A RÁKÓCZI REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI BANK RT. A TERÜLETFEJLESZTÉS SZOLGÁLATÁBAN
I. TERÜLETFEJLESZTÉSI SZOLGÁLTATÁSAINK
A Területfejlesztési Törvény elfogadásával a Területfejlesztési Tanácsokhoz került a kormányzati támogatások odaítélésével kapcsolatos döntési jogkör. A megyei, illetve regionális döntési szint létrejötte egyben azt is jelenti, hogy a támogatásokra pályázókhoz térben és időben közelebb került az elbíráló és döntő szervezetrendszer. E rendszer hangsúlyos eleme a Rákóczi Bank Rt, hiszen pénzügyi, operatív lebonyolítóként, valamint a pályázatkiírás és az elbírálás résztvevőjeként aktív szerepet játszik a kormányzati támogatások minél hatékonyabb hasznosításában.
A bank részt vesz a pályázati rendszerek kidolgozásában. Így az ügyfélköréből érkező, de szélesebb kört érintő kérdésekben a pályázók pénzügyi érdekeit érdemben tudja képviselni a pályázati szempontrendszerek összeállításánál, ésszerű javaslatokkal élhet a finanszírozási mértékek, módozatok kialakításában és a pályázatok pénzügyi tartalmának meghatározásában.
E feladatkör egyik fázisa, hogy a pénz- és tőkepiacon elérhető források intenzívebben kerüljenek bekapcsolásra a fejlesztési programok megvalósítása során. Ezért a bank vállalta, hogy tapasztalatai, információs háttere alapján, az ügyfelek, érdeklődők számára az országos és megyei, valamint egyéb (például PHARE) támogatási rendszerekkel kapcsolatosan pénzügyi
, banki tanácsadást nyújt.
A Rákóczi Bank segítséget nyújt azok számára is, akik projektjük, programjuk, ötletük megvalósításához forrásokat keresnek, optimális forráskombináció/forráskombinációk összeállításához, speciális szakismeretet igénylő szaktanácsadással. A bank részt vesz a beérkezett pályázatok pénzügyi bírálatában is, ahol a pályázók pénzügyi alkalmasságát vizsgálja a támogatásokhoz, valamint az egyéb forrásokhoz való hozzájárulás tekintetében. A projektek, programok finanszírozásához üzleti forrásaival is hozzájárulhat, azokat kiegészítheti, valamint az igényekhez igazodóan új konstrukciókat, termékeket fejleszthet ki, hogy a forráspalettáról ügyfelei és leendő ügyfelei szükségleteiknek megfelelően választhassanak, amennyiben a feltételeknek megfelelnek.
Pénzintézetünk a nyertes pályázók bonyolító banki szerepkörét is ellátja, tehát a támogatási pénzek lehívását, finanszírozási számlán át történő felhasználását teszi lehetővé az ügyfelek számára.
A pályázók, a bank partnerei, s a kapcsolattartás során mód nyílik arra, hogy a partnerek üzleti elképzelésüket, vállalkozásukat megfeleltessék az EU-normáknak, ezzel lehetővé téve azt is, hogy pénzügyi, gazdasági kapcsolatrendszerük a bankon keresztül az európai kapcsolatrendszerben is bővíthetőek legyenek.
II. BESZÁMOLÓ A RÁKÓCZI BANK 1998. I-III. NEGYEDÉVI FEJLESZTÉSI MUNKÁJÁRÓL
A Rákóczi Regionális Fejlesztési Bank Rt. 1998. évi üzleti célkitűzéseinek megfogalmazásánál fő iránykén
t jelölte ki az északkelet-magyarországi hat megyében a területfejlesztési programhoz való komplex kapcsolódást.
1997. évi Ipari Szerkezetváltási Program (ISZVP) támogatások és kapcsolódó hitelek
A BAZ megyei Területfejlesztési Tanács 1997. évben hozott döntése alapján az ISZVP támogatások finanszírozása döntően 1998-ban kezdődött meg.
Bankunknál a támogatások kiegészítő forrásaként 31 pályázónak 1.573.454 ezer Ft összegű hiteligénye merült fel. A Bankunkhoz benyújtott 31 hitelkérelem ügyében 16 esetben született pozitív döntés 321.300 ezer Ft hitelről, 1 hiteligény elbírálása még folyamatban van. Bankunk hitelkihelyezésein kívül az igényelt hitel nagyságrendjére tekintettel az MFB részére továbbított 3 hitelkérelem alapján 650 millió Ft hitel került odaítélésre. Összességében közel 1 milliárd Ft hitel került kihelyezésre.
A BAZ megyei Területfejlesztési Tanács bankunkat bízta meg az 1997 évi támogatások finanszírozásával, mely kapcsán a pályázók és a támogatottak megismerték a Rákóczi Bank Rt nevét és tevékenységét, a finanszírozással megnőtt a pénzforgalom és a folyószámlát vezetők száma.
1998. évi ISZVP
Az 1998. évi ISZVP-hoz kapcsolódóan az MTT-vel kötött együttműködési szerződés alapján Bankunk 181 db pályázatot minősített pénzügyi szempontból, mely 5.400.629 eFt támogatási igényt jelentett. A pályázati szakaszban a pályázók – forrásaik kiegészítése céljából – élénken érdeklődtek hitelkonstrukcióinkról. Az esetlegesen felmerülő konkrét hiteligény nagysága jelenleg még nem ítélhető meg reálisan. A tá
mogatásokra vonatkozó MTT döntések időpontjait, valamint a Magyar Államkincstár által kötendő támogatási szerződések finanszírozhatóvá válásához szükséges időt figyelembe véve valószínűsíthető, hogy az 1998-ban odaítélt támogatások finanszírozására csak 1999-ben kerül sor.
Egyéb hitelkonstrukciók
A Kormány 1996. évi rendelete alapján meghirdetett pályázata szerint energia-megtakarítást eredményező épület-felújításhoz, korszerűsítéshez állami támogatással nyújtott kölcsön - "PANEL-HITEL" -igénylése bankunknál is lehetséges. Ebben a konstrukcióban 1998-ban 64.800 eFt összegű hitel már folyósításra került, valamint jelenleg folyamatban van három társasház által benyújtott hitelkérelem elbírálása.
Az önkormányzatok részére ajánlott infrastrukturális beruházásokhoz, előnyös feltételekkel nyújtható hitelt két önkormányzat vett igénybe 60 millió Ft fölötti összeget.
E két hitelkonstrukció iránt nagy az érdeklődés, várhatóan további hiteligények kielégítésében működhetünk közre.
Ágazati finanszírozási lehetőségek
Az 1998. évi üzletpolitikában megfogalmazásra került az ágazati finanszírozási csomagok kialakításának szükségessége a mezőgazdaság, a feldolgozóipar, az egészségügy és az önkormányzati beruházások területén.
Bankunk céljainak elérése érdekében a kezdeti lépéseket megtette, így:
Ezen termékek piaci bevezetéséhez szükséges a fő tulajdonos MFB és a Bankcsoport tagok előre rögzített és következetesen alkalmazott együttes- és határozott fellépése.
A kis- és középvállalkozások fejlesztését szolgáló helyi konstrukciók
A Rákóczi Bank Rt. a kis- és középvállalkozások hitelhez jutási lehetőségeinek javítása érdekében több partnerrel is együttműködik. Nem csak a központi források disztribúciójában veszünk részt, hanem több helyi konstrukc
ió kialakításában és lebonyolításában is aktív szerepet vállalunk:
A fenti konstrukciók nagy előnye, hogy adott programok megvalósítása érdekében a rendelkezésre álló különböző forrásokat koncentráltan teszik elérhetővé (tőkealap + mikrohitel + bankhitel, illetve tőkealap + hitel), továbbá hogy a támogatások elosztása piackonform módon, szakértő pénzügyi rendszeren keresztül
történik.