A PMc szerepe a MSZR kidolgozásában |
|
A Mezõgazdasági Számlák Rendszerének
(a továbbiakban MSZR) kidolgozásában a PM - az FM
felkérése alapján - 1995. decembere óta vesz
részt.
Az Európai Unióhoz való csatlakozással összefüggõ,
harmonizációs feladatok között kiemelt jelentõségû,
hogy a magyar mezõgazdaságra vonatkozó, illetve az
arról adott különbözõ számszerû
információk tartalmilag összehasonlíthatók
legyenek a tagországok adataival.
Magyarországon a mezõgazdasági termelés
jelentõsége, nemzetgazdaságban betöltött
szerepe nagyobb, mint az Európai Unió tagállamainak
többségében, ezért a csatlakozást megelõzõ
munkákra, a helyzetfelmérésére és elemzésére
a PM is megkülönböztetett figyelmet fordít. Nem lehet
közömbös sem az ország, sem pedig a mezõgazdasággal
foglalkozók számára az, hogy a nemzetközi megítélés
és ennek anyagi konzekvenciái milyenek lesznek. Meggyõzõdésünk,
hogy a számítási modell, illetve az abban szereplõ
adatok pontossága, alapvetõ hatást fog gyakorolni
a csatlakozás pénzügyi konzekvenciáira, vagyis
az agrárágazat jövedelemhelyzetét pozitívan,
vagy kevésbé pozitívan érintõ tényezõkre.
Szerencsésnek tartjuk, hogy ezzel a munkával egy olyan
független szervezetet bíztak meg, amelyik más csatlakozni
kívánó országok modelljének összeállításában
is részt vett.
Az elszámolási rendszerek egységesítése szempontjából Magyarországon az eddig megtett legfontosabb lépések a következõk voltak:
Az áttérés nem volt zökkenõ mentes
és számos problémát még mindig nem sikerült
megoldani. Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy az MSZR kidolgozásához
is módszertani útmutató nélkül kezdtünk
hozzá, szóbeli tájékoztatás alapján
dolgoztunk, hisz a kézikönyv fordítása csak 1996-ban
készült el, melyet a PM 1996. októberében kapott
meg.
A Mezõgazdasági Számlák Rendszere a nemzetgazdasági
tevékenységbõl kiindulva ad számot átfogó
és összehasonlítható módon az Európai
Közösség Bizottságai részére. Magyarország
nemzetgazdasági elszámolási rendszere pedig jelenleg
az ágazati elszámolásokon alapszik, az SNA módszertani
útmutatóinak figyelembe vétele mellett.
Magyarországon az ágazati és tevékenységi
elszámolásokat a "Jelentés a vállalkozások
teljesítményérõl" c. KSH kérdõív
segíti. Az ebbõl származó adatokat a PM is
felhasználja a tervezéshez. A kérdõív
tette lehetõvé azt, hogy a Mezõgazdasági Számlák
Rendszerének kidolgozásához segítséget
tudtunk adni a német kollegáknak. A beszámoló
jelentés hibája - a jelenlegi munka szempontjából
- hogy a mezõ- és erdõgazdálkodást nem
különíti el sem tevékenységként,
sem pedig ágazatként, holott az EU-val harmonizáló
információs rendszerhez erre feltétlenül szükség
lenne. Ennek ellenére, mint kiindulási alap, a feldolgozó,
ipari és kereskedelmi tevékenységek leválasztására
mégis jól hasznosítható volt. A KSH Nemzetgazdasági
Fõosztálytól kapott ígéret szerint 1997-tõl
már megoldható lesz a mezõgazdálkodás
tevékenységi és ágazati elkülönítése,
külön sorban való feltüntetése az adatgyûjtõ
lapokon. A valós adatok ismerete ez esetben már "csak"
az adatszolgáltatókon fog múlni.
A 90-es évek elsõ felében lezajló nagy információs
rendszer változást a PM szerencsésen nem követte
mindenben, így az erdõgazdálkodásra vonatkozó
költségvetési-, eredmény- és adószámítások
továbbra is külön készültek. A legfontosabb
adatok a Mezõgazdasági Számla Rendszer kidolgozásának
indításakor is rendelkezésünkre álltak.
A PM többszöri, kitartó kezdeményezése,
kifogása és javaslata alapján az APEH és sok
esetben a KSH is külön közzéteszi az ágazatra
vonatkozó adatokat, de ez korántsem egységes. Az adatgyûjtés
és feldolgozás elkészül ugyan, de nem azonos
szintû összesítések kerülnek közlésre,
ami nagyon megnehezíti a tisztánlátást.
Az MSZR kidolgozása során számos ponton tapasztaltuk,
hogy a mi rendszerünk jelentõsen eltér más országokétól,
amit a lehetõségekhez mérten közelíteni
lehetett, de nem minden esetben. A mezõgazdasági ágazati
elszámolásba nálunk beletartozik pl. a vetõmag-elõállítás
és takarmánygyártás egy része is, amit
az EU normák szerint feltétlenül szükséges
elválasztani, minden költségével, jövedelmével
stb. együtt.
Gondot okoz a rendszer szempontjából értelmezett
amortizáció is, aminek kiszámításához
nincsenek meg az alapinformációk.
Az EU harmonizációs modellhez kapcsolódva a PM
az ágazati elszámolások összefoglaló fõbb
adatain túl, a mezõgazdasághoz tartozó társasági
adóbevallások, kettõs és egyszeres könyvvitelt
vezetõk, APEH által összesített Gyorsjelentés
adataiból készült eredmény-kimutatással
járult hozzá, azzal a megjegyzéssel, hogy a végleges
ágazati elszámolások a KSH Nemzetgazdasági
Fõosztályának feladata, az ehhez szükséges
alapadatok is csak ott állnak rendelkezésre.
A különbözõ adatgyûjtõ szervezetektõl
származó éves és évközi adatok
összevetése alapján ellenõrzött információk
meglehetõsen nagy biztonsággal fogják a valós
helyzetet tükrözni. A modellhez adott számszerû
adatokat éveken át lehetõségünk lesz javítani,
pontosítani, ami korrekt, mindenki számára megnyugtató
helyzetet jelent.
A Mezõgazdasági Számlák Rendszeréhez
szükséges információkhoz a PM továbbá
a hatáskörébe tartozó központi költségvetési
támogatások számszerü adatait adta meg. Az adatok
forrása a Magyar Köztársaság adott évi
költségvetésének végrehajtásáról
szóló törvény és annak számítási
anyaga, amely a költségvetési mérleg szerkezethez
igazodva az adott számla pénzforgalmi egyenlege alapján
készül. A költségvetési mérlegben
elkülönítve jelennek meg:
Az agrárjogcímû támogatások is ennek
megfelelõ szerkezetben kerülnek elszámolásra.
Agrártámogatások alatt Magyarországon nemcsak
a mezõgazdálkodási tevékenység támogatásait
értjük, hanem a feldolgozáshoz, forgalmazáshoz,
valamint az erdõgazdálkodáshoz biztosított
költségvetési forrásokat is. A mellékelt
táblázat a támogatásokra vonatkozó jogszabályok
által meghatározott célokhoz rendelt költségvetési
törvény szerinti összegeket tartalmazza függetlenül
attól, hogy azt melyik fejezetben - FM vagy PM - irányozták
elõ. Az ehhez kapcsolódó összesített adat
jelenti a mi megfogalmazásunk szerint a költségvetési
támogatást és ez a szóhasználat - figyelembe
véve a fordíthatóságot - megtévesztõ
lehet, tartalmilag egészen más, mint amit az EU-ban ezalatt
értenek.
A költségvetés végrehajtásához
nemcsak az összesített jogcímekrõl kell számot
adni, hanem ágazatonkénti bontásban is elkészítjük
a támogatásokból való részesedést.
Az ágazatok ide vonatkozó adatait a kifizetõ helyek
- többnyire az APEH havi tájékoztatója alapján
állítjuk össze. Az adatok helyességét
a számviteli törvény alapján készített
társasági adóbevallás összehasonlítása
alapján ellenõrizzük, bár itt is van tartalmi
eltérés. Az MSZR-hez ezt az ágazati elszámolásról
készített táblázatot vettük figyelembe
kiindulási alapként. A modell szempontjából
a tevékenységhez, a mezõgazdasági termékekhez
adott támogatások ismeretére lenne szükség,
amit a mi rendszerünk nem tesz lehetõvé.
Az MSZR kézikönyvének, módszertani útmutatója
alapján a támogatások legfontosabb jegyei a következõk:
Nem sorolhatók támogatások közé:
Nem számítanak támogatások közé
továbbá az adók mérséklése, illetve
elengedése miatti összegek sem. A mi agrárjogcímû
támogatásaink közül ide tartozóan az 1994-ig
agrártermelési támogatások részét
képezõ gázolajat említhetnénk, amely
1995. januártól fogyasztási adó-visszatérítésként
volt igénybe vehetõ.
Az MSZR-ben ezek - vagy hasonló tételek - nem követhetõk
nyomon, mert itt csak a ténylegesen fizetett adókat kell
kimutatni.
A felsorolás természetesen nem teljes körû.
Az ezen túlmenõen kifizetésre kerülõ összegeket
a mezõgazdasági termelést kedvezményezõ
összegeknek nevezi az útmutató, amelyek címzettjei
a tevékenységi körhöz kapcsolódnak.
A kézikönyv kritériumainak figyelembe vételével
elemezve a költségvetési támogatásokat
megállapíthatjuk, hogy az ágazat számviteli
törvény alapján elszámolt támogatásai
állnak a legközelebb az MSZR által támasztott
követelményekhez. A tevékenységi elv alkalmazása
miatt a szükségesnél ugyan kisebb összegû
a kimutatás, más okokból pedig több annál.
Ezek pontosítására, tételes megfeleltetésére
természetesen még nem volt lehetõségünk.
A központi költségvetési mérleg szerkezete
is többé - kevésbé követi az EU-ban használatos
elveket, de az ebbõl készült ágazati tábla
a tevékenységi megfigyelés eltérése
miatt kevesebb, mint ahogy a számításhoz kívánatos
lenne.
A legkevésbé illeszthetõ vagy harmonizáló
pillanatnyilag az agrárgazdasági célok költségvetési
támogatási rendjérõl szóló jogszabályokhoz
kapcsolt elõirányzatok szerinti összegezés. A
jogszabály mindegyik FM-hez tartozó ágazatról
rendelkezik és nem minden esetben különíthetõ
el a modellhez szükséges támogatási összeg.
A szabályozás EU normákhoz való közelítése,
rendezése és átértékelése, az
ennek megfelelõ költségvetési megjelenítés
a következõ évek feladata lesz. A szabályok tételes
megfeleltetése kulcskérdés az adatok összehasonlíthatósága
szempontjából.
Az MSZR kidolgozásának általános tapasztalatai,
hogyan hasznosíthatók egy térség szempontból?
A modellhez szükséges számszerû adatok többsége
- ismereteim szerint - megyei szinten rendelkezésre áll.
A két legfontosabb adatgyûjtõ szervezet a KSH és
az APEH, jelenleg is érvényben lévõ adatszolgáltatásához
kapcsolt információk lehetõséget teremtenek
arra, hogy a mezõgazdasági számlarendszer megyei szinten
is elõállítható legyen.
A KSH területi szervezetei korábban is készítettek
évkönyvet, amely a rendszer szempontjából szükséges
alapadatokat tartalmazza. Az összesítésekbõl
származó, ágazati adtok nyilvánosak, így
azok beépíthetõk a modellbe. Az ország egészére
vonatkozó számítás forrásainak pontos
megjelölése a módszertani útmutató mellett
jelentõs segítség lehet a megyei programokhoz. A nemzetgazdasági
valamint a megyei szintû állományok összevetése
pedig a kölcsönös ellenõrzésre adnak majd
módot.
A térségi rendszerek kidolgozása során jelentkezõ
gondok bizonyára mások lesznek, mint a makro modellnél
voltak, de ezekbe csak a próbaszámítások helyi
közremûködõi tudnak majd választ adni.
Segítségünket felajánlva kívánunk
a Térségi Információs és Integrációs
Rendszer kidolgozásához sok türelmet, kitartást
és sok sikert.
Ugrás a szöveg elejére |