A B-.A.-Z. MEGYEI TERÜLETFEJLESZTÉSI TANÁCS

PÁLYÁZATOT HIRDET

AZ INTEGRÁLT B.-A.-Z. MEGYEI FEJLESZTÉSI FORRÁS

terhére,

 

MEGYEI SZINTŰ ÉS KISTÉRSÉGI FEJLESZTÉSEK,

VALAMINT STRATÉTIGAI PROGRAMOK

TÁMOGATÁSÁRA

 

 

A Kormány 1113/1995 (XI.22.) határozatában intézkedik a Területfejlesztési Célelőirányzatokról származó források decentralizált felhasználásáról a 107/1996. (VII.16.) korm. rendeletben pedig e célelőirányzat felhasználásának 1996. évi részletes szabályairól, amelynek megfelelően a Megyei Területfejlesztési Tanács jogosult pályázatot kiírni és dönteni ennek az összegnek a felhasználásával kapcsolatban.

 

A PHARE Szervezet és a Magyar Kormány között létrejött érvényben lévő megállapodásnak megfelelően a PHARE II. Területfejlesztési Program forrásokkal is támogatja a B.-A.-Z. Megyei Integrált Szerkezetátalakítási Programot. Ennek megfelelően az 1996. évben, a fent említett Területfejlesztési Célelőirányzatból származó forrásokkal együtt, INTEGRÁLTAN, egyazon pályázati rendszeren belül használható fel a két forrás a B.-A.-Z. Területfejlesztési Tanács által.

 

 

 

1. A pályázati rendszer preferált fejlesztési célkitűzései

 

A pályázati rendszer -- a B.-A.-Z. Megyei Integrált Szerkezetátalakítási Programban foglaltaknak megfelelően, összhangban az országos területfejlesztési célkitűzésekkel -- az alábbi célkitűzéseket preferálja. A felsorolás sorrendje a prioritást tükrözi.

 

 

 

 

 

 

 

 

A pályázat elbírálásánál előnyt jelent, ha az megfelel a partnerség elvének. Ez azt jelenti, hogy a pályázatban foglalt projekt megvalósításába a Pályázónak célszerű bevonni (egy vagy több) olyan együttműködő Partnert, akivel a projekt pénzügyi kockázatát elismerhető mértékben megosztja és akivel hosszú távon is gyümölcsőzőnek ítéli meg az együttműködést. A Partnerrel együttműködési megállapodást kell kötni, ez tartalmazza a kockázatvállalás mértékét és összetételét, valamint a Partner részvételét a projekt megvalósításával járó tevékenységben és a partnerséggel megszerezhető jogait. Ilyen esetekben is elválik a Partner és a Pályázó személye (tehát nem lehet két vagy több pályázó projektenként).

 

Több település összefogásával megvalósuló vagy megyei kihatású pályázatokat a Fejlesztési Tanács előnyben részesít.

 

 

2.Támogatható pályázati célkitűzések (hivatkozási címek)

 

 

A pályázati rendszerben a következő címeken igényelhető támogatás.

 

A.) Munkahelyteremtő / munkahelymegtartó beruházás, ha a projekt az eddiginél korszerűbb technológiát, illetve termékváltást, illetve piacképes termékbővülést eredményez.

 

B.) Vállalkozástámogatás (innovációs központ, ipari park, inkubátorház létrehozásával)

 

C.) Kistérségi gazdaság-és közösségfejlesztő irodák létesítése, a meglevők célszerű fejlesztése illetve első éves működésének támogatása, beleértve az integrált megyei kistérségi információs hálózat hiányzó elemeinek kiépítését és működtetését. A térségmenedzserek és fejlesztőirodák munkatársainak képzése / továbbképzése.

 

D.) Programkészítés térségi fejlesztéshez (ha a fejlesztés a helyi társadalom fejlődését, önszerveződését hivatott elősegíteni). Magasabb szintű térségi programhoz illeszkedő megvalósíthatósági tanulmány készítése.

 

E.) Az agrárgazdaság szerkezet-átalakítását elősegítő fejlesztés (mezőgazdasági művelési ágú földterület nem-mezőgazdasági célú hasznosításához, a természetvédelmi oltalom alatt nem álló területeken). Falusi idegenforgalom fejlesztése.

 

F.) Humán infrastruktúra fejlesztése (ha munkahely teremtéssel is jár).

 

G.)Speciális, a helyi gazdasági fejlődést elősegítő célprogram megvalósítás, részfoglalkozást elősegítő közmunka-program támogatása, közhasznú munkavégzéshez kapcsolódó fejlesztés.

 

H.) A B.-A.-Z. megyei PR-stratégia és termékpiaci stratégia gyakorlati alkalmazásának elősegítése (pl. PR kiadványok-támogatása, koordináló szerv kialakítása)

 

Bármely fejlesztéshez csak a felsorolt címek egyikén kérhető támogatás. Az A.)-G.)-ig terjedő hivatkozási címek természetesen tartalmazzák a preferált célkitűzéseket is.

 

3. A támogatás formái és feltételei

 

 

A pályázati rendszer keretében a támogatás formája

 

a.) vissza nem térítendő tőkejutatás, avagy

 

b.) kamatmentes hitel illetve

 

c.) fejlesztési hitel kamattámogatása

 

lehet, beruházásonként egy ízben. A kamattámogatás egyedül vagy tőkejuttatással vagy kamatmentes hitellel együtt kérhető. A tőkejuttatás és kamatmentes hitel azonban nem igényelhető együtt.

 

A pályázat útján támogatásban részesülhet belföldi székhelyű jogi személy, belföldi egyéni vállalkozó vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet.

 

A támogatásról szóló döntés előtt megkezdett fejlesztés nem támogatható. Ebből a szempontból fejlesztés megkezdésének időpontját a következő módon kell értelmezni:

 

-- Építéssel (épület felújítással, tatarozásával) járó beruházás esetén az építési naplóba történt első bejegyzés napját,

 

-- berendezés beszerzése esetén az első szállítást igazoló okmányon feltüntettet szállítási napot

 

kell a fejlesztés megkezdésének tekinteni. Kivételt képez a forráshiány miatt elutasított projekt, amelynek ismételt pályáztatása esetén az elutasítás napja és a későbbi kedvező döntés között megkezdett fejlesztés nem tekintendő korábban megkezdetnek.

 

 

 

 

4. A támogatás mértéke

 

4.1. Az elismerhető költségek

 

A támogatás szempontjából elismerhető költségek összege képezi a támogatás meghatározásának alapját (100 %).

 

A pályázati rendszerben -- összhangban a területfejlesztési célelőirányzat felhasználására vonatkozó miniszteri rendelettel, és kiegészítve azt a PHARE-finanszírozás esetén érvényesítendő szempontokkal -- az alábbi költségek ismerhetők el.

 

 

 

 

 

Nem ismerhető el a támogatás alapjának a fejlesztésbe apportként bevitt tárgyi eszköz, a magánszemélytől (pl. adásvételi szerződés alapján) vásárolt tárgyi eszköz, a bérelt tárgyi eszközök értéke, a pályázati összegek, a hatósági díjak és illetékek (pl. ÁFA, bérjárulék stb.), valamint a banki hitel kamata (ha kamattámogatást is igényel a pályázó).

 

A kamattámogatás alapja a fentiektől eltérő. Ebben az esetben a 100 %-ot a projekthez (fejlesztési céllal) felvett bankhitel teljes (tehát több mint 1 évi) kamatköltsége jelenti.

 

 

4.2. A maximálisan igényelhető támogatás

 

Az igényelhető legnagyobb támogatás egyben a megadható legnagyobb támogatást is jelenti. Mértéke függ a fejlesztés megvalósulásának helyétől (a térség besorolásától, ti. hogy kedvezményezett-e vagy sem), valamint a támogatás hivatkozási címétől.

 

B.-A.-Z. megyében általában az 1. táblázat adatai érvényesek, mivel a megye csaknem teljes területét a "társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott térség" kedvezményei illetik meg. Kivételt csak Miskolc és térsége, valamint Tiszaújváros és térsége képez, ezek a térségek "jelentős munkanélküliséggel sújtott térségnek" számítanak. Ezekre az utóbbiakra a 2. táblázat adatai érvényesek.

 

Mindkét táblázatban az azonos hivatkozási címhez és azonos "megjegyzéshez" tartozó sorok vagylagosan értendők, tehát vagy az egyiket, vagy a másikat választhatja a pályázó tetszés szerint, vegyesen azonban nem alkalmazhatók.

 

A "különösen fontos" fejlesztés fogalmát egyrészt az 1991. évi LXXXVI. törvény 4. számú melléklete értelmezi, másrészt annak minősül az 50 főnél többet foglalkoztatni, vagy termékeinek több mint 50 %-át exportálni szándékozó fejlesztés is.

 

A támogatás mértéke növelhető un. vállalkozói övezetben megvalósuló projekt esetében, mégpedig az 1. táblázathoz képest 10 %-kal, valamennyi hivatkozási cím esetében.

 

Még tovább növelhető a támogatás azáltal, hogy a Pályázó egyéb támogatást (azaz más állami forrásokból elnyert vagy megpályázott támogatást) vagy un. egyéb forrást (pl. lakossági befizetés, partnere részéről befektett tőkét) is szerez.

 

Az összes támogatás, tehát a jelen pályázatban elnyert és az egyéb támogatás együtt, nem haladhatja meg az elismerhető költségek 80 %-át. A fentebb említett "egyéb forrás" ebbe nem számít bele.

 

 

 

A megengedett legnagyobb támogatási igény 1. táblázat

Hiv. cím.

Tőke-

támogatás

(%)

Kamat-

mentes hitel

(%)

Kamat-

támogatás

(%)

Megjegyzés

A

30

-

30

de a támogatás legfeljebb

 

-

50

30

700 eFt / új munkahely

 

-

-

50

lehet

 

40

-

50

"különösen fontos" fejlesztéshez

 

-

50

50

de legfeljebb 1 MFt / új

 

-

-

70

munkahely

B

40

-

-

 

C

70

-

-

nem (tárgyi) eszközbeszerzésre

 

50

-

20

tárgyi eszköz beszerzésre

D

70

-

-

 

E

50

-

-

nem vállalkozási jellegű hasznosításhoz

 

-

-

50

vállalkozási jellegű hasznosításhoz

F

40

-

30

de max. 700 eFt/új m. hely

G

-

40

30

 

H

70

-

-

nem (tárgyi) eszköz beszerzésre

 

50

-

20

tárgyi eszközbeszerzésre

 

 

A megengedett legnagyobb támogatási igény 2. táblázat

Hiv. cím.

Tőke-

támogatás

(%)

Kamat-

mentes hitel

(%)

Kamat-

támogatás

(%)

Megjegyzés

A

30

-

30

de a támogatás legfeljebb

 

-

50

30

700 eFt / új munkahely

 

-

-

50

lehet

 

40

-

50

"különösen fontos" fejlesztéshez

 

-

50

50

de legfeljebb 1 MFt / új

 

-

-

70

munkahely

B

30

-

-

 

C

60

-

10

nem (tárgyi) eszközbeszerzésre

 

40

-

20

tárgyi eszköz beszerzésre

D

70

-

-

 

E

30

-

-

nem vállalkozási jellegű hasznosításhoz

 

-

-

40

vállalkozási jellegű hasznosításhoz

F

30

-

30

de max. 700 eFt / új munkahely

G

-

40

30

 

H

60

-

10

nem (tárgyi) eszköz beszerzésre

 

40

-

20

tárgyi eszközbeszerzésre

 

 

Példa az 1.táblázat alkalmazásához.

 

Legyen a projekt munkahelyteremtő, de nem "különösen fontos" beruházás. Ez az A hivatkozási címet jelenti. Ha a pályázó 30 % vissza nem térítendő támogatást vesz igénybe, mellette még kaphat 30 % kamattámogatást is, amennyiben fejlesztési hitelt vett fel. Választhat azonban úgy is, hogy nem kér tőketámogatást, ekkor kaphat 50 % kamatmentes hitelt és 30 % kamattámogatást. Ha pedig kizárólag kamattámogatást óhajt, akkor ennek mértéke 50 %-ig terjedhet.

 

 

4.3. Az önrész mértéke.

 

Összhangban azzal, hogy a támogatások összege nem haladhatja meg a 80 %-ot, a kötelező önrész legalább 20 %.

 

Az önrész nem származhat a források közé sorolt bankhitelből, vagy pályázat útján elnyert egyéb támogatásból. Az önrésznek általában készpénzben kell rendelkezésre állni. Kivételes esetben az önrész fele tárgyi eszköz is lehet (pl. gép, ingatlan), amely a pályázat szempontjából apportként tüntethető fel a Területfejlesztési Tanács hozzájárulásával; összege azonban nem haladhatja meg az elismerhető költségek 20 %-át. Nem lehet azonban az önrészbe szellemi munkát beleszámítani.

 

 

 

5. A támogatás felhasználásának szabályai

 

A kamatmentes támogatás törlesztését a projekt lezárása után legkésőbb 1 évvel meg kell kezdeni és (további) 4 éven belül be kell fejezni.

 

A támogatásnak legalább 70 %-át a döntés évében szerződéssel le kell kötni. Ettől eltérő ütemezés esetleg a szerződésben engedélyezhető.

 

Munkahelyteremtő / megtartó projektet a szerződéstől számított 2 éven belül be kell fejezni, a tervezett foglalkoztatást további fél éven belül el kell érni és legalább 5 évig fenn kell tartani. A vállalat export volument a projekt lezárását követő (üzleti) évben el kell érni és legalább 5 évig fenn kell tartani.

 

Falusi turizmus fejlesztése címen elnyert támogatással létrehozott szálláshelyet 5 éven át (előírt szabályok szerint) meg kell hírdetni.

 

A kamattámogatást a Pályázó a hitelkamat esedékességének időpontjáig rendszeresen megkapja. Másféle támogatás a saját forrás (és esetleges egyéb források) egyidejű, arányos felhasználását követően, utólagos elszámolás alapján kapható meg.

 

A támogatás igénybevételét az üzleti tervben ütemezni kell. A támogatást az Államkincstár a Pályázó számlavezető bankjának utalja át, ha azt a KTM utalványozza. Az utalványozásnál a bizonylatokat és a projekt állását veszik figyelembe.

 

A támogatott projekttel létrehozott vagyon csak 10 év után idegeníthető el. Addig viszont az elidegenítést (eladást, bérbeadást stb.) a vonatkozó jogszabály 9-ik paragrafusa korlátozza.

 

Szerződésszegésnek minősül, ha a foglalkoztatási kötelezettség vagy a jóváhagyott célkitűzés nem teljesen, de 50 %-ot meghaladó részben valósul meg.

 

Súlyos szerződésszegésnek minősül az üzembehelyezés elmaradása, az elidegenítés a Területfejlesztési Tanács engedélye nélkül, az elfogadottól 50 %-ot meghaladó mértékben eltérő célmegvalósítás, az előirányzottnál 50 %-kal csekélyebb részben megvalósított munkahelynövelés / megtartás, vagy a visszafizetési kötelezettségnek elhanyagolása.

 

Szerződésszegés esetén az igénybevett támogatás arányos részét, súlyos esetben a teljes támogatást vissza kell fizetni. Mindkét esetben meg kell fizetni a jegybanki alapkamat kétszeresét kitevő késedelmi kamatot is.

 

 

 

6. A pályázat tartalma és benyújtása

 

6.1. A pályázat tartalma

 

A pályázatnak tartalmazni kell a

 

 

 

 

Az üzleti terv adatait részben az űrlapokon adja meg a Pályázó. Az elismerhető költségek tételein kívül meg kell nevezni a forrásokat, valamint az esetleges tárgyi és szellemi apport tételeit is, jóllehet általában ezek nem számítanak bele a támogatás alapjába. Lényeges, hogy a Pályázó kitérjen a vállalkozás megtérülésének elemzésére is. Legalább 12 %-os belső megtérülési ráta kívánatos, 10 évre vonatkoztatva.

 

Az ütemterv a megvalósítást és a támogatás folyósítását egyaránt ütemezze.

 

 

6.2. A pályázati csomag átvétele

 

A pályázati csomag tartalmazza

 

 

 

 

 

Pályázati csomag átvehető a benyújtási határnapot megelőző munkanap 12 óráig, minden munkanapon 9-15 óra között, a B.-A.-Z. Megyei Fejlesztési Ügynökségen (Miskolc, Mindszent tér 1.), személyesen vagy meghatalmazott útján. Kérhető postán is, faxon vagy ajánlott levélben, 1 példányban.

 

A csomag (pályázónkénti 1 példányban) ingyenes.

 

Az űrlapok számítógépes (MICROSOFT WORD 6.0) változatát az Ügynökség (kívánságra) kisméretű floppy-lemezre másolja.

 

 

 

6.3. Tanácsadás

 

A pályázat elkészítésére szolgáló időszakban célszerű az Ügynökségen tanácsot kérni, a pályázathoz tartozó minden olyan kérdésben, amelyben a Pályázó bizonytalan.

 

A tanácsadás írásban (pl. faxon, levélben) nem kérhető.

 

A (szóbeli) tanácsadás ingyenes. Időtartamát és gyakoriságát csak az ésszerűség korlátozza.

 

Minden pályázónak tanácsos felkeresni (pályázata költségvetési és finanszírozási tervének összeállítása kapcsán, valamint a szükséges banki igazolások és a hitelezési hajlandóság megállapítása végett) mind a saját számlavezető pénzintézetét, mind a Magyar Államkincstár B.-A.-Z. Megyei Fiókját (Miskolc, Mindszent tér 1.).

 

 

6.4. A pályázati díj

 

Minden Pályázó köteles a támogatási igény 5 ezrelékét pályázati díjként, átutalással (a KTM 10032000-01220263-51000008 számú, a "Területfejlesztési Alaptól átvett feladatok" elnevezésű számlájára) befizetni. Ennek elmulasztása a pályázat kizárásával jár.

 

A pályázati díjat visszafizetik, ha a Területfejlesztési Tanács a pályázatot forráshiányra hivatkozva esetleg visszautasítaná. A kizárt pályázathoz befizetett pályadíj nem jár vissza.

 

 

6.5. A benyújtás határideje

 

A pályázatok a meghirdetést követően bármikor (folyamatosan) benyújthatók, de

 

1996. szeptember 31-ig

 

minden pályázatnak be kell érkezni.

 

 

6.6. A benyújtás módja

 

A pályázatok a megadott határidőn belül

 

 

 

benyújthatók. Személyes benyújtás esetén az Ügynökség az átvételt a Pályázó saját példányán ismeri el.

 

 

6.7. Példányszám

 

A pályázatokat

 

 

 

példányban kell benyújtani. Csak a csomagban kiadott szerkezetű űrlapok használhatók.

 

A 2 db kitüntetett példányt spirállal vagy fűzőgéppel kell összefűzni. A másolásra alkalmas nyolcadik példányt kérjük A1 méretű borítékba tenni. - Kérjük a Pályázókat, hogy gemkapcsot ne használjanak.

 

 

 

6.8. Kötelező mellékletek

 

Kötelező csatolni a pályázathoz az alábbi mellékleteket.

 

 

1.) Munkahelyteremtő / megtartó pályázathoz az érintett Önkormányzat nyilatkozatát (hacsak nem az Önkormányzat pályázik).

 

2.) A pályázattal érintett, területileg illetékes hatóságok előzetes nyilatkozatát.

 

3.) A beruházáshoz hitelt nyújtó illetve számlavezető pénzintézet nyilatkozatát az önrész meglétéről, a hitelnyújtási szándékról, valamint a Pályázó pénzügyi helyzetéről.

 

4.) A Pályázó nyilatkozatát az adott fejlesztéshez más jogszabályok alapján igényelt támogatásairól.

 

5.) Nyilatkozatot (majd -- legkésőbb a szerződésig - igazolást) arról, hogy a Pályázónak sem adó, sem járuléktartozása nincs.

 

6.) Az esetleges kötelező kamarai tagság meglétéről szóló igazolást.

 

7.) A pályázati díj befizetését igazoló átutalási bizonylat másolatát.

 

8.) A cégformát (pl. Kft., egyéni vállalkozó, önkormányzatok kivételével) bizonyító okirat másolatát.

 

9.) A Pályázó nyilatkozatát arról, hogy a projektet nem kezdte meg.

 

10.) A projekt meghiúsulása (szerződésszegés) esetére biztosítékul felajánlott ingatlanok vagy más vagyontárgyak listáját, a felhasználásukba adott esetben beleegyező nyilatkozattal együtt. (Munkahelyteremtő / megtartó valamint közhasznú gép beszerzésére irányuló beruházás esetén a KTM a támogatás 150 %-a erejéig jelzálogjogot jegyeztet be).

 

A felsorolt mellékleteket mindkét kitüntetett példányhoz mellékelni kell. A pályázat többi példányának csak a kitöltött és (cégszerűen) aláírt űrlapokat kell tartalmaznia.

 

A két kitüntetett példányhoz nem-kötelező mellékletek is csatolhatók (pl. tervrajz, fénykép, leírás, számítás stb.).

 

 

6.9. Hiánypótlás

 

Kisebb hiányosság esetén a Fejlesztési Ügynökség a pályázatot a Pályázónak visszaadja. A gyors és határidőn belüli hiánypótlás után természetesen nem kell újból megfizetni a pályázati díjat. A végső határidőhöz nagyon közeli időpontban benyújtott pályázatok hiánypótlására esetleg időhiány miatt nem kerülhet sor.

 

 

7. A pályázat elbírálásának menete

 

A bírálati rendszer 3-lépcsős. A pályázatokat először technikai szempontból vizsgálja meg egyrészt a Fejlesztési Ügynökség, másrészt az ezzel megbízott pénzintézet (Magyar Államkincstár B.-A.-Z. Megyei Fiókja). A technikai bírálat után az illetékes Alprogram Bizottság tartalmilag értékeli és szakértői véleménnyel a Területfejlesztési Tanács elé terjeszti. Az utolsó lépcsőben a Tanács dönt a támogatásról.

 

A Fejlesztési Tanács döntésének lehetséges változatai:

 

 

 

A Tanács határozata nem fellebbezhető meg

 

 

Kizárásra kerülnek:

 

 

 

 

 

 

 

 

pályázatok.

 

A támogatásról szóló döntés hatályát veszti, amennyiben a Pályázónak felróható okból nem jön létre szerződés 1996. november 15-ig, vagy a Pályázó a folyó évben nem kezdi meg a projekt megvalósítását (vagyis nem kezdeményezi a támogatás első részletének átutalását).

 

8. Teendők a pályázat benyújtása után

 

A döntésre előreláthatóan kb. három hetenként kerül sor. Az első döntés tehát 1996. augusztusának harmadik hetében, az utolsó pedig október közepén várható.

 

A várakozási idő alatt célszerű a szerződés-tervezetet előkészíteni. Ehhez a Fejlesztési Ügynökség illetékes munkatársai készek útmutatással szolgálni.

 

A csökkentett támogatású pályázatok költségvetési és finanszírozási tervét módosítani szükséges. Ez egyeztető tárgyalást követő jegyzőkönyv aláírását jelenti. Az egyeztető tárgyalás időpontját az Ügynökség tűzi ki. A tárgyaláson a Pályázó (aláírásra jogosult) képviselője, az MFÜ és az érintett pénzintézet munkatársai vesznek részt. Ebből az alkalomból a pályázati cél csak abban az esetben változtatható meg, ha a Területfejlesztési Tanács döntése ezt engedélyezi.

 

A fejlesztés megkezdése előtt a Területfejlesztési Tanács megvalósítási szerződést köt a Pályázóval. A szerződést célszerű (és legtöbb esetben lehetséges is) a megszabott határidő előtt megkötni.

 

A megvalósítás stádiumában mind a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium, mind a Területfejlesztési Tanács képviselője (monitoring szakértője) jogosult a fejlesztést -- akár a helyszínen is -- ellenőrizni. A monitoring szakértővel a Pályázónak szorosan együtt kell működni a projekt lezárásáig.

 

Miskolc, 1996. július hó.

 

Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Területfejlesztési Tanács