B. ÁFA-szabályozás |
145.1. Egy átlagos ÁFA rendszerben (NSZER 634-638) minden vállalkozónak joga van a termelés és beruházás érdekében beszerzett javak után esedékes ÁFA-t visszaigényelni. Ezen kívül országspecifikus a mezõ- és erdõgazdaságra vonatkozóan a legkülönfélébb átalányadó-rendszerek ismertek.
145.2. Az EK tagországokban honos átalányadók két csoportra lehet osztani:
145.3. Az alábbiakban a NSZER terminológiájában alkalmazott fogalmak az átalányadó-rendszerre is érvényesek:
146.1. A NSZER két ÁFA-könyvelési technikát ismer el:
146.2. Az adójogszabályok szerint a termelõknél az ÁFA-egyenlege a mérvadó, vagyis a folyamatosan keletkezõ befizetési és visszaigénylési kötelezettségek adott idõszakra vonatkozó egyenlege szerint kell az adóhatósággal elszámolni, így a teljes ÁFA-forgalom nem jelent azonos mértékû költségek a termelõknek.
Minthogy a tényleges ÁFA teher csak a végsõ fogyasztót terheli, így a termelõk úm. az adóhatóság megbízásából járnak el az ÁFA kiszámlázásakor.
Az ÁFA-egyenleg a vissza nem igényelhetõ tételek révén valódi költségkomponensként is megjelenik a termelõknél.
146.3. Mivel a mezõgazdasági és erdészeti termelés esetében az ÁFA zöme visszaigényelhetõ, így a MSZR-ben és az ESZR-ben a nettó adóelszámolási rendszert használják.
147.1. A nettó rendszer alkalmazása
Az általános szabályok alá tartozó gazdálkodóknál nem merül fel különösebb nehézség. A MSZR-ben és az ESZR-ben az végsõ termelés értékeléséhez szükséges értékesítési árak adómentesen kerülnek rögzítésre, vagyis a kiszámlázott adókat a rendszer ignorálja. Hasonlóképpen a vásárolt ráfordítások esetén a visszaigényelhetõ adótételek nem kerülnek a MSZR-ben és az ESZR-ben elkönyvelésre.
147.2. Az átalányadó-rendszer hatálya alá esõ gazdálkodóknál azonban felmerülhetnek bizonyos problémák:
Elvileg is adott, hogy a kompenzációs kifizetések sem az egyes gazda, sem az ország, mint üzem esetében nem biztosítják az értékesítések és beszerzések után tételesen számított különbözettel való tökéletes egybeesést. Ezért, noha a könyvelési technika, vagyis az adó elhanyagolása itt is bevett gyakorlat, mégis külön pozícióként ki kell mutatni a MSZR-ben és az ESZR-ben az alul-, ill. túlkompenzáltság tényét.
147.3. Sajnos eddig még nem született meg az egységes szemléletet biztosító szabályozás az egyes tagországok kompenzációs technikáinak értékelésére, így ez a pozíció eltérõ könyvelési technikák nyomán alakul ki az egyes országok tekintetében. Az alábbiakban felsorolt alternatívák a jelenleg alkalmazott technikákon alapulnak:
Túlkompenzáció elszámolása elképzelhetõ
Mint az a 147.2 pontban is látható a végsõ termelést, a vásárolt ráfordításokat és a felhalmozást a visszaigényelhetõ adók nélkül kell elszámolni.
Alulkompenzáció elszámolása elképzelhetõ
148. A MSZR és az ESZR harmonizációs törekvéseivel, ill. a piaci árakon számított hozzáadott érték fogalom összevethetõségi elvárásaival összhangban a IV és V. megoldási alternatíva látszik a legalkalmasabbnak. Ezen alternatívák mihamarabbi átvétele minden tagország részérõl ajánlatos lenne. A tõke/föld/munkaerõ fedezetét jelentõ hozzáadott érték kategória esetében a 129. pontban megadottak gondos alkalmazása elengedhetetlen.
Következõ fejezet |