Fontosabb PC-s grafikus szabványok
Az elsõ személyi számítógépek nem voltak képesek a számokon és betûkön kívül mást megjeleníteni a kijelzõjükön. Áttörést a grafikus szabványok megjelenése jelentett. A grafikus szabványok a felbontásuk, és a színmélység alapján csoportosíthatjuk. A felbontás azt mutatja, hogy hány képpontból (pixelbõl) rakja össze a szabványnak megfelelõ grafikus kártya a képet, a színmélység az egyszerre megjeleníthetõ színek száma. Napjainkban a korszerû IBM kompatíbilis PC-k nagyfelbontású VGA, vagy SVGA grafikus adapterrel vannak felszerelve. A VGA elterjedését az is elõsegítette, hogy ugyanarra a kártyára egyaránt lehet színes és monokróm monitort csatlakoztatni. Meg kell jegyezni, hogy az SVGA nem egységes szabvány. A különbözõ gyártók által forgalmazott SVGA kártyák eltérõ felbontásokat és színmélységeket támogathatnak.
Az IBM PC kompatíbilis gépeken használatos grafikus szabványok:
|
Felbontás | Maximális színmélység |
Herkules | 720x348 | 2 (monokróm) |
CGA (Color Graphics Adapter) | 320x200
640x200 |
4
2 |
EGA (Enhanced Graphics Adapter) | 320x200
640x200 640x350 |
16
16 16 |
VGA (Video Graphics Array) | 320x200
640x200 640x350 640x480 |
16
16 16 16 |
SVGA (Super VGA) | 640x480
800x600 1024x768 |
16 millió,
Nagyobb felbontásokon a kártyán található memóriától függ. |
Színkeverési eljárások
A számítógépes grafikában a leggyakrabban
alkalmazott színkeverési eljárások:
RGB, CMYK, HSB és a LAB. Ezek között különös
jelentõséggel az RGB és a CMYK bír.
Az RGB (Red Green Blue) a színeket piros, kék és
zöld komponensük alapján ábrázolja. Mindegyik
komponens 1 bájton tárolódik, tehát az értéke
0 és 255 között változik. Az R=0, G=0, B=0 a fekete
színt, R=255, G=255, B=255 a fehéret jelöli. A monitor
is így keveri ki a színeket.
A számítógépes grafikák nyomtatásánál
ez a keverési eljárás nem alkalmazható, mert
a fehér színû festéket színesekbõl
kikeverni nem lehet. A nyomdákban és a színes
nyomtatókban egy másik színkeverési eljárást
alkalmaznak, a CMYK.
A CMYK (Cyan Magnetta Yelow Black, de
mivel a B betû félreérthetõ lenne (Blue), ezért
K rövidítést használnak) modell nagyon hasonlít
az RGB-hez. Itt a színeket a ciánkék, rozsdabarna
és a sárga keverésével állítják
elõ. A fekete színre azért van szükség,
mert a fekete szín nem keverhetõ
ki, csak valamilyen sötét kékes-, zöldes-, vagy
barnás árnyalat (színesíthetõ nyomtatók).
A fehér színt ennél a modellnél a C=0,
M=0, Y=0, K=0.
A fentiekbõl is látható,
hogy nem lehet minden színt mind a két eljárásban
megjeleníteni. Az emberi szem által érzékelhetõ
színek spektruma szélesebb, mint amit bármelyik színkeverési
eljárással elõ lehet állítani, és
ki lehet nyomtatni. A GAMUT egy-egy keverési eljárással
elõállítható (megjeleníthetõ)
színek számát jelöli
|
|
|