1998. II. negyedévi
TEVÉKENYSÉGI MONITORING JELENTÉS
az 1996. évben B-A-Z megyei TFC – támogatással megkezdett projektekről
B-A-Z MEGYEI FEJLESZTÉSI ÜGYNÖKSÉG
1998. július
|
A MONITORING KONCEPCIÓJA
A koncepciót a B-A-Z Megyei Területfejlesztési Tanács 1997. november 22-i ülése hagyta jóvá.
A monitoring tevékenység alapvetően két részből áll: pénzügyi és tevékenységi vizsgálódásból.
A pénzügyi monitoring elsődleges célja annak megállapítása, hogy a támogatást az előírt szabályok és a megkötött támogatási szerződés keretei között használta-e fel a pályázó. A pénzügyi monitoring a Kincstár, illetve a Rákóczi Bank feladata, szempontjai az alábbiak.
* kifizetések
* átutalások
* számlakönyvelés
* ÁFA nyilvántartás
* zálogtárgyak megléte
* biztosítás, inkasszó felhatalmazás
* aktiválás
* tárgyi eszköz analitika
* tartós készlet beszerzés
A monitoring tapasztalatait helyszíni jegyzőkönyvben rögzítik.
A tevékenységi monitoring célja a támogatás hatékonyságának felmérése, a visszacsatolás megteremtése. Ez – a pénzügyi monitoringhoz képest – újszerű tevékenység, amelyet az MFÜ-nek kell végezni, az általa megbízott szakértők és intézmények (elsősorban az ACDI VOCA szervezet) bevonásával. A projektekre vonatkozó nyilvántartáson felül a tevékenységi monitoring az alábbiak vizsgálatára terjed ki.
A TEVÉKENYSÉGI MONITORINGBA
BEVONT PÁLYÁZATOK
1998. április – július
Munkahelyterem
tő projektek
1. |
1014 |
(Kt 22) |
Gulácsi István G., / FA-TERM Kft, Sárospatak |
2. |
1026 |
(Kt 46) |
Fa – Firma Kft., Ózd |
3. |
1029 |
(Kt 35) |
Pataki Kerek Perec Bt., Sárospatak |
4. |
1064 |
(Kt 48) |
FUX Kft., Miskolc |
5. |
1085 |
(Kt 84) |
Kocsik Bertalan, Kissikátor |
6. |
1087 |
(Kt 92) |
Profil Kft., Ózd |
7. |
1089 |
(Kt 90) |
Profil Kft., Ózd |
8. |
1090 |
(Kt 91) |
Profil Kft., Ózd |
9. |
1095 |
(Kt 76) |
Szakiskola, Ormosbánya |
10. |
1121 |
(Kt 85) |
Adeptus Kft., Ormosbányai Telep |
11. |
1145 |
(Kt 78) |
S.P.S.G. Bt., Sárospatak |
12. |
1161 |
(Kt 80) |
ABA Rt., Abaújszántó |
13. |
1172 |
(Kt 32) |
Grega Kft., Sárospatak |
Munkahelymegtartó és spec. szolgáltató projektek
14. |
1007 |
(Kt 11) |
Bábolna Rt., Szendrői Gazdaság |
15. |
1052 |
(Kt 88) |
Tokaj Holding Kft., Bodrogkeresztúr |
16. |
1065 |
(Kt 52, 53) |
Szerencs és Térsége Hegyközség, Szerencs |
Programkészítésre irányuló projekt
17. |
1158 |
(Kt 29) |
Bodrogkeresztúr Nk Önkormányzata |
Befejezetlen projektek
18. |
1061 |
(Kt 80) |
ELASTICO Kft., Miskolc |
19. |
1141 |
(Kt 77) |
Pro Alkusz Kft., Edelény |
A PROJEKT ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
c. táblázat adatainak jelentése
Felhasznált vnt. támogatás: a pályázó beszámolójában ténylegesen felhasznált vissza nem térítendő támogatásként feltüntetett összeg, ezer Ft-ban és a projekt megvalósítására fordított nettó költség (“ a megvalósítás mértéke”) százalékában.
Felhasznált vt. támogatás: mint az előző, de a támogatás visszatérítendő (kamatmentes kölcsön).
Az 1996. évi TFC – pályázatoknál a visszatérítendő és vissza nem térítendő támogatás kizáró vagylagos volt.
Kamattámogatás: a projekthez felvett fejlesztési bankhitel kamatainak rendszeres visszatérítése, a kamat összegének százalékában.
Biztosíték: a megítélt támogatás fedezeteként felajánlott biztosítékok %-os megoszlását mutatja az ingó jelzálog, ingatlan és egyéb biztosíték (pl. bankgarancia) között. A biztosítékok összege így minden esetben 100 %.
Források: a pályázó beszámolójában vagy a Kincstár revíziós jelentésében szereplő ( az utóbbi esetben módosított) összegek, ezer Ft-ban. Az “egyéb állami támogatás” rendszerint GFC – támogatás, egyes mezőgazdasági témáknál FM – vagy APEH – támogatás. A százalékos mérték vetítési alapja minden esetben a projekt megvalósítására fordított tényleges nettó költség (“a megvalósítás mértéke”).
Immateriális tartalom: a pályázó beszámolójában ténylegesen felhasznált immateriális költségként feltüntetett összeg ezer Ft-ban és a projekt megvalósítására fordított tényleges nettó költség (“a megvalósítás mértéke”) százalékában.
Az építési tervezés költségei olykor itt, máskor a tárgyi költségek részeként szerepelnek.
Hasonló a helyzet a szoftverrel.
Tartós készlet beszerzés tartalom: a pályázó beszámolójában tartós készlet tényleges beszerzés címen szereplő összeg, ezer Ft-ban és a projekt megvalósítására fordított tényleges nettó tárgyi költség százalékában.
Saját kivitelezés aránya: a saját kivitelezésben végzett megvalósítás nettó költségei ezer Ft-ban és a projekt megvalósítására fordított tényleges összes költség (“a megvalósítás mértéke”) százalékában.
A PROJEKT ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
Munkahelyteremtő projektek
Projekt azonosító |
1014 |
1026 |
1029 |
1064 |
1085 |
1087 |
1089 |
1090 |
1095 |
1121 |
1145 |
1161 |
1172 |
|
Felhasznált vnt TFC-támogatás |
e Ft |
700 |
1614 |
- |
3900 |
1910 |
1500 |
2500 |
2500 |
700 |
9767 |
43290 |
2760 |
- |
% |
22,0 |
30,0 |
- |
28,9 |
29,9 |
27,8 |
20,8 |
23,6 |
39,6 |
29,5 |
37,4 |
30,0 |
- |
|
Felhasznált vt támogatás |
e Ft |
- |
- |
6633 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
3596 |
% |
- |
- |
44,5 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
44,9 |
|
Kamattámogatás |
% |
- |
- |
- |
- |
0 |
30 |
0 |
19 |
- |
- |
- |
- |
- |
Biztosíték: ingatlan jelzálog |
% |
- |
- |
28,1 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
- |
62,2 |
100 |
- |
ingó jelzálog |
% |
100 |
100 |
71,9 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
100 |
37,8 |
- |
100 |
egyéb |
% |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Források: saját készpénz |
e Ft |
2480 |
1965 |
8271 |
9611 |
1923 |
1500 |
5315 |
3974 |
1069 |
23370 |
72387 |
6440 |
4414 |
% |
78,0 |
36,5 * |
55,5 |
71,1 |
30,1* |
27,8 |
44,2 |
37,6 |
60,4 |
70,5 |
62,6* |
70,0* |
55,1* |
|
bankhitel |
e Ft |
- |
- |
- |
- |
2560 |
2400 |
4200 |
4100 |
- |
- |
- |
- |
- |
% |
- |
- |
- |
- |
40,0 |
44,4 |
35,0 |
38,8 |
- |
- |
- |
- |
- |
|
egyéb állami tám. |
e Ft |
- |
1800 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
% |
- |
33,5 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
egyéb forrás |
e Ft |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
% |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
Immateriális tartalom |
e Ft |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
166 |
290 |
- |
- |
- |
% |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
9,4 |
0,9 |
- |
- |
- |
|
Tartós készlet besz. tartalom |
e Ft |
- |
782 |
420 |
2000 |
- |
- |
- |
- |
27 |
2000 |
6000 |
- |
- |
% |
- |
14,5 |
2,8 |
14,8 |
- |
- |
- |
- |
1,5 |
6,0 |
5,2 |
- |
- |
|
Saját kivitelezés aránya |
e Ft |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2803 |
- |
- |
- |
% |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
8,5 |
- |
- |
- |
* Beszámoló (illetve pénzügyi monitoring) hiányában feltételezett saját hozzájárulás
A PROJEKT ÁLTALÁNOS JE
LLEMZŐI
Munkahelymegtartó vagy speciális szolgáltató projektek
Projekt azonosító |
1007 |
1052 |
1065 |
|||||||||||
Felhasznált vnt támogatás |
e Ft |
2469 |
- |
455 |
||||||||||
% |
29,6 |
- |
52,4 |
|||||||||||
Felhasznált vt támogatás |
e Ft |
- |
14026 |
- |
||||||||||
% |
- |
28,5 |
- |
|||||||||||
Kamattámogatás |
% |
- |
- |
|||||||||||
Biztosíték: ingatlan jelzálog |
% |
100 |
100 |
|||||||||||
ingó jelzálog |
% |
- |
- |
|||||||||||
egyéb |
% |
- |
- |
|||||||||||
Források: saját készpénz |
e Ft |
2677 |
19188 |
413 |
||||||||||
% |
32,1 |
39,0 |
47,6 |
|||||||||||
bankhitel |
e Ft |
- |
- |
- |
||||||||||
% |
- |
- |
- |
|||||||||||
egyéb állami tám. |
e Ft |
3186 |
16000 |
- |
||||||||||
% |
38,3 |
32,5 |
- |
|||||||||||
egyéb forrás |
e Ft |
- |
- |
- |
||||||||||
% |
- |
- |
- |
|||||||||||
Immateriális tartalom |
e Ft |
- |
- |
107 |
||||||||||
% |
- |
- |
12,3 |
|||||||||||
Tartós készlet besz. tartalom |
e Ft |
- |
- |
- |
||||||||||
% |
- |
- |
- |
|||||||||||
Saját kivitelezés aránya |
e Ft |
- |
- |
- |
||||||||||
% |
- |
- |
- |
A PROJEKT ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
Idegenfor
galmi szálláshelyteremtő és egyéb projektek
Projekt azonosító |
1158 |
|||||
Felhasznált vnt támogatás |
e Ft |
1750 |
||||
% |
70,0 |
|||||
Felhasznált vt támogatás |
e Ft |
- |
||||
% |
- |
|||||
Kamattámogatás |
% |
- |
||||
Biztosíték: ingatlan jelzálog |
% |
- |
||||
ingó jelzálog |
% |
- |
||||
egyéb |
% |
- |
||||
Források: saját készpénz |
e Ft |
750 |
||||
% |
30,0 |
|||||
bankhitel |
e Ft |
- |
||||
% |
- |
|||||
egyéb állami tám. |
e Ft |
- |
||||
% |
- |
|||||
egyéb forrás |
e Ft |
- |
||||
% |
- |
|||||
Immateriális tartalom |
e Ft |
- |
||||
% |
- |
|||||
Tartós készlet besz. tartalom |
e Ft |
- |
||||
% |
- |
|||||
Saját kivitelezés aránya |
e Ft |
|||||
% |
A PROJEKT MEGVALÓSULÁSA
c. táblázat adatainak jelentése
A megvalósulás mértéke: a projekt megvalósítására fordított tényleges nettó költség a pályázó beszámolója (eltérés esetén a Kincstár revíziós jelentése) alapján ezer Ft-ban, valamint a tervezett és a támogatási szerződésben feltüntetett összes nettó költség százalékában.
A beruházás előkészítés – ig
énye: a gépbeszerzés érdekében eszközölt, külön specifikált megrendelések számának és a megkötött kivitelezési / szolgáltatói szerződések kétszeres számának összege.
Újdonságérték: a projekt segítségével létrehozott új termékből vagy szolgáltatásból származó havi árbevétel ezer Ft/hó-ban és a pályázó teljes (havi) megnövekedett árbevételének százalékában.
Kapacitásnövekedés: a projekt eredményeként létrejövő havi árbevétel növekedés ezer Ft/hó-ban és a pályázó teljes (havi) megnövekedett árbevételének százalékában. Nem fedheti át az újdonságértéket, tehát mind a növekményből, mind a teljes árbevételből le kell vonni az új termékből származó részt, viszont hozzá kell adni az átmenetileg ki nem használt új kapacitásból remélt bevételeket.
Egy új munkahelyre jutó (fajlagos) támogatás: az állami támogatásból eredő források (felhasznált vnt/vt támogatás + egyéb állami támogatás) összegének és a támogatás fejében ténylegesen teremtett új munkahelyek (a “munkahelyteremtés teljesülése”) számának hányadosa ezer Ft/főben, valamint 700 eFt/fő (kiemelt téma esetén 1.000 eFt/fő) százalékában.
Munkahelyteremtés teljesülése: a pályázat benyújtása óta bekövetkezett tényleges létszámnövekedés (az aktív statisztikai átlaglétszám növekedése a pályázó cég egészénél), valamint ennek a támogatási szerződésben rögzített kötelezettségvállalás százalékában kifejezett mértéke.
Átütemezett munkahelyteremtés: a támogatási szerződésben rögzített kötelezettségvállalásból még nem teljesített, de adott határidővel teljesíteni vállalt (aktív statisztikai) létszámnövelés, valamint ennek a kötelezettségvállalás százalékában kifejezett mértéke.
Munkahelymegtartás teljesülése: a pályázó cég egészére vonatkozó aktív statisztikai átlaglétszám az utolsó eltelt évben.
Munkahelymegtartás beruházási egyenlege: a ténylegesen megvalósított foglalkoztatás (a “munkahelymegtartás teljesülése”) és a támogatási szerződésben a megtartásra vállalt kötelezettség különbségének munkahelyenként 700 eFt/fő-vel (kiemelt téma esetén 1.000 eFt/fő-vel) kifejezett értéke, az összes állami támogatás százalékában. Értéke zérus, ha a meglévő munkahelyek száma megegyezik a kötelezettségvállalással, de pozitív, ha az utolsó eltelt év statisztikai átlaglétszáma nagyobb (és negatív, amennyiben kisebb) a kötelezettségvállalásnál.
Átlagos keresetnek minősült a felmérés idején a 36 … 54 eFt havi bruttó kereset.
Új szálláshely megvalósulás: a szálláshelyteremtésre irányuló projekt segítségével létrehozott új szálláshelyek száma.
Szálláshelyteremtés fajlagos támogatása: az állami támogatásból eredő források összegének és a támogatás fejében ténylegesen teremtett új szálláshelyek (“új szálláshely megvalósulás”) számának hányadosa eFt / szálláshely-ben, valamint 50 eFt /szálláshely normatíva százalékában.
A tanulmány egységára: az összes állami támogatás és a normál oldalakra átszámított oldalszám hányadosa ezer Ft/normál oldal-ban, valamint a 13,2 eFt/old. normatíva százalékában.
Projekt hatékonyság: értelmezését lásd. a következő fejezetben.
A táblázat többi adatának jelentése nem szorul magyarázatra.
A PROJEKT MEGVALÓSULÁSA
Munkahelyteremtő projektek
Projekt azonosító |
1014 |
1026 |
1029 |
1064 |
1085 |
1087 |
1089 |
1090 |
1095 |
1121 |
1145 |
1161 |
1172 |
|
Projekt hatékonyság (H) |
pont |
203 |
93 |
47 |
35 |
45 |
0,5 |
5 |
31 |
51 |
10 |
58 |
33 |
52 |
A megvalósulás mértéke |
e Ft |
3180 |
5379 |
14904 |
13511 |
6393 |
5400 |
12015 |
10574 |
1769 |
33137 |
115667 |
9200 |
8010 |
M |
% |
127,2 |
100* |
112,3 |
102,9 |
100* |
100 |
106,7 |
124,4 |
101,1 |
99,5 |
87,2* |
100* |
100* |
A beruházás előkészítés-igénye |
db |
2 |
8 |
12 |
6 |
4 |
3 |
5 |
12 |
8 |
21 |
7 |
4 |
8 |
Újdonságérték |
e Ft/hó |
800 |
2345 |
1430 |
- |
- |
821 |
3300 |
22000 |
200 |
- |
20000 |
10000 |
- |
U |
% |
80 |
75,6 |
20,6 |
- |
- |
0,5 |
2,2 |
14,7 |
20 |
- |
33,3 |
13,2 |
- |
Kapacitásnövekedés |
e Ft/hó |
- |
755 |
3029 |
14000 |
762 |
100 |
400 |
1200 |
- |
12667 |
- |
12300 |
1083 |
K |
% |
- |
24,4 |
43,7 |
14,0 |
27,2 |
0,1 |
0,3 |
0,8 |
- |
9,6 |
- |
16,2 |
43,3 |
Egy új munkahelyre jutó támogatás |
e Ft/fő |
350 |
682,8 |
663,3 |
260 |
636,7 |
533,8 |
366,0 |
366,0 |
350 |
1338 |
855,5 |
411,9 |
400,0 |
F |
% |
50 |
97,5 |
94,8 |
37,1 |
91,0 |
76,3 |
52,3 |
52,3 |
50 |
133,8 |
85,6 |
58,8 |
57,1 |
Munkahelyteremtés teljesülése ( Ao) |
fő |
2 |
5 |
10 |
15 |
3 |
2,81 |
6,83 |
6,83 |
2 |
7,3 |
50,6 |
6,7 |
9,0 |
% |
100 |
41,7 |
100 |
250 |
100 |
93,7 |
136,6 |
136,6 |
100 |
73,0 |
101,2 |
67,0 |
90,0 |
|
Átütemezett munkahely-teremtés |
fő |
- |
7 |
- |
- |
- |
0,19 |
- |
- |
- |
2,7 |
- |
3,3 |
1,0 |
% |
- |
58,3 |
- |
- |
- |
6,3 |
- |
- |
- |
27,0 |
- |
33,0 |
10,0 |
|
Az új munkahelyeket betöltők közül: |
||||||||||||||
- munkanélküli / kezdő volt (A1) |
fő |
2 |
5 |
3 |
3 |
3 |
- |
4 |
3 |
2 |
6 |
33 |
4 |
4 |
- cégen belül átcsoportosított (A2) |
fő |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2 |
- |
1 |
- |
- |
- |
- cigány (A3) |
fő |
1 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
- diplomás (A4) |
fő |
- |
- |
- |
2 |
- |
- |
- |
- |
1 |
1 |
2 |
- |
- |
- szakmunkás (A5) |
fő |
2 |
2 |
9 |
9 |
3 |
3 |
5 |
5 |
- |
11 |
38 |
6 |
7 |
- szellemi alkalmazott (A6) |
fő |
- |
- |
1 |
2 |
- |
- |
- |
- |
1 |
2 |
6 |
1 |
- |
- átlagosnál kisebb keresetű (A7) |
fő |
2 |
5 |
10 |
6 |
- |
1 |
3 |
4 |
1 |
5 |
13 |
10 |
9 |
- átlagosnál nagyobb keresetű (A8) |
fő |
- |
- |
- |
2 |
- |
- |
- |
- |
1 |
5 |
5 |
- |
- |
* Beszámoló (illetve pénzügyi monitoring) hiányában feltételezett költség - arány
A PROJEKT MEGVALÓSULÁSA
Munkahelymegtartó vagy speciális szolgáltató projektek
Projekt azonosító |
1007 |
1052 |
1065 |
|||||||||||
Projekt hatékonyság (H) |
pont |
40 |
24 |
100 |
||||||||||
A megvalósulás mértéke |
e Ft |
8332 |
49214 |
868 |
||||||||||
M |
% |
100 |
100* |
100 |
||||||||||
A beruházás előkészítés-igénye |
db |
2 |
17 |
4 |
||||||||||
Újdonságérték |
e Ft/hó |
- |
500 |
n.a. |
||||||||||
U |
% |
- |
33,3 |
100 |
||||||||||
Kapacitásnövekedés |
e Ft/hó |
106000 |
- |
- |
||||||||||
K |
% |
28,3 |
- |
- |
||||||||||
Munkahelymegtartás teljesülése(Ao) |
fő |
156,9 |
3 |
2 |
||||||||||
- beruházási egyenlege (B) |
% |
122,5 |
104,7 |
100 |
||||||||||
A megtartott munkahelyeket betöltők közül: |
|
|||||||||||||
- munkanélküli / kezdő volt (A1) |
fő |
10 |
2 |
- |
||||||||||
- cégen belül átcsoportosított |
fő |
|||||||||||||
- cigány (A3) |
fő |
8 |
- |
- |
||||||||||
- diplomás |
fő |
|||||||||||||
- szakmunkás |
fő |
|||||||||||||
- szellemi alkalmazott |
fő |
|||||||||||||
- átlagosnál kisebb keresetű (A7) |
fő |
138 |
3 |
- |
||||||||||
- átlagosnál nagyobb keresetű (A8) |
fő |
11 |
- |
1 |
Megjegyzések: A1-nek csak túlteljesítés (új munkahelyek létesítése) esetén van értelme
n.a.: nincs adat
* Beszámoló (ill. pénzügyi monitoring) hiányában feltételezett adat.
A PROJEKT MEGVALÓSULÁSA
Idegenforgalmi szálláshelyteremtő projektek |
Programkészítő/tervező projketek |
Projekt azonosító |
Projekt azonosító |
1158 |
||||||
Projekt hatékonyság (H) |
pont |
Projekt hatékonyság (H) |
pont |
36 |
||||
A megvalósulás mértéke |
e Ft |
A megvalósulás mértéke |
e Ft |
2500 |
||||
M |
% |
M |
% |
100 |
||||
A beruházás előkészítés - igénye |
db |
A beruházás előkészítés - igénye |
db |
2 |
||||
Új szálláshely megvalósulás |
fő |
Tanulmány terjedelme |
n. old. |
125 |
||||
Újdonságérték és kapacitásnövekedés |
% |
egységára |
eFt/old |
20 |
||||
(U+K) |
E |
% |
151,5 |
|||||
Egy szálláshelyre jutó (fajlagos) támogatás |
eFt/szh. |
Az érintett térség lakossága |
ezer fő |
6,6 |
||||
F |
% |
L |
% |
10,3 |
||||
Idegenforgalmi szolgáltatás (X: van) |
Érintett önkormányzatok száma |
db |
5 |
|||||
|
N |
% |
15,6 |
|||||
|
A kidolgozott programok száma |
db |
57 |
|||||
|
|
db |
48 |
|||||
|
|
db |
9 |
|||||
|
|
db |
- |
|||||
|
|
db |
- |
|||||
|
||||||||
|
||||||||
|
A TÁMOGATÁS HATÉKONYSÁGA
A hatékonyság (hasznosság, sikeresség) mérőszámának megragadásához külön meggondolások szükségesek munkahelyteremtő, munkahelymegtartó, szálláshelyteremtő és tanulmány készítésében kifejezésre jutó projektnél.
A számos lehetőség szűkítésére rögzítsünk néhány
alapelvet a keresett hatékonysági mutatóra vonatkozóan.
A matematikai megfogalmazásnál jelentse
H – a hatékonyságot
a mutatószámok jelölésére pedig használjuk a táblázatban a mutató megnevezésénél feltüntetett betűt:
M – a megvalósulás mértéke (%)
U – újdonságérték (%)
K – kapacitásnövekedés (%)
F – fajlagos (egy főre vagy szálláshelyre jutó) támogatás (%)
Ai – alkalmazottak i. csoportjának létszáma (fő)
B – beruházási egyenleg (%)
I – idegenforgalmi szolgáltatások (x-ek) száma (db)
Imax – 9db
E – a tanulmány egységára (%)
L – az érintett térség lakossága, az érintett statisztika körzet(ek)
lakosságának %-ában (%)
N – az érintett önkormányzatok száma az érintett statisztikai
körzet(ek) önkormányzatai számának %-ában (%)
Pi – a tanulmány különféle komponenseinek száma (db)
Munkahelyek teremtését célzó projektek
A pályázat szabályai szerint a kifizetett támogatás nem nőhet a megítélt fölé, hiába nőnek meg a projekt tervezett költségei. Ezzel szemben csökkenteni kell a támogatást a költségek csökkenésének arányában. A hatékonyságot tehát célszerű arányosnak tekint
eni a megvalósulás mértékével (M).
Kézenfekvő az is, hogy az eredményességet vagy az újdonságértékkel (U) vagy a kapacitásnövekedéssel (K), azaz matematikailag a kettő összegével (U+K) tekintsük arányosnak. (Jobb lenne ugyan a
hozzáadott érték változásával számolni az árbevétel változása helyett, ezek az adatok azonban nehezen hozzáférhetők.)
Ugyancsak kézenfekvő, hogy minél kevesebb támogatásból valósul meg egy új munkahely (tehát minél kisebb az F fajlagos támogatás), annál nagyobb a
hatékonyság, vagyis a fajlagos támogatással a hatékonyság fordítva arányos.
Az előbbieknél csekélyebb mértékben, de növeli a hatékonyságot, ha az új munkahelyet betöltők (A
0) között nagyobb a munkanélküliek ill. pályakezdők (A1), vagy a cigány lakossághoz tartozók (A3), továbbá a szóbanforgó munkahelyen az átlagosnál több pénzt keresők (A8) száma. Némileg halványabb viszont a pályázat sikere, ha nagy az átlagosnál kevesebbet kereső új alkalmazottak száma (A7).
A felsoroltakat matematikailag a
H |
= |
M(U + K) |
. |
A0 + A1 + A3 + A8 |
…………………….……...(1) |
F |
A0 + A7+ 1 |
hatékonysági mérőszám fejezi ki. A H értéke az M, U + K és F mutatók változásával azonos arányban változik, az (új) alkalmazottak összetételétől függő utolsó tört értéke viszont csak 0 és 4 között lehet. (Ha a pály
ázó egyetlen új munkahelyet sem létesít, akkor A0 = A1 = A3= A7= A8= 0 és így H = O. Azért kell a nevezőbe a + 1, hogy az osztás ilyen szélsőséges esetben is elvégezhető legyen.)
A formula érdekes tulajdonsága, hogy hatékonyabbnak értékeli ugyan azt az abszolút (pl. 1 MFt) termelési érték-növekedést egy kisebb vállalkozásnál, összhangban azzal, hogy ez a megye számára is értékesebb.
Munkahelyek megtartására irányuló projektek
Ha nem várható el a pályázótól új munkahely teremtése, nem értelmezhető az F (
fajlagos támogatás) értéke. Ilyenkor az
1 + |
B |
- vel |
||
1 |
kifejezést a |
100 |
||
F |
100 |
célszerű helyettesíteni. Abban az “alapesetben”, ha 1 munkahelyre éppen 700 eFt támogatás esik, F = 100 %. Ennek munkahelymegtartás esetén a változatlan létszám “alapeset” felel meg, ekkor B = 0, tehát a két kifejezés egyenlő (1/100). Ha pedig sikerül túlteljesíteni a létszámot (B >
0), a hatékonyság javul. Mivel B értéke negatív is lehet (nem sikerül a teljes létszám megtartása), ilyenkor a hatékonyság gyorsan tart a zérus felé, sőt, a kötelezettség teljesítésének súlyos hiánya esetén negatív értéket is felvehet.
Az alkalmazotti összetételt tükröző tört könnyen értelmezhető a munkahelymegtartás eseteire is, ha az új munkahelyek helyett a megtartott (régi
) munkahelyekre vonatkoztatjuk. Nem növelt létszám esetén nincs új munkahely, tehát A1 = 0 írandó.
A megfelelő (és az előbbi (1) formulával többé-kevésbé összehasonlítható) hatékonysági mérőszám tehát:
H |
= |
M(U + K) |
. |
1 |
+ |
B |
. |
………………..(2) |
|
100 |
A0 + A1 + A3 + A8 |
||||||||
100 |
A0 + A7+ 1 |
Idegenforgalmi szálláshely teremtésére szolgáló projektek
Szálláshelyek létesítésekor általában nem létesül új munkahely, vagy ha mégis, ennek jelentősége elhanyagolható. Nem járunk messze a valóságtól annak feltételezésével, hogy 7 szobánként (14 szálláshelyenként) indokolt 1 főnyi személyzet alkalmazása. Ez pedig azt az ekvivalenciát sugallja, hogy 14 szálláshelyhez rendelhető 700 e Ft, egy szálláshelyhez tehát 50 e Ft támogatás. A szálláshelyteremtés fajlago
s támogatását is F-betűvel jelölve, a hatékonysági mérőszám (1) mintájára
H |
= |
M(U + K) |
. |
I |
……………………………….....(3) |
F |
Imax |
A formulában U a felújított vagy korszerűsített szálláshelyek, K pedig a kapacitásbővülésként értelmezhető szálláshelyek száz
alékos arányát jelenti az összes szálláshelyen belül.
Az esetleges új munkahely szerepét ilyen esetben elhanyagoljuk. Növelje viszont a hatékonyságot a megvalósított szolgáltatások száma (I).
Az ebben a felfogásban számított hatékonyság többé-kevésbé összehasonlítható az előzőkkel.
Programkészítésre/tervezésre irányuló, tanulmányt eredményező projektek
Ilyen projektek közvetlenül sem munkahelyet, sem szálláshelyet nem teremtenek, hatékonyságuk elsősorban a tanulmány terjedelmével és tervezett hatásával mérhető, amit még a kivitelezés minősége motivál.
Mindezt - az eddigiekhez hasonlóan – a kapott támogatáshoz kell viszonyítani. Ezért a normál oldalban kifejezett oldalszám helyett az egy oldalra eső támogatást (E, a tanulmány egységára) célszerű használni. Nyilvánvalóan annál hatékonyabb a projekt, minél kisebb az egységár, ha egyéb tényezőktől eltekintünk, tehát az arányosság fordított. Az előbbiekben használt fajlagos támogatás (F) fogalmával ekvivalens mutatóhoz jutunk, ha “E” értékét 2 kvalifikált tanulmánykészítő személy 3 hónap alatt elkészített, mellékletek nélkül 50 oldalas tanulmányát alapul véve számítjuk (költségekkel együtt 660 eFt munkadíj). Így a 100 %-nak 13,2 eFt / normál oldal felel meg.
A tanulmány tényleges hatása a felmérés idején még általában nem ítélhető meg. Helyette a tervezett hatással célszerű számolni, amely formálisan az érintett lakosság ill. érintett önkormányzatok számával tekinthető arányosnak. Ezen a ponton a másfajta (pl. munkahelyteremtő) pályázatokkal úgy alakítható ki egy (gyenge) ekvivalencia, ha mind az érintett lakosságot, mind az érintett önkormányzatok számát az érintett statisztikai körzet lakosságának ill. önkormányzatai számának százalékában fejezzük ki (L és N).
Ezek alapján a hatékonyság
H |
= |
M |
. |
L + N |
. |
P1 + 4 P2 + 14P3 + 20P4 |
………………………(4) |
E |
2 |
20 |
Mivel az L + N összeg minden érintettet kétszer tartalmaz, az ekvivalenciát javítja, ha a számtani közepet szerepeltetjük a hatékonyságban.
A (4) formula úgy kísérli meg a minőség szerinti korrekciót, hogy súlyozza a tanulmány különböző szintű komponenseit (P
i).
P1 jelenti az ötlet-szinten megfogalmazott
P2 : " a vázlat-szinten kidolgozott,
P3 : " a megvalósítási tanulmány szintjén beépített,
P4 " a kiviteli terv szinten közölt
programok számát a tanulmányban.
A Pi komponensek természetesen minőségben és terjedelemben egyaránt különböznek. A súlyok azt az elképzelést tükrözik, hogy a korrekciós tört értéke egyaránt 1 legyen, ha a tanulmány
1 db kiviteli tervet, vagy
1 db egész és egy “fél” megvalósíthatósági tanulmányt, vagy
5 db részletes programvázlatot, vagy
20 db programötletet
tartalmaz.
Az (4) alapján számított hatékonyság csak fenntartásokkal vethető össze más
típusú projektek (1), (2) vagy (3) alapján számított hatékonyságával.
A H hatékonyságot minden egyes megvizsgált pályázatra kiszámítottuk és ”a projekt megvalósulása” c. táblázat 2. sorában tüntettük fel.
A hatékonyság alapján mutatkozó rangsort “az 1996. évi TFC-támogatású projektek második csoportjának hatékonysága” című diagramon ábrázoltuk.
A VIZSGÁLT PROJEKTEK RÖVID
JELLEMZÉSE
A vizsgált projektekről fotók készültek. Ezekre a szövegben [
] -be írt sorszámukkal hivatkozunk.
Munkahelyteremtésre irányuló projektek
Munkahelymegtartásra irányuló és speciális projektek
Programkészítésre irányuló projekt
Befejezetlen projektek
1998. III. negyedévi
TEVÉKENYSÉGI MONITORING JELENTÉS
az 1996. évben B-A-Z megyei TFC – támogatással megkezdett projektekről
B-A-Z MEGYEI FEJLESZTÉSI ÜGYNÖKSÉG
1998. október
|
A TEVÉKENYSÉGI MONITORINGBA
BEVONT PÁLYÁZATOK
1998. augusztus - október
Munkahelyteremtő projektek
1. |
1020 |
(Kt 19) |
Községi Önkormányzat Bükkaranyos |
2. |
1039 |
(Kt 82) |
Gáz-Globál Kft., Tokaji Telephely |
3. |
1044 |
(Kt 61) |
Zemplén Text Kft., Sátoraljaújhely |
4. |
1047 |
(Kt 3) |
Juhász László, Kazincbarcika |
5. |
1060 |
(Kt 10, 93) |
Községi Önkormányzat, Komjáti |
6. |
1070 |
(Kt 18) |
Cötkény Kft., Tiszabábolna |
7. |
1075 |
(Kt 44) |
Épfa-Rerv Bt., Pálháza |
8. |
1076 |
(Kt 45) |
Fafémtek Bt., Mikóháza |
9. |
1086 |
(Kt 26) |
Elek Emil, Ózd |
10. |
1097 |
(Kt 1) |
Drótáru és Drótkötél Rt., Miskolc |
11. |
1101 |
(Kt 5) |
Flexicó Gmk. Halmaj |
12. |
1110 |
(Kt 83) |
Szárazvölgy Foglalkoztatási Közalapítvány Baktakék |
13. |
1124 |
(Kt 67) |
Húscentrum Kft., Miskolc |
14. |
1132 |
(Kt 33) |
Turul Provincincia Kft., Szikszó |
15. |
1143 |
(Kt 68) |
Polgári Kft., Encs |
16. |
1160 |
(Kt 89) |
Fix Pont Kft., Hernádvécsei Telephely |
17. |
1166 |
(Kt 41) |
Forgakon Szövetkezet, Mezőkeresztes (I. és III.) |
18. |
1177 |
(Kt 86) |
ETFA Kft., Kazincbarcika |
19. |
1181 |
(Kt 79) |
Adria Vin Kft, Ózd |
20. |
1182 |
(Kt 49) |
Gyógybarlang Kft., Jósvsfő |
21. |
1185 |
(Kt 72) |
Alufix Szefém Kft., Szendrő |
Munkahelymegtartó és spec. szolgáltató projektek
22. |
1041 |
(Kt 54) |
Szatev Rt., Szikszó |
23. |
1022 |
(Kt 47) |
Miskolci Sütőipari Kf t., |
Idegenforgalmi szálláshelyteremtő projektek
2. |
1039 |
(Kt 82) |
Gáz-Globál Kft., Tokaji Telephely |
9. |
1086 |
(Kt 26) |
Elek Emil Ózd |
Programkészítésre irányuló projekt
24. |
1102 |
(Kt 34) |
Encs és Térsége Fejlesztési Közalapítvány, Encs |
25. |
1107 |
(Kt 57) |
ÉM. Erdőgazdasági Rt., Miskolc |
26. |
1131 |
(Kt 42) |
Szikszó és Térsége Fejlesztési Társulás, Szikszó |
27. |
1153 |
(Kt 37) |
Galyasági Településszövetség, Perkupa |
A PROJEKT ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
Munkahelyteremtő projektek
Projekt azonosító |
1039** |
1044 |
1047 |
1070 |
1075 |
1076 |
1086** |
1097 |
1101 |
1110 |
1124 |
1132 |
1143 |
|
Felhasznált vnt TFC-támogatás |
e Ft |
11 884 |
9 768 |
1 005 |
- |
1 359 |
13 372 |
1 400 |
10 360 |
9 560 |
2 733 |
1 251 |
5 940 |
4 163 |
% |
39,6 |
30 |
30 |
- |
30,0 |
29,3 |
28,9 |
34,1 |
39,6 |
40,0 |
29,9 |
30 |
29,8 |
|
Felhasznált vt támogatás |
e Ft |
- |
- |
- |
144 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
% |
- |
- |
- |
46,2 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||
Kamattámogatás |
% |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Biztosíték: ingatlan jelzálog |
% |
- |
100 |
100 |
100 |
100 |
40,8 |
100 |
- |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
ingó jelzálog |
% |
- |
- |
- |
- |
- |
59,2 |
- |
100 |
- |
- |
- |
- |
- |
egyéb |
% |
100 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Források: saját készpénz |
e Ft |
18 145 |
22 792 |
2 345 |
168 |
3 219 |
32 207 |
3 446 |
20 046 |
14 576 |
1 700 |
2 933 |
13 860 |
9 796 |
% |
60,4 |
70* |
70 |
53,8 |
70,0 |
70,7 |
71,1 |
65,9 |
60,4 |
24,9* |
70,1 |
70 |
70,2 |
|
bankhitel |
e Ft |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
% |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
egyéb állami tám. |
e Ft |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
2 400 |
- |
- |
- |
% |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
35,1 |
- |
- |
- |
|
egyéb forrás |
e Ft |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
% |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||
Immateriális tartalom |
e Ft |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
% |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
.- |
- |
- |
- |
- |
|
Tartós készlet besz. tartalom |
e Ft |
- |
- |
- |
- |
- |
8 433 |
- |
2 500 |
0 |
460 |
- |
- |
0 |
% |
- |
- |
- |
- |
- |
18,5 |
- |
8,2 |
0 |
6,7 |
- |
- |
0 |
|
Saját kivitelezés aránya |
e Ft |
- |
- |
- |
- |
2 655 |
- |
432 |
1 717 |
- |
- |
- |
6 510 |
- |
% |
- |
- |
- |
- |
58,0 |
- |
8,9 |
5,6 |
- |
- |
- |
32,9 |
- |
* Beszámoló (illetve pénzügyi monitoring) hiányában feltételezett saját hozzájárulás
** Idegenforgalmi jelegű projekt, nem elhanyagolható munkahely-teremtéssel (lásd ezért mindkét kategóriában)
A PROJEKT ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
Munkahelyteremtő projektek |
Munkahelymegtartó projektek |
Projekt azonosító |
1160 |
1166 |
1177 |
1181 |
1182 |
1185 |
1020 |
1060 |
1041 |
1122 |
||||
Felhasznált vnt TFC - támogatás |
e Ft |
8 250 |
4 200 |
- |
10 431 |
4 691 |
24 215 |
522 |
3 500 |
20 000 |
13 377 |
|||
% |
29,8 |
38,9 |
- |
21,6 |
38,3 |
13,2 |
30,0 |
35,8 |
27,4 |
30,0 |
||||
Felhasznált vt támogatás |
e Ft |
- |
- |
6 137 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
% |
- |
- |
49,8 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
Kamattámogatás |
% |
30 |
- |
11,13 |
40 |
- |
- |
- |
29,0 |
- |
- |
|||
Biztosíték: ingatlan jelzálog |
% |
100 |
- |
100 |
100 |
100 |
- |
- |
100 |
- |
- |
|||
ingó jelzálog |
% |
- |
100 |
- |
- |
- |
100 |
100 |
- |
100 |
100 |
|||
egyéb |
% |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Források: saját készpénz |
e Ft |
9 441 |
6 603 |
2 496 |
19 078 |
3 014 |
66 866 |
1 217 |
3 790 |
31 300 |
16 943 |
|||
% |
34,1 |
61,1 |
20,3 |
39,6 |
24,6 |
36,5 |
70,0 |
38,7* |
42,9 |
38,0 |
||||
bankhitel |
e Ft |
10 000 |
- |
3 683 |
18 723 |
- |
45 000 |
- |
2 500 |
- |
- |
|||
% |
36,1 |
- |
29,9 |
38,8 |
- |
24,5 |
- |
25,5 |
- |
- |
||||
egyéb állami tám. |
e Ft |
- |
- |
- |
- |
- |
47 370 |
- |
- |
21 700 |
14 268 |
|||
% |
- |
- |
- |
- |
-. |
25,8 |
- |
- |
29,7 |
32,0 |
||||
egyéb forrás |
e Ft |
- |
- |
- |
- |
4 537 |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
% |
- |
- |
- |
- |
37,1 |
- |
- |
- |
- |
- |
||||
Immateriális tartalom |
e Ft |
- |
- |
- |
- |
- |
8 000 |
- |
- |
- |
- |
|||
% |
- |
- |
- |
- |
- |
4,4 |
- |
- |
- |
- |
||||
Tartós készlet besz. tartalom |
e Ft |
0 |
1 720 |
- |
6 500 |
- |
30 840 |
- |
630 |
- |
- |
|||
% |
0 |
15,9 |
- |
13,5 |
- |
16,8 |
- |
6,4 |
- |
- |
||||
Saját kivitelezés aránya |
e Ft |
4271 |
- |
1 028 |
- |
- |
- |
0 |
- |
- |
- |
|||
% |
15,4 |
- |
8,3 |
- |
- |
- |
0 |
- |
- |
- |
*Beszámoló (illetve pénzügyi monitoring) hiányában feltételezett saját hozzájárulás
A PROJEKT ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
Idegenforgalmi szálláshelyteremtő és egyéb projektek |
Programkészítő/tervező projektek |
Projekt azonosító |
1039* |
1086* |
1102 |
1107 |
1131 |
1153 |
||
Felhasznált vnt támogatás |
e Ft |
11 884 |
1 400 |
1 950 |
5 480 |
3 500 |
420 |
|
% |
39,6 |
28,9 |
69,6 |
61,0 |
70 |
70 |
||
Felhasznált vt támogatás |
e Ft |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
% |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||
Kamattámogatás |
% |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
Biztosíték: ingatlan jelzálog |
% |
- |
100 |
- |
- |
- |
- |
|
ingó jelzálog |
% |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
egyéb |
% |
100 |
- |
- |
- |
- |
- |
|
Források: saját készpénz |
e Ft |
18 145 |
3 446 |
850 |
2 160 |
1 500 |
180 |
|
% |
60,4 |
71,1 |
30,4 |
24,0 |
30 |
30 |
||
bankhitel |
e Ft |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
% |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||
egyéb állami tám. |
e Ft |
- |
- |
- |
1 340 |
- |
- |
|
% |
- |
- |
- |
15,0 |
- |
- |
||
egyéb forrás |
e Ft |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
% |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||
Immateriális tartalom |
e Ft |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
% |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||
Tartós készlet besz. tartalom |
e Ft |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|
% |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
||
Saját kivitelezés aránya |
e Ft |
- |
432 |
- |
- |
- |
- |
|
% |
- |
8,9 |
- |
- |
- |
- |
* Lásd a munkahelyteremtő projekt-csoportban
isA PROJEKT MEGVALÓSULÁSA
Munkahelyteremtő projektek
Projekt azonosító |
1039** |
1044 |
1047 |
1070 |
1075 |
1076 |
1086** |
1097 |
1101 |
1110 |
1124 |
1132 |
1143 |
|
Projekt hatékonyság (H) |
pont |
8 |
98 |
236 |
0 |
41 |
47 |
29 |
21 |
20 |
61 |
135 |
147 |
37 |
A megvalósulás mértéke |
e Ft |
30 029 |
32 560 |
3 350 |
312 |
4 578 |
45 579 |
4 846 |
30 406 |
24 136 |
6 833 |
4 184 |
19 800 |
13 959 |
M |
% |
101,1 |
100* |
100 |
2,4 |
101 |
101,1 |
101,2 |
113,0 |
89,7 |
100* |
89,4 |
100 |
100,6 |
A beruházás előkészítés-igénye |
db |
21 |
2 |
2 |
2 |
6 |
12 |
11 |
4 |
2 |
5 |
6 |
6 |
3 |
Újdonságérték |
e Ft/hó |
1 250 |
670 |
2 000 |
- |
900 |
25000 |
322 |
21 220 |
- |
40 |
6 500 |
900 |
375 |
U |
% |
6,8 |
22,3 |
38,1 |
- |
24,0 |
58,8 |
44,4 |
4,2 |
- |
6 |
9,8 |
6 |
30,9 |
Kapacitásnövekedés |
e Ft/hó |
- |
3 330 |
- |
- |
1 821 |
4000 |
- |
8 000 |
7 400 |
660 |
9 500 |
3 420 |
410 |
K |
% |
- |
62,5 |
- |
- |
34,7 |
8,6 |
- |
1,4 |
21 |
94 |
14,4 |
23,2 |
21,5 |
Egy új munkahelyre jutó támogatás |
e Ft/fő |
754,5 |
390,7 |
182,7 |
- |
679,5 |
955,1 |
466,7 |
319,9 |
421 |
1367 |
164,6 |
185,6 |
438,2 |
F |
% |
75,4 |
55,8 |
26,1 |
- |
97,1 |
136,4 |
66,7 |
44,8 |
60,1 |
195,2 |
23,5 |
26,5 |
62,6 |
Munkahelyteremtés teljesülése ( Ao) |
fő |
15,75 |
25 |
5,5 |
0 |
2 |
14 |
3 |
33 |
22,71 |
2 |
7,6 |
32 |
9,5 |
% |
131,3 |
166,6 |
137,5 |
0 |
100 |
70,0 |
100 |
194,1 |
141,9 |
5,7 |
380 |
160 |
105,6 |
|
Átütemezett munkahely-teremtés |
fő |
- |
- |
- |
- |
6 |
- |
- |
- |
33 |
- |
- |
- |
|
% |
- |
- |
- |
- |
- |
30,0 |
- |
- |
- |
94,3 |
- |
- |
- |
|
Az új munkahelyeket betöltők közül: |
13 |
3 |
5 |
- |
2 |
14 |
- |
12 |
2 |
2 |
2 |
28 |
- |
|
- munkanélküli / kezdő volt (A1) |
fő |
- |
- |
- |
||||||||||
- cégen belül átcsoportosított (A2) |
fő |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
4 |
- |
- |
- |
- |
- |
- cigány (A3) |
fő |
1 |
- |
- |
- |
- |
n.a. |
- |
- |
n.a. |
2 |
- |
4 |
- |
- diplomás (A4) |
fő |
- |
- |
- |
- |
- |
n.a |
- |
1 |
3 |
- |
2 |
1 |
- |
- szakmunkás (A5) |
fő |
12,5 |
22 |
6 |
- |
2 |
13 |
2 |
2 |
10 |
- |
3 |
10 |
7 |
- szellemi alkalmazott (A6) |
fő |
2 |
- |
- |
- |
- |
1 |
- |
- |
6 |
- |
5 |
4 |
1 |
- átlagosnál kisebb keresetű (A7) |
fő |
19 |
22 |
- |
- |
- |
14 |
3 |
- |
17 |
2 |
- |
18 |
11 |
- átlagosnál nagyobb keresetű ( A8) |
fő |
- |
3 |
- |
- |
- |
- |
- |
5 |
- |
- |
3 |
4 |
- |
*Beszámoló (illetve pénzügyi monitoring) hiányában feltételezett költség – arány
** Idegenforgalmi jellegű (lásd ott is)
A PROJEKT MEGVALÓSULÁSA
Munkahelyteremtő projektek
Projekt azonosító |
1160 |
1166 |
1177 |
1181 |
1182 |
1185 |
1020 |
1060 |
||||||
Projekt hatékonyság (H) |
pont |
195 |
49 |
70 |
19 |
37 |
50 |
90 |
13 |
|||||
A megvalósulás mértéke |
e Ft |
27 691 |
10 803 |
12 316 |
48 232 |
12 242 |
18 3451 |
1 739 |
9 790 |
|||||
M |
% |
98,8 |
101,9 |
100 |
54,3 |
104,4 |
115,8 |
99,4 |
100* |
|||||
A beruházás elők észítés-igénye |
db |
13 |
5 |
9 |
13 |
11 |
22 |
3 |
5 |
|||||
Újdonságérték |
e Ft/hó |
3 750 |
3 360 |
2 000 |
- |
- |
12 000 |
- |
1 750 |
|||||
U |
% |
75 |
18,5 |
10,3 |
- |
- |
24 |
- |
14,5 |
|||||
Kapacitásnövekedés |
e Ft/hó |
1 400 |
3 700 |
7 430 |
58 000 |
1 800 |
20 000 |
184 |
- |
|||||
K |
% |
21,9 |
19,3 |
36,9 |
100 |
74,5 |
36,7 |
42 |
- |
|||||
Egy új munkahelyre jutó támogatás |
e Ft/fő |
687,5 |
420,0 |
414,7 |
2006 |
670,1 |
1267,0 |
261 |
700 |
|||||
F |
% |
98,2 |
60,0 |
59,2 |
286,6 |
95,7 |
181,0 |
37,3 |
100 |
|||||
Munkahelyteremtés teljesülése ( Ao) |
fő |
12 |
10 |
14,8 |
5,2 |
7 |
56,5 |
2 |
5 |
|||||
% |
100 |
100 |
158 |
26 |
100 |
148,7 |
200 |
100 |
||||||
Átütemezett munkahely-teremtés |
fő |
- |
- |
- |
14,8 |
- |
- |
- |
- |
|||||
% |
- |
- |
- |
74 |
- |
- |
- |
- |
||||||
Az új munkahelyeket betöltők közül: |
11 |
6 |
8 |
12 |
- |
38 |
2 |
1 |
||||||
- munkanélküli / kezdő volt (A1) |
fő |
|||||||||||||
- cégen belül átcsoportosított (A2) |
fő |
- |
- |
- |
1 |
1 |
- |
- |
1 |
|||||
- cigány (A3) |
fő |
2 |
n.a. |
- |
n.a. |
- |
1 |
- |
- |
|||||
- diplomás (A4) |
fő |
1 |
- |
- |
- |
4,5 |
2 |
2 |
2 |
|||||
- szakmunkás (A5) |
fő |
6 |
7 |
8 |
8 |
- |
39 |
- |
- |
|||||
- szellemi alkalmazott (A6) |
fő |
1 |
- |
- |
1 |
6 |
5 |
2 |
4 |
|||||
- átlagosnál kisebb keresetű (A7) |
fő |
- |
10 |
10 |
12 |
7,5 |
18 |
2 |
3 |
|||||
- átlagosnál nagyobb keresetű ( A8) |
fő |
1 |
- |
- |
1 |
- |
2 |
- |
2 |
*Beszámoló (illetve pénzügyi monitoring) hiányában feltételezett költség – arány
A PROJEKT MEGVALÓSULÁSA
Munkahelymegtartó vagy speciális szolgáltató projektek
Projekt azonosító |
1041 |
1122 |
||||||
Projekt hatékonyság (H) |
pont |
83 |
56 |
|||||
A megvalósulás mértéke |
e Ft |
73 000 |
44 588 |
|||||
M |
% |
104,3 |
99,3 |
|||||
A beruházás előkészítés-igénye |
db |
9 |
16 |
|||||
Újdonságérték |
e Ft/hó |
23 000 |
28 152 |
|||||
U |
% |
65,7 |
38,5 |
|||||
Kapacitásnövekedés |
e Ft/hó |
8 750 |
24 610 |
|||||
K |
% |
20 |
20 |
|||||
Munkahelyteremtés teljesülése ( Ao) |
fő |
71 |
359 |
|||||
- beruházás egyenlege (B) |
% |
+ 1,7 |
0 |
|||||
Az új munkahelyeket betöltők közül: |
||||||||
- munkanélküli / kezdő volt (A1) |
fő |
n.a. |
- |
|||||
- cégen belül átcsoportosított |
fő |
- |
- |
|||||
- cigány (A3) |
fő |
n.a. |
n.a. |
|||||
- diplomás |
fő |
n.a. |
n.a. |
|||||
- szakmunkás |
fő |
n.a. |
n.a. |
|||||
- szellemi alkalmazott |
fő |
n.a. |
n.a. |
|||||
- átlagosnál kisebb keresetű (A7) |
fő |
18 |
124 |
|||||
- átlagosnál nagyobb keresetű ( A8) |
fő |
11 |
111 |
*Beszámoló (illetve pénzügyi monitoring) hiányában feltételezett költség – arány
** Idegenforgalmi jellegű (lásd ott is)
A PROJEKT MEGVALÓSULÁSA
Idegenforgalmi szálláshelyteremtő projektek |
Programkészítő/tervező projektek |
Projekt azonosító |
1039 |
1086 |
Projekt azonosító |
1102 |
1107 |
1131 |
1153 |
|||
Projekt hatékonyság (H) pont |
1 |
45 |
Projekt hatékonyság (H) pont |
130 |
191 |
115 |
30 |
|||
A megvalósulás mértéke eFt |
30 029 |
4 846 |
A megvalósulás mértéke eFt |
2 800 |
8 980 |
5 000 |
600 |
|||
M |
% |
101,1 |
101,2 |
M |
% |
100 |
99,8 |
100 |
100 |
|
A beruházás előkészítés – igénye db |
21 |
11 |
A beruházás előkészítés – igénye db |
2 |
6 |
8 |
2 |
|||
Új szálláshely megvalósulás fő |
13 |
21 |
Tanulmány terjedelme n.old. |
120 |
637 |
263 |
45 |
|||
Újdonságérték és kapacitásnövekedés eFt/hó |
1 250 |
322 |
egységára eFt/old |
16,25 |
8,60 |
13,3 |
9,33 |
|||
(U+K) |
% |
6,8 |
44,4 |
E |
% |
123,1 |
65,2 |
100,0 |
70,7 |
|
Egy szálláshelyre jutó (fajlagos) támogatás eFt/szh |
914 |
66,7 |
Az érintett térség lakossága ezer f ő |
35 347 |
225,2 |
19 911 |
4 210 |
|||
F |
% |
1 828 |
133,3 |
L |
% |
100 |
47,7 |
100 |
11,7 |
|
Idegenforgalmi szolgáltatás (X: van) |
Érintett önkormányzatok száma db |
55 |
21 |
24 |
11 |
|||||
|
x |
N |
% |
100 |
9,2 |
100 |
23,9 |
|||
|
x |
x |
A kidolgozott programok száma db |
|||||||
|
x |
x |
|
2 |
- |
5 |
- |
|||
|
x |
x |
|
4 |
- |
1 |
6 |
|||
|
x |
x |
|
1 |
2 |
1 |
- |
|||
|
x |
|
- |
1 |
- |
- |
||||
|
x |
x |
||||||||
|
x |
|||||||||
|
az excel táblázat ide kerül
A MEGFIGYELT PROJEKTEK RÖVID JELLEMZÉSE
A megfigyelt projektekről fotók készültek, ezekre a szövegben [ ] zárójelbe írt számmal hivatkozunk.
Munkahelyteremtő projektek
építése. - Korábbi bérelt helyükről a támogatás segítségével új telephelyre költöztek, amely egy tágas, további bővítési lehetőséget kínáló gyártócsarnokból [7, 8] irodát, bemutató helyiséget, raktárat és vendégszobát magába foglaló külön épületből [9] áll. Közvetítőkön keresztül négy német cég számára gyártanak női felsőruházatot. A megrendelő által küldött anyagból 500-2000 darabos tételeket varrnak [10], előre megadott szabásminta alapján [11]. Egy-egy kollekció forgási ideje általában 4 hét. Saját modellezéssel nem foglalkoznak, mert költséges és bizonytalan. (Egy önálló modell kialakítása 5-7 millió Ft-ba kerülne.) - A termelés egy műszakban folyik, a dolgozók órabért kapnak, egy részük bejáró. A szűkebb térségben több varroda is van, a kapcsolódó munkaerő kínálat szűkös. Munkaerő gondjaikat saját tanulóképzéssel igyekeznek megoldani.
3. 1047 Juhász László, Kazincbarcika. A projekt: építőipari kereskedelmi és szolgáltató centrum kialakítása. - A vállalkozó eredetileg építőanyag kereskedelemmel és építőipari kivitelezéssel foglalkozott. A pályázaton nyert támogatás révén lehetőséget nyert a szakosodásra, elsősorban külső és belső burkoló munkák anyagellátását és elvégzését vállalja. Az épületbővítés [12] eredményeként kialakított bemutatóteremben [13] hazai és import mintadarabok, kollekciók láthatók. Az udvar hátsó részén építőanyag-raktárakat [14] alakított ki. Az egyik szobában [15] szaktanácsadó, tervező szolgáltatást működtet. A vállalkozás prosperál, a támogatás kiemelkedő hatékonyságúnak bizonyult.
4. 1070 Cötkény Kft., Tiszabábolna. A projekt: étterem és panzió létesítése ökoturizmus céljára. - A projektben tervezett étterem és panzió megvalósítása még a kezdeteken is alig jutott túl. Mindössze egy romos épület lebontására és a szennyvíztároló kialakítására került sor. A pályázó az egész “Cötkény program” kisiklásával magyarázza a projekt meghiúsulását, bár a jövőben lát még reményt a terv megvalósítására. A szerződés teljesítésének elmaradása okán a Megyei Területfejlesztési Tanács visszavonja az eredetileg megitélt 6 MFt visszatérítendő támogatást és a felvett 144 eFt visszafizetésére, valamint az előírt kamatok megfizetésére kötelezi a Kft-t.
5. 1075 Épfa-terv Bt., Pálháza A projekt: fafeldolgozó üzem bővítése. A beruházás kertében közepes teljesítményű rönkfeldolgozó gépsor [16], termék bemutatóterem, faragóműhely [17] és iroda létesült. Az utóbbiak számára a régi asztalosműhely egy új épületszárnnyal [18] egészült ki. A beruházás egyaránt utat nyit a fűrészárutermelés és a bútorasztalos jellegű fafeldolgozás növelése felé. A hatékonyság mérsékelt; a közelben egy nagyságrenddel nagyobb kapacitású és forgalmú fafeldolgozó üzem (Fafémtek Bt.) működik, ezért a bútorasztalos jellegű feldolgozás látszik életképesnek.
6. 1076 Fafémtek Bt., Mikóháza. A projekt:fafeldolgozó üzem kapacitásbővítése. - Atámogatással megvalósított üzembővítés a telephely lejtős részének feltöltését [19], az üzemcsarnok [20] felújítását és gépi berendezéseinek kiegészítését [pl. 21], raktárak [pl. 22], előszárítók [23, 24], szárító-gőzölő kamra[25] és mészmű [26] építését jelenti. A gőzölő gázfűtésű és klímaszabályozóval [27] van felszerelve. - A fakereskedelemről a hangsúly áttolódott a nagyobb mértékben feldolgozott áruk előállítására és értékesítésére. A beszerzett gépekkel burkolóanyagokon (lambérián) kívül homlokzatdíszeket és ragasztott bútorlapokat is gyártanak.
7. 1086 Elek Emil vállalkozó, Ózd. A projekt: panzió létesítése Ózdon. - A támogatás az ózdi Strand Bisztró panzióvá alakításához [28] nyújtott segítséget. Az átépítés során az emeleten 3 szobát és egy társalgót alakítottak ki, ez utóbbi szükség esetén szintén szobának rendezhető be. A szobák mindegyikéhez zuhanyzó is tartozik. A földszinten megmaradt a büfé, a raktár és az irodahelyiségek. Az épület a bővítés során egy földszinti étteremmel [29] és konyhával [30], az emeleten pedig [29] még két szobával bővült. Összesen 21 fő elhelyezésére van lehetőség. A panzió vendégköre kisebb részt az idelátogató turistákból, nagyobb részt az Ózdon és környékén rövidebb- hosszabb ideig kiküldetésben dolgozókból áll össze. Az étterem a szállóvendégek mellett a környék lakóit, illetve szezonban a strandolókat is kiszolgálja. A támogatott további munkaerő felvételét tervezi, amennyiben forgalma reményei szerint nő. Az alacsony bérek miatt a projekt hatékonysága munkahelyteremtőként gyenge, idegenforgalmi beruházásként (lásd ott is) valamivel jobb.
8. 1097 Drótáru és Drótkötél Rt., Miskolc. A projekt: huzaltermékek kikészítésének fejlesztése.- A beruházás az exportpiac igényeinek jobb kielégítését szolgálja. Az új gépekkel [31, 32] megvalósított csévélési és kötegelési módszer [33, 34] megerősíti a gyár pozicióit a piacon. A fejlesztés összhangban van az EU minőségi követelményeivel. Nemcsak a nemzetközi szabvány előírásait, hanem az ISO 9002 minőségbiztosítás normáit is érvényesítik. - Prognosztizálható, hogy a cég fejlesztési tervei és a foglalkoztatottság hosszabb távon ellentétbe kerülnek egymással: a technológia továbbbi fejlesztése, vagy egy esetleges piacbeszűkülés létszámfölösleget erdményezhet. Máris előfordult, hogy az Rt-ből a karbantartók új társaságba léptek át. Ezek foglalkoztatásáért a cég 5 évre kénytelen volt felelősséget vállalni. Ha a munkaerőállomány tovább osztódik, az Rt-nek a belépő társasággal kötendő szerződésben célszerű biztosítékot szereznie a foglalkoztatásra, mivel a további ilyen esetekben is a D&D marad a felelős. –A gyenge hatékonyság oka hogy a beruházás volumene a gyár havi termelési értékéhez képest kicsi.
9. 1101 Flexicó Gmk, Halmaj. A projekt: csomagolótér építése. - A beruházás kettős (TFC és GFC) támogatással valósult meg. Egy régi épület [35, 36] felújításával, illetve átépítésével jött létre a mintabolt [37] és az iroda-szárny [38]. A megépített csarnok [39] jelenleg raktárként szolgál [40], de már az önálló gyártásra való átállás érdekében készült. Most még csak csomagolják a gyermek- és felnőttpelenkákat és a különböző női hygiéniai termékeket, közben építik az országos terjesztési hálózatot. A termelés fejlesztésével együtt eljárást dogoznak ki a keletkező hulladék hangszigetelő anyagként való felhasználására. Tervezik egy saját csomagolóanyag-nyomda kialakítását, amely külső igényeket is képes lenne kielégíteni. - A viszonylag alacsony hatékonyság oka, hogy a beruházás nem közvetlenül a termelést növeli, hatása csak áttételesen és hosszú távon mutatkozhat meg.
10. 1110 Szárazvölgy Foglalkoztatási Közalapítvány, Baktakék. A projekt: kinder-tojás csomagolóüzem létesítése. - A Közalapítvány a támogatással több szárazvölgyi község munkanélkülijét foglalkoztató tevékenység feltételeit teremtette meg. A felújított épületben [41] egy tágas termet erre a tevékenységre készített munkaasztalokkal [42] rendeztek be, ahol úgynevezett kindertojás-meglepetést szereltek össze. A termelés kezdetben a szerződésnek megfelelően, a vállalt dolgozói létszámmal folyt. A megbízó azonban a nagy távolság miatti tetemes szállítási költségekre való hivatkozással ez év márciusában felmondta a szerződést, beszüntette a gyártást. Az alapítvány vezetői azóta keresnek uj partnert, megbízót, eddig eredménytelenül. Jelenleg két főt foglalkoztatnak, tökmag szárításával [43]. - A Közalapítvány kérelmére a Területfejlesztési Tanács egy évre felfüggesztette a foglalkoztatási kötelezettséget.
11. 1124 Húscentrum Kft., Miskolc. A projekt: hűtő és tároló kapacitás bővítése, a telephely kialakítása. - A támogatás húsnagykereskedelem céljait szolgálta. A telephelyül szolgáló épület [44] belső átalakítása során elsősorban a hűtési lehetőséget növelték meg hűtőkamrákkal [45], mellékhelyiségeket [pl. 46] és az elosztás adminisztrációjára alkalmas irodát [47] alakítottak ki. A hűtőkapacitás megnövelésével nemcsak a piacrészesedést tudták megnövelni, hanem a baromfi forgalmazásával a termékskálát is szélesitették. A megnövekedett forgalom az árbevétel jelentős növekedését eredményezte és a foglalkoztatott létszám további növelését tette szükségessé: ezért erős a projekt hatékonysága. Jelenleg majdnem teljesen kihasználják a meglévő kapacitásukat. - A Kft tevékenysége csak nagyon nagy jóindulattal minősíthető feldolgozásnak, támogatása utólag nézve alig illeszthető az 1996. évi támogatási célok közé.
12. 1132 Turul Provincia Kft., Szikszó. A projekt: vásárcsarnok és telephely kialakítása. - A Kft a beruházásal elsősorban irodaházát [48] alakította ki, illetve rendezte be [49, 50], néhány munkagépet szerzett be [pl. 51], valamint - egy korábbi mozi épületéből- vásárcsarnokot [52] alakított ki. Ez utóbbit jelenleg vegyes árukínálat [53] jellemzi. A Kft. fő tvékenységi köre az önkormányzati megrendelések teljesítése. Jelenleg Szikszó város szennyvízcsatornázásának és szennyvíztisztítójának a földmunkáit végzik, de ők a munka generálkivitelezésének várományosai is [54]. A muka volumene oly nagy, hogy az eredetileg vállalt alkalmazási létszámot már jóval túlhaladták. Ennek köszönhető a projekt kiemelkedően magas hatékonysága.
13. 1143 Polgári Kft., Encs. A projekt: fémszerkezeti lakatosüzem létesítése. - A beruházás keretében lakatosműhely [55] és irodaház [56] létesült. Az irodaház kissé túlméretezett a Kft. tevékenységéhez képest. A Kft. elsősorban épületlakatos tevékenységet folytat, szimbiózisban a Hernádvölgye építőipari BT-vel, amelyből kivált. Egyedi lakatosmunkák megrendelésének teljesítésével a térségben korábban is meglévő, de ki nem elégített igényeket szolgálnak ki. - A hatékonyság gyenge, elsősorban az alacsony munkabérek miatt.
14. 1160 Fix Pont Kft., Hernádvécse. A projekt: sütőüzem létesítése Hernádvécsén. - A korábban tisztán pénzügyi tevékenységet űző Kft. Hernádvécsén péküzemet létesített [57], amely a helyi és környező települések kenyér- és péksütemény ellátásába nagy változást hozott. A beruházást korszerű berendezésekkel [58, 59, 60] valósították meg.A csarnokban raktár [61], zuhanyzó [62] és más helyiségek kialakítására is sor került. A kemencéket gázzal fűtik [63]. Saját szállítókapacitásukkal mintegy tíz falut látnak el kenyérrel és péksüteménnyel. Jelenleg csak egy műszakban dolgoznak. - Az alkalmazottak kezdők, vagy munkanélküliek voltak, s viszonylag jól keresnek. Ez a fő oka a projekt kiemelkedő hatékonyságának.
15. 1166 Forgakon Szövetkezet, Mezőkeresztes. A projekt:
fékdob-gyártás fejlesztése. - A beruházás jellemzését lásd az I. negyedévi monitoring jelentésben (12). Ott tévesen szerepel az újdonságérték és kapacitásnövekedés. A helyes érték rosszabb hatékonyságot eredményezett volna, de ezt a munkáslétszám sikeres feltöltése kompenzálta, így közepes lett.
16. 1177 ETFA Kft., Kazincbarcika. A projekt: fűrészüzem bővítése, asztalosüzem létesítése. - A beruházás keretében a fűrészüzem egy nyitott csarnokkal [64], asztalosműhellyel [65, 66], több kisebb géppel, porelszívóval [68] és gatterfűrésszel [67] bővült. Épületasztalos termékek mellett tetőszerkezeti elemeket, raklapelemeket és faszenet is gyártanak, ez utóbbit exportra. Az új gépek beállításával jelentősen megnőtt a kapacitásuk, melynek egy része még kihasználatlan. A foglalkoztatottak nagy része, majdnem fele román vendégmunkás, akik rendelkeznek munkavállalási engedéllyel. Az előírt foglalkoztatási kötelezettségüknek szezonális ingadozásokkal tesznek eleget.- A támogatás hatékonysága jó, bár a bérek alacsonyak, de főleg munkanélkülieket alkalmaz a Kft.
17. 1181 Adria Vin Kft., Ózd. A projekt: palackozó üzem létesítése. - A beruházás nagykapacitású szeszfőző és palackozó üzemnek indult. A műszaki tartalom módosulásával a szeszfőzde és a raktárépület elmaradt, megvalósult viszont a palckozó üzem, amelynek az épülete [69] magába foglalja az irodákat [70], a raktárakat [71], és a szociális létesítményeket [72] is. A palackozó technológiailag [72, 73, 74, 75, 76] korszerű, gázfűtésű [77] üzem, tartályos gázellátással [78]. - Az üzem beindítását jelentősen késleltette, hogy az új jövedéki törvény szerint 40 milliós kauciót kellett letenni a jövedéki engedély kiváltásához, amit a Kft. csak 1998. júniusában tudott teljesíteni. Ennek többé-kevésbé egyenes következménye az lett, hogy a Kft. üzleti kapcsolatai beszűkültek és a termelés (palackozás) felfuttatásának üteme messze elmaradt a tervezettől, a foglalkoztatottság szintje pedig ehhez igazo dva, nagymértékben elmaradt a vállalttól. - Az átütemezéshez a Területfejlesztési Tanács nem járult hozzá, és a szerződésszegés esetére előírt szankciók érvényesítését rendelte el.
18. 1182 Gyógybarlang Kft., Jósvsfő. A projekt:
barlangszanatórium átalakítása. - A Kft. 46 férőhelyes, barlangterápiás gyógyüdülőt üzemeltet. A régi faház erre a célra csak két nyári hónapban volt alkalmas. A beruházás keretében az épület hőszigetelő burkolatot kapott [79], belülről felújították [80, 81, 82] és gázfűtéssel látták el [83, 84]. Ezáltal a létesítmény évente 10 hónapon át üzemképes. Az átalakítással szükségessé vált a szálláslehetőség szélesebbkörű propagálása, mert a OEP már ebben az évben sem fizetett hozzájárulást a betegek után. (Korábban ez a költségek 70%-a volt.) Külföldi vendégeik is vannak, ami a barlangon kívül töltött időre jobb programszervezést követel meg. - A támogatás hatékonysága a gyenge keresetek miatt kisebb az átlagosnál.19. 1185 Alufix Szefém Kft., Szendrő. -
A projekt: horganyzás-korszerűsítése, alumíniumfeldolgozás bővítése. - A beruházás egyrészt a galvanikus horganyzás kiterjesztését valósította meg nagyobb méretű acélszerkezetekre [85, 86], másrészt a tűzi horganyzás technológiáját honosította meg az üzemben. A galvanikus horganyzáshoz elszívó berendezés [87] is épült, a tűzi horganyzáshoz felületkezelő kádsor [88] mártó kemence [89], mártó manipulátor [[90] is létesült. Egyik fő termék az ipari célokra készített horganyzott gázhűtő [91], de bérhorganyzást is vállalnak. A beruházás eredménye a gáz bevezetése [92] és a laboratórium [93] kialakítása is. - Az üzem nagyságához mérten a hatékonyság igen jó. További fejlesztési terveikben komolyan számítanak újabb területfejlesztési támogatásra.
20. 1020 Községi Önkormányzat, Bükkaranyos. A projekt: óvodai tornaszoba kialakítása. - A támogatással az önkormányzati óvoda tetőterének beépítésére [94] és egy iroda, valamint egy tornaszoba kialakítására [95] került sor. A község 1323 lakosából jelenleg 62 jár óvodába. Az intézményben az átépítés után két csoportot alakítottak ki, így javult a gyerekekkel való foglalkozás színvonala is. Az óvodában 35 gyerek altatható egyszerre, (a többit ebéd után hazaviszik.) A lakosság 35%-a, az óvodások 27,5 %-a a cigány kisebbséghez tartozik. Az óvodabővítés érezhetően hozzájárul a lakosság megtartásához. - A projektben foglalt beruházás un. humán infrastruktúra-fejlesztés, amelynek hatékonysága ritkán magas, jelen esetben viszont átlag feletti.
21. 1060 Községi Önkormányzat, Komjáti. A projekt: új háziorvosi, anya- és csecsemővédelmi körzet kialakítása. - A projekt támogatásával orvosi rendelő [96], terhes- és csecsemőgondozó [97] felépítésére és berendezésére került sor. Mindezeket egy épület [98] tartalmazza, melynek tetőterében szolgálati lakás létesül. Az építkezés befejezésével egy időben nem sikerült orvost találni a községnek. Miután ez a probléma megoldódott, az általános ellátáshoz szükséges felszerelés mellett az orvos szakvégzettségének megfelelően (orr, fül, gége) egészítették ki az eszközöket. A rendelőkhöz kapcsolódó előkészítő és kezelő helyiségek felszereltsége megfelel a korszerű egészségügyi ellátás követelményeinek. A projekt megvalósításával lehetőség van a környező falvak orvosi ellátásának megszervezésére is. - A projekt a humán infrastruktúra-fejlesztés kategóriájába tartozik. Hatékonysága elsősorban azért mutatkozik alacsonynak, mert a községi költségvetést mindössze 14,5 %-ban érinti a MEP-től kapható hozzájárulás
Munkahelymegtarásra irányuló projektek
22. 1041 SZATEV Rt., Szikszó. A projekt: takarmánygyártás technológiai korszerűsítése. - Az állati fehérje feldolgozás környezet- és munkavédelmi szempontból kritikus mozzanata az elhullott állati tetemekből és a vágóhidakon fel nem használt maradványokból álló bűzös “alapanyag” fogadása. Különösen élesen vetődik ez fel a SZATEV Rt. [99] esetében, ahonnan az uralkodó szélirány rendszeresen a város felé tereli az üzem technológiai és szennyvizének a bűzét. A beruházás a fogadótér [100, 101] átalakítását szolgálta. A bűzt zárt csőrendszer [102] szállítja a biológiai semlegesítőbe. A végtermék a húsliszt [103], amit műanya gzsákokba csomagolnak. A húsliszt minősége is javult a beruházás révén, így magasabb lett az eladási ár. - A projekt keretén belül sor került a gázvezeték [104] megépítésére is, az üzem telekhatáráig. A vezeték tulajdonjogáért cserébe a Gázművek hajlandó az üzem területén megépíteni a gázfogadó állomást. - Az üzemben három műszakban dolgoznak.
23. 1122 Miskolci Sütőipari Kft. A projekt: Termelés korszerűsítése és átszervezése, védőgá
zas csomagolás bevezetése.- A Kft. Miskolc egyik nagyüzeme [105]. A projekt segítségével végrehajtott fejlesztés eredményeként kijutott a megyéből: Budapestre és Debrecenbe is szállítanak. Miskolc és környéke ellátásában 70%-os a részvételük. A gazdasági eredményeiket tekintve már nem veszteségesek, de még komoly nyereségük sincs. Elkezdték a minőségbiztosítási rendszer kiépítését, a Miskolci Egyetemmel kutatási-fejlesztési, együttműködési szerződést kötöttek. A munkaerő megtartásával - részben a modernizálás, részben az éjszakai műszakkal párosuló alacsony bérek miatt - várhatóan gondjaik lesznek. - A beruházás lehetővé tette néhány új termék (pl. szeletelt, védőgázba csomagolt kenyér, félkész tészta stb) gyártását, új kemencékkel [106, 107], kelesztő kamrával [108], dagasztó gépekkel, [109] kenyérszállító [110] és lisztadagoló rendszerrel [111] gazdagította a technológiát és pótolt néhány hiányzó árumozgató eszközt [112, 113]. - A hatékonyság közepes, ami nagyüzemi viszonylatban jó erdmény.
Programkészítésre irányuló projektek
24. 1102 Encs és Térsége Fejlesztési Közalapítvány, Encs. A projekt: tanulmány készítése a térség fejlesztési lehetőségeiről. - A tanulmány címe: Térérségi fejlesztés az Encs és Térsége Fejlesztési Közalapítvány működési területén [114], és két kötetből áll. Foglalkozik a gyümölcslé hasznosítással, ipari növények termelésével. zöldségtermesztő és kisállatnevelő rendszerekkel, a falusi turizmussal, egy volt üzemcsarnok hasznosításával, oktatási elképzelésekkel. Érinti szabad kapacitások és együttműködési lehetőségek feltárását. - A tanulmány eredményességét növeli, hogy a témák az egész 503-as statisztikai körzetet érintik.
25. 1107 ÉM Erdőgazdasági Rt, Miskolc. A projekt: erdei iskola megyei hálózatának kialakítása, kisvasút vonalbővítés.
- A tanulmány egyik része a kisvasút papírgyár- örvénykői ágának meghosszabbítását részletezi, egészen Tardonáig [115]. Ez magába foglalja a nyomvonal kijelölésének, a magántulajdonú földek kisajátításának és a vasút megépítésének a tervét és kapcsolódik hozzá egy hatástanulmány is [116]. Az előző témához lazán kapcsolódó, önálló kötet az erdei iskolák és tanösvények terve [117]. Az iskolás gyerekek rendszeres foglalkozásokon [118] ismernék meg környezetük növény- és állatvilágát. Ilyen erdei iskolákat nemcsak a Bükkben, hanem a Zempléni hegységben és az Aggteleki karszt területén is terveznek kialakítani. A munka részben megvalósítási tanulmány, nagyobb részben kiviteli terv szintű. - Hatékonysága kiemelkedő.
26. 1131 Szikszó és Térsége TFT, Szikszó. A projekt: térségi komplex fejlesztési program kialakítása. - Előtanulmányként elkészült a Befektetők kézikönyve, ami a térség gazdasági alaptérképeként fogható fel. A mikrotérségi fejlesztési stratégia [119] keretében 6 témát dolgoztak ki részletesen: egészségügy, oktatás-kultúra, agrárfejlesztés, idegenforgalom, turizmus, közlekedésfejlesztés és szennyvízcsatornázás. - A tervek cégekkel és intézményekkel való egyeztetését megnehezíti, hogy a partnerek még nem eléggé érzik szükségét a kistérségi szinten való egyeztetésnek. A TFT szerint még nem jött el az ideje más, szomszédos kistérségekkel való közvetlen együttműködésnek, viszont aktuális lenne, hogy az MFÜ, vagy más szerv a koordináló szerepet felvállalja a kistérségi fejlesztési szervezetek működtetésében. Gondot jelent, hogy a térségben kevés a prosperáló, erős vállalkozás. - A tanulmány érdekes, színvonalas munka, széles körben való ismertetése magas hatékonyságúvá tehetné.
27. 1153 Galyasági Településszövetség, Perkupa. A projekt: stratégiai fejlesztési terv kidolgozása. - A Galyasági Településszövetség 11 települést fog át. A támogatás segítségével elkészült tanulmány [120] címe: “Galyaság Mikrotérségi Fejlesztési Stratégia”, és a térség kitörési pontjait igyekszik megfogalmazni, figyelembe véve az ott működő vállalkozások elképzeléseit. A terület jellegéből adódóan az idegenforgalom, a falusi turizmus fejlesztése az elsőrendű cél. Ennek érdekében megfelelő fogadó- és szálláshelyek, illetve az Északerdő Rt-vel közösen erdei iskola, tanösvény kialakítását tervezik. A térségben működő vállalkozásokat is a helyi kehetőségek kiaknázására (fa- és kőfeldolgozás, gyógynövény begyűjtés, feldolgozás) ösztönzik.