Kétdimenziós grafika
Kétdimenziós, síkbeli elemekkel dolgozik. Az elkészült
kép lehet bittérképes, vagy vektoros. A bittérképes
grafikánál a kép minden egyes pontjának (pixeljének)
adatait külön-külön eltárolják. Az ilyen
kép mérete a színek számától,
illetve a képpontok számától függ. A bittérképes
képek nem, vagy csak kis mértékben nagyíthatók.
Vektor grafikánál a kép elemeit matematikailag jól
leírható formában tárolódnak
el. Ennek köszönhetõen a vektoros kép igen tömör,
és felbontás független.
A kétdimenziós grafikát leginkább a kiadványszerkesztésnél
használják.
Háromdimenziós grafika
A számítógép monitora csak síkbeli, kétdimenziós megjelenítést tesz lehetõvé. A háromdimenziós grafika térbeli testek számítógépes modellezését, és síkbeli megjelenítését jelenti.
A leggyakrabban alkalmazott grafikával kapcsolatos fogalmak
A háromdimenziós modelleket,
és a vektoros rajzokat speciális tulajdonságaikból
adódóan, csak az õket létrehozó, vagy
az annál többet tudó, újabb, hasonló jellegû
programok tudják kezelni. (Corel Draw, FreeHand, 3D Studio,
LightWawe, SoftImage, CAD rendszerek)
A sok különbözõ
fejlesztõnek köszönhetõen a bittérképes
formátumok széles skálája áll ma rendelkezésre,
és mivel a tárolás elve hasonló, ezért
ezek a formátumok egyik programból a másikba viszonylag
könnyen átvihetõk.
Fontos fogalom a Színmélység, amely a képformátum
által engedélyezett színek számát határozza
meg. Mértékegysége a bit, vagyis hogy hány
biten tárolódnak el a színekre vonatkozó információk:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
A számítógépes grafika alkalmazási területei
Számítógépes grafikát ma már nagyon széles körben alkalmaznak. Fontos alkalmazási területek a kiadványszerkesztés, számítógéppel segített tervezés és modellezés (CAD/CAM), Filmipar.
|
|
|