Matematikai demokrácia

Dr. Pitlik László, GATE, Gazdasági Informatika Tanszék


 


Elõzmények

A tanulmány két forrásból táplálkozik, egyrészt az ACDI&VOCA felkérésére hazánk két kistérségében folytatott projektértékelési pontrendszerek kialakítását célzó munkákra, másrészt az Agroconsult Kft-nél több, bõvített kiadást megélt “Agrárinformatikai Szöveggyûjteményre”, s az ezt feldolgozó “Számítástechnika alapjai” címû GATE jegyzet 6. fejezetében összegyûjtött informatikaelmélet alapjaira, (így minden szakirodalmi hivatkozás [vö. szir.] az említett összeállításokra vonatkozik).

Bevezetés

A problémamegoldás általános elméleti alapjaiból kiindulva [vö. szir.] kijelenthetõ, hogy a problémamegoldás hatékony (optimalizálható) támogatásának legnagyobb akadálya a céltalanság [vö. szir.], azaz a döntéshozó(k) célfüggvényének hiánya, ill. sokrétû antagonizmusa. Problémamegoldásról mindaddig nem lehet beszélni, míg nem fejezhetõ ki valamilyen módon két tetszõleges megoldási alternatíva esetén legalább ezek rangsora. Célfüggvényt alkotni végtelen úton-módon lehet:

Egyik megoldásról sem mondható el azonban az, hogy a csoportos döntéshozatalhoz (az érintett felek erõtereinek módosulásával dinamikusan változó) megoldást tudnának kínálni, hiszen már egy-két alternatív megközelítés kidolgozása és vizsgálata is aránytalanul sok erõt és idõt igényel még a szakembertõl is.

Feladat

A konkrét probléma nem volt más, mint megalkotni több tucat, egymással számtalan szálon összefüggõ (kistérségi) település projektértékelési pontrendszerét, mely képes arra a kérdés választ adni, hogyan alakul a területfejlesztési forrásokért folytatott harcban az egyes projektek (programok, projektcsoportok) rangsora. Más megfogalmazásban: milyen végleges döntéssel lenne elégedett a kistérség, ill. mi a kistérség célja.

A megoldási alternatívák értékelése

Mindezek alapján az alábbi megoldási javaslat került kipróbálásra a kistérségekben:

A megoldás

Az elsõ munkafázisban, (amikor még kidolgozott projektek nem érkezhettek be, bár a potenciális projektek a delegáltak szeme elõtt lebegnek, hiszen csak a projektbeadás feltételeit tisztázni hivatott egyeztetések folynak), a szavazásra delegált személyeknek arról kell dönteniük, mennyire kötik meg a saját kezüket elõre, azaz egy tetszõleges maximális pontszámból mennyit ítélnek majd oda elõre kidolgozott (úm. kemény, objektív) szempontok alapján. Világosan kell látni, hogy már ez az elsõként jelentkezõ kérdés is felveti a játékelméleti megközelítés alkalmazásának gyanúját, mely gyanú a késõbbiek során kényszerré válik. Amennyiben ugyanis a kemény szempontok aránya 100% lenne, úgy nem kerülhetne sor késõbb az aktuális erõterek és egyéb szempontok figyelembe vételét is támogató kompromisszum-keresésre (vagy korrupcióra), melynek a történelembõl számos következménye ismert. Némi idealizmussal elmondható azonban az is, hogy egy ilyen elõre bebetonozott rendszer kialakításának kényszere elõre stresszhelyzetet vált ki a potenciális projektértékelõkben, mely alapján a kistérség lehetséges és hasznos jövõképe, a kistérség stratégiája idõben kialakulhat a fejekben. A kemény pontok ugyanis egyben a projektek kiírásának feltételrendszerét is jelentik, melyek gondolatokat indukálnak a potenciális pályázókban, ill. ötleteket ölnek el a projektszempontokkal való össze nem csengés okán.

A másik számszerû véglet oldaláról közelítve a keménypontok részarányához kijelenthetõ, hogy amennyiben egy döntéshozó testület 100 %-ban saját kezében tartja a döntés jogát, úm. ad hoc jelleggel, akkor a projektkiírás csak nagyon általános formában következhet be ennek minden elõnyével (ötletgazdagság) és hátrányával (összemérhetetlenség). A teljes mértékben utólagos döntés szintén egyszerre járhat specifikus elõnyökkel és hátrányokkal, melyek egyidejûleg a csoportos döntés mechanizmusában gyökereznek ennek összefüggésrendszerétõl függõen (pl. egy túlságosan poláris/diktatórikus szavazatértékelési rendszer egyszerre lehet a hatékonyság és az önkény eszköze, míg a kiegyenúlyozott/demokratikus vélemény-összevezetés egyrészt a konszenzus, másrészt a parttalan vita megalapozója lehet.) Tehát már az elsõ kérdés kapcsán is számtalan következménnyel kell és lehet számolni, s ennek megfelelõen lehet a %-os értéket jelentõ választ leadni.

Már itt az elsõ véleménynyilvánítás kapcsán felmerülnek bizonyos módszertani és elméleti kérdések, melyek a további szavazások egészére is érvényesek:

Az egyetértés sokféleképpen fejezhetõ ki, pl. minden kérdés - így a kemény pontok %-os aránya esetén is a konkrét válasz mellé a szavazó megadhatja, hogy a csoportátlag milyen minimális szintje esetén tekinti magára kötelezõ érvényûnek a végeredményt. Így természetesen egy újabb játéktér alakul ki, hiszen mindenki relatíve magas keménypont-arányt kell, hogy adjon, ha az átlagot egy általa kívánt szint fölé szeretné húzni, feltéve, hogy konstruktív politikát folytat. Ezzel szemben destruktívnak minõsül az, aki pl. min. 80%-t vár el csoportátlagként, de önmaga csak 35%-ot ad meg. A csoportátlag-képzés és az egyedi kötelezettségvállalások nyomán kialakuló küszöb és átlag egymáshoz való viszonya alapján a szavazás azonnal, vagy több lépésben válhat érvényessé. Amennyiben az elsõ körben magasabb küszöb jön ki, mint a csoport átlaga, úgy a konstruktívak a számszerû eredmények birtokában megbecsülhetik, van-e számszerû esélyük tisztán saját szavazataikkal a destruktívakat kibillenteni pozíciójukból, ill. hány destruktív szavazónak kell átállnia a józan oldalra ahhoz, hogy érvényes határozat születhessen a következõ körben. Itt is még egyszer ki kell emelni, hogy mindezen procedúrák vita nélkül zajlanak.

A titkosság kérdése a játék egyik fontos eleme. Amennyiben minden titkos, úgy a szavazók csak a csoportátlagok és a határozat-küszöbértékek számszerûségén, ill. a klikkek vélt tagjai és becsült stratégiái alapján tudnak tájékozódni a kompromisszumkeresés során. Ezt a vakon való tapogatózást lehet feloldani egy kódrendszerre támaszkodó anonimitással, vagy egy kompromisszumban érdekelt független játékvezetõ kommentárra való felkérésével. A másik véglet, a teljes nyíltság - különösen az egymásról alkotott vélemények értékelése esetén - legalább annyira veszélyes lehet a személyes ellentétek indukálása miatt, mint a teljes vakság.

A legitimitás illetõleg a szakértõi státusz a szavazatok értékelését (kompetencia-faktor) legerõteljesebben befolyásolni képes eszköz. Ekkor minden szavazó véleményt kell, hogy alkosson arról, mit gondol a másik véleményének erõsségérõl, hitelességérõl. Az így kialakuló szorzószámokat a súlyozott átlagképzésben jól fel lehet használni, a tömeg hangulatának megfelelõen torzítva a minden szavazó azonos értékébõl kiinduló alapértékelés (átlagolás) eredményeit. A kompetencia kifejezésre juttatása nem más, mint az elõjogok rendszerének megtorpedózása (pl. a csoport legbefolyásosabb embere az által válik marginálissá, hogy minden szakmai kérdésben a legkisebb erõteret tulajdonítja neki a csoport többi tagja).

Itt kell megemlíteni, hogy a matematika fejlõdése elméleti szinten már túlhaladottá tette az átlagolás alapján kialakított kompromisszumos rangsorokat (vö. Joker). Azonban mégis érdemes amellett lándzsát törni, hogy a hagyományos, minden érintett számára átlátható és kontrollálható átlagolás (ill. súlyozott átlagszámítás) ebben a játékkonstrukcióban a közmegegyezés egyik záloga. Hiszen - mint már erre utalás történt - egy black box rendszerrel szemben nem várható el bárkitõl a taktikus és stratégiai gondolkodásmód. Bár az is igaz, némileg elébe menve a tanulmány zárógondolatának, hogy egy kellõen bonyolult, de minden moduljában átlátható rendszer esetén, mely még következetességi kontroll-elemeket is tartalmaz, csak egyetlen - energetikailag is védhetõ - stratégia képzelhetõ el egy átlagember esetében, s ez pedig a feltétlen õszinteség elvének való behódolás. Minden egyéb esetben a következetlenségi arány feltehetõen jelentõsen nõne, ami az önérdekbõl végrehajtott parciális torzítások esetleges részeredményeit a hitelképtelenség általános bélyegével semmisítené meg.

A kombinatorikai tér és a szempontlista kapcsán rá kell mutatni arra, hogy bizonyos fontos projektértékelési szempontokat (pl. profit, környezetvédelem, munkahelyteremtés) esetleg még egymástól függetlenül is lehet kezelni, de pl. a területiség és a tartalmi szempontok egymástól már nem függetleníthetõk (pl. X településen az idegenforgalmi projekt jöhet csak szó, az ipar fejlesztése lehetetlen). Így magáról a szempontlistáról, ill. egyes új elemek listára kerülésérõl mindenképpen szavazni érdemes. Ebbõl következik az is, hogy a lista minden elemével kapcsolatban kompetencia szavazást lehet tartani, mely választ ad arra, mely szavazó véleményét kell súlyosabbnak értékelni adott esetben. A kombinatorika szabályai szerint az egymástól függetlennek titulált tényezõket automatikusan is lehet variálni (pl. minden településen minden ágazat jövõjét értékelni, még akkor is, ha elõre tudható, hogy ezen esetek jó része értelmetlen, mert mindenki számára világos, hogy nem fontos). Ilyen mechanisztikus helyzetek részben kiküszöbölhetõk, ha - az elõzõ példánál maradunk - arra kérdezünk rá, adott településen melyik a három legfontosabb ágazat, mely támogatást érdemelne.

A következetességi kontroll képes érzékletessé tenni, ki az, aki nagyobb arányban sértette meg saját preferenciáit, azaz nem tartotta be, hogy
 


ha a>b és b>c, akkor a >c.


 


A le nem adott szavazat esete kezelhetõ pl. úgy, hogy egyszerûen eltekintünk tõle, s az átlagképzésben nem vesszük tudomásul. Ez esetben azonban az átlag mögött álló erõ (a szavazók száma) esetrõl esetre eltérõvé válik, ami az egyes válaszok összevezetésének automatikusságát kérdõjelezheti meg (pl. 100 szavazó átlagában átlagosan fontos az idegenforgalom, ellenben csak 10-en szavaztak pl. a kõfaragásról, s õk ráadásul nem számítanak kompetensnek, de õk 10-en mégis kiemelkedõen fontosnak tartják az adott szempontot).

A feltételes szavazatok rendszere eddig nem került a gyakorlatban kipróbálásra. Ez a rendszer feltételezné, hogy minden válasz és elvárás nyíltan megtekinthetõ, s mindenki egy konkrét idõintervallumban tetszõleges alkalommal módosíthatja a szavazatát, melyet egy számítógép azonnal kiértékel, s közli a konfliktus helyzetek számát, formáját.

Összegzés

Az eddigiekbõl talán kiderült, hogy a matematikai demokrácia nem mást, mint a szavazzunk mindenrõl és mindenkirõl megközelítés alkalmazása a projektértékelési szempontok vitamentes, konszenzusos kialakítása érdekében

A javasolt procedúra ugyan nem feltétlenül mindig idõtakarékos (a kombinatorikai robbanás kezelésének kényszere miatt), de célratörõ, s mellõzi/csökkenti a vitát, mely a vitákban használt fogalmak absztrakciós szintjének, a torzításoknak és csúsztatásoknak alkalmazása és a logikus érvelésekkel szemben automatikusan kialakuló szubjektív megértési korlátok önvédelmi jellegû felépülése miatt mindenképpen hatékonnyá teszi a rendszert.

Egy reálisan bonyolult szavazási térben, ahol tartalom mellett mindig arra is figyelni kell, hogy lehetõleg már az elsõ szavazással eredmény szülessen, mert ez idõben a leghatékonyabb megoldás, szinte lehetetlen olyan szisztematikus torzításokat tudatosan beépíteni, melyek segítségével a többiek józan, õszinte véleménye saját hasznunkra elnyomható, azaz egyedül az õszinte stratégia az, amely célra vezetõ.

Fontos, hogy a rendszer mindig a benne lévõk érdekeit szolgálja, hiszen minden értéket õk juttatnak bele, s szentesítenek szavazataikkal. Ebbõl kifolyólag a rendszer csak totális egészként képes hatékonyan mûködni.

Olyan esetekben, ahol külsõ nagyhatású erõterekrõl nem lehet véleményt alkotni, de ezek nagy befolyással bírnak a kistérségben történõ folyamatokra, logikus védelmi akciók levezetésére is lehetõség van e rendszer keretei között. Ilyen eset például az, ha a kistérség egy 100 pontos értékelési rendszerben csak 25 pontról dönthet. Ekkor ugyan a matematikai demokrácia elvei szerint kialakítható egy kemény pontrendszer (s az ehhez tartozó szempontok rendszere is) a kistérségen belül, de a végcél az, hogy a rangsort 24,1 és 24, 9 pont közé relativálva értelmezzék, mert nem tudhatják elõre, hogy a külsõ 75 pont mit, hogyan értékel, s így a legvalószínûbb, hogy legalább egy kistérségi projekt (legyen az a rangsorban a legutolsó) finanszírozásra kerül.

Végezetül ki kell mondani, hogy erre a problémára - mint a problémák legtöbbjére - nincs optimális megoldás. Az ismertetett út egyike lehetne azonban a jelenlegi politikai helyzetben alkalmazható megoldásoknak.
 


* * *


 


Gondolatok a monitoringról

Monitoring csak egyféle van: a tervezés során ismert kiindulási állpotokhoz képest mikorra (idõdimenzió) kinek, hol, mit, hogyan kell elérnie (állapotváltozások) ahhoz, hogy az elmozdulást sikeresnek lehessen ítélni.

A monitoring kapcsán többféle részterületre lehet hangsúlyt helyezni, azonban nem szabad elfelejteni, hogy ezek mind visszavezethetõk adott objektum attribútumainak értékváltozására, ill. az egyes értékváltozásokat együttesen kezelõ értékelési módszerekre.

A monitoring három fontos modulját mégis érdemes kiemelni:

A hatásvizsgálatok egy módszertanilag kényes, mégis fontos eleme a “mi lett volna, ha” kérdésre való válaszadás: azaz mekkora lett volna támogatás nélkül, ill. más konstrukciójú támogatás esetén az állapotváltozások mértéke?

Üzleti tervek értékelése

Az üzleti terveket lehet az ismert fedezeti alapon értékelni (hitelfedezetvizsgálat és adósminõsítés), de érdemes lenne kockázati elven is vizsgálni õket. Ez nem jelent mást, mint az üzleti tervben szereplõ TERV adatok (prognózisok) plauzibilitásának, konzisztenciájának és hitelességének vizsgálata.

Globális monitoring

A monitoring során érdekes/érdemes azt is vizsgálni, (pl. a pótberuházásoknál), hogyan is illeszkedik a projekt (beruházás) a környezetébe. Ez egyrészt az összes érvényes térség- és területfejlesztési programhoz való illeszkedés vizsgálatát jelentené, mint globális monitoringot, másrészt pl. a piaci erõterek torzulását (versenyképesség-változás a többi partnerhez képest, integrátor-hatás vs. egyedi üzemi hatás, munkaerõpiaci hatás, környezetvédelmi hatás, stb.).
 
 

© Pitlik, 1999


Melléklet