Bevezetés
Célunk volt egy olyan számítógépes alkalmazás kidolgozása, mellyel segíthetjük a kezdõ, vagy már mûködõ, állattenyésztéssel foglalkozó gazdákat. (kis- és középvállalkozókat) döntéseik meghozatalában.
A program elkészítésekor a vállalkozások igényét és menedzsment kötelezettségeit vettük figyelembe. Így a következõ programelemeket illesztettük bele a csomagtervbe:
A program egy adatbázis kezelõre épül, de mégis több alkalmazást rejt magában, mint egy egyszerû adatbázis kezelõ szoftver. Könnyen lehet módosítani, alakítani az adott környezethez, szituációhoz a programot. Gyorsan és különösebb akadályok nélkül illeszthetünk újabb modulokat a már meglévõkhöz. Erre a feladatra kitûnõen alkalmas az Excel.
Az egész rendszerhez az alapötletet egy Malom Vezetõi és Tulajdonosi Információs Rendszer fejlesztése szolgáltatta. Ez a táblázatkalkulációs alapokra helyezett, döntést támogató rendszer egyszerû keresztösszefüggéseket felépítve lehetõséget ad a következõkre:
Végül de nem utolsósorban a rendszer igazi elõnye abban áll, hogy a keresztösszefüggéseken keresztül a döntések szempontjából kiemelt fontosságú számviteli adatokkal az adott tervváltozat szembesíthetõ.
Így kiépül egy egyfajta szabályozó rendszer. A tervek és tények egymás mellé állításával, és százalékos összehasonlításával valósul meg a szabályozó rendszer alapköve a visszacsatolás, mely révén újabb, aktuális helyzethez igazított tervváltozatot állítható elõ.
A program nem csak egy tervezési folyamatot támogat, hanem a teljes menedzsment információk tárolására, automatikus újraszámolására képes a bevitt - akár napi új adatok - alapján.
Így az összegzõ táblázatok kiértékelése után napi, éves és hosszú távú kiértékelés végezhetõ.
Ebbõl az alapból kiindulva jutottunk el ahhoz az állapothoz, melynek eredménye lett az állattenyésztéssel foglalkozó gazdáknak segítséget nyújtó táblázatkalkulációs alapokra helyezett program.
A továbbiakban e szoftver bemutatása történik meg.
A program felépítése
A bemutatásnál egy Gímszarvas farm modellt használtunk példaként
Célunk volt a rendszer olyan formában való elkészítése - mint ahogy azt a bevezetõben említettem -, hogy viszonylag gyorsan, könnyedén adaptálható legyen az adott igényeknek, környezeti feltételeknek megfelelõen.
Igyekeztünk úgy alakítani a programot, hogy amennyiben az elõállított termékek további feldolgozásra kerülnek a gazdaságon belül, vagy térségi integráció keretében úgy alkalmas legyen e termékek nyomon követésére is.
A program több részegységbõl épül fel, melyek a következõek (lásd még 1. számú kép):
Az adott állatállományra vonatkozó alapadatok, alapösszefüggések,
Ez a rész foglalja magában azon adatokat és összefüggéseket, mely alapján a rendszer felépül, illetve mûködik. Ezek a következõek:
A korcsoportok közötti összefüggések táblázatai segítségével alakítható ki az állományváltozási terv.
Az egyes korcsoportok közötti átminõsítések által okozott változások automatikusan számolódnak.
A háttértáblázatok használata egyben egy tenyésztési napló vezetését is lehetõvé teszi, aminek kialakítása az állatfajtól és a törzskönyvezési formanyomtatványoktól függ.
A szaporulati arányok táblázata rögzíti
A veszteségek, korrekciók táblázata rögzíti azon adatokat, amelyek korrigálják az állatlétszámot, illetve a takarmányozási mérleget.
Az állományváltozási tervben korcsoportonként a következõk kerülnek rögzítésre:
Ennek a táblázatnak a segítségével lehet tervezni a farm méretet, a legeltetési tervet stb.
Készletgazdálkodási terv
A készletgazdálkodási terv a stratégiai szempontból fontos anyagok beszerzését, készletnagyságát kíséri figyelemmel. A beszerzések különbözõ idõpontban történõ beszerzési lehetõségével befolyásolni lehet az adott terv pénzügyi alakulását.
A készletgazdálkodási modul kapcsolódik az elõzõ egységhez és dekádokra bontva elõrejelzést végez automatikusan a vállalkozó számára a várható pluszokról és mínuszokról.
A programegységhez kapcsolódik egy könyvelõi modul, ami a számviteli szabályoknak megfelelõen a készletek alakulását rögzíti súlyozott átlagár számítás szabályai szerint.
Költségkalkuláció az állományváltozás függvényében és a bevételek kalkulációja
Az elõre megadott költségstruktúrának megfelelõen állományarányosan történik a költségek kalkulációja. Ezért a költségek között csak azokat lehet feltûntetni, amelyek arányosan változnak a termelési méret változásaival. Hasonló képpen kerülnek kalkulációra a bevételek is.
A nem állomány függõ kiadások és bevételek külön csoportban jelennek meg és összegzõdnek az összesítõ táblázatban.
Pénzforgalom nyilvántartása és a hitelkalkulációk, likviditás vizsgálatok
E rész ad lehetõséget különféle hitelek felvételre. Ezek közül kettõ forgóeszköz-, egy pedig hosszúlejáratú hitel lehet. Ezen hitelek törlesztését a megadott feltételeknek megfelelõen a program automatikusan végzi el. A likviditási vizsgálatokhoz ezen táblázatban kerülnek összefoglalásra a mûködési költségek, illetve bevételek. Az idõ függvényében egy diagramon lehet megtekinteni a pénzügyi finanszírozhatóság alakulását.
A programhoz kapcsolódik egy likviditási modul is. Ez a modul a következõ egységeket tartalmazza:
Összefoglaló táblázatok.
A program bármely változó módosítása után önmagát újra számolja, a megjelenítést és nyilvántartást dekádonként ellenõrzi és megjeleníti.
Az összefoglaló táblázatban találhatók azok az információk egybefoglalva, amelyek a további vizsgálatok alapját képezhetik, valamint segítséget nyújtanak üzleti tervek, vállalkozási kimutatások és jelentések elkészítéséhez.
Kidolgozott programunkat már több ágazatban sikeresen teszteltük és kialakítottunk egy olyan workshop jellegû tréning metódust is, ami nagyban segíti a vállalkozások menedzsmentjének képzését.