Környezetvédelmi célú fejlesztési pályázatok


 

KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERÜLETFEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM A KÖZPONTI KÖRNYEZETVÉDELMI ALAP 1998. ÉVI PÁLYÁZATI FELHÍVÁSA KÖRNYEZETVÉDELMI CÉLÚ FEJLESZTÉSEKRE
(kivonat)

Bevezetés

A Központi Környezetvédelmi Alap (továbbiakban KKA) a

  • környezetkímélő gazdasági szerkezet kialakításának ösztönzését,

  • a környezeti ártalmak megelőzését,

  • a bekövetkezett környezeti károk csökkentését, felszámolását,

  • a természeti, illetőleg a védett természeti értékek, területek és az épített környezet értékeinek megőrzését, fenntartását,

  • a hatékony környezetvédelmi megoldások ösztönzését,

  • a társadalom környezet- és természetvédelmi szemléletének fejlődését

szolgáló elkülönített állami pénzalap.

Jelen Pályázati Felhívás a környezet védelmét, értékeinek megőrzését közvetlenül elősegítő beruházások, műszaki intézkedések és kereskedelmi megoldások megvalósításához pályázat útján a KKA-ból igényelhető támogatások eljárására vonatkozik.

A KKA-ból a közcélú környezetvédelmi feladatok finanszírozása, az azonnali beavatkozást igénylő környezeti károkozás, illetve veszélyeztetés elhárítását szolgáló beavatkozások költségeinek megtérítése, valamint a vállalkozókra át nem hárítható környezeti károk kármentesítése külön pályázati felhívás(ok) illetve a felhasználásukra vonatkozó jogszabály(ok)ban foglaltak szerint történik.

I. PÁLYÁZATI FELHÍVÁS
KÖRNYEZETVÉDELMI CÉLÚ FEJLESZTÉSEKRE

Az 1992. évi LXXXIII. törvény 35. § (1) bekezdésében, az 1995. évi LVI. törvényben, a 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendeletben, továbbá a Nemzeti Környezetvédelmi Programról szóló 83/1997 (IX. 26.) OGY határozatban és a 10/1995 (IX. 21.) KTM rendeletben foglaltaknak megfelelően 1998. évre a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium (továbbiakban: KTM) az alábbiakban teszi közzé Pályázati Felhívását:

Támogatásokra vonatkozó általános szabályok

A KKA terhére a környezet védelmét közvetlenül elősegítő beruházások, műszaki intézkedések, valamint a környezetbarát fogyasztói szokások és termékek alkalmazásával kapcsolatos megoldások (a továbbiakban együtt: fejlesztések, nem beleértve a kutatási, kísérleti tevékenységet) megvalósításához pályázat útján

  • vissza nem térítendő támogatás (VNT),

  • visszatérítendő kamatmentes (VTKM) vagy visszatérítendő kedvezményes kamatozású (VTKK) támogatás; általános jelölésük: (VT),

  • hitelgarancia (HG),

  • kamattámogatás (KT),

  • rendszeres támogatás

(a továbbiakban együtt: támogatás) nyújtható.

A rendszeres támogatás mértéke a Környezetvédelmi és Építésügyi Értesítő 1998. évi 5. számában jelenik meg.

A támogatás a támogatási formák együttes alkalmazásával a fejlesztés költségeinek 70%-áig terjedhet azzal, hogy a VT és a VNT együttesen nem haladhatja meg a fejlesztés 60%-át, a VNT pedig a fejlesztés 30%-át.

A fenti korlátot nem kell alkalmazni, ha

  • nemzetközi környezet- és természetvédelmi feladat finanszírozását,

  • egész országra kiterjedő kormányzati, ágazatközi program megvalósítását

  • védett természeti értékek megőrzését, védett természeti területek természetvédelmi hasznosítását

szolgálja.

Figyelemmel a KKA 1998. évi költségvetési előirányzatára, továbbá arra, hogy az egyes támogatási célok megvalósítását különböző előirányzatok, alapok (területfejlesztési célelőirányzat, céltámogatás, Vízügyi Alap stb.) is támogatják, a VNT támogatás tervezhető mértéke a támogatás vetítési alapjához viszonyítva:

gázvezeték hálózathoz 15%
szennyvíztisztító telephez 25%
szennyvízcsatorna-hálózathoz 20%
települési szilárd hulladék lerakótelephez 20%

A fejlesztés elfogadott költségének, (azaz a támogatás vetítési alapjának) csak a fejlesztés visszaigényelhető ÁFA nélküli költségeinek azon része tekinthető, amely közvetlenül szolgálja a Pályázati Felhívás támogatási céljainak megvalósítását.

Jelen felhívás szerinti környezetvédelmi célú fejlesztésekre a KKA-ból támogatást belföldi székhelyű jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság vagy egyéni vállalkozó kaphat.

Magánszemély csak külön törvény vagy kormányrendelet alapján - az ott meghatározott módon - részesülhet támogatásban.

Jelen Pályázati Felhívás keretein belül támogatás csak elfogadott pályázaton alapuló, érvényes szerződés szerint fizethető, továbbá csak a felhívás "Kiemelten kezelt támogatási célok és azok részaránya 1998. évben" c. táblázatban szereplő támogatási célokra adható, ill. pályázat is csak ilyen célokra fogadható be.

Az egyes kiemelten kezelt támogatási célokhoz kapcsolódóan lehetőség van:

  • környezetbarát fogyasztói szokások elősegítésének,

  • környezetbarát termékek alkalmazásának,

  • környezet- és természetvédelmi szemléletformálást szolgáló tevékenységnek,

  • ismeretterjesztő bemutatóhelyek, ill. az ökoturizmus infrastruktúrája és magatartásformái kialakításának,

  • környezetkímélő magatartás kialakítását elősegítő programok megrendezésének,

  • a hulladékok gyűjtésével, elhelyezésével, hasznosításával kapcsolatos információk megjelenítésének,

  • védett értékek bemutatásának

támogatására is.

A pályázatot a pályázati útmutatóban foglalt tartalmi és formai követelményeknek megfelelően, adatlapon kell benyújtani. Csak olyan pályázat nyújtható be, amely megfelel a jelen Pályázati Felhívásban foglaltaknak.

Kizárólag olyan fejlesztés támogatható, amely megfelel a pályázat tárgyára érvényes jogszabályi, különösen a környezet- és természetvédelmi, építési- és műemlékvédelmi, továbbá az egészségügyi előírásoknak, illetőleg a pályázó azok betartására kötelezettséget vállal.

Csak az a pályázó támogatható, aki rendelkezik a támogatásban részesítendő tevékenység végzéséhez szükséges, vagy azzal összefüggő, jogszabályban előírt hatósági engedéllyel (környezeti hatásvizsgálat, vízjogi létesítési engedély, stb.), képesítéssel, illetőleg bejegyzett (nyilvántartott) tevékenységi körében a tevékenység szerepel.

A pályázat benyújtásának időpontja előtt megkezdett beruházáshoz, fejlesztéshez támogatás nem nyújtható.

A beruházás megkezdésének időpontjául az építési napló megnyitásának időpontját, ill. a kivitelezői szerződéskötés vagy megrendelés időpontját, a pályázat benyújtásának időpontjául pedig a KTM területi szervezeténél (lásd 4. melléklet) a pályázat nyilvántartásba vételi dátumát kell tekinteni.

Pályázatok benyújtása

PÁLYÁZATI ÚTMUTATÓT ÉS ADATLAPOT A KÖRNYEZETVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGEKTŐL, (1., 2., 3., 4., 6., 9. sz. támogatási cél esetén), NEMZETI PARK IGAZGATÓSÁGOKTÓL (5. sz. támogatási cél esetén), AZ ORSZÁGOS MŰEMLÉKVÉDELMI HIVATAL MŰEMLÉKFELÜGYELETI IGAZGATÓSÁGÁTÓL ÉS TERÜLETI ÜGYFÉLSZOLGÁLATI IRODÁITÓL (8. sz. támogatási cél esetén) VALAMINT A TERÜLETI FŐÉPÍTÉSZI IRODÁKTÓL (7. sz. támogatási cél esetén) LEHET ÁTVENNI, ÉS A PÁLYÁZATOKAT ODA KELL BENYÚJTANI (4. melléklet).

A pályázatok benyújtása a fentiektől eltér, ha:

  • a 263/1997 (XII. 21.) Korm. rendelet 1. mellékletében szereplő előirányzatok közül legalább kettő támogatására nyújt be a pályázó igényt. Ebben az esetben a valamennyi igényelt előirányzat szabályozásának megfelelően elkészített támogatási igényléseket, pályázatokat - az előirányzat kezelője által meghatározott formában eggyel növelt példányszámban, - kizárólag azon előirányzat kezelőjéhez (területi szervezetéhez) kell benyújtani, amelytől a legmagasabb összegű támogatást kérik. Több azonos összegű legmagasabb támogatási igény esetén az ezekkel érintett előirányzatok bármelyikének kezelőjéhez benyújtható a támogatási igény, pályázat. A támogatási igénynek, pályázatnak az abban megjelölt támogatási források kezelői részére történő haladéktalan megküldéséért annak az előirányzatnak a kezelője a felelős, ahová az igénylést benyújtották.

Amennyiben a pályázatban szereplő fejlesztés több területi szervezet illetékességi területéhez tartozik, akkor a pályázatokat a pályázó székhelye/lakóhelye szerinti területi szervezetnél kell benyújtani.

A pályázatok beadási határideje: folyamatos, elbírálás:

  • az 1998. március 31-ig nyilvántartásba vett pályázatok esetében 1998. május 31-ig,

  • az 1998. március 31. után nyilvántartásba vett pályázatok esetében a nyilvántartásba vételtől

számított 180 napon belül.

Kivéve a 4.4. pontokra benyújtható pályázatokat, amelyeknek:

beadási határideje: 1998. április 30., elbírálásuk: 1998. június 30.

A pályázatok elbírálása

A Pályázati Felhívásban megjelölt támogatási célok megvalósítását szolgáló fejlesztések közül elsőbbséget élveznek azok, amelyek:

  • kormányzati programokhoz kapcsolódnak,

  • térségi környezeti probléma megszüntetésére irányulnak,

  • finanszírozásuk több oldalról (céltámogatás, területfejlesztési célelőirányzat, Vízügyi Alap támogatás stb.) támogatott, vagy támogatás iránti kérelmük már benyújtásra került,

  • KKA-ból visszatérítendő támogatás, hitelgarancia vagy kamattámogatás igénylésére irányulnak,

  • több település összefogásával, társulással, illetve a végső támogatottak integrációjával (a továbbiakban: társulás) valósulnak meg, és a társulás létrejöttének célja megegyezik a pályázati céllal,

  • több környezeti elem védelmét ill., több pályázati célt szolgálnak egyszerre,

  • környezetvédelmi szempontból a leghatékonyabb emisszió-csökkentést valósítják meg (szennyezőanyag csökkentésre vetített környezetvédelmi beruházási költség),

  • műszaki megoldása elsősorban a szennyezőanyag keletkezésének megakadályozása vagy csökkentése révén valósul meg,

  • érvényesítik a BAT (Best Available Tehniques) alapelvét, vagyis az elérhető legjobb műszaki megoldást alkalmazzák,

  • alkalmazott megoldása bizonyíthatóan megfelelő hazai illetve külföldi referenciával rendelkezik,

  • az adott területen minél nagyobb mértékű szennyezőanyag csökkenést, a természeti értékek és az épített környezet védelmét teszik lehetővé,

  • olyan PR kampány végrehajtását segítik elő, ahol a környezetvédelmi előnyök és a KKA támogatás hangsúlyosan megjelennek.

  • a passzív ("cső végi") környezetvédelmi beavatkozás helyett az aktív ("cső eleji") környezetvédelmi beavatkozásokat valósítják meg.

A támogatások odaítéléséről az érintett tárcák és az Országos Környezetvédelmi Tanács delegáltjaiból álló Pályázati Értékelő Bizottság (PÉB) javaslata alapján a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter dönt.

PÉB ülésre, illetve miniszteri döntésre minden negyedévben legalább egyszer sor kerül.

A döntésről a pályázók a döntéstől számított 15 munkanapon belül írásos értesítést kapnak.

A pályázatok elbírálásáról emlékeztető készül, mely tartalmazza az értékelés legfontosabb szempontjait is. Az emlékeztetőt a KTM Közönségszolgálati Irodáján (Budapest, 1011. Fő u. 44-50., tel.: 457-3437, 457-3439) bárki megtekintheti, továbbá pályázati felhívás és útmutató az adatlapokkal együtt itt is átvehető.

Szerződéskötésre, a támogatás kifizetésére vonatkozó általános szabályok

A támogatásra vonatkozó szerződést (a továbbiakban: szerződés) a miniszter vagy nevében, az általa felhatalmazott személy köti meg a támogatásban részesülővel (a továbbiakban: támogatott).

A szerződéskötés, illetőleg a támogatás felhasználásának általános feltételei:

  • jogszabályban, illetőleg a szerződésben rögzített esetekben közbeszerzési eljárás, illetőleg versenytárgyalás lefolytatása,

  • a 263/1997 (XII. 21.) Korm. rendelet 11. § (2) és (8) bekezdésében foglalt kivétellel a lejárt esedékességű, 60 napon túl meg nem fizetett köztartozással rendelkezőkkel - a köztartozás megfizetéséig -, valamint a felszámolási eljárás, csődeljárás vagy végelszámolási eljárás alatt álló szervezetekkel - függetlenül a támogatás egyéb feltételeinek meglététől - támogatási szerződés nem köthető, illetve a szerződéskötést követően kialakuló ilyen köztartozás, illetve meginduló felszámolási eljárás esetén támogatás nem folyósítható.

A szerződés érvényét veszti, ha:

  • a támogatási szerződésben rögzített időbeli ütemezés első határidejétől számított három hónapon belül a szerződés teljesítése a kedvezményezettnek felróható okból nem kezdődik meg, illetve a támogatott a támogatás igénybevételét nem kezdeményezi, és késedelmét ezen idő alatt írásban nem menti ki,

  • ha hitelt érdemlően bebizonyosodik, hogy a támogatott a pályázat szakmai, pénzügyi tartalmát érdemben befolyásoló, valótlan, hamis adatot szolgáltatott pályázata benyújtásakor,

  • amennyiben a támogatott fejlesztés meghiúsulását vagy tartós akadályoztatását előidéző körülmény a támogatottnak felróható okból következett be,

  • ha a támogatott bejelentési kötelezettsége egy hónapon túli késedelmet szenved. (Bejelentési kötelezettség alá esik minden olyan érdemi változás, amely a benyújtott pályázati anyagban feltüntetett adatokhoz képest bekövetkezett. Ilyenek különösen a támogatott program, projekt megvalósításának meghiúsulása, tartós akadályba ütközése, időbeli ütemezés módosulása, összköltségének csökkenése, a támogatott adólevonási jogosultságában bekövetkezett változása).

Amennyiben a fejlesztés összköltsége csökken, akkor a támogatási összeg - a szerződés módosításával - megfelelő arányban csökkentésre kerül.

A támogatott az adó levonási jogosultságában bekövetkezett változása esetén a változás bejelentéséig igénybevett ÁFA összeget köteles visszafizetni.

Amennyiben a támogatott - neki fel nem róható okból - a szerződésben vállalt kötelezettségeit csak részben de - számszerűen megállapított kötelezettségek esetén legalább 75%-ot meghaladó arányban - teljesíti - törvény, illetve kormányrendelet eltérő rendelkezése hiányában - az igénybe nem vett támogatás annak zárolásával, törlésével visszavonásra kerül. Ha a támogatott neki felróható okból nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit, az igénybe vett támogatás egészét vagy arányos részét a szerződéstől való elállás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat kétszeresével növelt összeggel kell visszafizetnie.

A fejlesztés eredményeként létrehozott vagyon - amennyiben az a támogatott tulajdonába kerül - csak a környezet- és területfejlesztési miniszter előzetes jóváhagyásával és a támogatási szerződésben foglalt kötelezettségek átruházásával, átvállalásával idegeníthető el.

A támogatás igénybevétele - a kamattámogatás kivételével - teljesítésarányosan és forrásarányosan, a támogatási szerződésben foglalt ütemezés szerint történhet.

Támogatási előleg csak rendkívül indokolt esetben, a program, projekt elindításához szükséges legkisebb összegben - amely nem haladhatja meg a támogatás 25%-át - nyújtható, ha az erre vonatkozó igényét a támogatott már - összegszerűen és részletesen megindokolva - a pályázatban is jelezte, valamint a támogatás ennek figyelembevételével került jóváhagyásra, és a támogatási szerződés ezt tartalmazza.

Előleg igénybevétele estén a támogatás fennmaradó része csak akkor folyósítható, ha a támogatott a saját forrás adott évi ütemezés szerinti összegét igazoltan felhasználta és elszámolt az előleggel.

A támogatások folyósítását - a kamattámogatás kivételével - teljesítésigazolás alapján a Kincstár végzi.

Az előző évben fel nem használt támogatással növelt éves ütemezést, illetve a támogatások szerződésben rögzített halmozódását meghaladó támogatás nem folyósítható, ilyen támogatás folyósítását a Kincstár a támogatási szerződés módosításáig nem teljesíti.

A támogatás feltételéül vállalt kötelezettségek teljesítésének ellenőrzése folyamatosan és/vagy utóellenőrzés keretében történik. Ez utóbbi a szabályszerűség mellett kiterjed a program, projekt megvalósítására, a felhasználás rendeltetésszerűségének az ellenőrzésére is.

Egy fejlesztés műszakilag akkor tekinthető befejezettnek, illetve megvalósultnak, ha a szerződésben megjelölt és támogatott feladat, cél a szerződésben meghatározottak szerint és a hatósági engedélyekben foglaltaknak megfelelően teljesült, és az érintettek jóváhagyásával a zárójegyzőkönyv elkészült. Egy fejlesztés pénzügyileg akkor tekinthető befejezettnek, ha a KKA-ból nyújtott visszatérítendő támogatás visszafizetésre került.

A projekt keretében létrejövő javakon (építmény, berendezés, jármű stb.) meg kell jeleníteni - a támogatási szerződésben megfogalmazottak alapján - a KKA támogatást.

A jelen pályázati felhívás 1998. 03. 02-től a következő pályázati felhívás megjelenésének napjáig érvényes.

Kiemelten kezelt támogatási célok és azok részaránya 1998. évben

  Támogatási célok Részarány
%
1. Levegőtisztaság-védelem 20
1.1 Szennyezett, illetve mérsékelten szennyezett levegőjű települések levegőminőségének javítása  
1.2 Ipari eredetű nitrogén-oxidok, kén-dioxid és illékony szerves vegyületek kibocsátásának mérséklése a nemzetközi kötelezettségek teljesítése érdekében  
1.3 Energiatakarékosság, energiahatékonyság-növelés elősegítése, illetve környezetbarát, megújuló energiaforrások hasznosítása  
1.4 Folyamatos emissziómérő, füstgáz állapot-ellenőrző és regisztráló műszerek beépítése  
1.5 Biológiai eredetű allergének koncentrációjának csökkentése  
1.6 A közlekedésből eredő környezetterhelések csökkentése  
2. Zaj- és rezgésterhelés elleni védelem 2
2.1 Üzemi eredetű zajterhelések csökkentése  
2.2 Meglévő vonalas közlekedési létesítmények okozta terhelés elleni védekezés megvalósítása  
2.3 Zajkibocsátással üzemelő gépek, berendezések zajkibocsátásának csökkentése, mérő-ellenőrző rendszer kiépítése  
3. Felszíni és felszín alatti vizek védelme 28
3.1 Települési önkormányzatok szennyvízelvezetési, -tisztítási, -iszapkezelési, valamint helyi egyedi szennyvízelhelyezési beruházásai  
3.2 Termelő, szolgáltató tevékenységet végző jogi vagy természetes személyek által végrehajtandó vízvédelmi beruházások  
3.3 Üdülési célokat (is) szolgáló felszíni vizek (tavak, holtágak) mennyiségi és minőségi védelme  
3.4 Környezetkímélő vízhasználatok beruházásai  
3.5 Vízbázisok aktív védelme  
3.6 A Balaton ökológiai védelme és vízminőségének javítása  
4. A hulladékok mennyiségének és káros hatásainak csökkentése 25
4.1 Regionális települési hulladékkezelési rendszerek kialakítása  
4.2 Termelési hulladékok keletkezésének csökkentése, a keletkező hulladékok hasznosítása, ill. ártalmatlanítása  
4.3 Fertőző veszélyes hulladékok ártalmatlanítási rendszereinek kialakítása  
4.4 Hulladékok begyűjtése és hasznosítása  
5. Természetvédelem 12
5.1 Természeti értékek, területek, tájak védelme, fejlesztése, hasznosítása  
5.2 Az erdők természetvédelme  
6. Környezetvédelmi ipar támogatása 5
6.1 A környezetvédelem ipari hátterének támogatása  
6.2 Környezetközpontú Irányítási Rendszerek (ISO 14000) alkalmazása  
6.3 A környezetre kisebb terhelést jelentő termékek előállítása  
7. Az épített környezet építészeti értékeinek védelme 2
8. Az épített környezet műemléki értékeinek védelme 5
9. Környezet- és természetvédelmi szemléletformálás 1
9.1 Környezetvédelmi szemléletformáló média-programok, ill. egyéb eszközök  
9.2 Környezet- és természetvédelmi, szakirányú képesítést nyújtó oktatási programok  
9.3 Természetvédelmi oktató-bemutató központok