Ózd az elsők között ismerte fel, hogy a gazdasági-társadalmi struktúraváltásnak egyik fontos eleme a kis- és közepes vállalkozások létrejöttének elősegítése. A térségre korábban jellemző nagyvállalati szerkezet megváltoztatásában s az ezzel járó feszültségek, elsősorban foglalkoztatási problémák enyhítésében a kis- és közepes vállalkozások szerepe akkor is jelentős, ha tudjuk, ezek önmagukban a problémákat nem oldják meg, hatásuk az ipar- és foglalkoztatáspolitika egyéb intézkedéseivel érvényesül.

 

Számos országos szervezetet megelőzve elsőnek (vagy az elsők között) jött létre 1989. közepén a RÉGIÓ Ózdi Szerkezet-Fejlesztő Korlátolt Felelősségű Társaság.

 

A cég székhelye: 3600 Ózd, Bethlen Gábor út 4.

Telefon száma: 48/472-971; 473-126

Telefax száma: 48/471-553

Alapítás éve: 1989.

Törzstőkéje: 6,3 M Ft

Éves forgalma: 20 M Ft

Kapcsolattartó személy neve: Tímárné Csépányi Judit

ügyvezető igazgató

 

A RÉGIÓ Kft. közel 10 éves működése alatt (a körülmények és lehetőségek hatására folyamatosan változó szakmai tartalommal) minden közvetlen állami támogatás nélkül a következő főbb feladatokat látta el:

 

 

 

 

Például:

 

International AB, Stockholm, közreműködő)

 

 

Segal Quince Wicksteed Limited, Cambridge, közreműködő)

 

 

1992.

 

“Ó Z D

 

A térség központi települése a mintegy 46.000 lélekszámú Ózd. Jelenlegi helyzete s az e helyzetet kiváltó körülmények közismertek, s mind kialakulásuk időrendje, mind a nehézségek méretei miatt a térségi depresszió, a válságkezelés, a foglalkoztatási problémák, s mindezek valamilyen kezelésének országos tanpéldájává vált.

 

A munkanélküliség 1992. december 31-én meghaladta az országos átlag háromszorosát, s a megközelítően 9000-es létszámával abszolút számban is “listavezető”. A város megítélése és helyzete több tekintetben kettős. A város és térsége helyzetét ismerve a közelmúltban számos Kormány-intézkedés történt mind az azonnali válságkezelés, mind a későbbi esetleges megoldások keresésének közép- és hosszú távú kibontakozásának elősegítésére. Az egyedi finanszírozásokban, térségi kedvezményekben konkrét infrastrukturális és egyéb fejlesztésekhez nyújtott támogatásban megmutatkozó példák mellett a város általános megítélése, image-e – esetenként “helyi forrásokra” visszavezethetően is – vegyes, helyenként rossz. Ez a kialakult állapot alapjaiban rontja az egyébként is igen nehéz körülmények között induló vagy működő kisvállalkozók vállalkozási, kereskedelmi befektető-társi lehetőségeit.

 

Hasonlóképpen összetett képet mutat a város üzletélénkítő, vállalkozásélénkítő tevékenysége, gyakorlata.

 

A város életét meghatározó iparágak válságát észlelve 1989-ben az országban elsőként illetve az elsők között létrehozták a RÉGIÓ Ózdi Szerkezet-Fejlesztő Kft-t abból a célból, hogy üzleti alapon kifejtett tevékenységével a város és környékének üzletélénkítését, a vállalkozói infrastruktúra kialakítását segítse elő, végezze el.

 

Ugyancsak az országban elsők között itt kezdte meg működését a világbanki projektként megvalósított – az Észak-Magyarországi Átképző Központ egységeként működő – átképző központ, amely korszerű módszerekkel igyekszik évente több száz munkanélküli munkaerőpiaci esélyeit javítani.

 

Mind megoldásként, mind intézményként Ózdon alakult meg először a Foglalkozatási Társaság, amely sajátos megoldásaival részben az egyénileg, ill. helyi erőből megoldhatatlan azonnali válságkezelésre adott részleges megoldást, részben átmeneti időt biztosít társadalmi szempontból potenciális munkanélküliek számára átképzésre, továbbképzésre, ill. vállalkozóvá válásra.

 

A Foglalkoztatási Társaság jelenleg 2700 fő volt kohászati dolgozót “foglalkoztat” munkaviszonyban 80 %-os alapbér folyósítása mellett. Az itt állományban lévő dolgozók igény esetén természetesen munkavégzésre kötelezettek, illetőleg mind kötelezés, mind önkéntes alapon különféle oktatásban vesznek illetve vehetnek részt.

 

Jelentős munkát végez a Megyei Munkaügyi Központ helyi kirendeltsége, amely a munkanélküli segélyezés adminisztratív bonyolítása mellett képzési, továbbképzési lehetőségeket, ill. munkaerő-közvetítési, elhelyezkedési szolgáltatásokat biztosít.

 

A városi érdekeket is figyelembe vevő vállalkozói irányokat, kezdő vállalkozókat támogat az ózdi önkormányzat által kezdeményezett Ózdi Foglalkoztatási és Vállalkozás-Fejlesztési Alapítvány.

 

A vállalkozóvá válás, a vállalkozói infrastruktúra, ezen belül a vállalkozói inkubátor rendszer kialakításában döntő szerepet vállalt a RÉGIÓ Kft. által kezdeményezett és kezelt Ózdi Vállalkozói Központ és Inkubátor Alapítvány.

 

A szakmai infrastruktúra, a vállalkozói információs rendszer kiépítése és működtetése mellett az Ózdi Kohászati Üzemek épületadományozásában megnyilvánuló igen jelentős támogatása mellett számottevő külső forrás bevonásával 1992-ben megvalósult az ózdi “Vállalkozók Háza”, amely 20-22 “bentlakó” és számos másutt tevékenykedő, de a rendszerhez tartozó, attól szolgáltatásokat igénylő vállalkozónak és vállalkozásnak nyújt szakmai segítséget, támogatást.

 

A vállalkozásélénkítő törekvéseket és már elért eredményeket mutatja a műszakilag kialakított ózdi ipari park, amelynek területén már több, esetenként jelentős létszámot foglalkoztató közepes méretű vállalkozás működik.

 

Évek óta növekvő sikerrel rendezik meg az Ózdi Ipari Termékbemutató és Vásár rendezvényt, amely évről-évre növekvő számú helyi, hazai, ill. külföldi kisvállalkozó számára nyújt bemutatkozási és kapcsolat felvételi lehetőséget. E rendezvény továbbfejlesztésével célozza a város egy határmenti vásár-rendezvény létrehozását és rendszeres megtartását.

 

A felsoroltakból kitűnően Ózd több esetben elsőként vagy elsők között számos olyan kezdeményezésbe fogott, több olyan intézményt

hozott létre, amelyek a szerkezetváltás, a foglalkoztatás feszültségei oldásának egyik lehetséges elemeként a kis- és középvállalkozások létrehozását, működését hivatottak szorgalmazni, támogatni. Ezek a pozitív és az elmúlt időszakban már eredményt is felmutató törekvések mellett azonban meg kell állapítani azt is, hogy a városnak átfogó vállalkozásélénkítő koncepciója, koordinálási eredménye nincs. (Ugyanez a térségre is vonatkozik.)

 

Intézményesített törekvések e területen voltak illetve vannak: létrejött a Foglalkoztatási és Fejlesztési Tanács és egyebek mellett ilyen célokat is maga elé tűzött a Térségi Önkormányzatok Szövetsége is. E két testületnek azonban sem saját működésüket, sem a tagsági koordinációt tekintve nem sikerült áttörést elérniük.

 

A vállalkozói inkubátor rendszer megteremtését a város kezdettől fogva számottevően támogatta:

 

 

Az 1992. őszén átadott inkubátorház adottságai és környezete alapján elsősorban szolgáltató, kereskedelmi és szellemi tevékenységet végző vállalkozások befogadására alkalmas. (Az épület természetesen termelő tevékenységek végzésére is alkalmas, például jelenleg is működik konfekcióüzem, a közeljövőben kezdi meg működését egy kisebb műszerész-vállalkozás.)

 

A leendő illetve ismert vállalkozói elképzelések – egyezően az országos képhez – elsősorban a szolgáltatás és a kereskedelem területét célozzák meg. Igen örvendetes kivételektől eltekintve ezt az összetételt mutatja a gyarapodó számú ózdi vállalkozók tevékenységi összetétele is:

 

Ózd város közigazgatási területén közel 1300 egyéni és mintegy 120 társas vállalkozás tevékenykedik. Az egyéni vállalkozások 52 %-a kereskedelmi és vendéglátó tevékenységet, 38 %-a ipari és építőipari termelést és szolgáltató tevékenységet, 10 %-a lakossági szolgáltatást végez.

 

 

Ha a bevezetőben részletezett alapítási szempontokat, illetve közelítési módokat megkíséreljük a gyakorlatba átültetni, akkor arra a következtetésre kell jutnunk, hogy a többségében önerőből is indulni tudó ill. megfelelő lehetőségekkel rendelkező szolgáltató és kereskedelmi vállalkozások mellett elsősorban az esetlegesen később gyarapodó számú munkahelyek biztosítására is alkalmas termelő vállalkozásokat kell preferálnunk.

 

E véleményünket támasztja alá az a gyakorlati tény is, hogy az egyébként felszámolás miatt a kis- és középvállalkozók számára nem hozzáférhető volt kohászati ipari objektumok többségükben műszakilag sem alkalmasak önálló kisüzemek, illetve üzemcsoportok befogadására.

 

Az igazán kedvezményes vállalkozói források: privatizációs hitel, egzisztencia hitel, privatizációs lízing kizárólag az állami privatizáció tárgyaira vonatkoznak, s nem használhatók fel a hitelezői igény-kielégítést szolgáló felszámolási értékesítéseknél illetve vásárlásoknál.

 

A többségében nagyméretű, igen vegyes műszaki állagban lévő kohászati nagy berendezéseket elfogadó csarnokok átalakítása, energiarendszerük önállósítása, alapinfrastruktúrájuk kialakítása kisüzemi célokra lehetetlen, illetve irreálisan költséges lenne. Ezért – az általánosan, de megalapozatlanul elterjedt hiedelemmel szemben – ezeknek az objektumoknak nagy része remélhetően igényes tevékenységet, megfelelő színvonalú termelést folytató kis- és középüzemek befogadására nem alkalmasak.

 

Az elmondottak természetesen nem jelentik azt, hogy a későbbiek folyamán a tulajdoni és használati viszonyok rendezése vagy a jelen helyzetet tudomásul vevő hitelkonstrukciók megjelenése esetén egyes ingatlanok, ingatlanrészek nem lennének hasznosíthatóak. Gondolunk elsősorban például a Profil Kft. (csőgyár) környezetében lévő, csőgyári termékek tovább feldolgozására alkalmas kisebb-nagyobb ingatlanokra, a METEOR Kft. adottságaihoz kapcsolódó, s azon a telepen lévő egyes csarnokokra, stb.”

 

 

 

 

“A térség jelenlegi helyzetét jelentős mértékben múltja determinálja. az átlagtól eltérő helyzet oka, hogy az egész társadalmat érintő változásokkal egy időben kell megoldani egy korábbi egyoldalú iparszerkezetet, annak általános válságjelenségeitől kísért átalakítását, megváltoztatását. E kettősséggel magyarázható az is, hogy a strukturális és gazdasági feladatokkal együtt jelentkeznek azok a szemléletbeli, érzelmi problémák, amelyek mérséklése, majd feloldása nélkül nem lehet az alapvető problémákat megoldani.

 

Ezek ismeretében kezdeményezte a RÉGIÓ Kft, hogy az átfogó tanulmányok szakmai iránymutatásait és a helyi lehetőségeket, feladatokat összegző olyan tanulmány készüljön, amely a jelenlegi anyagi források mellett is alkalmas egy-egy körzet – elsőként Domaháza és Kissikátor – lokális területfejlesztésének azonnali megkezdésére.

 

Az Ózdi Vállalkozói Központ és Inkubátor Alapítvány mint a PHARE Program Regionális Vállalkozásfejlesztési Alközpontja támogatásával a tanulmány a következő főbb kérdéseket tárgyalja:

 

    1. Domaháza és Kissikátor községek gazdaságföldrajzi helyzete.
    2.  

    3. Történelmi, társadalmi előzmények és a jelenlegi helyzet
    4. - rövid történeti áttekintés

      - a települések népességi adatai

      - infrastruktúra

      - foglalkoztatottság, vállalkozások.

       

    5. A terület- és szerkezetfejlesztés finanszírozási lehetőségei.
    6.  

    7. Lokális területfejlesztési lehetőségek és feladatok.

 

A lokális üzletfejlesztési terv célja, hogy felmérje a gazdaságilag és földrajzilag összefüggő térségben a jelenlegi gazdasági, ezen belül elsősorban foglalkoztatási és infrastrukturális viszonyokat, javaslatot adjon konkrét elképzelések kidolgozására, illetve különböző időhorizontú programot dolgozzon ki a kistérség vállalkozásélénkítésére, mind szakmai, mind finanszírozási szempontok figyelembevételével.

 

Az elképzelés lényege, hogy ezen feladatokat az érintett településeken még mozgósítható családi háttér aktivizálásával, két-három, az egész település számára modell értékű családi vállalkozás kiválasztásával, ill. támogatásával segítsük elő.

 

Mind a megbízó, mind a tanulmány összeállítója tudatában van annak, hogy számos körülménytől befolyásolt, hosszú távú munka kezdő lépéseinek megtételére vállalkoztak. E kezdő lépéseket a teljes megoldás – ha van egyáltalán ilyen – időigényétől függetlenül haladéktalanul meg kell tenni. Az előrelátás hiánya a múlt, a jelenlegi késedelem már a ma felelőssége.

 

 

 

 

 

 

A lokális üzletfejlesztési terv munkaprogramja

 

I fázis

 

 

 

 

II. fázis

 

 

 

 

III. fázis

 

A működő vállalkozói struktúra fenntartása, folyamatos információellátása és erősítése. Új lehetőségek feltárása.

 

 

 

 

 

 

 

 

“A feladat meghatározása

 

A Munkaügyi Minisztérium 1994. áprilisában pályázati felhívást tett közzé a kistérségi fejlesztési programok foglalkoztatási komponensei megvalósításának Foglalkoztatási Alapból történő támogatására.

 

A pályázat célja olyan kistérségi fejlesztési programok támogatása, amelyek legalább öt szomszédos – társadalmi, gazdasági szempontból szervesen összetartozó – településre vonatkozóan meghatározzák a foglalkoztatás növeléséhez illetve csökkenése megállításához szükséges gazdasági infrastrukturális, szociális fejlesztések sorozatát.

 

Az átfogó program szükségességét felismerve Borsodnádasd, Járdánháza, Arló, Borsodszentgyörgy, Domaháza, Kissikátor, Hangony (BAZ megye) nagyközségek illetve községek, Zabar és Szilaspogony (Nógrád megye) községek valamint Ózd város együttműködési megállapodást kötött egy kistérségi programkidolgozására, illetve kidolgoztatására, amely

 

 

 

 

 

 

 

Az együttműködő felek a kistérségi program általános és a konkrét pályázati projektek kidolgozásával a RÉGIÓ Ózdi Szerkezet-Fejlesztő Kft-t bízták meg.

 

 

 

A barkóság településeinek rövid bemutatása

 

A szakirodalom a Barkósághoz számítja a Sajó-folyó völgyétől kiindulva

 

 

A felsorolt települések a tágabban értelmezett ózdi térséghez tartoznak, de az azonos illetve szorosabb azonossági ismérvek alapján a sajóvölgyi települések a gömöri faluszövetség tagjaiként a gömöri kistérség részesei. A hegyháti rész több tényező figyelembevételével pl. az idegenforgalom önálló kistérséget alkot.

 

Az előzőekben fel nem sorolt Szilaspogonytól és Zabartól nyugatra fekvő barkó települések önálló egységet képeznek, és mind földrajzilag, mind gazdasági szempontból a nógrádi, ezen belül a salgótarjáni térséghez kötődnek.

 

A Barkóság kistérség földrajzi, gazdasági, társadalmi és egyéb pl. a foglalkoztatási szempontból szervesen összetartozó, a jelen programba meghatározott feladatok elvégzésében együttműködő települések tehát a következők:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“Ózd város érzelmekkel és indulatokkal telített sorsa válaszutak előtt áll. Tovább nem halogatható döntésekkel választ kell adni arra, hogy az ezredfordulón is még csak 50 éves városi státussal bíró település a magyar ipartörténet egy jellemző, de jelentőségét vesztett fejezete lesz-e vagy sikerül illúziókat és ábrándokat feladva, adottságait kihasználva társadalmi, jogi státusát megőrizni, a realitások határai között stabilizálni, később továbbfejleszteni?

 

A település, a térség problémája – hasonlóan az ország helyzetéhez – összetett, de a gondokat növeli, hogy az alapvető társadalmi, gazdasági változásokkal egyidejűleg itt a műszaki termelési struktúraváltást is meg kellett élni, végre kell hajtani. Az átfogó nagy folyamatok – amelyek gyakorlati hatásai spontán, napi eseményekként jelennek meg – hosszú távon feltehetően eredményekre vezetnek, de illúzió azt gondolni, hogy a társadalmi, gazdasági változások, a centralizált ipari struktúra megszűnése, a piaci hatások erősödése automatikusan megoldja a társadalmi, gazdasági gondokat, helyi várospolitikai problémákat.

 

A változások fő irányait integráló, a hely és térségi viszonyokból merítő, az országos és nemzetközi összefüggéseket felismerő várospolitikai koncepció jelenthet egy olyan városformáló erőt, amely lehetőséget ad a nagy rendszerek, az átfogó folyamatok befolyásolására, ezek lehetőségeinek kiaknázására.

 

A város jelenéért és jövőéért felelős önkormányzatnak választania kell, és választ kell adnia néhány – a kérdések megfogalmazásában és feltevésében estenként talán keserűnek tűnő kérdésre.

 

Mi lehet Ózdból?

 

Mind a kérdések, mind a válaszok összetettek, a választott utakat objektíve adott környezetben kell bejárni. A környezet, az objektív feltételek és lehetőségek sok mindent befolyásolnak; befolyásolják a megvalósítás idejét, mikéntjét, időtartamát, a ráfordítható anyagi és szellemi energia mennyiségét és sok minden mást, de az eszközök elégtelensége nem befolyásolhatja a szándékot, az elhatározást, a tudatos törekvések fő irányait.

 

Ezek megfogalmazása és akarása elsődleges. Az akaratot, a szándékot megfogalmazó várospolitika nélkül lehetetlen a külső és belső anyagi lehetőségek koordinálása. A legjobb szándékok is elbizonytalanodnak, a térségre irányuló invesztációk csak átmeneti és mérsékelt eredményekre képesek.

A célokat kijelölő, akaratot kifejező várospolitikai koncepció kidolgozása természetesen csak egy induló lépést jelent, annak folyamatos alakítása, fejlesztése a város és térség stabilizálásának, majd fejlődésének nélkülözhetetlen eleme.

 

A várospolitikai koncepció kialakítására vonatkozó javaslat szerkezete igazodni kíván a jelen lehetőségeihez és problémáihoz, ezekre alapozva igyekszik válaszokat keresni a feltett kérdésekre.

 

A javaslat szándékosan mellőzi a múltba nézést, a közelmúlt dicsőségén merengő meditációkat. A múlttal csak ott és csak annyiban foglalkozik a javaslat, ahol az a jelen helyzet megértéséhez vagy esetleges tanulságok miatt szükséges és indokolt.

 

Ennek megfelelően a javaslat a következő témákat kísérli meg összefoglalni:

 

 

A várospolitikai stratégia, a jövőkép szerepe

 

A városi stratégia a folyamatoknak tudatosan választott célok elérésében történő szándékos befolyásolása. Egy társadalmilag szervezett formációnak mindig szüksége van célokra, de mellőzhetetlen ezek megjelölése és az elérésükhöz lehetséges stratégiák kijelölése akkor, ha azt a szorító körülmények sürgetik.

 

A várospolitikai stratégia kialakítása komplex feladat, amelynek meghatározása során az elérhető legszélesebb körű szakértelem igénybevétele mellett mindig felvetődik a kérdés: A STRATÉGIÁT KI CSINÁLJA ÉS KINEK?

 

A fejlett gazdasággal és demokráciával rendelkező országokban a helyi önkormányzatok nagy figyelmet fordítanak saját várospolitikájuk kialakítására, karbantartására és az ezzel kapcsolatos széleskörű nyilvánosság biztosítására. A várospolitikai cél elérése nem csupán döntés kérdése, szükséges az eszközrendszer maghatározása is. a várospolitikai koncepció tehát determinálja az eszközrendszert is, annak esetleges hiányait egy előre meghatározott rendszerben feltárja és igyekszik célratörően pótolni.

A várospolitika kialakítása a demokratikusan választott önkormányzat jogosultsága, s egyben kötelezettsége.

Nehezebb kérdés annak meghatározása, hogy kinek a számára készül a várospolitika?

Egy-egy várospolitikai koncepció és azokhoz igazodó döntéssorozatok szükségszerűen másképpen érintik a város lakosságának egyes csoportjait.

 

Nyilvánvaló, hogy egy markánsan megfogalmazott koncepció egyes csoportok támogatását fogja élvezni, míg más csoportok jelenidejű érdekeivel ellentétes lehet. A kötelező önkormányzati feladatok és az állampolgári egyenrangúság hangsúlyozása mellett is nyilvánvalóan mások az elvárásai a szociális veszélyhelyzetben lévő csoportoknak mint a polgáriasodás modelljét maguk elé tűzőknek, eltérőek a várakozások az életkortól, képzettségtől, lakóhelytől, stb. függően.

 

A számos külön-külön gazdaságilag és érzelmileg indokolható, de egymással ellentétes elvárások között megítélésünk szerint a város kívánt JÖVŐKÉPE adhat igazodási pontot.

 

A kívánatos jövőképhez való viszony adhat prioritást az egyes koncepcióknak, ez határozza meg, hogy a soha nem elegendő eszközökből milyen várospolitikai feladatokat kell elsősorban finanszírozni, végrehajtani.

 

A kitűzendő városkép nem fogja mindenkinek az érdekét szolgálni, de törekedni kell arra, hogy a többség számára legalább elfogadható legyen.

 

Vállalva a politikai felelősséget, ki kell mondani, hogy egy adott jövőkép kinek és milyen módon szolgálja, ill. szolgálhatja az érdekét. Ha sikerül egy tudatosan cselekvő, aktív népességcsoport jövőképét megfogalmazni és ehhez viszonylag egy passzív, de pozitív irányba orientálható többséget megnyerni, akkor remény van egy sikeres városstratégia kialakítására.

 

A határozott jövőkép és az azt szolgáló stratégia nélkül a jó szándékú cselekvések és mérsékelt erőforrások továbbra is koordinálatlanok maradnak, igazodási pont nélkül az eszközök továbbra is szétesnek és a minimális célok elérése is meghiúsul.

1994.

 

ELŐZMÉNYEK

 

Az Ózdi Foglalkoztatási Alapítvány Kuratóriuma 1993. közepén vizsgálta az Ózdi Foglalkoztatási Kft vállalkozási tevékenységét és állást foglalt annak többirányú fejlesztése, gyorsítása céljából.

 

A belső vállalkozások mértékének és szervezettségének növelése, az egyéni vállalkozóvá válás fokozott támogatása mellett elfogadta a tartós munkahelyek létrehozását elősegítő – az Alapítvány és a Kft működési normái között megengedett – befektetést is igénylő vállalkozási tevékenység indítását, ilyen lehetőségek felkutatását és megvalósítását.

 

Ez utóbbi körben került sor az Ózd város központjában lévő ún. Famintaraktár épületének hasznosítási vizsgálatára. A vizsgálat megállapításainak eredményeként a Kuratórium hozzájárult ahhoz, hogy a társaság az Ózdi Kohászati Üzemek F.A. tulajdonában lévő ingatlant megvásárolja. Az ingatlan tulajdonjogának megszerzését követően a társaság nyílt pályázatot írt ki az épület hasznosítási lehetőségeinek vizsgálatára.

 

A nyílt pályázatra beérkezett ajánlatok értékelését követően a társaság a RÉGIÓ Ózdi Szerkezet-Fejlesztő Kft számára adott megbízást a Famintaraktár hasznosítására vonatkozó üzleti terv elkészítésére.

 

A FELADAT MEGHATÁROZÁSA

 

 

A megbízás célja egy olyan – lehetőség szerint alternatívákat is tartalmazó – üzleti terv összeállítása, amely

 

 

Tekintettel arra, hogy a RÉGIÓ Kft mind a Kuratórium döntés-előkészítése, mint az általa kimunkált pályázat összeállítása során már részletesen vizsgálta az épület hasznosításának üzleti, illetve átalakításának és működtetésének műszaki és pénzügyi kérdéseit, lehetőség nyílt arra, hogy az 1994. augusztus 29-én kelt megbízási szerződés teljesítési határidejét a felek 1994. szeptember 20. napjában határozzák meg.

 

 

A MÁR MŰKÖDŐ ÉS LEENDŐ VÁLLALKOZÁSOK KÖRÉBEN VÉGZETT FELMÉRÉS TARTALMA ÉS EREDMÉNYE

 

A Famintaraktár hasznosítására benyújtott és elfogadott pályázat lényegében egy többfunkciós üzleti inkubátorház létrehozását javasolta.

 

Az inkubátorházak előkészítésének, létesítésének egyik legvitatottabb kérdése az előzetes igényfelmérés. Általános gyakorlati tapasztalat, hogy a jövőbeni potenciális résztvevők ismeret- és információhiánya miatt általában nem tudnak értékelhető módon állást foglalni egy üzleti inkubátorház igénylésének, igénybevételének kérdésében. Tekintettel azonban arra, hogy Ózdon évek óta sikeresen működik kisvállalkozói inkubátorház, megkíséreltük az igényeket – legalább tájékoztató jelleggel – felmérni.

 

 

A felmérésnél

kerestünk meg kérdéseinkkel.

 

Figyelembe véve a működő vállalkozások mindenfajta adatgyűjtéssel kapcsolatos bizalmatlanság, a leendő vállalkozók “csőlátását” (a leendő vállalkozás egyetlen lehetőségének vagy akadályának kizárólag a tőke meglétét vagy hiányát tartja) a legjellemzőbb válaszokat a következők szerint összegezzük:

 

 

 

 

Az ózdi gazdálkodói, vállalkozói szféra néhány jellemző adata

 

A működő illetve jövőbeni vállalkozók szándékait szondázó felmérésünk előtt néhány adattal igyekszünk a kisvállalkozók jelenlegi ózdi helyzetét, összetételét bemutatni:

 

1994. június 30-án Ózdon

- 344 jogi személyiségű

- 1530 jogi személyiség nélküli

vállalkozás működött.

 

A jogi személyiség nélküli (egyéni vállalkozók, betéti társaságok, illetve közkereseti társaságok) vállalkozók tevékenységi kör szerint a következő képet mutatják:

 

- kereskedelmi tevékenység 797

ebből:

= kiskereskedelmi üzlet 334

= vásározó illetve mozgóárus 196

= ügynöki tevékenység 257

 

- ipari, gyártó és szolgáltató 653

 

- egyéb tevékenység

(mezőgazdaság) 90

 

A 485 kereskedelmi tevékenységet folytató üzlet közül 334 működik valamilyen vállalkozási formában.

 

Szakmai megoszlásuk a következő:

 

- élelmiszer 191

ebből egyéni vállalkozó 131

- ruházat, cipő 75

ebből egyéni vállalkozó 55

 

- iparcikk 90

ebből egyéni vállalkozó 59

 

- egyéb üzlet 129

ebből egyéni vállalkozó 89

 

- vendéglátó 172

ebből egyéni vállalkozó 106

 

 

Az adatokból látható, hogy a kereskedelmi tevékenységet folytató vállalkozók száma – több okból érthetően – magas, de nem igaz az a közszájon forgó vélekedés, hogy Ózdon a kisvállalkozói tevékenység kizárólag kiskereskedelmi élelmiszer- és italárusításból tevődik össze.

 

 

tanulmánya - 1995. (közreműködő)

 

 

 

 

 

 

A borsodi nehézipar egyik legjelentősebb korábbi centrumában, Ózdon és környékén az ipari kultúra gyökerei másfél évszázados múltra vezethetők vissza. Ekkor kezdte meg a működését a dombvidék nyolc völgyének találkozásánál a környező szénvagyonra megépülő vasgyár. A vasgyár kezdeti 1.000 tonnás termelése az 1970-es évek végére már megközelítette a másfélmillió tonnát. Termékei a világ csaknem valamennyi tájára eljutottak. A vasgyártás rohamos fejlődésének eredményeként Ózd az ország acéliparának egyik fellegvárává vált. A bányászattal együtt a 28 települést magában foglaló vonzáskörzet több, mint 80.000 fős népességének megélhetést biztosított, s meghatározó módon hozzájárult a települések fejlődéséhez is.

 

Az alapvertikumú kohászati üzemek (kohók, acélgyártó kemencék, hengersorok) a domborzati adottságok miatt a település középpontjában, az 50 ha-os törzsgyári területen épültek ki.

 

A gazdaságosan kitermelhető szénvagyon kimerülése, az acélipar világméretű válsága – az egyoldalú gazdasági szerkezet következtében – drámai módon érintette az ózdi régiót. Az elavult és versenyképtelen technológiák következtében leállításra került a nyersvas- és acélgyártás, valamint a hengersorok egy része. A bányászat és a kohászat tartós visszaesése, a feldolgozóipari ágazatok fejletlensége miatt 40 %-ot meghaladó, súlyos munkanélküliség alakult ki a térségben.

 

Az acélipar válsága okozta sokkhatásból két irányban adódott kitörési lehetőség. Az egyik az ózdi acélipari reorganizáció, melynek célja a megmaradt hengerművek alapanyag-ellátását biztosító modern acélgyártó bázis – a miniacélmű – létesítése, a hengerműi feldolgozás korszerűsítése.

 

A másik kilábalási lehetőség a törzsgyárban felszabaduló ipari terület komplex hasznosítása, új tevékenységek meghonosításával. Az ilyen típusú gazdasági átalakulás, a struktúraváltás gyorsításának világszerte felismert és sikeresen alkalmazott módszere az ipari park.

 

Az ipari parkok a nagy ipari centrumok újjáélesztésében, reorganizációjában közös infrastruktúra biztosításával, vállalkozói kedvezményekkel, új ipari szerkezet kiépítésével jelentős szerepet tudnak vállalni. Az ipar nélkül ez a rehabilitáció gazdaságosan nem jöhet létre.

 

Ózdon az ipari park megvalósításához kedvezőek az adottságok:

 

 

 

 

 

 

 

 

Az adottságokat figyelembe véve a stratégiai cél egy olyan ipari park létrehozása, amely:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A helyi sajátosságoknak és a stratégiai céloknak egy rehabilitációs jellegű ipari park tesz a legjobban eleget.

 

 

A VÁLLALKOZÓI INFRASTRUKTÚRA FEJLESZTÉSÉNEK SZÜKSÉGSZERŰSÉGE A RÉGIÓ GAZDASÁGI-TÁRSADALMI FEJLŐDÉSÉNEK TÜKRÉBEN

 

A kilencvenes évek gazdasági-társadalmi változásai felerősítették az egyes régiókon, megyéken belüli különbségeket. Attól függően, hogy a kialakult gazdasági szerkezet mennyire volt egyoldalú és változásokra képes, s a térség intézményei milyen mértékben voltak alkalmasak önmaguk és környezetük megújítására, kistérségek pozíciója is eltérően alakult.

 

Hosszabb ideje tudományos konferenciák, társadalmi polémiák tárgya az országrészek szét- és leszakadásának kérdése, irányultsága, annak megállapítása, hogy különböző területi egységek elszakadtak-e egymástól vagy egy gazdaságtörténetileg elfogadható differenciálódásnak vagyunk-e tanúi és alanyai.

Számtalan tanulmány, elemzés foglalkozik a régiók és a kistérségek fejlődését befolyásoló/gátló tényezőkkel, a gazdasági és az infrastrukturális fejlettség összefüggéseivel.

 

A dolgozatok, szakkönyvek, elemzések különböznek a tekintetben, hogy szerzőik a gazdaságföldrajz, a szociológia, a foglalkoztatás, az innovációteremtés vagy – befogadás, a hazai gazdaság védelme, illetve megteremtése, a nemzetközi integráció és számos más szempontból vizsgálják és közelítik a témát. Abban azonban egyetértés van, hogy markáns különbségek vannak Nyugat-Magyarország, Észak-kelet Magyarország és az alföldi térség között, s abban is megegyeznek a különféle szakmák képviselői, hogy a térségi különbségek közép- és hosszútávon nem okozhatnak alapvető állampolgári, életmódbeli eltérésekhez.

 

Az elmúlt időszakban készült ágazati elemzések éppen a probléma összetettsége miatt a társadalom és a termelés csak egy-egy területének összehasonlítására adtak lehetőséget, s biztosították az egyes térségek komplex, s ugyanakkor egzakt összehasonlíthatóságát. A Területfejlesztési Törvény végrehajthatóságának érdekében a Központi Statisztikai Hivatal – felismerve a kistérségi vizsgálatok jelentőségét – az egész országot lefedő statisztikai kistérségi rendszert alakított ki. A különféle ismérvek – vállalkozói, innovációs kapacitás, infrastruktúra, gazdasági és munkaerőpiaci jellemzők – alapján végzett elemzések azt mutatják, hogy a területi differenciák régió és kistérségi szinten is igen jelentősek.

 

A jelen fejezetben a KSH Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Igazgatóságának vizsgálatait és elemzéseit is felhasználva – azokat a kistérségi intézményeket vizsgáljuk, amelyek hatnak a kistérségek fejlesztési irányaira, a vállalkozások szerepére és lehetséges irányaira, s mindezek alapján a megyében telepítendő inkubátorház és –hálózat kialakítására és működtetésére.

 

 

 

A térségfejlődés általános összefüggései

 

 

A kutatók különféle elméleteket kidolgozva próbálják megragadni a térségfejlődés és társadalmi-gazdasági tényezők összefüggéseit. Mindent összevetve az innovációs centrumok átrendeződésének tulajdonítanak kulcsszerepet a gazdasági tevékenységek nemzetközi és regionális átrendeződésében.

 

Magyarországon a nyolcvanas években kezdtek fokozott figyelemmel foglalkozni az innováció kérdéskörével. Kutatási programok indultak az innovációt megjelenítő tényezők vizsgálatára, térbeli terjedésére, több kezdeményezés történt az innovációt segítő szervezetek létrehozására. A kilencvenes években már intézményesült a vállalkozásokat segítő, állami eszközökkel, költségvetési forrásokból támogatott különböző központok, ügynökségek létrehozása. Elfogadottá vált az a század elején már megfogalmazott gondolat, mely szerint a technikai változást a vállalkozó aktív magatartása motiválja.

 

Mellőzve a téma részletes áttekintését, csak utalunk arra, hogy azok a régiók, ahol túlsúlyban vannak a fiatal, kezdő vállalkozások – új termékekkel és szakmával, egyben magasabb, innovatívabb szellemi tőkével – fokozatos növekedésnek indultak, míg azok a régiók, ahol a termékszerkezetek már leszálló ágba érkezett, a vállalkozások elöregedtek, s a munkaerő szaktudása ennek megfelelően leértékelődött, stagnálni kezdenek, majd válságba kerülnek.

 

Annak, hogy egy régió versenyképes és innovatív vállalkozásokkal rendelkezzen, feltétele az újdonságok terjedéséhez szükséges infrastruktúra. Kiterjedt kutatások igazolják egyes régiók infrastrukturális ellátottsága, fejlettsége és az újdonságok térbeli és időbeni terjedésének összefüggéseit, az innovációnak az egyes térségek fejlődésében betöltött szerepét. A jobb infrastruktúrájú régiók, települések jobb feltételeket tudnak biztosítani a műszaki, technikai újdonságok, a vállalkozások fogadásához. Az infrastruktúrahálózat különösen a fejlődés megindulásához fontos, egy régió megközelíthetősége a regionális növekedés előfeltétele.

 

Meg kell jegyezni, hogy az egyes régiók fejlődésében is megfigyelhető egy, a termék életgörbéhez hasonló életciklus. Az első szakaszban tömörülnek a fejletlen régiók hiányos infrastruktúrával. A második szakaszban megjelenik a gazdaság fejlődésének megindulásához minimális szint. A harmadik, növekedési szakaszba jutnak a gyorsan fejlődő térségek, jó infrastruktúrával, a negyedik szakaszban már mutatkoznak a gyors növekedés negatívumai, ezt követően a telitettség állapotában a gyors növekedést elért térségek válságba juthatnak alkalmazkodóképességük elvesztése, merev struktúrájuk miatt.

 

Az innovációkészség erősítése egy-egy régió, kistérség felzárkóztatásához elengedhetetlen, s aligha képzelhető el csak a spontán folyamatokra hagyatkozva. A regionális térségfejlesztésnek ma már eszköztárába tartoznak az innovációk, a vállalkozások elterjedését elősegítő szervezetek, inkubátorok, inkubátorhálózatok. Szerepük – a BAZ megyében már működő inkubátorházak eredményei által is igazoltan - különösen a centrumoktól távol eső mikrokörzetekben nélkülözhetetlen.

 

Regionális különbségek Magyarországon az átmenet éveiben

 

A kilencvenes évek társadalmi-gazdasági változásai – a gazdasági szerkezet átalakulása, a gazdasági teljesítmény visszaesése, a nagyarányú piacvesztés, a munkanélküliség gyors növekedése- az ország egyes térségeit eltérően érintették. A fővárosban és azokban a régiókban, ahol a gazdasági szerkezet kedvezőbb volt, az átalakulás gyorsabban halad, s kedvezőtlen hatásai kevésbé markánsan jelentkeznek. Egyes régiók viszonylag sikeresen alkalmazkodtak, mások viszont súlyos válságként élik meg a jelent. A gyorsan változó körülmények között erőteljes differenciáló tényezőnek bizonyulnak a térség, régió versenyképességét meghatározó tényezők: az ott működő vállalkozások adottságai, fekvés és elérhetőség, infrastruktúra és szolgáltatások, térségi kapcsolatok, a munkaerő képzettsége, nem utolsó sorban a lakosság mentalitása.

 

A tervgazdaság kötöttségeiből kiszabadulva a differenciáló tényezők az egyes régiókat egyre jobban eltávolítják egymástól, s mivel a differenciáló hatást a területfejlesztés eszközei alig tudták/tudják mérsékelni, ma már mérhetően növekvő különbségek tapasztalhatók az egyes régiók, megyék gazdasági fejlettségében és gazdasági teljesítményében.

 

Első, alapvető jellemző a budapesti agglomeráció és a többi térség, a főváros és a vidék közötti különbség felerősödése, a fővárosban koncentrálódnak az átalakulás intézményei, a külföldi tőke és a pénzintézetek. Itt jelennek meg elsőként az újdonságok, itt a legjobb az adaptációs készség.

 

A világpiacra nyitás a nyugati határhoz közelebb fekvő térségeket helyzeti előnybe hozta, míg a keleti piacok visszaszerzésére való törekvés – amely eddig kevés eredménnyel járt – a keleti országrész életére nem tudott hatást gyakorolni. A nyugati térségek, régiók közelebb vannak az európai centrumokhoz, ennek haszna az újdonságok fogadásában, a nemzetközi kapcsolatok erősödésében realizálódik. A legkedvezőtlenebb helyzetben vannak azok a perifériák, amelyek már a tervgazdaság időszakában is elmaradott térségnek minősültek, s a jelen körülményei között – versenyhelyzetben – egyre hátrébb szorulnak.

 

Az egyes megyék eltérő gazdasági fejlettségét, illetve a fejlettségbeli különbségeket jól tükrözik a területi GDP számítások eredményei. Az első alkalommal 1994. évre vonatkozóan végzett kísérleti számítások eredményei szerint az országban legkevésbé fejlett gazdaságú Szabolcs-Szatmár-Bereg, Borsod-Abaúj-Zemplén és Nógrád megye, ahol az egy főre jutó bruttó hazai termék 56-66%-a a legfejlettebb Győr-Moson-Sopron és Vas megyeinek.

 

 

Borsod-Abaúj-Zemplén megye jellemzői a kilencvenes években

 

 

Borsod-Abaúj-Zemplénben a társadalmi, gazdasági átalakulás a hazai átlagot tartósan meghaladó, súlyos és tartós munkanélküliség mellett megy végbe. Ennek okai közt említhetjük az egyoldalú, alapanyag-gyártásra épülő iparszerkezetet, a kedvezőtlen mezőgazdasági adottságokat, s nem utolsó sorban azt a tényt, hogy a megye népességének négytizede gazdaságilag, társadalmilag elmaradott térségben él.

 

A kilencvenes évek elején az ipari termelés az országosnál nagyobb mértékben, drasztikusan visszaesett. A gazdaságosan ki nem használható ipari kapacitások nagyrészt leépültek, de az élvonalba tartozó iparágakhoz nem sikerült kapcsolódni. A beruházások is visszafogottabbá váltak, s a külföldi befektetők is mérsékelt érdeklődést mutatnak a térség iránt. A vállalkozások elterjedése az országosnál kisebb mértékű. A jövedelmek és a nyugdíjak elmaradnak az országos átlagtól, a kisebb keresetekből nagyobb számú eltartottról kell gondoskodni.

 

Megyénkben a bruttó hazai termék egy főre vetítve 296 ezer Ft, az országos átlagnak héttizede, a megyék átlagának 86%-a volt 1994 évben. Ezzel az egy főre jutó GDP alapján Borsod-Abaúj-Zemplén a megyék sorrendjében a 18-ik, Budapestet is beleszámítva.

 

A GDP-számítások eredményei a megye hazai viszonylatban gyenge gazdasági teljesítőképességét jelzik. Ennek ellenére Borsod-Abaúj-Zemplén jelentős szerepet tölt be az ország gazdaságában.

 

Az 1995. évi adatok szerint a megye a magyar ipar termelési értékéből 8,3%-kal részesedett (50 főn felüli vállalkozások adatai), itt bányászták a barnaszén négytizedét, itt állították elő a nyersacél háromtizedét, a hengerelt acél közel negyedét, az etilén, polietilén, polipropilén, PVC-por teljes hazai mennyiségét.

 

Jelentős a kohászati és a vegyipari export. Az építőipari tevékenység részesedése az országosból 1995-ben 4,5% volt, s a mezőgazdasági termények közül Borsod-Abaúj-Zemplénben takarították be a búza 6,5, a burgonya 13,8%-át, a szőlő 11,1%-át a megyében szüretelték. A szarvasmarha-állomány 4,7%-át, a sertések 3,5%-át tartották a megyében. A kereskedelmi szállás- és férőhelyek 4,4%-át megyénkben regisztrálták. Összességében a megye részesedése a bruttó hazai termékből 5,1% (beszerzési áron, 1994.).

 

 

A MEGYEI INKUBÁCIÓS RENDSZER FEJLESZÉSI PONTJAI, MEGVALÓSÍTÁSI TERVEK, JAVASLATOK

 

 

A megyei vállalkozói inkubátor rendszer egyes egységeinek telepítési javaslatánál mérlegelni kell

 

 

A megyei inkubátor rendszer javasolt telepítési pontjai

 

A megyei inkubátorhálózat létrehozása – hasonlóan más szervezetekhez – csak fokozatosan, több lépcsőben képzelhető el.

 

A fokozatos kiépítést elsősorban a rendelkezésre álló lehetőségek és források korlátozott volta indokolja. A későbbiekben nyilvánvaló a térségfejlesztési programok végrehajtása során keletkező új igények figyelembevétele esetén azoknak a már ma is meglévő speciális igényeknek felerősödése, amelyeket a gazdasági társasági fejlődésben előttünk járó nyugat-európai és tengerentúli országokban tapasztalható. Például az európai integráció során létrejövő – földrajzi helyzetükből eredően – várhatóan interregionális nagytérségek létrejötte, a szükségszerűen javítandó szociális érzékenység által involvált speciális inkubátorházak létesítése, egyes kistérségek lehetőségeinek, a jelenleginél jobb kihasználására létrejött vállalkozások támogatása, stb.

 

A jelzett szempontok, valamint a szándékok megalapozottságát is tanúsító tervek jelenlegi készültségének figyelembevételével a következő telepítési pontokat vizsgáltuk meg részletesebben:

 

Új inkubátorház létesítése tekintetében

 

Működő inkubátorház bővítése tekintetében részletesen vizsgáltuk

 

 

 

“A hasznosítási terv elkészítésének alapgondolata, tervezett tartalom:

 

Látogatók tartózkodási és költési hajlandóságát emelő, igényes vendégkört megnyerni képes, termékkínálat-bemutatási-szervezési-piacra viteli módszerek kidolgozása.

 

 

Tervezett tartalom: