AZ APROPÓ |
|
A német újraegyesítés hatásainak vizsgálata az új szövetségi tartományok mezôgazdaságára a Mezõgazdasági Számlarendszer alapján
(Christian Böse nyomán)
1. Bevezetés
1989 ôszén az akkori NDK-ban mélyreható társadalmi,
politikai, ökonómiai és szociális átalakulási
folyamatok zajlottak. Sok problémát és alkalmazkodási
igényt vont maga után az 1990. okt. 3-án létrejött
teljes csatlakozás az NSZK-hoz - és ezzel az EK-hoz -, melyek
állam- és gazdaságszerkezete a demokráciára
és a szociális piacgazdaságra épül.
Az NSZK döntéshozói már hónapokkal
a csatlakozás elôtt szembe kerültek azzal a problémával,
hogyan alapozzák meg a volt NDK mezôgazdaság integrációjának
kereteit egy kibôvült össznémet agrárszektorban.
A volt NDK statisztikai jelentései, valamint a rendelkezésre
álló mezôgazdasági tervezô- és
információs rendszerek a központi tervgazdálkodás
igényei szerint voltak kialakítva. Ezért ezek a jelentések
nem képeztek megfelelô alapot az átalakulási
folyamat által igényelt információ- és
elemzésigény kielégítéséhez.
Az ezen dolgozat alapját képezô kutatómunka célja az volt, hogy kifejlesszünk a volt NDK mezõgazdaságára egy folyamatelemzô elszámolást, s ezáltal az agrárpolitikai döntéshozók rendelkezésére bocsássunk egy globális döntéshozatalt segítô eszközt.
A munka során gyûjtött tapasztalatok megteremtették
az alapot hasonló eljárások Közép és
Kelet-Európa reformállamaiban történô alkalmazhatóságának
megítéléséhez.
2. A MSZR alapelvei
Az agrárpolitikai döntések támogatásához
különbözô módszereket és információkat
használnak fel. A MSZR az agrárszektorban keletkezô
termelés, ráfordítás-felhasználás
és jövedelem kimutatására és elemzésére
készült módszer, amely egyben az agrárszektor
információs és monitoring rendszerét is jelenti.
2.1 A MSZR módszertana
A MSZR a nemzetgazdasági összesítô elszámolás
egy részterületét képezik, amely a következôkben
kerül bemutatásra.
2.1.1 A nemzetgazdasági
számlák európai rendszere
A nemzetgazdasági számlák rendszere (továbbiakban
NSZR) olyan, a körfolyamat-elemzésen1 alapuló
statisztikai számítások rendszere2, amely
összefogja az egyes gazdasági egységek tranzakcióit
(vállalkozások, magán és állami költségvetés)
egy nemzetgazdaságon belül. Ezen belül a különbözô
gazdasági egységeket szektorokká, ill. a tranzakciókat
folyamattá aggregálja3.
Az EU tagállamaiban a NSZR 1970 óta a „Nemzetgazdasági Számlák Európai Rendszerére" (NSZER) támaszkodik, ami az OECD és az ENSZ4 elôbb használt rendszerén alapszik.
A MSZR alapul szolgál a következôkhöz:
Egy nemzetgazdaságon belül az ökonómiai folyamatok ábrázolásához az NSZER alapján a következô számlákat különböztetjük meg7:
A termelési számla a NSZR központi elemét
adja és egyidejûleg az ezen dolgozatban leírt összesítô
elszámolás kiinduló pontját képezi.
A termelési számla a bal oldalon tartalmazza a vásárolt
termelési eszközök felhasználását,
valamint a nettó termelési értéket és
a jobb oldalon más gazdasági egységeknek történô
eladásokból származó bevételeket.
A NSZR keretében két alapvetôen különbözô
határoló elv ismert:
1. Intézményi elv:
Az intézményi elv az ún. intézményi
egységek elhatárolásán nyugszik (pl. vállalkozások,
költségvetés, stb.). Ezek az egységek hivatkozási
bázisként szolgálnak arra, hogy bevételeiket,
ennek felhasználását, valamint a pénzügyi
folyamatokat összefoglaljuk és ezeket szektorközi és
összgazdasági szinten ábrázoljuk. Ehhez az egyes
egységeket ún. intézményi szektorokká
fogják össze, amelyeket újra részszektorokká
bontanak (pl. a vegyipar vállalkozási szektora, egyes költségvetési
csoportok). Az intézményi elv képezi a NSZR-en belül
az alapelvet.
Az agrárszektor elhatárolásához az intézményi
elv felhasználásánál azokat a vállalkozásokat
veszik figyelembe, amelyek talajhasznosítás által
növényi termékeket állítanak elô
és állattartás által növényi termékeket
állativá alakítanak át10,11.
2. Funkcionális elv:
A funkcionális elv (termelési terület koncepció)
a termelési tevékenységek fogalmán és
ezek homogén termelési területekké való
összefogásán alapszik. Ezáltal létrejön
a technikai, gazdasági kapcsolatok leképezésének
és elemzésének alapja. Az egy termelési területben
összefoglalt tevékenységek leírása a materiális
folyamatokra való hivatkozással történik. A mezôgazdasági
termelési terület elhatárolását egy speciális
terméklista12 alapján végzik.
Az egykori KGST-államokban, valamint központi szabályozású
gazdasággal rendelkezô más országokban az ott
használt nemzetgazdasági és szektorális elszámolás
a központi tervezési eszközök (tervkészítés
és tervkontroll) egyikét képezte. A központi
tervgazdálkodás követelményeinek teljesítése
érdekében a középpontban mennyiségi mérlegek
álltak13.
A NSZR fent leírt rendszerével szemben az EU-ban a „Material
Product System„ (MPS) elnevezésû rendszert használták.
Az MPS a hozamok mennyiségi mérlegén és az
ún. társadalmi össztermék (GDP) alkalmazásán
alapszik.
A két elszámolási mód között fellelhetõ
módszertani és fogalmi különbségek összgazdasági
és szektorális szinten csak nagyon korlátolt mértékben
teszik lehetôvé az összehasonlítást.
2.1.2 Az MSZR alkalmazása
Az NSZK-ban és az EU más tagállamaiban az agrárszektor számára a NSZR speciális variánsát alkották meg, a mezôgazdasági számlarendszert ( továbbiakban MSZR ).
Az MSZR elkészítése - az általános
NSZR felállításával szemben - kizárólag
a funkcionális elven alapszik. A mezôgazdasági szektorban
az iparral összehasonlítva a csekély számú
könyvelés nem teszi lehetôvé, hogy az MSZR elkészítésénél
az intézményi elv alapján járjanak el.
Az EU-tagállamokkal összehasonlítva a volt KGST országokban
a mezôgazdasági vállalkozók száma alacsony
volt. Ráadásul minden vállalkozást - ugyanúgy
mint a nemzetgazdaság más területein - átfogó
feljegyzési és jelentési kötelezettségnek
vetettek alá. Ezért az MSZR-hez hasonló kiértékeléseket
és elemzéseket ugyanolyan módon mint az iparban -
tehát az intézményi koncepció szerint - építettek
fel. A volt NDK-ban és Közép- és Kelet-Európa
más reformállamaiban bevezetett átalakítás
és privatizáció a mezôgazdasági vállalkozások
megsokszorozódását eredményezte.
Az új, német szövetségi tartományok
mezôgazdaságának integrációjával
kényszerûvé vált a keletnémet mezõgazdaság
számára is a funkcionális elv alkalmazása.
A jövôben Közép- és Kelet-Európa többi
állama számára is megfontolandó az EU-ban követett
MSZR-koncepció felé való orientálódás,
amely a következôkben kerül bemutatásra.
2.1.2.1 A mezôgazdaság
új fogalmi megközelítése
Az MSZR elkészítésének célkitûzése
az NSZR általános céljaiból vezethetô
le:
„Az MSZR-nek szisztematikus, összehasonlítható és
lehetôleg teljes áttekintést kell adnia az agrárszektor
folyamatairól és a nemzetgazdaság többi részével
való kapcsolatáról, amely további elemzések,
elôrejelzések és politikai intézkedések
alapjául szolgál"16.
Az NSZK-ban az MSZR elkészítését 1962 óta
az Élelmezésügyi, Mezôgazdasági és
Erdészeti Minisztérium végzi.
Az MSZR ben alkalmazott "mezõgazdaság" fogalom a következô területeket foglalja magába:
A mezôgazdasági termelési területhez tartoznak
még a felsorolt termékcsoportokat kiegészítve
a bérvállalkozások is, amelyek a mezôgazdasági
üzemekben végzett bérmunkákhoz szolgáltatnak
gépeket, anyagot és kiszolgáló személyzetet.
2.1.2.2 Az "egy ország
egy üzem" elv
Az MSZR koncepcionális alapját az ún. „egy ország
egy üzem" elv szolgáltatja. Ez egy fiktív mezôgazdasági
üzemet jelent, amely az összes agrártermelést adja.
Ebbôl a koncepcióból ered az MSZR alapszabálya,
hogy az eladott/elszállított termékek, amelyek nem
térnek vissza ebbe a fiktív üzembe, vagyis elhagyják
a mezôgazdaságot a MSZR tényleges/végsõ
termelését jelentik. Egyik mezôgazdasági vállalattól
a másikhoz való termékáramlás, valamint
a saját elôállítású termékek
(mint pl. növendék marha, vetõmag) üzemen belüli
felhasználása ellenben, ha nem vonnak be mezôgazdaságon
kívüli kereskedelmet, sem inputként sem outputként
nem kerül elkönyvelésre19. Ezt az eljárási
módot az MSZR nettó-koncepciójaként is nevezik.
Az összes mezõgazdasági termelésébôl (bruttó termelés) kiindulva a veszteségek levonása után mezôgazdasági termelôi szinten a felhasználható termelés képzôdik, ami a kezdeti állapottal együtt képezi az összhozamot.
A mezôgazdaság végsõ termelése az eladásokból, saját felhasználásból, készletváltozásokból, a termelôk által továbbfeldolgozott mezôgazdasági termékekbôl összevonás után adódik.
A megfelelô árakkal felértékelt végsõ
termelés adja a szolgáltatások és bérmunkák
hozzászámításával (mindig a mezôgazdasági
termelôi szinten értendõ) a mezôgazdaság
termelési értékét.
2.1.2.3 A mezôgazdaság
folyó termelô felhasználásai
Az MSZR-ben szereplõ folyó termelô felhasználások kategóriáit részletesen felbontják, amelyek a következô egyedi tételeket ölelik fel20:
A legfontosabb információforrásokat a mezôgazdasági
folyó termelô felhasználás számszerûsítéséhez
a belföldi kereskedelem és a folyó termelô felhasználások
elôállításával foglalkozó ipar
statisztikái képezik. Mivel a termelési eszközök
(mint pl. mûtrágyák és növényvédôszerek)
az agrárszektoron kívül is alkalmazásra kerülnek21,
az adatokat - esetleg a MSZR-elôkészítésének
keretén belül- a Szövetségi Élelmezésügyi,
Mezõgazdasági és Erdészeti Minisztérium
által végzett tesztüzemi adatgyûjtés eredményeinek
felhasználásával felülvizsgálják,
ill. korrigálják.
Az agrárszektor hozzáadott értékképzõdésének
kiértékelése képezi az MSZR központi feladatát,
figyelembe véve a 2.1.2.1 pontban megnevezett célkitûzést.
A felhasznált folyó termelõ felhasználások
bruttó termeléssel alkotott egyenlege adja a hozzáadott
értéket piaci áron. Az értékcsökkenés
levonása után kapjuk a nettó termelési értéket
piaci áron. A termelési adók levonása és
a támogatások hozzáadása után kapjuk
meg a nettó termelési értéket, amelyet a felhasznált
termelési tényezõk díjaként kell értelmezni.
A bérek, bérleti díjak és a kamatok levonása
után kapjuk a mezõgazdaság nettó jövedelmét,
amely a mezõgazdasági termelõk által felhasznált
termelési tényezõk fedezetéül szolgál.
Az MSZR módszertanára támaszkodva a világ
számos országában készítenek a hozzáadott
érték változását firtató elõrejelzéseket.
Ehhez többek között a következõkben közelebbrõl
is megvizsgált becsléseket alkalmazzák.
Az EK Statisztikai Hivatala pl. egy folyamatelemzéssel kibõvített
MSZR-t (SPEL) használ a rövidtávú termelés-
és jövedelem-elõrejelzéshez, valamint a agrárpolitika-orientált
szimulációhoz23. Ezáltal sikerül -
ezideig egyedülálló módon - közvetlenül
összekapcsolni egy tudományos módon kifejlesztett agrárszektor-modellt
és egy statisztikai hivatal széleskörû adatállományát.
Így a modellt használhatják agrárstatisztikai
célokra éppúgy, mint agrárpolitikai döntések
elõkészítésére24.
2.2 Az agrárpolitikai
döntéshozatal támogatása
Az agrárszektort szinte világszerte az állami beavatkozások
erõs intenzitása jellemzi25. A gazdasági
és agrárpolitikai eszközök rendszerezésénél
négy területet különböztethetünk meg:
Az egyes eszközök jelentõsége értelemszerûen
különbözõ. Alapvetõen abból kell indulni,
hogy az agrárpolitika az általános rendszerpolitikai
keretekbe illeszkedik. Az agrárszektoron belüli rendszerpolitika
ezért mindenekelõtt azon keretfeltételek kialakítását
érinti, amelyek között a mezõgazdasági vállalkozók
mozoghatnak27. Ehhez tartozik pl. a mezõgazdasági
termékekre vonatkozó piaci rentartások hozzáigazítása
az EU agrárpolitikájához.
A folyamatpolitika nagy jelentõséggel bír az EU-n
belül. Ide tartoznak pl. az EU-minisztertanácsa által
hozott árpolitikai határozatok, a termékszankciók,
a kontingensek és a kvóták megállapítása,
valamint a közvetlen jövedelemtranszferek.
Nõ a struktúrapolitika jelentõsége az agrárszektor
alkalmazkodási problémáin kapcsán. A struktúrapolitikát
ideális esetben a regionális gazdaságpolitikába
kellene beágyazni, mint ahogy ez a „Közösségi feladat
az agrárszerkezet és a partvédelem javítására
" keretein belül meg is történt. A hátrányos
területek számára adott ún. kiegészítést
is hivatalosan a struktúrapolitikai eszközökhöz sorolják,
aminél azonban meg kell jegyezni, hogy ez az intézkedés
egyre inkább a bevételösztönzés széles
körben alkalmazott eszközévé válik.
Az állam feladata egy demokratikus és szociális
piacgazdaságon alapuló politikai és gazdasági
rendszerben azon javak és szolgáltatások biztosítása,
amelyeket a privát termelõk nem kielégítõ
mennyiségben kínálnak. Ide tartoznak a mezõgazdaságban
mindenekelõtt a szakképzés, a szaktanácsadás,
valamint a mezõgazdasági társadalombiztosítás.
Az agrárpolitika végrehajtásáért
felelõs helyeken kifejlesztettek az agrárstatisztika mellett
a tesztüzemi hálózatot is, ill. e rendszereket összekapcsolták
a MSZR-rel, egyéb speciális adatgyûjtéssel és
az agrárökonómiai kutatás által kifejlesztett
politikaorientált információs- és elemzõrendszerekkel.
Az agrárpolitikai döntéshozatal különbözõ
szintjeinek következõ felsorolása túlnyomórészt
a folyamatpolitikához rendelendõ döntésekre vonatkozik.
Elvileg ez az eljárás a másik három megnevezett
politikai területre is alkalmazható:
Diagnózis, mint a gazdasági és agrárpolitikai
döntéshozatal elsõ fázisa. Diagnózis készítéséhez
felhasználják a gazdasági megfigyelés általános
eszközeit (agrárstatisztika), de más eszközöket
is, mint a tesztüzemi statisztika, az MSZR-t és szektormodelleket,
amelyek egy éppen eltelt idõszak jövedelmi szituációira
vonatkoznak. Miután egy politikai intézkedés szükségszerûségét
felismerik, az agrárpolitikai döntési folyamat - éppen
úgy, mint a gazdaságpolitikai döntési folyamat
- a szokott módon további négy fázisban megy
végbe:
Hasonlóan, mint a vállalkozói döntéseknél,
nagy jelentõsége van az agrárpolitikai döntéshozatalban
is annak, hogy mennyiség, minõség és idõbeliség
alapján a döntési szempontból fontos információk
rendelkezésre álljanak.
A folyamatelemzõ agrárszektormodellek differenciált
input-outputrendszer jellegû felépítése lehetõvé
teszi részletes mezõgazdasági elszámolások
kialakítását, ill. a jövedelemkeletkezési-
és elosztási számítások elvégzését
akár az egyes termékek, régiók és üzemcsoportok
szintjén, akár egy nemzetgazdaság egész agrárszektora
számára33. A jövedelemszámítás
elvégezhetõ úgy, hogy kiszámoljuk az egyes
mezõgazdasági termékek hozzájárulását
a ráfordítások fedezéséhez (jövedelemkeletkezés),
de úgy is, hogy a bevételeket hozzárendeljük
az egyes termelési tényezõkhöz (funkcionális
jövedelemelosztás)34.
A MSZR-en belül ábrázolt konszolidált nettó
bevételekkel ellentétben, a folyamatelemzõ agrárszektor
modellekben a termelés, a ráfordítások- és
elõzetes teljesítések felhasználásának,
valamint a jövedelemkeletkezésnek a nem konszolidált
ábrázolása a mezõgazdaságon belüli
felhasználások bevonásával megy végbe.
Ehhez szükség van nagy mennyiségû, különbözõ
területekrõl származó kiegészítõ
adatok beépítésére.
A folyamatelemzõ elszámolási elv (SPEL) a termelési
számla kibõvítése miatt eltér a MSZR
logikájától:
Az MSZR nettó-elvérõl a bruttó-elvre való
áttérés megteremtette a lehetõséget
a mezõgazdaság és az elõnyben és hátrányban
részesített gazdasági területek szektorközi
kapcsolatainak ábrázolása mellett, az agrárium
szektoron belüli összefonódásainak elemzéséhez.
Különösen az agrárszektor specifikus jellemzõi
alapján lehetséges így a termelés, a ráfordításfelhasználás
és a jövedelmet jelentõ tényezõk alakulásának
- mint pl. kapcsolt termelés, biológiai növekedési
folyamatok, stb. - differenciált ábrázolása.
Folyamatelemzõ elvek képezik az alapot a következõkhöz:
Ezzel lehetõvé válik a megfelelõ elvek alkalmazása
a fent jellemzett agrárpolitikai döntési folyamat keretében,
elsõsorban a következõ célok elérése
érdekében:
Néhány termék- vagy ráfordítás-vonatkozású monetáris transzfert csak a folyamatelemzõ elv alkalmazásával lehet modellezni. Az alternativ agrárpolitikai szcenáriókra voantkozó prognózisok lehetséges szektorális fejlõdési tendenciákat mutatnak fel. S ezen prognózisok alapján válik lehetõvé egyáltalán a megfelelõ alternatíva kiválasztása.
A várható fejlõdésrõl szóló információkra való igény jelentkezik az egyes mezõgazdasági termelõk szintjén is - itt mindenekelõtt a várható piaci változásokat figyelembe véve -, és a politikai döntéshozóknál is, amint ez az agrárpolitikai döntési folyamat jellemzésénél egyértelmûen kiderült.
A folyamatelemzés keretében végbemenõ jövedelemszámításból
kiindulva a mezõgazdasági termelési tevékenységek
úgy kerülnek besorolásra, hogy ez lehetõvé
tegye a folyamatspecifikus jövedelemek számítását,
az termelési érték és a folyó termelõ
felhasználás, valamint a belsõ ráfordítás-felhasználás
összehasonlítását, ill. a folyamatspecifikus
monetáris transzferek és adók egyenlegének
ekészítését.
Amint azt a folyamatelemzõ elv leírása tehát
mutatja, az output- és inputkoefficiensek naturális nagyságai
adják a megfelelõ ágazati méret alapján
a bruttó termelést és a bruttó folyó
termelõ felhasználást. A szektoron belüli transzferek
egyenlege vezet a megfelelõ nettó nagyságokhoz. A
megfelelõ termék-, folyó termelõ felhasználás-
és ráfordítás-árakkal való szorzás
adja a monetáris összesítõ elszámolás
táblját.
Ugrás a szöveg elejére |