Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei

Fejlesztési Tanács

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Borsod-Abaúj-Zemplén megyei

integrált szerkezet-átalakítási és válságkezelési

PROGRAMJA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miskolc, l995. június hó

 

 

 

 

Tartalomjegyzék

 

 

I. ELŐSZÓ 1. oldal

 

II. BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYE BEMUTATÁSA 4. oldal

 

l. A megye helyzete a statisztikai adatok tükrében 4. oldal

2. A megye helyzetének stratégiai szemléletű értékelése 6. oldal

2.1. Erősségek 6. oldal

2.2. Gyengeségek 6. oldal

2.3. Lehetőségek 7. oldal

2.4. Veszélyek 7. oldal

 

III. CÉLRENDSZER 8. oldal

 

IV. STRATÉGIA 9. oldal

l. Fejlesztési prioritások 9. oldal

2.Általános projekt kiválasztási kritériumok 10. oldal

3. A megvalósítás működési mechanizmusa 11. oldal

 

V4. AZ INTEGRÁLT PROGRAM FELÉPÍTÉSE 16. oldal

l. Gazdaságfejlesztési, szerkezetátalakítási alprogram 17. oldal

2. A makrogazdasági feltételrendszer befolyásolása

alprogram 28. oldal

3. Képzési alprogram 30. oldal

4. Intézkedések speciális csoportok részére alprogram 32. oldal

5. A gazdaságfejlesztés fizikai feltételrendszere alprogram 35. oldal

 

VI. INTEGRÁLT FINANSZÍROZÁSI TERV 39. oldal

 

VII. AZ INTEGRÁLT FEJLESZTÉSI PROGRAM

MEGVALÓSÍTÁSÁT ELŐSEGÍTŐ BIZOTTSÁGOK 40. oldal

 

VIII. MONITORING ÉS ÉRTÉKELÉS 42. oldal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. ELŐSZÓ

 

A nyolcvanas évek végén Kelet és Közép-Európában a korábbi politikai rendszer megszűnése gyökeresen új helyzetet teremtett a volt szocialista országok számára. Elkerülhetetlenné vált a társadalmi-gazdasági rendszerváltás. Az átmenet hosszú időszakot fog felölelni, tekintettel arra, hogy a korábbi politikai intézményrendszer átalakítása hónapok kérdése, de a gazdasági feltételek megváltoztatása több évet vesz igénybe, az új kulturális értékrend kialakításához pedig új generációkra van szükség.

 

Magyarországon gyorsan megtörtént az új demokratikus politikai intézményrendszer kialakítása. Ez lehetővé tette, hogy elkezdődjék a tényleges gazdasági átmenet a tervgazdálkodásból a modern piacgazdaságba. A több évet átölelő gazdasági átmenetnek 3 alapvető területe van, amely szorosan kapcsolódik egymáshoz és bizonyos mértékig időbeli sorrendiséget is kifejez.

 

A legsürgetőbb alapvető feladatok a liberalizálás területén jelentkeznek. Mindez konkrétan egy sor gazdasági tevékenység felszabadítását jelenti az állami monopólium vagy törvényi tilalom alól.

 

A másik alapvető területen a stabilizációs feladatok állnak előtérben. Itt azoknak a súlyos aránytalanságoknak a felszámolásáról van szó, amelyek az állami költségvetés, a fizetési mérleg és a pénz kereslet-kínálat területén kialakultak. Külön probléma az, hogy a feszültségek gyors megoldása egyidejűleg súlyos társadalmi konfliktusokat okoz.

 

Végül a harmadik alapvető területen meg kell birkózni a szerkezeti átalakítás viszonylag hosszú időt igénylő súlyos problémáival. Nemcsak az intézményrendszer modernizálásáról, az Európai Unióhoz való csatlakozás megfelelő kiépítéséről van szó, hanem a meglévő és sajnálatos módon műszakilag jelentősen elavult, nem piacképes termékszerkezet korszerűsítéséről, a tőkeállomány megfiatalításáról és a szektorális (ágazati) arányok módosításáról is. Mindez kettős kihatást jelent az átmeneti gazdaságok számára: egyrészt a szerkezeti átalakításhoz szükséges tőkét elő kell teremteni, másrészt a legfontosabb gazdasági-társadalmi tényezővel, az emberekkel el kell fogadtatni az átalakítás szükségességét.

 

A gazdasági átmenetnél jelentkező feladatokat sajnálatos módon viszonylag kedvezőtlen nemzetközi politikai és gazdasági feltételek között kell megoldani.

 

Az átmenet feszültségei az ország kedvezőbb helyzetű régióinál súlyosabbak Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, ahol a 80-as évek közepétől, de különösen a 90-es évtized első éveiben drámai mértékű és hatású változások következtek be a megye gazdaságában és foglalkoztatási helyzetében. Ezekben az években:

 

 

A legsúlyosabb gazdasági, foglalkoztatási és szociális problémák a megye acéliparának válsága következtében alakultak ki. A borsodi kohászati üzemekben - ahol a 80-as évek közepén 35.000 ember dolgozott - eddig csaknem 25.000 ember veszítette el munkáját, s az acéliparban további létszámleépítések várhatók. A nagyarányú munkanélküliség nemcsak az acélipari központokat sújtja, hanem a (tömeges ingázás miatt) korábban is munkahelyhiányos, nagy, összefüggő térségeket is.

 

Az egymást erősítő válságfolyamatok következtében kialakult helyzetben mind kevesebb esély van arra, hogy a megye és az ország kihasználja mindazokat az adottságokat és értékeket, amelyek kedvezőbb feltételek mellett nemcsak az itt élők, hanem az egész nemzetgazdaság és nemzeti image javára szolgálnának. A kedvező geopolitikai helyzet mellett a kiterjedt külföldi kapcsolatokkal rendelkező tudományos centrumok, a magasan kvalifikált szellemi szabadkapacitás, a nemzetközi érdeklődésre is számot tartó kultúrtörténeti és a kiemelkedő jelentőségű természeti értékek, és a turisztikai lehetőségek gazdagsága mind olyan vonzerő, amely a gazdasági-társadalmi átmenet időszakában az ország számára fontos kiaknázható lehetőségeket nyújthat, amennyiben a gazdasági fejlődés feltételrendszere megteremthető a megyében.

 

A súlyos gazdasági, foglalkoztatási feszültségek és a mélyülő szociális válság enyhítésére mind a magyar kormány, mind a helyi szervek az elmúlt 5-7 évben jelentős erőfeszítéseket tettek, de sem az egyedi válságkezelő intézkedésekkel, sem pedig az állami fejlesztési alapokból ide juttatott forrásokkal nem tudták megállítani a régió folyamatos leépülését.

 

 

 

Külföldi és hazai szakemberek alapos helyzetismeret birtokában számos tanulmányt készítettek és hasznos javaslatokat tettek a lehetséges megyei fejlesztési irányokra és prioritásokra. Az elvégzett jelentős mennyiségű és komoly szellemi értéket felhalmozó tervkészítő munkálatok ellenére mindmáig nem született meg egy egységes, mindenki által támogatott fejlesztési stratégia. Az Európai Unió követelményeinek is megfelelő integrált fejlesztési program kidolgozását mindenekelőtt ez a hiány tette indokolttá.

 

 

Felgyorsította az előkészületeket az 1123/l994. (XII.25.) Kormányhatározat, amely kimondta, hogy "a térség problémáinak kezelése, felzárkóztatása és fejlesztése érdekében átfogó stratégiai programot kell indítani a megye önkormányzatainak, gazdasági és társadalmi szervezeteinek aktív közreműködésével." A kormány és a PHARE által támogatott - az acélipar hanyatlásával kapcsolatos problémákra megoldást nyújtó - program középpontjába a gazdaság diverzifikálása, az új tevékenységek meghonosítása, a vállalkozói infrastruktúra javítása kerül.

 

 

Integrált stratégiai fejlesztési program

 

 

A korábbi programok csekély eredményei arra késztették az érintetteket, hogy a Kormány, a PHARE és a régió által közösen kidolgozott, a Kormány és a helyi erők együttes munkájával végrehajtandó, a társadalmi, a kommunikációs és a pénzügyi integrációt is teljességgel biztosító, valamennyi elemét illetően integrált fejlesztési programot készítsenek.

 

A Kormány a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Fejlesztési Tanácsot kérte fel, hogy a PHARE támogatásával részletesen dolgozza ki a megyei stratégia egyes programjait, tegyen javaslatot a megvalósításukhoz szükséges bevonható helyi forrásokra, az állami támogatás felhasználására, és erről tájékoztassa a Kormányt.

 

 

A Megyei Fejlesztési Tanács felfogása szerint mind az átfogó stratégiai program elkészítése, mind pedig annak megvalósítása egy nyílt, rendszeres és alkotó jellegű tárgyalási-egyeztetési folyamat, mely lehetővé teszi az érintettek számára, hogy:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az átfogó stratégiai program kidolgozása során elindult a társadalmi és szakmai párbeszéd, mely végül elvezet a régió jövőjére vonatkozó konszenzushoz, megteremti a megvalósításban való érdekeltséget és a tényleges együttműködést az érintett felek között. Célunk, hogy ezt a párbeszédet a jövőben is folyamatossá és a megvalósítás érdekében állandóvá tegyük.

 

 

 

II. BORSOD-ABAÚJ-ZEMPLÉN MEGYE BEMUTATÁSA

 

1. A megye helyzete a statisztikai adatok tükrében

 

1994. elején 744 ezren laktak a megyében, mintegy 18 ezerrel kevesebben, mint 1990-ben. A népesség csökkenésének üteme meghaladta az országos szintet. A népesség fogyásában meghatározó tényező a nagyfokú migráció. A fiatalabb és képzettebb korosztályok nagyarányú elvándorlása felerősítette a szellemi erózió és az elöregedés folyamatát. A népességcsökkenés következtében sok településen fokozódik az elnéptelenedés veszélye. Jelenleg a települések 90 %-a csökkenő népességű.

 

A települések száma (355) a megyék között itt a legnagyobb. A városhálózat fejletlen, nagy összefüggő térségek városhiányosak. A lakosság 45,5 %-a községekben, a megye területének 84 %-án él. A települések 41 %-a 500 főnél kisebb lélekszámú aprófalu. A falvak önfenntartó és -fejlesztő képessége csekély. 306 település gazdasági-társadalmi szempontból elmaradott, illetve nagymértékű munkanélküliséggel sújtott.

 

B.-A.-Z. megye gazdaságában az ipar játszotta a meghatározó szerepet. 1990-ben a megyében dolgozott hazánk összes ipari foglalkoztatottjának 9,1%-a, a vegyipari dolgozók 15,9%-a, a bányászatban foglalkoztatottak 17%-a, a kohászatban dolgozók 23,5%-a.

A megyében termelték ki a barna szén 30%-át, a nyersvas, az acél több mint felét, valamint az etilén, polietilén, polipropilén és a PVC teljes mennyiségét itt állították elő.

 

A megye gazdaságának teljesítménye jelentősen visszaesett 1990 óta. Pl. az ipari termelés értéke jelenleg mintegy 63 %-a az 1990. évinek. A csökkenés mértéke l992. évig volt rendkívül erőteljes. l990-92.között 43%-os volt a visszaesés, az országos 27-tel szemben. Az össz ipari termelésen belül is kirívóan nagy volt a csökkenés a kohászat (több mint 80%-os), a gépipar (64%-os) és az építőipar (51%-os) területén. Új jelensége volt a 90-es évek első harmadának a vegyipar területén megfigyelhető visszaesés (közel 30%-os termeléscsökkenés), mely ágazat a 80-as években még húzó ágazatnak számított a megyében.

 

A termeléscsökkenés az említetteken túl csaknem valamennyi ipari ágazatban és a mezőgazdaságban is megfigyelhető volt. Továbbra is igen alacsony az átlagos jövedelmezőség.

 

A 90-es évek egyik fő jellemzője, hogy a gazdálkodás többszereplőssé vált. Jelenleg 49.200 gazdálkodó szervezet (az országos adat 5%-a) van a megyében. Több mint 70 %-uk egyéni vállalkozás, mely kis tőkeerővel és többnyire a kiskereskedelmi szektorban működik.

 

 

A külföldi részesedéssel létrejött vállalkozások számaránya és tőkeállománya csekély (az országos 3%-a) és jelentősen elmarad a megye lakónépességének, területi súlyának országoshoz viszonyított mértékétől (több, mint 7%).

 

A gazdasági tevékenység megélénkülését, a külső tőke fokozott beáramlását nagymértékben fékezi a megye elmaradott infrastruktúrája, mindenekelőtt a közlekedés terén.

 

 

A megye válságos gazdasági helyzetének következményeként nagyarányú munkanélküliség (17,6 %) alakult ki a térségben. A munkanélküliségi ráta több, mint másfélszeresen meghaladja az országos mutatót. Súlyos szociális problémák előidézője a tartós munkanélküliség. Mintegy 45 ezer fő (a regisztrált munkanélküliek 75%-a) egy évnél hosszabb ideje állástalan.

 

 

A korábban is szociális feszültségekkel terhes megyében az elmúlt fél évtizedben lezajlott gazdasági változások számos új problémával tetézve a meglévő gondokat, szociális válsághelyzetet idéztek elő. Az önkormányzatok által segélyre fordított összegek 3 év alatt háromszorosukra nőttek, l994-ben minden negyedik megyei lakost segélyben kellett részesíteni. A megélhetési, lakhatási gondok súlyosbodásával, az életszínvonal jelentős és széleskörű csökkenésével párhuzamosan a lakosság egészségi állapota romlott, a beilleszkedési problémák fokozódtak, a hajléktalanok száma nőtt, a bűncselekmények megsokszorozódtak.

 

 

Összességében a 90-es években Borsod-Abaúj-Zemplén megye társadalmi-gazdasági helyzetét az átfogó és mélyreható romlás jellemezte. A megye a hanyatló ipari, a hagyományos mezőgazdasági és az érintetlen, turisztikailag értékes térségek együttese.

 

 

 

2. A megye helyzetének stratégiai szemléletű értékelése

 

 

A helyzet elemzésére a SWOT-analízis módszerét használtuk fel. Mindenekelőtt azokat az erősségeket kerestük meg, amelyek a gazdasági-társadalmi fejlesztésben felhajtó erőt jelenthetnek. Majd számba vettük a gyenge pontokat, melyek ismerete nélkül nem lehet az erősségekből gazdasági felemelkedést kovácsolni. Feltártuk a lehetőségeket és veszélyeket, amelyek külső tényezőkként meghatározzák a fejlesztés mozgásterét.

 

A SWOT analízis elkészítésénél tekintetbe kellett vennünk a megye gazdasági térszerkezetét, melynek összetettségéből eredően bizonyos gazdasági, társasági és gazdaságföldrajzi elemek erősségként és gyengeségként egyaránt feltüntethetők. Az elemzés látszólag ellentmondó elemeinek értékeléséhez a gazdasági térszerkezet ismerete elengedhetetlen.

 

Az ország észak-keleti részén elhelyezkedő Borsod-Abaúj-Zemplén megye gazdaságföldrajzi szerkezete alapvetően 3 térségtípussal írható le.

 

 

Ipari válságtérségek

 

Ózd, Miskolc és a sajóvölgyi bányavidék térségében a 19. század közepe óta a bányászat, kohászat, s részben a gépipar koncentrációja határozta meg a fejlődést. E térségek válsága a 70-es években kezdődőtt és a 90-es években tetőzött. A válság következtében nagyarányú munkanélküliség alakult ki, ami nemcsak a székhely települések lakosságát, hanem a napi ingázók nagy aránya miatt a környező elmaradott mezőgazdasági jellegű területek népességét is sújtja.

Az ipari válságtérségek munkaerő szerkezete nem felel meg a lehetséges jövőbeni fejlesztési irányoknak.

A térségek erősen szennyezettek. A kialakult s ágazatában fejlettnek tekinthető ipari infrastruktúra csak korlázozottan alkalmas alap a gazdasági struktúraváltáshoz.

 

 

 

Elmaradott mezőgazdasági térségek

 

A megye területének közel egyharmadán - jórészt a magyar-szlovák határ mentén - az erdőgazdálkodás, legeltető állattartás, gyümölcstermesztés, rossz hatásfokú mezőgazdasági termelés és az ipari centrumokban való ingázás jelentette a megélhetés forrását. A 80-as évek közepétől az ingázó ipari munkaerő állásvesztése és az állami agrártámogatások visszaszorítása miatt munkahelyét vesztett korábbi tsz dolgozók ellehetetlenülése következtében e térségekben a megyei átlagot is messze meghaladó 30-60%-os, túlnyomórészt tartós munkanélküliség alakult ki.

E térségekben fejletlen az infrastruktúra, esetlegesek a közlekedési és kommunikációs kapcsolatok, hiányoznak a gazdasági szereplők, gyenge a vállalkozókészség, kedvezőtlen a lakosság demográfiai, etnikai és képzettségi összetétele.

 

 

Ipari-mezőgazdasági térségek

 

A megye területének 1/3-át kitevő térségek nagyrészt Dél-Borsodban és Tokaj-Hegyalja, illetve Zemplén régiójában helyezkednek el. A válságot megelőzően e térségek gazdasági erejét a szántóföldi mezőgazdaság, állattartás, mezőgazdasági feldolgozóipar, szőlőművelés-bortermelés, valamint az állami és szövetkezeti tulajdonban lévő ipari kis- és középvállalkozások adták.

A térségek többoldalú gazdasági szerkezetének köszönhetően a válság nem idézett elő olyan mértékű munkanélküliséget, mint az elmaradott mezőgazdasági és ipari válságtérségekben.

A munkaerő szerkezete összetett, a vállalkozói kezdeményezéseknek vannak gyökerei, az ipari és mezőgazdasági vállalkozások aránya kiegyensúlyozott.

 

 

A megye gazdasági térszerkezetének vázlatos leírásában a három jellemző térségtípus mellett meg kell említeni a két nagy vegyipari központot, Tiszaújvárost és Kazincbarcikát. Ezek a városok egyik térségtípusba sem sorolhatók, de az itt található nagyüzemek a megye számottevő gazdasági potenciálját jelentik.

 

 

 

 

A SWOT analízis során az erősségeket, a gyengeségeket, a lehetőségeket és a veszélyeket a három alapvető területen - gazdasági és társadalmi feltételek, természeti-földrajzi adottságok alapján - vettük számba.

 

2.1. Erősségek

 

2.2. Gyengeségek

 

 

2.3. Lehetőségek

 

 

2.4. Veszélyek

 

 

III. CÉLRENDSZER

 

 

A megye adottságai, erősségei, gyengeségei, valamint lehetőségei alapján a következő módon határozható meg a megye fejlesztésének célrendszere.

 

 

  1. Távlati cél

 

A megye gazdasági potenciáljának hosszú távú növelése érdekében a gazdasági szereplők mozgósítása (magán, állami és közösségi szektorokban), a megye integrálása az átalakuló makrogazdasági környezetbe, a természetes környezet védelme.

 

 

Az távlati cél elérésének fő útjai:

 

  1. a gazdasági struktúra átalakítása, a mezőgazdaság, ipar, szolgáltatás arányainak megváltoztatása, a munkanélküliséget érzékelhetően csökkentő perspektivikus munkahelyteremtés,
  2.  

  3. az üzleti szektor erősítése és kiterjesztése, a külső tőke bevonása,
  4.  

  5. a versenyképesség növelése, a műszaki korszerűsítés meggyorsítása és az új vezetési kultúra elterjesztése,
  6.  

  7. a térségen belüli társadalmi-gazdasági kohézió erősítése,
  8.  

  9. a megye külső kapcsolatainak erősítése,
  10.  

  11. a gazdasági struktúraátalakítás igényeinek megfelelő képzés, átképzés,
  12.  

  13. a polgárosodás folyamatának erősítése mellett a leszakadó rétegek védelme,
  14.  

  15. a termelői infrastruktúra fejlesztése, fokozott környezetvédelem.

 

 

 

 

 

 

 

IV. STRATÉGIA

 

A stratégia a célrendszer elérésének legfontosabb eszközeit és módszereit tartalmazza. Alapvető elemeit a megvalósítás működési mechanizmusa, a fejlesztési prioritások és az általános projekt kiválasztási kritériumok képezik.

 

 

1. A megvalósítás működési mechanizmusa

 

A.) Az együttműködés elvei és javaslatok gyakorlati eljárásokra

 

 

A rendkívüli gazdasági válság kezelése ennek megfelelő különleges, innovatív eszközök megválasztását igényli.

Ezért a program megvalósításához fel kell oldani az innovációt gátló adminisztratív korlátokat, elsődlegesen a piacgazdasági szereplők támogatására, működési feltételeinek javítására kell helyezni a hangsúlyt, törekedni kell az európai tapasztalatok hasznosítására és nyitottnak kell lenni az egyedi kezdeményezésekre.

 

 

Minden fejlesztési akciónak összhangban kell lenni a gazdasági és társadalmi szereplők által közösen kialakított fejlesztési stratégiával.

Ezt az összhangot a társadalmi és gazdasági szereplők különböző csoportjainak képviselőiből álló Megyei Fejlesztési Tanácsnak kell megteremteni.

A korrekt és hatékony koordináció érdekében a program megvalósítása során ki kell építeni a folyamatos és minden résztvevő számára egyaránt elérhető információáramlás csatornáit és meg kell valósítani az együttműködő szervezetek közötti világos, átlátható és kölcsönös felelősségen alapuló munkamegosztást.

 

 

A program döntéshozóinak és megvalósítóinak mindig eleget kell tenniük a nyilvánosság igényeinek. Döntéseiket a nyilvánosság számára érthető és elfogadható érvekkel kell alátámasztaniuk. Gondoskodniuk kell arról, hogy a közpénzek felhasználása lehető leghatékonyabb legyen.

 

Ezért a program megvalósítása során az alábbi eszközöket és eljárásokat kell alkalmazni:

 

 

 

A fejlesztésben résztvevők a közösen elfogadott stratégia alapján mindig az "egész" megvalósulását tartják szem előtt, amikor a "rész" megvalósításán dolgoznak, vagyis a fejlesztéshez fűződő közös érdekeknek adnak előnyt az egyediekkel szemben.

 

B. Az integráció területei

 

 

A program együtt, integráltan kezeli a fejlesztés gazdasági, foglalkoztatási, infrastrukturális és szociális oldalait, mivel azt az alapelvet vallja, hogy e területek együttes fejlesztése vezethet csak eredményre.

A program nem választ ki fejlesztendő húzóágazatot, a fejlesztési program vagy projekt javaslatok értékelésénél kizárólag a valóságos piacgazdasági mozgásokból és az üzleti tervekkel megalapozott, fejleszthető térségi potenciálokból indul ki. A döntések számára a stratégia szolgál alapul, amely időről-időre hozzáigazítható a valóságos fejlődési tendenciákhoz, s a piaci szereplők ezt kifejező kezdeményezéseihez.

 

 

A program a decentralizáció elvére épül, ezért a döntéseket arra a szintre telepíti, ahol a legtöbb és legpontosabb információ áll rendelkezésre, valamint ahol a döntési felelősség a legnagyobb és a legközvetlenebbül számonkérhető.

A döntéshozatal során a decentralizáció érvényesülése mellett valósul meg a döntéshozatal különböző szintű integrációja (kormányzati, középszint és helyi szint) azáltal, hogy a Megyei Fejlesztési Tanácsban e szintek képviselve vannak.

A partnerségre épülő szervezeti integráció nemcsak a döntéshozatalban, hanem az alprogramok végrehajtása során is érvényesül.

Mind a döntéshozatalban, mind a megvalósításban résztvevő intézmények és szereplők között ésszerű és pontosan körülhatárolt munkamegosztás szükséges.

 

 

 

A sokszereplős, sok szintű, egyeztetett stratégián alapuló integrált fejlesztési program hatékony és eredményes megvalósításának alapvető eszközei a kommunikációs mechanizmusok.

 

Ezért a program megvalósítása során szükséges kiépíteni az információáramlás, az információ értékelés közös csatornáit és eszközeit

között.

 

 

 

Az integrált program finanszírozás lényege a finanszírozásban résztvevők, a program, a források és a felhasználásra irányuló döntések együttes integráltsága. Ez biztosítja a leghatékonyabb, leggyorsabb és legfelelősségteljesebb program megvalósítást.

 

A decentralizált modell egy olyan kísérleti jellegű pénzforrás, amely a különböző állami alapok meghatározott részéből, az EU PHARE program forrásaiból, valamint az egyéb szervezetek erőforrásaiból tevődik össze. Ezen pénzeszközök együttesen a decentralizált döntési mechanizmusban elfogadott program megvalósítását szolgálják.

 

Az eszközök egy része a piaci intézményrendszer hiányzó elemeinek megyei szintű megteremtésére, nagyobb része közvetlenül projekt finanszírozásra irányuljon, melyhez a felhasználók a stratégiában megfogalmazott kritériumrendszer alapján pályázati úton juthatnak hozzá.

 

 

 

 

 

C. Az együttműködés jelenlegi szervezetrendszere és a hiányzó funkciók

 

Az integrált fejlesztési program sikerességének kulcskérdése, hogy megvannak-e a megvalósításra alkalmas intézmények, illetve a meglévő intézmények el tudják-e látni ezen feladatokat.

 

 

A fejlődést gerjesztő megyei alapintézmények létrejöttek.

 

 

A munkanélküliség kezelésére, a képzések megvalósítására, a kisvállalkozások támogatására az alapintézmények szintén kiépültek, tevékenységük a jövőben fejlesztendő.

 

 

Csak részben alakult ki a környezeti, valamint a szociális problémák kezelésének szervezeti rendszere és gyakorlata.

 

 

Olyan fontos területeken, mint az információszolgáltatás, befektető fogadás, üzleti szolgáltatások, technológiai tanácsadás, kistérségi kezdeményezések támogatása, a meglévő intézmények együttműködésének erősítése szükséges.

 

 

Az országos, a megyei és a helyi szintek között az információáramlás hiányos, az együttműködés fejlesztendő.

 

 

A program elfogadása keretében döntést kell hozni a hiányzó funkciók ellátásáról. Elviekben le kell szögezni, hogy alapvetően a meglévő intézmények tevékenységének bővítésével, együttműködésük koordinálásával és erősítésével kell megvalósítani a programot, s csak indokolt esetben szabad új intézményt létrehozni.

 

 

 

 

 

D. Az integrált megyei fejlesztési program megvalósításának modellje

 

Az együttműködő szervezetek:

 

az irányítók

elvi koordinátorok

operatív koordinátorok

a program megvalósítói

 

 

Az együttműködők kapcsolatrendszere

 

 

 

 

 

FIÚK ITT A MODELL

 

A javasolt modell előnyei:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Fejlesztési prioritások

 

 

l.1. Ágazati prioritások:

 

1.2. Az üzleti szektor fejlesztése érdekében szükséges

 

1.3. A versenyképesség növelése érdekében szükséges

 

1.4. A társadalmi-gazdasági kohézió megteremtése

 

1.5. A munkaerő fejlesztése oly módon, hogy

 

1.6. A vállalkozások fizikai feltételrendszerének javítása érdekében szükséges

 

A fejlesztési prioritások a célok megvalósításának a folyamatában konkrét projektekben jelennek meg.

 

 

3.Általános projekt kiválasztási kritériumok

 

A PHARE Kísérleti Programban (PAF) szerzett tapasztalataink alapján előnyösnek mutatkozik a projektek kétlépcsős válogatása. Először a kis létszámú és független szakértőkből álló bizottság pontozásos rendszerben kiválogatja azokat a projekteket, amelyek leginkább megfelelnek a követelményeknek. (A proojekteknek nem kötelező összhangban lenni a prioritásokkal, de a megfelelés az elbírálásnál előnyt jelent.) Ezt követően a Megyei Fejlesztési Tanács Kuratóriuma dönt a projektek végső sorrendjéről.

 

Ennek megfelelően a kiválasztási kritériumok:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az alprogramokban mindezeken túlmenően speciális kritériumrendszer is érvényesül.

 

 

V. Az integrált program felépítése

 

 

A program a távlati célrendszerhez és stratégiához illeszkedően a rövid- és középtávú időszakra veszi számba azokat az intézkedéseket, melyek megvalósulása eredményeként létrejönnek a piacgazdaságnak megfelelő fejlődés alapfeltételei.

 

A program integrált jellegét biztosítja, hogy

 

 

A számos műveletből álló program nyolc alprogram köré csoportosítható:

  1. Vállalkozási tanácsadás, üzleti szolgáltatások fejlesztése
  2. Vállalkozások tőkeellátása
  3. A vállalkozói infrastruktúra fejlesztése
  4. A gazdaságfejlesztés integrált kistérségi rendszerének kialakítása
  5. A makrogazdasági feltételrendszer befolyásolása
  6. Képzés
  7. Intézkedések speciális csoportok részére
  8. A gazdaságfejlesztés fizikai feltételrendszere

 

 

A megyében a fejlesztés fent felsorolt területein már különböző - eddig nem rendszerszerűen működő - tevékenységek folytak. Összehangolásuk, összefogásuk, kibővítésük egyes területeken jelentős hatékonyságbeli javulást eredményezhet a megye fejlődésében a gazdaság és a foglalkoztatás területén.

 

 

Az alprogramok megvalósítása során alapelvként kell elfogadni, hogy egyidőben szükséges megvalósítani

 

 

 

 

A régió adottságaiból ill. erősségeiből kiindulva a vállalkozói kezdeményezések támogatásánál célszerű előtérbe helyezni a

 

 

 

 

 

A célrendszer és a stratégia megvalósításához a későbbiekben ágazati és területi kutatások szükségesek.

 

 

 

l. Vállalkozási tanácsadás, üzleti szolgáltatások fejlesztése alprogram

 

Célja:

 

 

Várható eredményei:

 

 

 

A művelet keretében fel kell mérni a megyében működő, meghatározó és több éve gazdasági bizonytalanságban lévő állami vagy többségi állami tulajdonú vállalatok jelenlegi helyzetét, el kell dönteni megszüntetésüket, illetve további működésük esetén tisztázni kell a működés feltételeit, az ahhoz szükséges pénzügyi eszközrendszert, privatizációjuk lehetőségeit.

 

A Megyei Fejlesztési Tanács l995. január havi előzetes tájékozódása szerint az energetika, vaskohászat, gépipar, vegyipar, élelmiszeripar területén dominál az állami tulajdon. Az ezen ágazatokban működő, 300 fő feletti foglalkoztatottal rendelkező mintegy két tucat cég több, mint 30 ezer alkalmazottal dolgozik jelenleg.

 

Ezen tevékenységek megszüntetése egyúttal - tovagyűrűző hatása miatt - beláthatatlan következményekkel járna a megye gazdasági életében. Ennek elkerülése érdekében az állami tulajdonosi jogosítványokat gyakorló szervezeteknek komoly döntéseket kell hozni.

 

A döntések szakmai megalapozásának érdekében szükséges a vállalatok tevékenységének komplex átvilágítása. Ennek elősegítésére a PHARE üzleti tanácsadókat küld a B.A.Z. Megyei Fejlesztési Tanácshoz. A tanácsadók javaslatot fognak tenni a vállalatok konkrét igényeihez igazodó támogatási csomagtervekre és segítik az üzleti tervek gyors kidolgozását.

 

A művelet keretében lehetőséget kell teremteni arra is, hogy a helyi szakemberek is elsajátítsák ezeket az ismereteket és tapasztalatokat. Az ily módon felkészített tanácsadók részt vesznek az integrált program végrehajtásában, a későbbiek során pedig önállóan is segítséget nyújthatnak az arra rászoruló kisebb-nagyobb vállalatoknak. A tanácsadók szorosan együttműködnek a megyében dolgozó reorganizációs kormánybiztossal.

 

Ezzel párhuzamosan meg kell hozni a tulajdonosi, illetve jelentősebb esetekben kormányzati döntéseket. A reorganizáció forrásaként a tulajdonosi eszközök, valamint a privatizáció során elérhető tőkeemelésből származó pótlólagos források jöhetnek számításba.

A reorganizációs folyamattal összehangoltan lehetőség nyílik pályázni az integrált megyei fejlesztési program forrásaira.

 

A művelet várható költségigénye 100 MFt, amelyből a PHARE 350 eECU (52 MFt), a Gazdaságfejlesztési Alap 20 MFt, a tanácsadást igénybevevő cégek 28 MFt összeget biztosítanak.

 

 

A művelet célja a vállalkozóvá válás elősegítése, a kezdő vállalkozások támogatása és a működő kis- és középvállalkozások megerősítése új munkahelyek létrehozása érdekében.

 

A megyében működik - a PHARE kis- és középvállalkozási program támogatásával - a B.A.Z. Megyei Regionális Vállalkozásfejlesztési Központ, mely a tevékenységének fejlesztésével, mozgásterének kibővítésével alkalmas a művelet szervezésére. A jövőben a vállalkozói tanácsadás tekintetében jelentős szerepet kapnak a megalakult kamarai szervezetek.

Kezdő vállalkozások esetében a hangsúlyt a vállalkozási készségfejlesztésre, a komplex tanácsadásra, a már működő vállalkozásoknál elsősorban az üzleti szolgáltatások nyújtására kell helyezni.

A művelet várható költségigénye 110 Mft, mely 670eECU PHARE forrásból (100 Mft) és 10 Mft saját forrásból fedezhető Így kb. 10.000 kis- és középvállalkozó komplex szaktanácsadását és információkkal történő ellátását lehet biztosítani l998-ig.

 

 

A műveletek célja egyrészt a vállalkozók sikeres piaci részvételi feltételeinek megteremtése, a jó piaci kondícióval rendelkező termékek kiválasztása, az értékesítéshez szükséges marketing munka megyeileg koordinált elvégzése, a külföldi és belföldi befektetők informálása, másrészt a megyei integrált információs rendszer kiépítése és a két művelet összekapcsolása.

 

Jelenleg nincsenek pontos információk a megye adottságairól, a tőke, a föld, a munkaerő összetételéről, nem ismertek a megye belső piacának mennyiségi, minőségi jellemzői, nincsenek összegyűjtve és igényesen prezentálva a befektetési lehetőségek, hiányosak az aktuális információk a külpiacokon érvényes kereskedelmi-jogi szabályokról, hiányoznak a szakmailag megalapozott elemzések, programok, melyek segítenék az üzleti, termékpiaci találkozási pontok létrejöttét.

Az informatikában hiányzik a megyei koordináció, a területi rendszer-szemlélet és a nemzetközi kapcsolat.

Az említett alapvető hiányosságok megszüntetése megkezdődött.

A PHARE Kísérleti Program támogatásával ez évben elkészül a megyei termékpiaci stratégia. Ezt követően el kell indítani a nemzetközi gazdasági együttműködési lehetőségeket megalapozó marketing kutatást, és a gyakorlati marketing munkát.

 

Ezzel párhuzamosan 1995-ben el kell készíteni a fejlesztési stratégiának megfelelő meglévő és kifejlesztendő adatbázis rendszerek felmérésén alapulva a megyei integrált információs rendszer megvalósíthatósági tanulmányát a PHARE Kísérleti Program Alap pénzügyi támogatásával, amely alapul szolgál a külföldi és belföldi befektetők széleskörű tájékoztatását biztosító rendszer létrehozásához.

 

A tennivalók elvégzésére a Megyei Fejlesztési Tanács a termékpiaci stratégia vonatkozásában a Miskolci Egyetemet, az információs rendszer vonatkozásában a B.-A.-Z. megyei Kereskedelmi és Iparkamarát és mindkettőhöz kapcsolódóan a Megei Fejlesztési Ügynökséget kéri fel.

 

A műveletek költségigénye l995-ben a termékpiaci stratégia vonatkozásában a PHARE Kísérleti Program Alapból (7 Mft), az információs rendszer vonatkozásában PHARE Kísérleti Program Alapból (20 Mft), valamint helyi forrásból (5 MFt) finanszírozható. l996-98. között a költségek fedezetét 400 eECU (60 MFt) PHARE forrás és 15 MFt saját forrás biztosíthatja.

 

 

 

A művelet célja a megye adottságainak, lehetőségeinek, eszközeinek bemutatása, a hazai és külföldi érdeklődők folyamatos és hatékony tájékoztatásának biztosítása.

Jelenleg a megyéről kialakított kép kedvezőtlen, és nem állnak rendelkezésre megfelelő anyagok a reális helyzet és lehetőségek bemutatására.

 

Ezért a lakosságra, befektetőkre, szakmai csoportokra, külföldiekre, érdeklődőkre, mint alapvető célcsoportokra koncentrálva ki kell dolgozni egy hatékony megyei PR stratégiát. Ezzel párhuzamosan el kell kezdeni a megyei népszerűsítő kiadványok elkészítését, a folyamatos médiamunkát, valamint a hazai és külföldi rendezvényeken való részvétel koordinálását, a helyi rendezvények fokozottabb népszerűsítését. Ezt a feladatot a Megyei Idegenforgalmi Hivatal, a Kereskedelmi és Iparkamara, valamint a Megyei Fejlesztési Ügynökség végzi.

 

A művelet költségigényét a PR stratégia vonatkozásában a PHARE Kísérleti Program Alap (5 MFt), a népszerűsítő kiadványok tekintetében szintén a PHARE Kísérleti Program Alap (5 MFt), 1996-tól pedig a megyei PR munka elvégzését az integrált átalakítási műveletekben előirányzott 200 eECU (30 MFt) fedezheti.

A rendezvények szervezését, illetve az azokon való részvétel ösztönzését a Gazdaságfejlesztési Alap pályázati lehetőségeinek felhasználásával lehet támogatni, évente kb. 10 MFt nagyságrenddel /részvétel külföldi rendezvényeken 5 MFt, részvétel belföldi rendezvényeken 5 MFt/.

 

Ezenkívül az események megrendezését 130 eECU (20MFT) PHARE forrás, valamint 70 Mft saját forrás biztosítja.

 

 

 

2. A vállalkozások tőkeellátása alprogram

 

Célja:

különböző alapok létesítésével, az állami alapok elérésének elősegítésével a vállalkozások finanszírozási feltételeinek javítása.

 

Várható eredményei:

 

 

A művelet célja a korlátozottan rendelkezésre álló helyi források mellett a térség fejlődéséhez szükséges intenzív külső forrásbevonás biztosítása.

 

Jelenleg komoly gondokat okoz a hitelezésnél a kereskedelmi banki elvárások, illetve a tőkét felvenni szándékozó jövedelemtermelő képessége közötti aszinkronitás. Ez különösen megmutatkozik a kis- és középvállalkozásoknál, a reorganizációra szoruló cégeknél, valamint az önkormányzatok fejlesztésénél. Ennek a helyzetnek a feloldására a Megyei Fejlesztési Tanács többirányú intézkedést kezdeményez.

 

A Rákóczi Bank sajátos szerepet játszhat az ország észak-keleti régiójában a térségre vonatkozó fejlesztési és válságmenedzselési programokba való bekapcsolódással, a kormányzati szintű finanszírozási formákban való részvétellel. Bővülő tevékenységéhez az MBFB Rt. 300 MFt-os tőkeemelése látszik biztosíthatónak.

Emellett a PHARE program keretében indokolt létrehozni egy 5 MECU-s (750 MFt) fejlesztési tőkealapot.

1995-ben a Rákóczi Bank végezze el annak vizsgálatát, hogy a források kereskedelmi hitel vagy befektetési tőke formájában szolgálják leghatékonyabban a megye gazdasági fejlesztését.

 

 

 

A Kormány 1123/1994.(XII.25.) sz. határozatának l.5 pontja értelmében a Területfejlesztési Alapból 400 MFt-tal, a Gazdaságfejlesztési Alapból 600 MFt-tal, az agrárágazati fejlesztési támogatásokból 500 MFt-tal finanszírozható a megyei fejlesztési program végrehajtása l995-ben.

 

Jelenleg az alapokból forrásokhoz az általánosan érvényes pályázati feltételek szerint lehet hozzájutni. A Megyei Fejlesztési Tanács véleményezése alapján elsőbbséget kell biztosítani l995-ben a megyei fejlesztési programban szereplő konkrét, a piacgazdaság feltételrendszerét javító fejlesztési törekvéseknek (reorganizációs tanácsadás, ipari park, inkubátorház), másrészt azoknak a vállalkozói beruházásoknak, amelyek a megyei fejlesztési stratégiában megjelölt fő irányokban hozzájárulnak a szerkezetváltáshoz, illetve a munkahelyteremtéshez.

 

A Megyei Fejlesztési Tanács a jövőre vonatkozóan szükségesnek tartja a programban foglalt feladatok végrehajtása érdekében

 

 

A Megyei Fejlesztési Tanács ezenkívül javasolja a kormányzati szervek részére, hogy közösen tegyük vizsgálat tárgyává a befektetési társaság létrehozásának és egy befektetési garanciaalap megteremtésének lehetőségét.

 

 

 

A kezdő vállalkozások pénzügyi ellátásának javítása céljából - hasonlóan a PHARE Kis- és Középvállalkozási Programjához - új mikrohitel alapot szükséges létesíteni.

 

Az alapból fedezhető mintegy 900 kezdő vállalkozó hitelezése - pályázati úton a Regionális Vállalkozásfejlesztési Központ kezelésében.

 

Pénzügyi igény: 400 MFt, melyet 2,4 MECU (360 Mft) PHARE forrás, ill. 40 MFt vállalkozói saját erő fedez.

 

 

 

 

A művelet célja a megye területén fekvő kistérségek gazdasági fejlődését elősegítő program pénzügyi támogatása.

 

Az alap a megyében létrejött vagy létrejövő, településközi együttműködést elősegítő társulások és szövetségek számára biztosít támogatást.

 

Az alap felett a Megyei Fejlesztési Tanács rendelkezik. Kezelését a Megyei Fejlesztési Ügynökség látja el, mely egyúttal információt és tanácsadást nyújt olyan csoportok számára, akik kistérségi programokat, projekteket kívánnak kidolgozni.

 

Az alap létrehozásához a PHARE 3 MECU-vel (450 MFt) járul hozzá, az információnyújtást, a tanácsadást pedig 500 eECU-vel (75 MFt) támogatja. A művelet saját forrás igénye 20% (130 MFt).

 

 

 

A művelet célja, hogy a megyei gazdaság még mindig tartó leépülésével egyidőben a szerkezetváltás és a munkahelyteremtés ösztönzésére közvetlen és közvetett eszközökkel serkentse a befektetési hajlandóságot.

 

A Megyei Fejlesztési Tanács javasolja a kormányzatnak, hogy vizsgálja meg a PHARE által kidolgoztatott "Az acélipari régiók integrált átalakítási művelete" című tanulmány A.8. pontjában foglaltak bevezethetőségét, miszerint

"A Borsod megyében történő befektetések ösztönzése érdekében javasoljuk, hogy a Kormány vezessen be olyan befektetési kedvezményeket, amelyeket a megyében telephelyet létrehozni kívánó vállalatok vehetnek igénybe.

Ez az ösztönzés vissza nem térítendő támogatás formájában történjék, melyet a befektetők a termelő szférába történő, munkahelyteremtő beruházáshoz kapnak. Az alap kezelése áttekinthető és felhasználó-barát módon történjék. Javasoljuk, hogy ez a speciális alap a már meglévő kormányzati alapoktól függetlenül, és egyszerűsített jóváhagyási feltételek mellett működjék."

(PHARE javaslat 5 MECU /750 MFt kormányzati forrásból, és 750 Mft helyi forrás.)

 

A Fejlesztési Tanács véleménye szerint e speciális kedvezmények érvényesí-tése szükséges

 

 

 

A kedvezmények odaítélésénél prioritást élvezzenek az agrárgazdaság modernizációját, az idegenforgalom fejlesztését szolgáló, valamint a korszerű technológiát biztosító ipari befektetések.

 

 

 

3. A vállalkozói infrastruktúra fejlesztése alprogram

 

Célja:

Korszerű, a mai környezeti követelményeknek megfelelő vállalkozói infrastruktúrával ellátott telephelyek létrehozásával segíteni a vállalkozások bővülését, a külső befektetők térségbe történő vonzását.

 

Várható eredmények:

 

 

A művelet célja a megye két területén, Miskolcon és Ózdon a befektetések számára korszerű vállalkozói infrastruktúrával ellátott ipari területek kialakítása. Az EU országok tapasztalatai szerint az acélipar felszámolása által sújtott területek újraélesztésében rendkívül fontos szerepet játszanak az ipari parkok.

 

A miskolci ipari park az elkészült megvalósíthatósági tanulmány alapján Miskolctól 10 km-re elterülő, 70 ha-os területen épülne fel ún. zöldmezős beruházásként. Jelenleg a terület kiajánlása, a befektetők felmérése, a leendő társulási forma kiválasztása folyik. A befektetői pozitív válaszok beérkezése után létre kell hozni az ipari parkot megvalósító gazdasági társaságot, és ezután kezdődhet meg a műszaki tervezési munka, majd l996-tól a közművesítés. Valamennyi munkaszakasz végén meghatározó döntéseket kell hozni a folytatás módját és forrásait illetően.

Végkifejletében az ipari park mintegy 3-4000 új munkahelyet foglalhat magába, ezen túlmenően gazdaságélénkítő hatása a megye más területeire is kiterjedhet.

 

Az ózdi ipari park intézkedési tervet is tartalmazó megvalósíthatósági tanulmánya 1995. augusztusában készül el. Ózdon a törzsgyár területén a rendelkezésre álló infrastruktúra korszerűsítésével, az épület- és eszközvagyon megmaradó részének átépítésével, valamint a rekultivált területen további épületek megépítésével, 50 ha-os területen egy példaértékűnek tekinthető ipari park kerül kialakításra. A megvalósítás itt is szakaszos döntést igényel, ennek előkészítésére megalakult az Ózdi Iparipark Kft. Végkifejletében a jelenleg működő vállalkozásokkal együtt mintegy 4-4500 embernek adna munkahelyet, megszüntetve a város nehézipari monokulturális jellegét.

 

 

Mindkét ipari park megvalósíthatósági vizsgálatai most folynak, ezért a várható költségekre, azok forrásmegoszlására részletes adatok nem állnak rendelkezésre. Azok - a szakaszos döntési rendszer keretében - folyamatosan alakulnak ki.

 

 

Mai helyzet szerint a miskolci ipari parkkal kapcsolatban - a mai eldöntött finanszírozáson túlmenően (14 millió Ft PAF, 4 millió Ft sajá) - 1995-ben a GT létrehozásával, kiviteli tervek elkészítésével és a terület művelési ágból való kivonásával összefüggő költségek jelennek meg, melyek várható nagyságrendje 120-150 MFt.

 

Az ózdi ipari park 1995. évi költségigénye az előkészítők információi alapján 689 MFt.

Ez az Ózdi Ipari Park Kft. tőkeemelését, bontási, tereprendezési munkák, területi rekultiváció dologi kiadását, az infrastruktúra korszerűsítésének megkezdését, ingatlan kivásárlást- felújítást, stb. tartalmaz.

Ebből 176 millió Ft dologi kiadásra már kormányzati döntés született, ez a finanszírozási táblázatban a környezetvédelmi közhasznú munkáknál szerepel.

 

A jelenlegi szakmai becslés alapján mindkét ipari park várható teljes bekerülési költsége 5-5,3 milliárd Ft-ot tesz ki. Ez a nagyságrend meghaladja az integrált fejlesztési program lehetőségeit, ezért mind a rövid, mind a középtávra vonatkozóan egyedi kormányzati döntés szükséges (a szakaszolás figyelembevételével). Ugyanakkor az ipari parkok létesítésénél törekedni kell a magántőke nagymértékű bevonására.

 

 

 

A Megyei Fejlesztési Tanács a két ipari park mellett további vizsgálatra érdemesnek tartja a megye más területein jelentkező fejlesztési törekvéseket, elsősorban a vállalkozói parkok létrehozásának előkészítését (Mezőkövesd, Kazincbarcika, Szuha-völgy, Tiszaújváros, Szerencs, Lácacséke) is.

 

A vállalkozói parkok előkészítéséhez 1995. évben 50 MFt szükséges, amelyet 40 %-ban a Gazdaságfejlesztési Alapból 40 %-ban saját forrásból és 20 %-ban a PHARE Kísérleti Alapból kell finanszírozni.

(A megvalósításra – a szakaszos döntés érdekében – később lehet állást foglalni).

 

 

 

A művelet célja a kezdő vállalkozók számára egy technikai és szakmai szolgáltatásokat nyújtó inkubációs hálózat kiépítése, mely átsegíti a kezdő vállalkozókat az indítás szakmai nehézségein, és ezáltal mérsékli az indulás kockázatát.

 

 

A megyében Ózdon és Sátoraljaújhelyen működik összesen 31 vállalkozói hellyel egy-egy inkubátorház. 1995-ben 2-3 inkubátorház előkészítési munkálatai valósíthatók meg. 1998. végéig összesen mintegy 4-5 objektum alakítható ki, párhuzamosan a meglévők továbbfejlesztésével.

 

 

A művelet várható költségigénye 118 MFt, amelyből Területfejlesztési Alap 45 MFt, PHARE forrás 28 MFt (ebből 5 MFt PAF 2), helyi forrás 45 Mft.

 

 

 

Az inkubátorházak létrehozásához a szükséges ingatlant, infrastruktúrát a helyi önkormányzatok biztosítanák. A kialakítás költségeit pályázati úton a Területfejlesztési Alapból szükséges fedezni.

 

 

 

A művelet célja egy olyan szállítási, raktározási és szolgáltatási központ létrehozása, amely racionalizálja az áruforgalmat és kiegészítő tevékenységekkel teljessé teszi az innovációs láncot.

 

Ezévben a megvalósíthatósági tanulmány költségeivel - 8 MFt - kell számolni, melyből 2 MFt saját forrás, 6 MFt a PHARE Kísérleti Program Alapból biztosítható.

 

A megvalósítás költségei a tanulmány alapján határozhatók meg. A mai európai tapasztalatok szerint a minimális ráfordítási igény 3 MdFt. Ebből a területet a bekapcsolódó önkormányzatoknak, ill. szállítási vállalatoknak szükséges biztosítani. Az infrastruktúra költségei mintegy 15-20 %-ra tehetők.

 

Ezt a létesítményt is az ipari parkoknál alkalmazott fokozatos megközelítés elvével lehet megvalósítani.

 

 

 

A művelet célja elsősorban ipariu infrastruktúra fejlesztését célozza, melynek eredményeként elősegíthető az üzleti élet fejlődése.

 

A művelet főleg ipari telkekre és telephelyekre koncentrál, de környezetvédelmi, ill. idegenforgalmi és mezőgazdasági fejlesztések is támogathatók.

 

A művelet forrásigénye 500 Mft, mely 2,7 MECU (405 Mft) PHARE forrásból és 95 Mft saját forrásból finanszírozható.

 

 

 

4. A gazdaságfejlesztés integrált kistérségi rendszerének kialakítása alprogram

 

Célja:

a megye egymástól eltérő adottságú kistérségeinek tudatos, kiegyenlítő fejlesztése, az ezt elősegítő térségi együttműködési szervezetrendszer létrehozása, a térségek közötti és a térségeken belüli információáramlás és kooperáció javítása.

 

Várható eredmények:

 

 

A művelet célja a területfejlesztés további decentralizációja és a kistérségi együttműködés erősítése.

 

A művelet keretében 1995-ben a megye településeinek, intézményeinek, civil szervezeteinek, vállalkozóinak körében széleskörű tájékoztatást kell indítani a komponens célját, lényegét és fontosságát illetően.

 

A Megyei Fejlesztési Tanács l995. II. felében pályázatot ír ki a meglévő kistérségi gazdaságfejlesztő irodák indokolt továbbfejlesztésére, ill. új irodák létrehozására.

 

Az irodák fő feladata a kistérségi erőforrások feltárása, kistérségi stratégia és programok kidolgozása, a projektek menedzselése, külső befektetők segítése.

 

A már meglévő vállalkozásfejlesztési szervezet megerősítésére, ill. új szervezet létrehozására vonatkozó döntés kistérségi feladat, tulajdonviszonyokra való tekintet nélkül.

Az irodák 2-3 alkalmazottal működnek.

 

A művelet költségigénye (3 évre) 95 MFt (PHARE forrás), 25 MFt TEFA, 20 MFt az önkormányzatok által biztosítandó.

 

 

5. A makrogazdasági feltételrendszer befolyásolása alprogram

 

Célja:

 

a megyei fejlesztési stratégiában megfogalmazott programok megvalósítása érdekében feltétlenül szükséges a jogi és pénzügyi szabályzók módosítása, illetve a megye gazdasági struktúrájának átalakításához új szabályzók megalkotása.

 

Várható eredmények:

- az integrált megyei fejlesztési forrás létrejötte,

- a bevonható hazai és külföldi tőke aránya a megyében is eléri az országos átlagot,

- a gazdaság élénkülése,

- a munkanélküliség mérséklődése,

- a humán feltételek javulása.

 

 

 

A fejlesztések jelenlegi finanszírozási rendszere országosan egységes elvek alapján juttatja kiegészítő forrásokhoz a gazdaság szereplőit. A megye jelenlegi krízishelyzetének megoldására nem alkalmasak a szokásos módszerek, ezért mindenképpen szükség van egyes állami alapok decentralizálásának jogi szabályozására, annak érdekében, hogy az egyes alapok által biztosított források a legegyszerűbb döntési és pénzkihelyezési mechanizmuson keresztül jussanak el a programok megvalósítóihoz.

 

 

A Fejlesztési Tanács javasolja a Kormánynak, hogy:

készüljön olyan törvényi szabályozás, amely lehetővé teszi az egyes állami elkülönített alapok megyébe történő decentralizálását.

A jelenlegi válsághelyzet indokolja, hogy már ezévben kísérleti jelleggel történjen meg az 1123/1994. (XII.25.) sz. Kormányhatározatban foglalt alapok tényleges decentralizálása.

 

 

 

 

A gazdasági szerkezet-átalakításhoz szükséges bizonyos befektetések esetében a kedvezményezettség biztosítása, pl. társasági adókedvezmény, gyorsított amortizáció formájában.

 

A Megyei Fejlesztési Tanács javasolja a kormányzatnak, hogy l995. évben dolgozza ki az 1123-as Kormányhatározatban szükségesnek tartott térségi befektetések preferencia-rendszerét az 1996-os bevezethetőség érdekében.

 

 

A pályakezdő fiatalok munkába helyezésének fokozottabb elősegítését szolgálhatja a "gyakornoki foglalkoztatás" bevezetése, melyhez szükséges a foglalkoztatási törvény célirányos módosítása.

 

 

A megyében jól működő és bevált falugondnoki hálózat továbbfejlesztésének biztosításához szükséges a létrehozás költségeinek beépítése a céltámogatási rendszerbe, valamint a működtetés költségeinek beépítése a normatív támogatási rendszerbe.

 

 

A Megyei Fejlesztési Tanács javasolja a Kormánynak, hogy fordítson megkülönböztetett figyelmet a forráshiányossá vált, folyamatban lévő önkormányzati beruházások (pl. gázfejlesztési programok) pénzügyi problémáinak megoldására.

 

 

Szlovákia, Ukrajna és Magyarország vonatkozásában a záhonyi övezet kibővítéseként célszerűnek tartjuk Szabad Kereskedelmi Övezet kialakítását a hármas határ mentén. A program a Kárpátok Határmenti Gazdaságfejlesztési Szövetség terveinek is fontos eleme, melyre már elkészült egy tanulmányterv.

 

Tovább kell vizsgálni azoknak a nagyberuházásoknak a megvalósítási lehetőségeit amelyek munkahelyteremtő hatásúak.

 

 

6. Képzési alprogram

 

Célja:

- az oktatási struktúra és a gazdasági élet változásainak összehangolása,

- a piaci szemlélet megerősítése a képzésben,

- a változó gazdasági és társadalmi igényeknek megfelelő vezetőképzés és szociális szakemberképzés bevezetése.

 

Várható eredmények:

- európai színvonalú oktatás,

- a munkába állást, ill. a munkavégzést segítő ténylegesen használható tudás,

- rugalmas munkaerő.

 

 

 

 

A művelet célja az emberi erőforrás adottságok komplex és térségi sajátosságokra is kiterjedő felmérése, továbbá a megyei fejlesztési program egyes komponensei által támasztott követelményeknek megfelelő emberi erőforrás-fejlesztés irányainak meghatározása.

 

 

A műveletnek a megváltozott helyzethez való folyamatos pozitív alkalmazkodásra és a gazdaságfejlesztés emberi, vezetési követelményeire kell koncentrálnia. A műveletnek elsősorban középtávra szóló intézkedéseket, módszereket, szervezeti és együttműködési formákat, valamint képzési tartalmakat kell meghatároznia mind az iskola, mind a tanfolyami rendszerű képzést illetően.

 

 

A feladatot a Megyei Fejlesztési Tanács irányításával, az érintett gazdasági és képzési szféra bevonásával a Miskolci Egyetem elvégezheti.

 

 

A művelet költségigénye 10 Mft,melyből 8 Mft (53 eECU) az l995. évi PHARE Kísérleti Program Alapból fedezhető és 2 Mft generált saját forrás.

 

 

A művelet célja a gazdaság- és vállalkozásfejlesztési folyamatok eredményes menedzselésében kulcsszerepet játszó vezetők képzéséhez szükséges feltételrendszer kialakítása. A művelet 3 megyei szakértő külföldi tanácsadók által történő kiképzését fedezi, akik a képzés helyi bázisát alkothatják.

 

A szakértők a helyi vállalkozóknak megfelelő tananyagot dolgoznak ki, és alternatív módszereket fognak alkalmazni.

 

A művelet költségét a PHARE 300 eECU (45 MFt) forrása fedezi, mely tartalmazza a 3 magyar szakértő kiképzését, a tananyagok kidolgozását, és egy 20 fős menedzserképző referencia tanfolyam megtartását.

 

 

A művelet célja a korszerű szemlélettel és ismeretekkel felruházott üzleti és területfejlesztési tanácsadó oktatók képzése.

 

A művelet eredményeként a külföldiek által kiképzett helyi szakemberek egy olyan csoportja jön létre, akik képesek lesznek üzleti tanácsadókat képezni és tanácsadói szolgáltatást nyújtani a megyén belüli munkahelyteremtésben fontos szerepet játszó helyi üzletemberek számára.

 

A művelet költségét a PHARE 400 ECU-s (60 MFt) forrása fedezi, mely tartalmazza üzleti tanácsadók, oktatók képzését, a képzési anyagok kidolgozását, valamint az oktatók működésének költségeit a program ideje alatt.

 

 

A művelet célja olyan pénzügyi szakemberek képzése, akik alkalmasak az EU országaiban elfogadott szakmai színvonalon az üzleti tervek értékelésére, kockázatkezelésre, befektetések értékelésére, stb.

Annak érdekében, hogy az EU országaiban megszokott szakértelem, szakmai színvonal érvényesüljön, külföldi szakértők dolgozzák ki a képzési programokat, és képezik ki a tanfolyamokat vezető magyar szakembereket.

 

A művelet költségeit a PHARE 200 eECU-s (30 MFT) forrása fedezi, mely tartalmazza a képzési programok kidolgozását, a tanfolyamvezetők kiképzését, valamint egy 20 fős tanfolyam megtartását.

 

 

 

A művelet célja minél több ember felkészítése a vállalkozóvá válásra vállalkozói készségfejlesztés és vállalkozói alapismeretek nyújtásával, valamint a kezdő vállalkozók vállalkozói és szakmai ismereteinek bővítése.

 

Ilyen jellegű vállalkozói képzés jelenleg is folyik a megyében (az RVK, az ÉRÁK, stb. szervezésében). Ezeket a képzési formákat a jövőben szélesíteni kell annak érdekében, hogy a jelentkező képzési igények lehetőleg a megye egész területén kielégíthetők legyenek.

 

A művelet költségigénye 45 MFt, melynek forrása az MVA-PHARE Alap és a Foglalkoztatási Alap.

 

A művelet keretében mintegy 1500-2000 fő vehet részt a tanfolyamokon.

 

 

 

A művelet célja a megyei szociális feladatok ellátásához szükséges személyi feltételek megteremtése, a szociálpolitikát ellátó, irányító és szervező szakemberek képzése és továbbképzése.

 

1995-től tovább kell bővíteni a középfokú tanfolyami jellegű szociális szakemberképzést, valamint meg kell vizsgálni a felsőfokú képzés intézményes megoldásának lehetőségét (Ózd, Miskolc).

 

A művelet költségigénye 1995-re 4 MFt, mely a Népjóléti Minisztérium térségi szociális válságkezelő programpénzéből fedezhető. l996-98-ban a költségigény évente 20 Mft, melyet az előző forráson kívül a Foglalkoztatási Alap is finanszírozhat.

 

 

 

7. Intézkedések speciális csoportok részére alprogram

 

Célja:

biztosítani a munkából (különös tekintettel az acéliparból)kikerülők munkaerőpiachoz való kapcsolódásának lehetőségét tanácsadással, képzési, átképzési programokkal, speciális foglalkoztatási programokkal.

 

Várható eredmények:

 

- a veszélyeztetett csoportok helyzete, munkaerőpiaci esélye javul,

- a kistérségek további leszakadása megállítható,

- a pályakezdők elhelyezkedési feltételei kedvezőbbek lesznek.

 

 

A művelet célja egy olyan megyei szakértői csoport létrehozása a Megyei Munkaügyi Központ keretében, mely a kohászati üzemek vezetőivel együttműködve egyénre szabott intézkedéseket és megoldási módozatokat dolgoz ki az acéliparból felszabaduló emberek további sorsának rendezésére.

 

A megoldások között szerepelni fog az acéliparon kívül történő foglalkoztatás, a magánvállalkozás, valamint a továbbképzés.

 

A megyei szakértői csoport felkészítését a jelentős kihelyezési tapasztalatokkal rendelkező külföldi szakértők végzik.

 

A művelet költségét 1996-tól 400 eECU-s (60 MFt-ot) PHARE forrás biztosítja.

 

 

A művelet célja olyan képzés és átképzés biztosítása az acélipari dolgozók számára, mely lehetővé teszi újra elhelyezkedésüket, önfoglalkoztatóvá vagy vállalkozóvá válásukat.

 

Mindez a kihelyezési tanácsadók és az egyének személyes kapcsolatán keresztül és ennek alapján az optimális megoldás kiválasztásával történik. A képzést az ÉRÁK végzi.

 

A művelet költségigényét a PHARE program 800 eECU-s (120 MFt) forrása biztosítja.

 

 

A művelet célja az általános iskolai végzettséggel sem rendelkező személyek felzárkóztatását elősegítő, komplex képzési program megvalósítása.

 

A munkaerőpiacon rendkívül kedvezőtlen pozícióban lévő személyek felzárkóztató képzéssel, a hiányzó alapismeretek pótlásával, bizonyos mezőgazdasági, ipari vagy építőipari minimális szakmai ismeretek elsajátításával hozzásegíthetők a rendszeres jövedelemszerző tevékenység végzéséhez.

A művelet végrehajtása a Megyei Munkaügyi Központ feladata.

 

A művelet költségeit a Foglalkoztatási Alap (20 Mft), és a PHARE program (24 Mft) finanszírozza.

 

 

A művelet célja a munkanélküliek speciális csoportjai részére ún. "támogatott foglalkoztatási lehetőségek" bevezetése, ill. kiszélesítése.

 

A pályakezdő fiatalok munkába helyezésének fokozottabb elősegítését szolgálja a "gyakornoki foglalkoztatás" bevezetése. A Megyei Fejlesztési Tanács javasolja a munkaügyi kormányzatnak a Megyei Munkaügyi Központ közreműködésével a rendszer működésének előkészítéseként a pénzügyi és jogszabályi feltételek vizsgálatát ill. megteremtését.

 

A Megyei Fejlesztési Tanács ugyancsak javasolja a tartósan munka nélkül lévő, a munkaerőpiac perifériájára szorult személyek tömeges foglalkoztatása érdekében az ún. "állami közmunka-foglalkoztatás" bevezetésének vizsgálatát. A közmunka programok elsősorban az állami megrendelésekhez, a környezet- és táj rehabilitációs feladatokhoz, a jelentősebb volumenű erdőtelepítési és infrastruktúra fejlesztési feladatokhoz kapcsolhatók.

 

A tartósan munkanélküli, alacsony iskolai végzettségű, jelentős arányban a cigány etnikai kisebbséghez tartozó és döntően a megye elmaradott, aprófalvas térségeiben élő személyek részére további "speciális rétegprogramok" indítása szükséges. Ezek legcélszerűbb formája az önfoglalkoztatást és részben önellátást biztosító földművelő-program, amely már két éve kedvező tapasztalatokkal működik.

 

A művelet költségei csak a földprogramnál becsülhetők.

Évente a Foglalkoztatási Alapból (OFA) 25 MFt, a Népjóléti Minisztérium kistérségi válságkezelő program keretében 20 Mft és a Földművelésügyi Minisztérium kezelésében lévő agrárfejlesztési támogatásokból 30 MFt biztosítása szükséges. A földterület használatát helyi forrásból (10 Mft/év) kell biztosítani.

 

 

 

A művelet célja a válsághelyzet következtében kialakuló szociális, szellemi, erkölcsi leépülés, identitásvesztés és a családokat fenyegető krízishelyzet enyhítése.

 

Ennek érdekében meg kell teremteni a családsegítés megyét átfogó intézményrendszerét. Egy ilyen széleskörű, a helyi lakosság igényeihez rugalmasan alkalmazkodni képes, felkészült szakemberekkel működő szolgáltatás tud releváns válaszokat adni a megye két halmozottan hátrányos helyzetű rétegének (a cigányságnak és a munkanélkülieknek) akut szociális problémáira.

A feladat megkívánja, hogy a megye mind a 15 városában létrejöjjenek a családsegítő központok 1998-ig, és a 3 ezer főnél nagyobb lélekszámú településeken legalább l fő szociális munkás családsegítő feladatot végezzen (jelenleg 6 városban és l faluban működik). Képzésükkel, módszertani segítségnyújtással fel kell készíteni őket a családra szabott támogató programok kidolgozására és megvalósítására.

 

A műveletből a szervezet létrehozásának, a személyek képzésének és a programok megvalósításának van költségigénye, amelyet részben a Népjóléti Minisztérium válságkezelő programjának keretében javaslunk biztosítani, részben az önkormányzatok szakmai programpályázatai révén (évente összesen 50 MFt).

 

 

A művelet célja az alapellátási hiányosságokkal küszködő kistelepüléseken a külső és belső kapcsolatrendszer újjáélesztése, és a legfontosabb (közlekedési, oktatásügyi, egészségügyi, szociális, kereskedelmi, stb.) ellátás megteremtése.

 

Jelenleg a megye több, mint 90 településén működik ez a rendszer, és további 60 helyen lenne indokolt bevezetése.

 

A Megyei Fejlesztési Tanács ennek érdekében javasolja a népjóléti tárcának, hogy vizsgálja meg a létrehozás költségeinek beépítését a céltámogatási rendszerbe, a működtetés költségeit pedig a normatív támogatási rendszerbe. Gondoskodni kell a falugondnokok folyamatos képzéséről, ill. mindezekkel összefüggésben a rendszer jogszabályi hátterének megteremtéséről.

 

A művelet költségeként (2/3-1/3os állami és helyi megosztásban) mintegy 300 MFt forrásigény jelentkezik 1998-ig.

 

 

8. A gazdaságfejlesztés fizikai feltételrendszere alprogram

 

 

Célja:

 

a gazdaságfejlesztés feltételrendszerének javításán túl a meglévő értékek megóvása.

 

Várható eredmények:

- a megye külső kapcsolatainak megerősítése,

- a belső közlekedési viszonyok javítása,

- a gazdasági folyamatok élénkülése,

- az erősen veszélyeztetett vízkészletek megóvása,

- mintegy 6.000 fő foglalkoztatása,

- 3-4 városi és 10 kistérségi hulladéklerakó létesítése.

 

 

A művelet célja az állam tulajdonosi-feladatellátási szerepköréből adódó, meghatározó infrastruktúra fejlesztése a megye fogadóképességének javítására.

 

A közút- és vasúthálózat fejlesztése, az árvízvédelem megerősítése egyrészt a vállalkozások fontos feltételét képezi, másrészt megépítésük és működtetésük során munkahelyteremtő jelleggel bírnak.

 

Az észak-kelet-magyarországi térség hátrányos helyzetének javítása, a gazdaság élénkítésének, a külföldi tőke vonzásának alapfeltétele az M3-as autópálya építésének mielőbbi indítása. Ez első lépésként foglalja magába a pálya B.A.Z. és Heves megyei részének megvalósítását, amelyet konkrét forgalomszámlálási adatok indokolnak. Mind az autópálya-építés, mind a működtetés munkahelyvonzattal bír, továbbá a nyomvonal mentén kiegészítő beruházásokat indukál.

 

A térség fejlődésének ugyancsak fontos feltétele a régión belül a jelenlegi közúti hálózati kapcsolatok bővítése. (Ezen belül elsődleges a már előkészített, mintegy 600 MFt értékű feladat, valamint az M3-as úttal összefüggő miskolci kapcsolatok, továbbá a Bodrogzug Tokaj felőli feltárásának megvalósítása.)

 

A vasúti közlekedés sok tennivalója terén legfontosabb Ózd megközelítésének javítása, a Putnoktól félbehagyott vonalkorszerűsítés folytatása. Fontos a Mezőkövesd-Miskolc vasútvonal 1998-ig történő pályarekonstrukciója és a Mezőzombor-Sátoraljaújhely vasútvonal villamosítása is.

 

A térség nem rendelkezik kereskedelmi repülőtérrel, annak ellenére, hogy itt található a nagy kapacitású - használaton kívüli - mezőkövesdi repülőtér. A Megyei Fejlesztési Tanács javasolja és kéri az objektum forgalmi, műszaki és pénzügyi használhatósági vizsgálatának elvégzését.

 

A megye nagyobb folyókkal rendelkezik, de a nem elégséges szabályozás, illetve kiépítettség miatt hajózásuk alig, vagy jelentős korlátozásokkal lehetséges. A Tisza vízi közlekedési fejlesztéséhez egyes állami feladatok elvégzésére, illetve személyhajózási kikötők megépítésére van szükség. Megvizsgálandó a teherszállítás lehetősége is.

 

A megye jelentős területe árvízveszélynek kitett. Az I. rendű árvízvédelmi főműből 220 km fejlesztésre szorul. Ebből 86 km középtávú fejlesztés. A belvízvédelmi létesítmények fejlesztése mellett a hegy- és dombvidéki vízrendezés legszükségesebb rekonstrukciós munkáit is el kell végezni.

 

A művelet összes költségigénye - az M3-as autópályát és csatlakozásait nem számítva - az úthálózatnál 850 MFt, a vasúthálózatnál 2.160 MFt, a vízi közlekedésnél 350 MFt, az árvízvédelemnél 1.727 MFt, a belvízvédelemnél 439 Mft,a hegy- és dombvidéki vízrendezésnél 42 Mft, amelyet állami alapokból, ill. egyéb kormányzati és helyi forrásokból szükséges finanszírozni. l995-ben az elkészült operatív tervek alapján az úthálózatra 171 Mft, a vasúthálózatra 110 Mft, árvízvédelemre 70 Mft, belvízvédelemre 2 Mft forrás szükséges.

 

 

A művelet célja az önkormányzati hatáskörbe tartozó, széleskörű tennivalók közül a vízbázisvédelem érdekében történő elmozdulás.

 

A veszélyeztetett vízkészletek védelméül a nagyobb települések csatornázásáról mielőbb gondoskodni kell, mert az eddig kiépített rendszerek veszélybe kerülnek.

 

 

A Miskolc Keleti vízbázis a tiszai vízrendszer legnagyobb hazai ivóvízbázisa. A védőidomon lévő 11 település csatornázására a tervek elkészültek, megvalósításáról 1998-ig gondoskodni kell. Ezenkívül indokolt lenne a Bükki karszt, a Lázbérci vízgyűjtő, a Boldva völgy és a Nyögő patak vízgyűjtőjén elhelyezkedő, valamint a Nagycsécs - Tiszaújváros közötti települések csatornázása és szennyvíztisztítása előkészítésének érdekében a vízjogi engedélyhez szükséges tervek elkészítése.

 

A művelet költsége két tételből tevődik össze: a Miskolc Keleti vízbázis munkálatai 2,4 MdFt-ba kerülnek, amelyből 80%-ot az állami alapoknak, 20%-ot helyi forrásból kellene biztosítani. Az 50 MFt költségű vízjogi tervek fedezetét 50-50%-ban állami és helyi forrásból kell előteremteni.

 

 

 

Környezetünk igazán kihívó kérdése a meglévő természet és az elszennyezett, eredetiségétől megfosztott táj kettőssége. Így a művelet célja is kettős. Egyrészt a Sajó völgyében szennyező nagyipar káros hatásainak fokozatos felszámolása, másrészt az országos átlagnál nagyobb arányú, értékes, védett területek megóvása.

 

A megyében szükséges környezetvédelmi munkák egy része elvégezhető közhasznú munkavállalókkal, amelyre az 1123/94-es kormányhatározat lehetőséget biztosít.

 

Az elsődlegesen foglalkoztatási gondok enyhítését szolgáló műveletből megkezdhető a felhagyott iparterületek lebontásának, valamint a megye más területein jelentkező környezet-rehabilitációs munkálatoknak a beindítása.

 

A művelethez közel 200 település, illetve foglalkoztatási társaság csatlakozott, és így mintegy 4000 munkavállaló átlagosan 7 havi környezetvédelmi munkája biztosítható.

A kommunális hulladéktermelés fokozatosan nő, amivel a hulladékkezelés nem tart lépést. Ezért prioritást igényel kistérségi (körzeti) hulladéklerakók létesítése, illetve az illegális lerakók felszámolása. 1998-ig 3-4 városi és mintegy 10 kistérségi hulladéklerakó megvalósítása indokolt.

 

A környezetvédelem erősítése érdekében l998-ig a megyében lévő szennyező források felmérése, az ehhez szükséges monitorhálózat és a szükséges intézkedési tervek elkészítése (víz, talaj, levegő, erdő, informatika) elengedhetetlen.

 

A művelet keretében fontos mind az iskolai, mind a szakmai továbbképzésben a környezetvédelmi szemlélet elterjesztése és az ismeretek bővítése.

 

Országos szinten indokoltnak tartja a Megyei Fejlesztési Tanács megvizsgálni az épített környezet védelmének beépítését a támogatási rendszerbe, és ezzel ösztönözni mind az önkormányzatokat, mind a lakosságot a védett épületek megóvására, megújítására.

 

A művelet költségigénye a környezetvédelmi közhasznú munkánál l995. évre az FA-ból 500 MFt, az egyéb alapokból 176 MFt, amelyre kormányzati döntés született..

 

A Megyei Fejlesztési Tanács javasolja ennek a programnak a középtávon való folytatását évente mintegy 300 millió Ft-os állami forrással.

 

A hulladék-elhelyezési feladatok költségigénye kb. 300 MFt, melynek 80%-át környezetvédelmi és területfejlesztési alapokból, 20%-át helyi forrásból kellene biztosítani.

 

A környezetvédelmi kutatáscsomag költségigénye mintegy 135 MFt, mely teljes egészében PHARE forrásból finanszírozható (900 eECU).

 

A környezetvédelmi oktatásra PHARE forrásokból 350 eECU (50 MFt) biztosítható.

 

 

A művelet célja az idegenforgalom infrastruktúrájának, a turisztikai terméknek, a tevékenység piaci és humán feltételeinek fejlesztése.

 

A természeti, kulturális és épített környezet meglévő adottságainak fejlesztése és megfelelő hasznosítása érdekében idegenforgalmi programok, projektek készítése és a megvalósítás támogatása szükséges.

 

A művelet költségigénye 3 MECU (450 MFt) PHARE támogatás és mintegy 90 MFt saját forrás felhasználásával biztosítandó.

 

VI. Integrált finanszírozási terv

 

A program integrált jellegét mind a megvalósításban résztvevő partnerek együttműködésének, mind a finanszírozásban történő közös részvételnek biztosítani kell.

 

A fejlesztések jelenlegi hazai finanszírozási rendszere országosan egységes elvek (kritériumrendszer) alapján juttatja kiegészítő forrásokhoz a gazdaság szereplőit.

 

Látható, hogy ez a módszer a krízishelyzet megoldására alkalmatlan, sőt konzerválja a válságállapotot. Ezért feltétlenül szükséges a finanszírozási rendszerben is eltérni az általános gyakorlattól.

 

A Megyei Fejlesztési Tanács a PHARE követelmények ismeretében javasolja, hogy a magyar Kormány és a PHARE kísérleti jelleggel hozzon létre az integrált program finanszírozására egy elkülönített forrást. A felhasználás során helyi kritériumrendszert kell felállítani, mely biztosítja a programban megfogalmazott prioritások érvényesülését. A döntést a Megyei Fejlesztési Tanács kompetenciájába kell adni, mely növeli a helyi szervek felelősségét és biztosítja a megyei integrált program következetes megvalósítását.

 

Az integrált forrás finanszírozná azokat a programokat, amelyek a megye gazdaságának korszerűsítését, a piacgazdaság alapvető feltételrendszerének kialakítását eredményezik.

 

Az integrált programhoz kapcsolódnak olyan területek, melyeket a PHARE program nem támogat, pl. az infrastruktúra fejlesztés, ill. a reorganizációs műveletek. Ezekben komoly, rendkívül forrásigényes döntéseket kell hozni az államnak, elsősorban tulajdonosi funkciójából adódóan. Ezen programok megvalósítását, ill. finanszírozását mindenképpen külön kell választani, és egyedi kormányzati döntésekkel kell megoldani.

 

VII. AZ INTEGRÁLT FEJLESZTÉSI PROGRAM MEGVALÓSÍTÁSÁT ELŐSEGÍTŐ BIZOTTSÁGOK

 

 

 

A program megvalósulásának garanciája a különböző döntési szintek folyamatos kapcsolata és összehangolt tevékenysége. Ezt csak egy pontosan meghatározott működési szisztéma biztosíthatja, amelyben az érintettek kompetenciája és felelőssége, valamint egymáshoz való viszonya egyértelműen megfogalmazást nyer.

 

A Megyei Fejlesztési Tanács, a Kuratórium és a Megyei Fejlesztési Ügynökség jelentik a program végrehajtásának már meglévő alapintézményeit. Munkájukat a program végrehajtása során egy Monitoring Bizottság és öt Alprogram Bizottság segíti.

 

 

 

Monitoring Bizottság

 

 

Feladatai:

 

 

 

Tagjai:

 

 

 

 

Alprogram Bizottságok

 

Feladataik:

 

 

 

 

 

 

Tagjai (legfeljebb 7 fő):

 

kuratóriumi tagok (1-2 fő bizottságonként),

szakmailag érintett megyei szervezetek képviselői,

helyi szakértők

 

az adott szakminisztérium (ok) képviselője.

 

VIII. MONITORING ÉS ÉRTÉKELÉS

 

Alapvető fontosságú, hogy a beavatkozási területeken a stratégia által meghatározott célok irányában történő elmozdulásról, illetve a helyzetről megfelelő információval rendelkezzenek a stratégiát és az alprogramokat menedzselő szervezetek.

 

 

1. Az értékelés célja

 

 

 

2. Az eredmény mérése

 

Minél egyértelműbbek a folyamat elején az elvárások, annál egyszerűbb a folyamatos értékelés. Ennek érdekében:

 

esetleges problémák és szükséges lépések a problémák kiküszöbölésére.

 

 

3. Az értékelés visszacsatolási mechanizmusa

 

 

FINANSZÍROZÁSI TÁBLA

 

  1. Vállalkozói tanácsadás, üzleti szolgáltatás
  2.  

    Megnevezés

    Forrás

    1995.

    1996-98.

    Összesen

    Megjegyzés

    millió forintban

    ECU-ben

    (l ECU=150 Ft)

    - átvilágítás

    Állami (Á)

    -

    20

    20

    Gazd.fejl.alap

    (G.f.a.)

    PHARE (P)

    -

    52

    52

    350 eECU

    Összes:

    -

    72

    72

    Generált saját

    (GS)

    -

    28

    28

    Mindösszes:

    100

    100

    - tanácsadás

    Á

    -

    -

    -

    P

    -

    100

    100

    670 eECU

    Összes:

    -

    100

    100

    GS

    -

    10

    10

    Mindösszes:

    110

    110

    - marketing,

    Á

    -

    -

    -

    informatika

    P

    27 (PAF)

    60 (400 eECU)

    87

    Összes:

    27

    60

    87

    GS

    5

    15

    20

    Mindösszes:

    32

    75

    107

    - tájékoztatás

    Á

    10

    30

    40

    Gfa

    P

    10 (PAF)

    50 (330 eECU)

    60

    Összes:

    20

    80

    100

    GS

    30

    70

    100

    Mindösszes:

    50

    150

    200

    1. Összesen:

    Á

    10

    50

    60

    P

    37

    262

    299

    1.280 eECU

    Összes:

    47

    312

    359

    GS

    35

    123

    158

    Mindösszes:

    82

    435

    517

  3. Tőkeellátás

 

Megnevezés

 

Forrás

 

1995.

 

1996-98.

 

Összesen

 

Megjegyzés

 

Saját

300

-

300

- Rákóczi Bank

Á

-

-

-

P

-

750

750

5 millió ECU

Összes:

300

750

1050

GS

100

250

350

25 %

Mindösszes:

400

1000

1400

- elkülönített

Á

1264

4500

5764

Tfa, Gfa, Mga

alapok

P

-

-

-

pályázatokra

Összes:

1264

4500

5764

GS

1896 (60 %)

4500 (50 %)

6396

Mindösszes:

3160

9000

12.160

- mikrohitelezés

Á

-

-

-

P

-

360

360

2.400 eECU

Összes:

360

360

GS

-

40

40

10%

Mindösszes:

-

400

400

- kistérségi alap

Á

-

-

-

P

-

525

525

3,5 millió ECU

Összes:

525

525

GS

-

131

131

20%

Mindösszes:

-

656

656

- befektetés,

Á

-

750

750

Külön állami döntést igényel

ösztönzés

P

-

-

-

Összes:

750

750

GS

-

750

750

50%

Mindösszes:

-

1500

1500

2. Összesen:

Saját

300

300

Á

1264

5250

6514

P

-

1635

1635

Összes:

1564

6885

8449

GS

1996

5671

7667

Mindösszes:

3560

12.556

16.116

 

 

3. Vállalkozói infrastruktúra

Megnevezés

Forrás

1995.

1996-98.

Összesen

Megjegyzés

         

A fokozatos megközelítés elve alapján külön állami döntéseket igényel (1123/94.Korm.hat.2.8.pontja)

           
           

- ipari park

Á

663

 

663

 
 

P

14 (PAF)

31 (205 eECU)

45

 
 

Összes:

677

31

708

 
 

GS

14

 

14

 
 

Mindösszes:

691

31

722

 
           

- vállalkozói park

Á

20

-

20

Gfa.

 

P

10 (PAF)

-

10

 
 

Összes:

30

 

30

 
 

GS

20

-

20

40 %

 

Mindösszes:

50

-

50

 
           

- inkubátorhálóz.

Á

-

45

45

Területfejl.a. (Tfa) (40 %)

 

P

5 (PAF)

23 (155 eECU)

28

 
 

Összes:

5

68

73

 
 

GS

1 (20%)

44

45

 
 

Mindösszes:

6

112

118

 

logisztikai

Á

-

 

-

 

központ

P

6

 

6

 
 

Összes:

6

 

6

 
 

GS

2

 

2

 
 

Mindösszes:

8

 

8

 

kisléptékű infrastruktúra

A

-

-

-

2700 eECU

 

P

-

405 (2700eECU)

405

 
 

Összes:

-

405

405

 
 

GS

 

95

95

 
 

Mindösszes:

 

500

500

 
           

3. Összesen:

Á

683

45

728

 
 

P

35

459

494

 
 

Összes:

718

504

1222

 
 

GS

37

139

176

 
 

Mindösszes:

755

643

1398

 

 

4. Integrált kistérségi rendszer

 

Megnevezés

Forrás

1995.

1996-98.

Összesen

Megjegyzés

 

- gazd.fejl.irodák

Á

-

25

25

Tfa.

P

-

95

95

630 eECU

Összes:

120

120

GS

-

20

20

15 %

Mindösszes:

-

140

140

4. Összesen:

Á

-

25

25

P

-

95

95

Összes:

120

120

GS

-

20

20

Mindösszes:

-

140

140

 

5. Makrogazdaság feltételrendszere alprogram: effektív költségigénye nem számszerűsíthető

 

6. Képzési alprogram

 

 

Megnevezés

Forrás

1995.

1996-98.

Összesen

Megjegyzés

 

           

- humán stratégia

Á

-

-

-

 
 

P

8

-

8

PAF

 

Összes:

8

 

8

 
 

GS

2

-

2

20%

 

Mindösszes:

10

-

10

 
           

- vezetőképzés

Á

-

-

-

 
 

P

-

45

45

300 eECU

 

Összes:

 

45

45

 
 

GS

-

-

-

 
 

Mindösszes:

-

45

45

 
           

- tanácsadóképzés

Á

-

-

-

 
 

P

-

60

60

400 eECU

 

Összes:

 

60

60

 
 

GS

-

-

-

 
 

Mindösszes:

-

60

60

 
           

- pénzügyi szakember

Á

-

-

-

 

képzés

P

-

30

30

200 eECU

 

Összes:

 

30

30

 
 

GS

-

-

-

 
 

Mindösszes:

-

30

30

 
           

- vállalkozóképzés

A

-

-

-

 
 

P

-

45

45

300 eECU

 

Összes:

 

45

45

 
 

GS

       
 

Mindösszes:

-

45

45

 
           

- szociális szakember képzés

Á

4

60

64

Szoc. Válságkezelő program és Fogl. Alap

 

P

-

-

-

 
 

Összes:

4

60

64

 
 

GS

-

-

-

 
 

Mindösszes:

4

60

64

 
           

6. Alprogram

Á

4

60

64

 

összesen

P

8

180

188

 
 

Összes:

12

240

252

 
 

GS

2

-

2

 
 

Mindösszes:

14

240

254

 

 

7. Intézkedések speciális csoportok részére alprogram

 

 

Megnevezés

Forrás

1995.

1996-98.

Összesen

Megjegyzés

           

- állásközvetítés

Á

-

-

-

 

tanácsadás

P

-

60

60

400 eECU

 

Összes:

 

60

60

 
 

GS

-

-

-

 
 

Mindösszes:

-

60

60

 
           

- acélipari dolg.

Á

-

-

-

 

képzése

P

-

120

120

800 eECU

 

Összes:

 

120

120

 
 

GS

 

-

-

 
 

Mindösszes:

-

120

120

 
           

- felzárkóztató

Á

-

20

20

Fogl. Alap

képzés

P

-

24

24

160 eECU

 

Összes:

 

44

44

 
 

GS

-

-

-

 
 

Mindösszes:

-

44

44

 
           

- támogatott

Á

75

225

300

OFA,Szoc, Mg.Alap

foglalkoztatás

P

-

-

-

 

(földprogram)

Összes:

75

225

300

 
 

GS

10

30

40

földterület használata

 

Mindösszes:

85

255

340

 
           

- családsegítés

Á

25

75

100

Szoc.Válságkez. Alap

 

P

 

-

-

 
 

Összes:

25

75

100

 
 

GS

25

75

100

50 %

 

Mindösszes:

50

150

200

 
           

-falugondnoki rendszer

Á

19

200

219

Áll.kv.,

Szoc.Alap

 

P

-

-

-

 
 

Összes:

19

200

219

 
 

GS

17

100

117

 
 

Mindösszes:

36

300

336

 
           

7.Összesen

Á

119

520

639

 
 

P

-

204

204

 
 

Összes:

119

724

843

 
 

GS

52

205

257

 
 

Mindösszes:

171

929

1100

 

8. A gazdaságfejlesztés fizikai feltételrendszere

Megnevezés

Forrás

1995.

1996-98.

Összesen

Megjegyzés

- állami

infrastruktúra

Á

353

5133

5486

az M3-as út és a 5,5 MdFt beruházás külön állami döntést igényelnek (1123/94. Korm. hat. 1.3. pontja)

P

-

-

-

 
 

Összes:

353

5133

5486

 
 

GS

50

32

82

 
 

Mindösszes:

403

5165

5568

 
           

- önkormányzati

infrastruktúra

Á

-

1945

1945

Vízügyi Alap, Környezetvédelmi Alap, céltámogatás, stb.

P

-

-

-

 
 

Összes:

 

1945

1945

 
 

GS

-

505

505

 
 

Mindösszes:

-

2450

2450

 
           

- környezetvédelem

Á

676

1140

1816

Fogl.Alap. 500 Mft +176 Mft dologi kiadás kormánydöntés értelmében

 

P

-

185

185

 
 

Összes:

676

1325

2001

 
 

GS

80

200

280

 
 

Mindösszes:

756

1525

2281

 

- idegenforgalom,

turisztika

(infrastruktúra)

A

-

-

-

-

 

P

-

450

450

3 MECU

 

Összes:

-

450

450

 
 

GS

-

90

90

 
 

Mindösszes:

-

540

540

 

8. Összesen:

Á

1029

8218

9247

 
 

P

-

635

635

 
 

Összes:

1029

8853

9882

 
 

GS

130

827

957

 
 

Mindösszes:

1159

9680

10839