Környezetvédelmi célú fejlesztési pályázatok |
|
|
KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERÜLETFEJLESZTÉSI
MINISZTÉRIUM A KÖZPONTI KÖRNYEZETVÉDELMI ALAP 1998.
ÉVI PÁLYÁZATI FELHÍVÁSA
KÖRNYEZETVÉDELMI CÉLÚ FEJLESZTÉSEKRE
Bevezetés
A Központi Környezetvédelmi Alap (továbbiakban KKA)
a
szolgáló elkülönített állami pénzalap. Jelen Pályázati Felhívás a környezet védelmét, értékeinek megőrzését közvetlenül elősegítő beruházások, műszaki intézkedések és kereskedelmi megoldások megvalósításához pályázat útján a KKA-ból igényelhető támogatások eljárására vonatkozik. A KKA-ból a közcélú környezetvédelmi feladatok finanszírozása, az azonnali beavatkozást igénylő környezeti károkozás, illetve veszélyeztetés elhárítását szolgáló beavatkozások költségeinek megtérítése, valamint a vállalkozókra át nem hárítható környezeti károk kármentesítése külön pályázati felhívás(ok) illetve a felhasználásukra vonatkozó jogszabály(ok)ban foglaltak szerint történik.
I. PÁLYÁZATI FELHÍVÁS
Az 1992. évi LXXXIII. törvény 35. § (1)
bekezdésében, az 1995. évi LVI. törvényben,
a 263/1997. (XII. 21.) Korm. rendeletben, továbbá a Nemzeti
Környezetvédelmi Programról szóló 83/1997
(IX. 26.) OGY határozatban és a 10/1995 (IX. 21.) KTM rendeletben
foglaltaknak megfelelően 1998. évre a Környezetvédelmi
és Területfejlesztési Minisztérium (továbbiakban:
KTM) az alábbiakban teszi közzé Pályázati
Felhívását: Támogatásokra vonatkozó általános szabályok
A KKA terhére a környezet védelmét
közvetlenül elősegítő beruházások,
műszaki intézkedések, valamint a környezetbarát
fogyasztói szokások és termékek
alkalmazásával kapcsolatos megoldások (a továbbiakban
együtt: fejlesztések, nem beleértve a kutatási,
kísérleti tevékenységet)
megvalósításához pályázat
útján
(a továbbiakban együtt: támogatás) nyújtható. A rendszeres támogatás mértéke a Környezetvédelmi és Építésügyi Értesítő 1998. évi 5. számában jelenik meg. A támogatás a támogatási formák együttes alkalmazásával a fejlesztés költségeinek 70%-áig terjedhet azzal, hogy a VT és a VNT együttesen nem haladhatja meg a fejlesztés 60%-át, a VNT pedig a fejlesztés 30%-át.
A fenti korlátot nem kell alkalmazni, ha
szolgálja.
Figyelemmel a KKA 1998. évi költségvetési
előirányzatára, továbbá arra, hogy az
egyes támogatási célok
megvalósítását különböző
előirányzatok, alapok (területfejlesztési
célelőirányzat, céltámogatás,
Vízügyi Alap stb.) is támogatják, a VNT
támogatás tervezhető mértéke a
támogatás vetítési alapjához
viszonyítva:
A fejlesztés elfogadott költségének, (azaz a támogatás vetítési alapjának) csak a fejlesztés visszaigényelhető ÁFA nélküli költségeinek azon része tekinthető, amely közvetlenül szolgálja a Pályázati Felhívás támogatási céljainak megvalósítását. Jelen felhívás szerinti környezetvédelmi célú fejlesztésekre a KKA-ból támogatást belföldi székhelyű jogi személy, jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaság vagy egyéni vállalkozó kaphat. Magánszemély csak külön törvény vagy kormányrendelet alapján - az ott meghatározott módon - részesülhet támogatásban. Jelen Pályázati Felhívás keretein belül támogatás csak elfogadott pályázaton alapuló, érvényes szerződés szerint fizethető, továbbá csak a felhívás "Kiemelten kezelt támogatási célok és azok részaránya 1998. évben" c. táblázatban szereplő támogatási célokra adható, ill. pályázat is csak ilyen célokra fogadható be.
Az egyes kiemelten kezelt támogatási célokhoz
kapcsolódóan lehetőség van:
támogatására is. A pályázatot a pályázati útmutatóban foglalt tartalmi és formai követelményeknek megfelelően, adatlapon kell benyújtani. Csak olyan pályázat nyújtható be, amely megfelel a jelen Pályázati Felhívásban foglaltaknak. Kizárólag olyan fejlesztés támogatható, amely megfelel a pályázat tárgyára érvényes jogszabályi, különösen a környezet- és természetvédelmi, építési- és műemlékvédelmi, továbbá az egészségügyi előírásoknak, illetőleg a pályázó azok betartására kötelezettséget vállal. Csak az a pályázó támogatható, aki rendelkezik a támogatásban részesítendő tevékenység végzéséhez szükséges, vagy azzal összefüggő, jogszabályban előírt hatósági engedéllyel (környezeti hatásvizsgálat, vízjogi létesítési engedély, stb.), képesítéssel, illetőleg bejegyzett (nyilvántartott) tevékenységi körében a tevékenység szerepel. A pályázat benyújtásának időpontja előtt megkezdett beruházáshoz, fejlesztéshez támogatás nem nyújtható.
A beruházás megkezdésének időpontjául
az építési napló megnyitásának
időpontját, ill. a kivitelezői
szerződéskötés vagy megrendelés
időpontját, a pályázat
benyújtásának időpontjául pedig a KTM
területi szervezeténél (lásd 4. melléklet)
a pályázat nyilvántartásba vételi
dátumát kell tekinteni. Pályázatok benyújtásaPÁLYÁZATI ÚTMUTATÓT ÉS ADATLAPOT A KÖRNYEZETVÉDELMI FELÜGYELŐSÉGEKTŐL, (1., 2., 3., 4., 6., 9. sz. támogatási cél esetén), NEMZETI PARK IGAZGATÓSÁGOKTÓL (5. sz. támogatási cél esetén), AZ ORSZÁGOS MŰEMLÉKVÉDELMI HIVATAL MŰEMLÉKFELÜGYELETI IGAZGATÓSÁGÁTÓL ÉS TERÜLETI ÜGYFÉLSZOLGÁLATI IRODÁITÓL (8. sz. támogatási cél esetén) VALAMINT A TERÜLETI FŐÉPÍTÉSZI IRODÁKTÓL (7. sz. támogatási cél esetén) LEHET ÁTVENNI, ÉS A PÁLYÁZATOKAT ODA KELL BENYÚJTANI (4. melléklet).
A pályázatok benyújtása a fentiektől
eltér, ha:
Amennyiben a pályázatban szereplő fejlesztés több területi szervezet illetékességi területéhez tartozik, akkor a pályázatokat a pályázó székhelye/lakóhelye szerinti területi szervezetnél kell benyújtani.
A pályázatok beadási határideje: folyamatos,
elbírálás:
számított 180 napon belül. Kivéve a 4.4. pontokra benyújtható pályázatokat, amelyeknek:
beadási határideje: 1998. április 30.,
elbírálásuk: 1998. június 30. A pályázatok elbírálása
A Pályázati Felhívásban megjelölt
támogatási célok megvalósítását
szolgáló fejlesztések közül
elsőbbséget élveznek azok, amelyek:
A támogatások odaítéléséről az érintett tárcák és az Országos Környezetvédelmi Tanács delegáltjaiból álló Pályázati Értékelő Bizottság (PÉB) javaslata alapján a környezetvédelmi és területfejlesztési miniszter dönt. PÉB ülésre, illetve miniszteri döntésre minden negyedévben legalább egyszer sor kerül. A döntésről a pályázók a döntéstől számított 15 munkanapon belül írásos értesítést kapnak.
A pályázatok elbírálásáról
emlékeztető készül, mely tartalmazza az
értékelés legfontosabb szempontjait is. Az
emlékeztetőt a KTM Közönségszolgálati
Irodáján (Budapest, 1011. Fő u. 44-50., tel.:
457-3437, 457-3439) bárki megtekintheti, továbbá
pályázati felhívás és
útmutató az adatlapokkal együtt itt is átvehető.
Szerződéskötésre, a támogatás kifizetésére vonatkozó általános szabályokA támogatásra vonatkozó szerződést (a továbbiakban: szerződés) a miniszter vagy nevében, az általa felhatalmazott személy köti meg a támogatásban részesülővel (a továbbiakban: támogatott).
A szerződéskötés, illetőleg a
támogatás felhasználásának
általános feltételei:
A szerződés érvényét veszti, ha:
Amennyiben a fejlesztés összköltsége csökken, akkor a támogatási összeg - a szerződés módosításával - megfelelő arányban csökkentésre kerül. A támogatott az adó levonási jogosultságában bekövetkezett változása esetén a változás bejelentéséig igénybevett ÁFA összeget köteles visszafizetni. Amennyiben a támogatott - neki fel nem róható okból - a szerződésben vállalt kötelezettségeit csak részben de - számszerűen megállapított kötelezettségek esetén legalább 75%-ot meghaladó arányban - teljesíti - törvény, illetve kormányrendelet eltérő rendelkezése hiányában - az igénybe nem vett támogatás annak zárolásával, törlésével visszavonásra kerül. Ha a támogatott neki felróható okból nem teljesíti a szerződésben vállalt kötelezettségeit, az igénybe vett támogatás egészét vagy arányos részét a szerződéstől való elállás időpontjában érvényes jegybanki alapkamat kétszeresével növelt összeggel kell visszafizetnie. A fejlesztés eredményeként létrehozott vagyon - amennyiben az a támogatott tulajdonába kerül - csak a környezet- és területfejlesztési miniszter előzetes jóváhagyásával és a támogatási szerződésben foglalt kötelezettségek átruházásával, átvállalásával idegeníthető el. A támogatás igénybevétele - a kamattámogatás kivételével - teljesítésarányosan és forrásarányosan, a támogatási szerződésben foglalt ütemezés szerint történhet. Támogatási előleg csak rendkívül indokolt esetben, a program, projekt elindításához szükséges legkisebb összegben - amely nem haladhatja meg a támogatás 25%-át - nyújtható, ha az erre vonatkozó igényét a támogatott már - összegszerűen és részletesen megindokolva - a pályázatban is jelezte, valamint a támogatás ennek figyelembevételével került jóváhagyásra, és a támogatási szerződés ezt tartalmazza. Előleg igénybevétele estén a támogatás fennmaradó része csak akkor folyósítható, ha a támogatott a saját forrás adott évi ütemezés szerinti összegét igazoltan felhasználta és elszámolt az előleggel. A támogatások folyósítását - a kamattámogatás kivételével - teljesítésigazolás alapján a Kincstár végzi. Az előző évben fel nem használt támogatással növelt éves ütemezést, illetve a támogatások szerződésben rögzített halmozódását meghaladó támogatás nem folyósítható, ilyen támogatás folyósítását a Kincstár a támogatási szerződés módosításáig nem teljesíti. A támogatás feltételéül vállalt kötelezettségek teljesítésének ellenőrzése folyamatosan és/vagy utóellenőrzés keretében történik. Ez utóbbi a szabályszerűség mellett kiterjed a program, projekt megvalósítására, a felhasználás rendeltetésszerűségének az ellenőrzésére is. Egy fejlesztés műszakilag akkor tekinthető befejezettnek, illetve megvalósultnak, ha a szerződésben megjelölt és támogatott feladat, cél a szerződésben meghatározottak szerint és a hatósági engedélyekben foglaltaknak megfelelően teljesült, és az érintettek jóváhagyásával a zárójegyzőkönyv elkészült. Egy fejlesztés pénzügyileg akkor tekinthető befejezettnek, ha a KKA-ból nyújtott visszatérítendő támogatás visszafizetésre került. A projekt keretében létrejövő javakon (építmény, berendezés, jármű stb.) meg kell jeleníteni - a támogatási szerződésben megfogalmazottak alapján - a KKA támogatást.
A jelen pályázati felhívás 1998. 03. 02-től
a következő pályázati felhívás
megjelenésének napjáig érvényes.
Kiemelten kezelt támogatási célok és azok
részaránya 1998. évben
|
Támogatási célok |
Részarány % |
|
1. | Levegőtisztaság-védelem | 20 |
1.1 | Szennyezett, illetve mérsékelten szennyezett levegőjű települések levegőminőségének javítása | |
1.2 | Ipari eredetű nitrogén-oxidok, kén-dioxid és illékony szerves vegyületek kibocsátásának mérséklése a nemzetközi kötelezettségek teljesítése érdekében | |
1.3 | Energiatakarékosság, energiahatékonyság-növelés elősegítése, illetve környezetbarát, megújuló energiaforrások hasznosítása | |
1.4 | Folyamatos emissziómérő, füstgáz állapot-ellenőrző és regisztráló műszerek beépítése | |
1.5 | Biológiai eredetű allergének koncentrációjának csökkentése | |
1.6 | A közlekedésből eredő környezetterhelések csökkentése | |
2. | Zaj- és rezgésterhelés elleni védelem | 2 |
2.1 | Üzemi eredetű zajterhelések csökkentése | |
2.2 | Meglévő vonalas közlekedési létesítmények okozta terhelés elleni védekezés megvalósítása | |
2.3 | Zajkibocsátással üzemelő gépek, berendezések zajkibocsátásának csökkentése, mérő-ellenőrző rendszer kiépítése | |
3. | Felszíni és felszín alatti vizek védelme | 28 |
3.1 | Települési önkormányzatok szennyvízelvezetési, -tisztítási, -iszapkezelési, valamint helyi egyedi szennyvízelhelyezési beruházásai | |
3.2 | Termelő, szolgáltató tevékenységet végző jogi vagy természetes személyek által végrehajtandó vízvédelmi beruházások | |
3.3 | Üdülési célokat (is) szolgáló felszíni vizek (tavak, holtágak) mennyiségi és minőségi védelme | |
3.4 | Környezetkímélő vízhasználatok beruházásai | |
3.5 | Vízbázisok aktív védelme | |
3.6 | A Balaton ökológiai védelme és vízminőségének javítása | |
4. | A hulladékok mennyiségének és káros hatásainak csökkentése | 25 |
4.1 | Regionális települési hulladékkezelési rendszerek kialakítása | |
4.2 | Termelési hulladékok keletkezésének csökkentése, a keletkező hulladékok hasznosítása, ill. ártalmatlanítása | |
4.3 | Fertőző veszélyes hulladékok ártalmatlanítási rendszereinek kialakítása | |
4.4 | Hulladékok begyűjtése és hasznosítása | |
5. | Természetvédelem | 12 |
5.1 | Természeti értékek, területek, tájak védelme, fejlesztése, hasznosítása | |
5.2 | Az erdők természetvédelme | |
6. | Környezetvédelmi ipar támogatása | 5 |
6.1 | A környezetvédelem ipari hátterének támogatása | |
6.2 | Környezetközpontú Irányítási Rendszerek (ISO 14000) alkalmazása | |
6.3 | A környezetre kisebb terhelést jelentő termékek előállítása | |
7. | Az épített környezet építészeti értékeinek védelme | 2 |
8. | Az épített környezet műemléki értékeinek védelme | 5 |
9. | Környezet- és természetvédelmi szemléletformálás | 1 |
9.1 | Környezetvédelmi szemléletformáló média-programok, ill. egyéb eszközök | |
9.2 | Környezet- és természetvédelmi, szakirányú képesítést nyújtó oktatási programok | |
9.3 | Természetvédelmi oktató-bemutató központok |