Az utóbbi években kiéleződött piaci verseny következtében a vállalatoknak egyre inkább foglalkozniuk kell a minõséggel, a minõségbiztosítással, -szabályozással és a minõségirányítással. Ennek a tanulmánynak az ad idõszerûséget, hogy mára már nemcsak mint lehetõséggel kell számolni a minõségbiztosítás és minõségirányítás vállalati alkalmazásával, hanem olyan szintû kötelezettséget jelent, amely nélkül a vállalatok biztosan nem tudják felvenni a versenyt az Európai Unió országainak vállalataival.
A minõségkezelési eljárások fontosságát azonban nem lehet egyszerûen csak a fokozódó versenyre visszavezetni. Az 1997. Szeptemberében tartott "Magyarországi tanúsított cégek IV. Nemzeti Konferenciáján" általánosságban a következõket állapították meg a szakemberek:
TEGNAP
MA
HOLNAP
A minõségbiztosítás és a minõségirányítás alkalmazása tehát létkérdéssé vált napjainkra. Az élelmiszeripar hazai jelentõségét meghatározza az a tény, hogy az országban a termõföld szinte az egyetlen rendelkezésre álló nemzeti erõforrás. Magyarországon továbbra is lehetõség van a belsõ szükségleteket meghaladó mennyiségû élelmiszer megtermelésére és exportjára, aminek azonban természetes feltétele a minõségbiztosítás és a minõségirányítás.
A minõséggel kapcsolatban napjainkban megjelenõ közlemények, újságcikkek, hirdetések nagy többségében az ISO 9000-es (nemzetközi szabványsorozat a minõségirányításról és minõségbiztosításról), vagy a TQM (Total Quality Management = teljes körû minõségirányítás) szerepel.
A gyakorlatban azonban többnyire sem a vevő (ügyfél, vendég, stb.), sem a gyártó (szolgáltató) nincs teljesen tisztában azzal, hogy milyen különbség van e rendszerek között, milyen elõnyökkel és hátrányokkal jár az alkalmazásuk. (Dr. Balogh Albert, 1996.)
Láthatjuk tehát, hogy a minõség kérdéskörében még olyan területen is zavar van, amelyrõl elegendõ információ áll rendelkezésünkre. E tanulmányban több oldalról kívánom megvilágítani ezt a témakört: