A B-.A.-Z. MEGYEI TERÜLETFEJLESZTÉSI TANÁCS
PÁLYÁZATOT HIRDET
AZ INTEGRÁLT B.-A.-Z. MEGYEI FEJLESZTÉSI FORRÁS
terhére,
MEGYEI SZINTŰ ÉS KISTÉRSÉGI FEJLESZTÉSEK,
VALAMINT STRATÉTIGAI PROGRAMOK
TÁMOGATÁSÁRA
A Kormány 1113/1995 (XI.22.) határozatában intézkedik a Területfejlesztési Célelőirányzatokról származó források decentralizált felhasználásáról a 107/1996. (VII.16.) korm. rendeletben pedig e célelőirányzat felhasználásának 1996. évi részletes szabályairól, amelynek megfelelően a Megyei Területfejlesztési Tanács jogosult pályázatot kiírni és dönteni ennek az összegnek a felhasználásával kapcsolatban.
A PHARE Szervezet és a Magyar Kormány között létrejött érvényben lévő megállapodásnak megfelelően a PHARE II. Területfejlesztési Program forrásokkal is támogatja a B.-A.-Z. Megyei Integrált Szerkezetátalakítási Programot. Ennek megfelelően az 1996. évben, a fent említett Területfejlesztési Célelőirányzatból származó forrásokkal együtt,
INTEGRÁLTAN, egyazon pályázati rendszeren belül használható fel a két forrás a B.-A.-Z. Területfejlesztési Tanács által.
1. A pályázati rendszer preferált fejlesztési célkitűzései
A pályázati rendszer -- a B.-A.-Z. Megyei Integrált Szerkezetátalakítási Programban foglaltaknak megfelelően, összhangban az országos területfejlesztési célkitűzésekkel -- az alábbi célkitűzéseket preferálja. A felsorolás sorrendje a prioritást tükrözi.
A pályázat elbírálásánál előnyt jelent, ha az megfelel a partnerség elvének. Ez azt jelenti, hogy a pályázatban foglalt projekt megvalósításába a Pályázónak célszerű bevonni (egy vagy több) olyan együttműködő Partnert, akivel a projekt pénzügyi kockázatát elismerhető mértékben megosztja és akivel hosszú távon is gyümölcsőzőnek ítéli meg az együttműködést. A Partnerrel együttműködési megállapodást kell kötni, ez tartalmazza a kockázatvállalás mértékét és összetételét, valamint a Partner részvételét a projekt megvalósításával járó tevékenységben és a partnerséggel megszerezhető jogait. Ilyen esetekben is elválik a Partner és a Pályázó személye (tehát nem lehet két vagy több pályázó projektenként).
Több település összefogásával megvalósuló vagy megyei kihatású pályázatokat a Fejlesztési Tanács előnyben részesít.
2.Támogatható pályázati célkitűzések (hivatkozási címek)
A pályázati rendszerben a következő címeken igényelhető támogatás.
A.) Munkahelyteremtő / munkahelymegtartó beruházás, ha a projekt az eddiginél korszerűbb technológiát, illetve termékváltást, illetve piacképes termékbővülést eredményez.
B.) Vállalkozástámogatás (innovációs központ, ipari park, inkubátorház létrehozásával)
C.) Kistérségi gazdaság-és közösségfejlesztő irodák létesítése,
a meglevők célszerű fejlesztése illetve első éves működésének támogatása, beleértve az integrált megyei kistérségi információs hálózat hiányzó elemeinek kiépítését és működtetését. A térségmenedzserek és fejlesztőirodák munkatársainak képzése / továbbképzése.
D.) Programkészítés térségi fejlesztéshez (ha a fejlesztés a helyi társadalom fejlődését, önszerveződését hivatott elősegíteni). Magasabb szintű térségi programhoz illeszkedő megvalósíthatósági tanulmány készítése.
E.) Az agrárgazdaság szerkezet-átalakítását elősegítő fejlesztés (mezőgazdasági művelési ágú földterület nem-mezőgazdasági célú hasznosításához, a természetvédelmi oltalom alatt nem álló területeken). Falusi idegenforgalom fejlesztése.
F.) Humán infrastruktúra fejlesztése (ha munkahely teremtéssel is jár).
G.)Speciális, a helyi gazdasági fejlődést elősegítő cél
program megvalósítás, részfoglalkozást elősegítő közmunka-program támogatása, közhasznú munkavégzéshez kapcsolódó fejlesztés.
H.) A B.-A.-Z. megyei PR-stratégia és termékpiaci stratégia gyakorlati alkalmazásának elősegítése (pl. PR kiadványok-támogatása, koordináló szerv kialakítása)
Bármely fejlesztéshez csak a felsorolt címek egyikén kérhető támogatás. Az A.)-G.)-ig terjedő hivatkozási címek természetesen tartalmazzák a preferált célkitűzéseket is.
3. A támogatás formái és feltételei
A pályázati rendszer keretében a támogatás formája
a.) vissza nem térítendő tőkejutatás, avagy
b.) kamatmentes hitel illetve
c.) fejlesztési hitel kamattámogatása
lehet, beruházásonként egy ízben. A kamattámogatás egyedül vagy tőkejuttatással vagy kamatmentes hitellel együtt kérhető. A tőkejuttatás és kamatmentes hitel azonban nem igényelhető együtt.
A pályázat útján támogatásban részesülhet belföldi székhelyű jogi személy, belföldi egyéni vállalkozó vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet.
A támogatásról szóló döntés előtt megkezdett fejlesztés nem támogatható. Ebből a szempontból fejlesztés megkezdésének időpontját a következő módon kell értelmezni:
-- Építéssel (épület felújítással, tatarozásával) járó beruházás esetén az építési naplóba történt első bejegyzés napját,
-- berendezés beszerzése esetén az első szállítást igazoló okmányon feltüntettet szállítási napot
kell a fejlesztés megkezdésének tekinteni. Kivételt képez a forráshiány miatt elutasított projekt, amelynek ismételt pályáztatása esetén az elutasítás napja és a későbbi kedvező döntés között megkezdett fejlesztés nem tekintendő korábban megkezdetnek.
4. A támogatás mértéke
4.1. Az elismerhető költségek
A támogatás szempontjából elismerhető költségek összege képezi a támogatás megh
atározásának alapját (100 %).
A pályázati rendszerben -- összhangban a területfejlesztési célelőirányzat felhasználására vonatkozó miniszteri rendelettel, és kiegészítve azt a PHARE-finanszírozás esetén érvényesítendő szempontokkal -- az alábbi költségek ismerhetők el.
Nem ismerhető el a támogatás alapjának a fejlesztésbe
apportként bevitt tárgyi eszköz, a magánszemélytől (pl. adásvételi szerződés alapján) vásárolt tárgyi eszköz, a bérelt tárgyi eszközök értéke, a pályázati összegek, a hatósági díjak és illetékek (pl. ÁFA, bérjárulék stb.), valamint a banki hitel kamata (ha kamattámogatást is igényel a pályázó).
A kamattámogatás alapja a fentiektől eltérő. Ebben az esetben a 100 %-ot a projekthez (fejlesztési céllal) felvett bankhitel teljes (tehát több mint 1 évi) kamatköltsége jelenti.
4.2. A maximálisan igényelhető támogatás
Az igényelhető legnagyobb támogatás egyben a megadható legnagyobb támogatást is jelenti. Mértéke függ a fejlesztés megvalósulásának helyétől (a térség besorolásától,
ti. hogy kedvezményezett-e vagy sem), valamint a támogatás hivatkozási címétől.
B.-A.-Z. megyében általában az 1. táblázat adatai érvényesek, mivel a megye csaknem teljes területét a "társadalmi-gazdasági szempontból elmaradott térség" kedvezményei illetik meg. Kivételt csak Miskolc és térsége, valamint Tiszaújváros és térsége képez, ezek a térségek "jelentős munkanélküliséggel sújtott térségnek" számítanak. Ezekre az utóbbiakra a 2. táblázat adatai érvényesek.
Mindkét táblázatban az azonos hivatkozási címhez és azonos "megjegyzéshez" tartozó sorok vagylagosan értendők, tehát vagy az egyiket, vagy a másikat választhatja a pályázó tetszés szerint, vegyesen azonban nem alkalmazhatók.
A "különösen fontos" fejlesztés fogalmát egyrészt az 1991. évi LXXXVI. törvény 4. számú melléklete értelmezi, másrészt annak minősül az 50 főnél többet foglalkoztatni, vagy termékeinek több mint 50 %-át exportálni szándékozó fejlesztés is.
A támogatás mértéke növelhető un.
vállalkozói övezetben megvalósuló projekt esetében, mégpedig az 1. táblázathoz képest 10 %-kal, valamennyi hivatkozási cím esetében.
Még tovább növelhető a támogatás azáltal, hogy a Pályázó
egyéb támogatást (azaz más állami forrásokból elnyert vagy megpályázott támogatást) vagy un. egyéb forrást (pl. lakossági befizetés, partnere részéről befektett tőkét) is szerez.
Az összes támogatás, tehát a jelen pályázatban elnyert és az egyéb támogatás együtt, nem haladhatja meg az elismerhető költségek 80 %-át. A fentebb említett "egyéb forrás" ebbe nem számít bele.
A megengedett legnagyobb támogatási igény 1. táblázat
Hiv. cím. |
Tőke- támogatás (%) |
Kamat- mentes hitel (%) |
Kamat- támogatás (%) |
Megjegyzés |
A |
30 |
- |
30 |
de a támogatás legfeljebb |
- |
50 |
30 |
700 eFt / új munkahely |
|
- |
- |
50 |
lehet |
|
40 |
- |
50 |
"különösen fontos" fejlesztéshez |
|
- |
50 |
50 |
de legfeljebb 1 MFt / új |
|
- |
- |
70 |
munkahely |
|
B |
40 |
- |
- |
|
C |
70 |
- |
- |
nem (tárgyi) eszközbeszerzésre |
50 |
- |
20 |
tárgyi eszköz beszerzésre |
|
D |
70 |
- |
- |
|
E |
50 |
- |
- |
nem vállalkozási jellegű hasznosításhoz |
- |
- |
50 |
vállalkozási jellegű hasznosításhoz |
|
F |
40 |
- |
30 |
de max. 700 eFt/új m. hely |
G |
- |
40 |
30 |
|
H |
70 |
- |
- |
nem (tárgyi) eszköz beszerzésre |
50 |
- |
20 |
tárgyi eszközbeszerzésre |
A megengedett legnagyobb támogatási igény 2. táblázat
Hiv. cím. |
Tőke- támogatás (%) |
Kamat- mentes hitel (%) |
Kamat- támogatás (%) |
Megjegyzés |
A |
30 |
- |
30 |
de a támogatás legfeljebb |
- |
50 |
30 |
700 eFt / új munkahely |
|
- |
- |
50 |
lehet |
|
40 |
- |
50 |
"különösen fontos" fejlesztéshez |
|
- |
50 |
50 |
de legfeljebb 1 MFt / új |
|
- |
- |
70 |
munkahely |
|
B |
30 |
- |
- |
|
C |
60 |
- |
10 |
nem (tárgyi) eszközbeszerzésre |
40 |
- |
20 |
tárgyi eszköz beszerzésre |
|
D |
70 |
- |
- |
|
E |
30 |
- |
- |
nem vállalkozási jellegű hasznosításhoz |
- |
- |
40 |
vállalkozási jellegű hasznosításhoz |
|
F |
30 |
- |
30 |
de max. 700 eFt / új munkahely |
G |
- |
40 |
30 |
|
H |
60 |
- |
10 |
nem (tárgyi) eszköz beszerzésre |
40 |
- |
20 |
tárgyi eszközbeszerzésre |
Példa az 1.táblázat alkalmazásához.
Legyen a projekt munkahelyteremtő, de nem "különösen fontos" beruházás. Ez az
A hivatkozási címet jelenti. Ha a pályázó 30 % vissza nem térítendő támogatást vesz igénybe, mellette még kaphat 30 % kamattámogatást is, amennyiben fejlesztési hitelt vett fel. Választhat azonban úgy is, hogy nem kér tőketámogatást, ekkor kaphat 50 % kamatmentes hitelt és 30 % kamattámogatást. Ha pedig kizárólag kamattámogatást óhajt, akkor ennek mértéke 50 %-ig terjedhet.
4.3. Az önrész mértéke.
Összhangban azzal, hogy a támogatások összege nem haladhatja meg a 80 %-ot, a kötelező önrész
legalább 20 %.
Az önrész nem származhat a források közé sorolt bankhitelből, vagy pályázat útján elnyert egyéb támogatásból. Az önrésznek általában készpénzben kell rendelkezésre állni. Kivételes esetben az önrész fele tárgyi eszköz is lehet (pl. gép, ingatlan), amely a pályázat szempontjából apportként tüntethető fel a Területfejlesztési Tanács hozzájárulásával; összege azonban nem haladhatja meg az elismerhető költségek 20 %-át. Nem lehet azonban az önrészbe szellemi munkát beleszámítani.
5. A támogatás felhasználásának szabályai
A kamatmentes támogatás törlesztését a projekt lezárása után legkésőbb 1 évvel meg kell kezdeni és (további) 4 éven belül be kell fejezni.
A támogatásnak legalább 70 %-át a döntés évében szerződéssel le kell kötni. Ettől eltérő ütemezés esetleg a szerződésben engedélyezhető.
Munkahelyteremtő /
megtartó projektet a szerződéstől számított 2 éven belül be kell fejezni, a tervezett foglalkoztatást további fél éven belül el kell érni és legalább 5 évig fenn kell tartani. A vállalat export volument a projekt lezárását követő (üzleti) évben el kell érni és legalább 5 évig fenn kell tartani.
Falusi turizmus fejlesztése címen elnyert támogatással létrehozott szálláshelyet 5 éven át (előírt szabályok szerint) meg kell hírdetni.
A kamattámogatást a Pályázó a hitelkamat esedékességének időpontjáig rendszeresen megkapja. Másféle támogatás a saját forrás (és esetleges egyéb források) egyidejű, arányos felhasználását követően, utólagos elszámolás alapján kapható meg.
A támogatás igénybevételét az üzleti tervben ütemezni kell. A támogatást az Államkincstár a Pályázó számlavezető bankjának utalja át, ha azt a KTM utalványozza. Az utalványozásnál a bizonylatokat és a projekt állását veszik figyelembe.
A támogatott projekttel létrehozott vagyon csak 10 év után idegeníthető el. Addig viszont az
elidegenítést (eladást, bérbeadást stb.) a vonatkozó jogszabály 9-ik paragrafusa korlátozza.
Szerződésszegésnek
minősül, ha a foglalkoztatási kötelezettség vagy a jóváhagyott célkitűzés nem teljesen, de 50 %-ot meghaladó részben valósul meg.
Súlyos szerződésszegésnek
minősül az üzembehelyezés elmaradása, az elidegenítés a Területfejlesztési Tanács engedélye nélkül, az elfogadottól 50 %-ot meghaladó mértékben eltérő célmegvalósítás, az előirányzottnál 50 %-kal csekélyebb részben megvalósított munkahelynövelés / megtartás, vagy a visszafizetési kötelezettségnek elhanyagolása.
Szerződésszegés esetén az igénybevett támogatás
arányos részét, súlyos esetben a teljes támogatást vissza kell fizetni. Mindkét esetben meg kell fizetni a jegybanki alapkamat kétszeresét kitevő késedelmi kamatot is.
6. A pályázat tartalma és benyújtása
6.1. A pályázat tartalma
A pályázatnak tartalmazni kell a
Az üzleti terv adatait részben az űrlapokon adja meg a Pályázó. Az elismerhető költségek tételein kívül meg kell nevezni a forrásokat, valamint az esetleges tárgyi és szellemi apport tételeit is, jóllehet általában ezek nem számítanak bele a támogatás alapjába. Lényeges, hogy a Pályázó kitérjen a vállalkozás megtérülésének elemzésére is. Legalább 12 %-os belső megtérülési ráta kívánatos, 10 évre vonatkoztatva.
Az ütemterv a megvalósítást és a támogatás folyósítását egyaránt ütemezze.
6.2. A pályázati csomag átvétele
A pályázati csomag tartalmazza
Pályázati csomag átvehető a benyújtási határnapot megelőző munkanap 12 óráig, minden munkanapon 9-15 óra között, a B.-A.-Z. Megyei Fejlesztési Ügynökségen (Miskolc, Mindszent tér 1.), személyesen vagy meghatalmazott útján. Kérhető postán is, faxon vagy ajánlott levélben, 1 példányban.
A csomag (pályázónkénti 1 példányban) ingyenes.
Az űrlapok számítógépes (MICROSOFT WORD 6.0) változatát az Ügynökség (kívánságra) kisméretű floppy-lemezre másolja.
6.3. Tanácsadás
A pályázat elkészítésére szolgáló időszakban célszerű az Ügynökségen tanácsot kérni, a pályázathoz tartozó minden olyan kérdésben, amelyben a Pályázó bizonytalan.
A tanácsadás írásban (pl. faxon, levélben) nem kérhető.
A (szóbeli) tanácsadás ingyenes. Időtartamát és gyakoriságát csak az ésszerűség korlátozza.
Minden pályázónak tanácsos felkeresni (pályázata költségvetési és finanszírozási tervének összeállítása kapcsán, valamint a szükséges banki igazolások és a hitelezési hajlandóság megállapítása végett) mind a saját számlavezető pénzintézetét, mind a Magyar Államkincstár B.-A.-Z. Megyei Fiókját (Miskolc, Mindszent tér 1.).
6.4. A pályázati díj
Minden Pályázó köteles a támogatási igény 5 ezrelékét pályázati díjként, átutalással (a KTM 10032000-01220263-51000008 számú, a "Területfejlesztési Alaptól átvett feladatok" elnevezésű számlájára) befizetni. Ennek elmulasztása a pályázat kizárásával jár.
A pályázati díjat visszafizetik, ha a Területfejlesztési Tanács a pályázatot forráshiányra hivatkozva esetleg visszautasítaná. A kizárt pályázathoz befizetett pályadíj nem jár vissza.
6.5. A benyújtás határideje
A pályázatok a meghirdetést követően bármikor (folyamatosan)
benyújthatók, de
1996. szeptember 31-ig
minden pályázatnak be kell érkezni.
6.6. A benyújtás módja
A pályázatok a megadott határidőn belül
benyújthatók. Személyes benyújtás esetén az Ügynökség az átvételt a Pályázó saját példányán ismeri el.
6.7. Példányszám
A pályázatokat
példányban kell benyújtani. Csak a csomagban kiadott szerkezetű űrlapok használhatók.
A 2 db kitüntetett példányt spirállal vagy fűzőgéppel kell összefűzni. A másolásra alkalmas nyolcadik példányt kérjük A1 méretű
borítékba tenni. - Kérjük a Pályázókat, hogy gemkapcsot ne használjanak.
6.8. Kötelező mellékletek
Kötelező csatolni a pályázathoz az alábbi mellékleteket.
1.) Munkahelyteremtő / megtartó pályázathoz az érintett Önkormányzat nyilatkozatát (hacsak nem
az Önkormányzat pályázik).
2.) A pályázattal érintett, területileg illetékes hatóságok előzetes nyilatkozatát.
3.) A beruházáshoz hitelt nyújtó illetve számlavezető pénzintézet nyilatkozatát az önrész meglétéről, a hitelnyújtási szándékról, valamint a Pályázó pénzügyi helyzetéről.
4.) A Pályázó nyilatkozatát az adott fejlesztéshez más jogszabályok alapján igényelt támogatásairól.
5.) Nyilatkozatot (majd -- legkésőbb a szerződésig - igazolást) arról, hogy a Pályázónak sem adó, sem járuléktartozása nincs
.
6.) Az esetleges kötelező kamarai tagság meglétéről szóló igazolást.
7.) A pályázati díj befizetését igazoló átutalási bizonylat másolatát.
8.) A cégformát (pl. Kft., egyéni vállalkozó, önkormányzatok kivételével) bizonyító okirat másolatát.
9.) A Pályázó nyilatkozatát arról, hogy a projektet nem kezdte meg.
10.) A projekt meghiúsulása (szerződésszegés) esetére biztosítékul felajánlott ingatlanok vagy más vagyontárgyak listáját, a felhasználásukba adott esetben beleegyező nyilatkozattal együtt. (Munkahelyteremtő / megtartó valamint közhasznú gép beszerzésére irányuló beruházás esetén a KTM a támogatás 150 %-a erejéig jelzálogjogot jegyeztet be).
A felsorolt mellékleteket mindkét kitüntetett példányhoz mellékelni kell. A pályázat többi példányának csak a kitöltött és (cégszerűen) aláírt űrlapokat kell tartalmaznia.
A két kitüntetett példányhoz nem-kötelező mellékletek is csatolhatók (pl. tervrajz, fénykép, leírás, számítás stb.).
6.9. Hiánypótlás
Kisebb hiányosság esetén a Fejlesztési Ügynökség a pályázatot a Pályázónak visszaadja. A gyors és határidőn belüli hiánypótlás után természetesen nem kell újból megfizetni a pályázati díjat. A végső határidőhöz nagyon közeli időpontban benyújtott pályázatok hiánypótlására esetleg időhiány miatt nem kerülhet sor.
7. A pályázat elbírálásának menete
A bírálati rendszer 3-lépcsős. A pályázatokat először technikai szempontból vizsgálja meg egyrészt a Fejlesztési Ügynökség, másrészt az ezzel megbízott pénzintézet (Magyar Államkincstár B.-A.-Z. Megyei Fiókja). A technikai bírálat után az illetékes Alprogram Bizottság tartalmilag értékeli és szakértői véleménnyel a Területfejlesztési Tanács elé terjeszti. Az utolsó lépcsőben a Tanács dönt a támogatásról.
A Fejlesztési Tanács döntésének lehetséges változatai:
A Tanács határozata nem fellebbezhető meg
Kizárásra kerülnek:
pályázatok.
A támogatásról szóló döntés hatályát veszti, amennyiben a Pályázónak felróható okból nem jön létre szerződés 1996. november 15-ig, vagy a Pályázó a folyó évben nem kezdi meg a projekt megvalósítását (vagyis nem kezdeményezi a támogatás első részletének átutalását).
8. Teendők a pályázat benyújtása után
A döntésre előreláthatóan kb. három hetenként kerül sor. Az első döntés tehát 1996. augusztusának harmadik hetében, az utolsó pedig október közepén várható.
A várakozási idő alatt célszerű a szerződés-tervezetet előkészíteni. Ehhez a Fejlesztési Ügynökség illetékes munkatársai készek útmutatással szolgálni.
A csökkentett támogatású pályázatok költségvetési és finanszírozási tervét módosítani szükséges. Ez egyeztető tárgyalást követő jegyzőkönyv aláírását jelenti. Az egyeztető tárgyalás időpontját az Ügynökség tűzi ki. A tárgyaláson a Pályázó (aláírásra jogosult) képviselője, az MFÜ és az érintett pénzintézet munkatársai vesznek részt. Ebből az alkalomból a pályázati cél csak abban az esetben változtatható meg, ha a Területfejlesztési Tanács döntése ezt engedélyezi.
A fejlesztés megkezdése előtt a Területfejlesztési Tanács megvalósítási szerződést köt a Pályázóval. A szerződést célszerű (és legtöbb esetben lehetséges is) a megszabott határidő előtt megkötni.
A megvalósítás stádiumában mind a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium, mind a Területfejlesztési Tanács képviselője (monitoring szakértője) jogosult a fejlesztést -- akár a helyszínen is -- ellenőrizni. A monitoring szakértővel a Pályázónak szorosan együtt kell működni a projekt lezárásáig.
Miskolc, 1996. július hó.
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Területfejlesztési Tanács