmazása |
Borsod-Abaúj-Zemplén |
Edelény |
bio mezőgazdasági termék előáll. |
Jász-Nagykun-Szolnok |
Tiszafüred |
Teleház létesítése Tiszafüreden |
Jász.Nagykun.Szolnok |
Karcag-Berekfürdő |
Teleház létesítése Bereken |
Somogy |
Drávamente |
1.munkanélküliek alapítvány műk-hez hozzájárulás 2. kistérségi menedzs. iroda kialakítása 3. PR kiadvány készítése |
Somogy |
Surján-Zselic |
Teleház létesítése Szentbalázson |
Komárom-Esztergom |
Komárom |
Teleház létesítése Nagyigmándon |
Tolna |
Dombóvár |
intelligens kistérség létrehozása |
Tolna |
Tamási |
1.Teleház Udvariban és Páriban 2.térségi megújulási, információs központ létesítése
|
Hajdu |
Polgár |
Teleház létesítése Tiszacsegén |
Békés |
Sarkad |
kistérségi menedzseri iroda felszerelése, Internet hálózat létesítése |
Békés-Csongrád |
Maroshát |
kistérségi menedzseri iroda és |
térségi információs bázis létrehozása |
||
Veszprém |
Dudar |
Teleház létesítése Dudaron |
Veszprém |
B.almádi |
Teleház létesítése Balatonalmádin |
Pest |
Zsámbék |
vállalkozói információs központ létesítése |
Pest |
Nagykáta |
Teleház létesítése |
Nógrád |
Cered |
Teleház létesítése |
5. sz. ábra
2.5. Szervezési tapasztalatok:
A megyei munkaügyi központok, – koordináló, irányító házigazdaként –, új szerepben jelentek meg a térségekben, tevékenységük átértékelődött, pozitív megvilágításba került. A kistérségek társulásai, egyesülései – mint társszervezők –, tevékenységüket e módszerrel megalapozták, konkrét tartalommal töltötték meg. A megbeszélések visszhangja nyomán egyre több személy, szervezet kereste és találta meg kapcsolódási lehetőségeit a modellhez. A 31 helyszínen több mint 5000 főt sikerült a közös gondolkodásba bevonni. Összetételüket a 6. sz. ábra tartalmazza.
6. sz. ábra.
A modell segítette a gazdaság helyi szereplői közötti partneri viszony kialakítását, megerősítését, ugyanakkor meghatározó szerepet vállalt az információáramlás új lehetőségeinek feltárásában. A műhelymunkák során elkezdődött és megerősödött a helyi és más kapcsolódó erőforrások koordinációja, felgyorsult a döntéshozatali folyamat. A lokális tudás- és ismeretanyag, az elaprózott egyéni törekvések a térség felemelkedése érdekében "egymásra találtak", a különféle szereplőknek a térségfejlesztéshez kapcsolt motivációi felerősítették egymást, a sok szereplő együttes akarata legitimmé tette a közösen kialakított stratégiát. Az ilyen jellegű együttműködés eredményességét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a közösségek által létrehozott projektek időközben több esetben sikeresen pályáztak anyagi támogatásért a minisztériumokhoz, a megyei területfejlesztési tanácsokhoz, az Országos Foglalkoztatási Közalapítványhoz, a PHARE-hoz stb.
3. A Gyors Reagálás Projekt alkalmazásának magyarországi tapasztalataiból két alapvető közv
etkeztetés vonható le:
Mind a létszámleépítések, mind a kistérségi gazdaságfejlesztés esetén szükséges a helyei szereplők közti együttműködés és partnerség annak érdekéb
en, hogy:
Mindkét modell megmutatta, hogy ha a helyi szereplők összefognak és közösen látnak neki saját problémáik megoldásához, akkor igen figyelemreméltó eredményeket érhetnek el.
4. A Projekt további tervei:
A Gyors Reagálás Projekt 1999. június 30-án lezárja magyarországi tevékenységét. A hátralévő időszakban a Projekt szeretne továbbra is:
Budapest 1998. november 27.
Rátvai Miklós Maria T. Heidkamp
tanácsadó US DOL igazgató